Když se řekne Canon, většina z nás si vybaví fotoaparáty nebo tiskárny. Co dalšího sem patří?
Tyto dva segmenty opravdu tvoří základ podnikání Canonu. Co se týče fotoaparátů, byl v prvním pololetí roku 2023 náš podíl na celkových prodejích v rámci českého trhu 38 procent. Mezi zrcadlovkami to bylo 80 procent, v bezzrcadlovkách zhruba třetina. Hodně si zakládáme na vybavení pro profesionály, třeba na MS v ragby to byl mezi sportovními fotografy jeden Canon vedle druhého. Snažíme se ale přinášet novinky i pro méně tradiční uživatele. Proto vyvíjíme třeba fotoaparáty určené pro vlogování (natáčení video blogů, pozn. red.). V inkoustových tiskárnách jsme na špičce v počtu prodaných kusů s téměř 43 procenty trhu.
Naší specialitou jsou ale i produkční tiskárny, velké stroje, které umí tisknout reklamní plakáty, designové tapety nebo třeba oblíbené Pohlednice Online od České pošty. Na důležitosti v posledních letech nabírají dokumentová řešení, tedy hlavně služby pro digitalizaci. A pokud jste třeba někdy byl na ultrazvuku nebo magnetické rezonanci, je dobře možné, že vás vyšetřoval přístroj od Canonu.
Zastavme se u digitalizace. Jak jde dohromady s tiskem, který je pro Canon klíčový?
V posledních letech, a pandemie tento vývoj urychlila, pomáháme mnoha firmám s jejich digitální transformací. Pokud chtějí zmodernizovat svůj chod, omezit papírování a připravit se na budoucí výzvy, máme pro ně připravený komplexní balíček produktů a služeb. Mluvím hlavně o cloudových službách pro správu pracovních procesů, díky kterým mohou firmy dosáhnout vyšší produktivity a lepší spolupráce v prostředí, které klasické kanceláři a fyzickému potkávání na pracovišti pomalu přestává přát. A cloud je dnes také už bezpečnější než práce s papírovými dokumenty. Abych tedy odpověděla na otázku – díky tomu, že tyto služby digitální transformace jsou čím dál žádanější, otevírají se nám dveře k novým zákazníkům. A mnozí z nich budou i nadále potřebovat kvalitní skenery nebo přenosné tiskárny pro práci odkudkoliv. Takže to určitě není tak, že bychom si digitalizací podkopávali vlastní nohu.
V čem je cloud bezpečnější ve srovnání s papírem?
Některým lidem s rozhodovacími pravomocemi ve firmách připadá, že dokumenty uložené na cloudu jsou lákadlem pro hackery a hrozí jim zneužití. O to víc, že se ke cloudu mohou připojovat lidé prakticky z celé zeměkoule. To je ale mýtus. Odborníci jsou dnes už zajedno v tom, že nejmodernější cloudové systémy, od Canonu je to třeba uniFLOW Online, dokážou digitalizované firemní dokumenty ochránit lépe, než kdyby firma spoléhala na vlastní servery. Odolají všem známým hackerským hrozbám, o tom, kdo s dokumentem může pracovat, rozhoduje firemní správce. Ten tak má dokonalý přehled, jak je s ním nakládáno a zda náhodou nedošlo ke zneužití. To je zásadní hlavně u faktur, ale také třeba ve firemním archivu, z nějž bez vědomí správce nic nezmizí. Což pro šanon plný papírových dokumentů platit nemusí.
Vaší doménou je marketingová komunikace. S jakou vizí jste do Canonu přišla?
Nastupovala jsem před lety do dobře rozjetého vlaku, Canon je zavedená a celosvětově silná značka. Mým hlavním cílem proto od počátku bylo navázat na stávající úspěch a dále jej rozvíjet, hledat nové potenciální segmenty na trhu a představovat naše produkty například mladšímu publiku a studentům. Výzvou pro mě byl i rozvoj a kreativní zpracování komunikace v B2B segmentu, kdy jsme Canon pomocí různých projektů představovali jako vizionáře, který pomůže firmám i jednotlivcům se zorientovat v oblasti digitalizace procesů. Těžištěm našich komunikačních aktivit jsou projekty, které mají šanci přesáhnout hranice oboru. S mým týmem věříme, že tak nejlépe ukážeme šířku záběru, jakou Canon má.
Můžete uvést konkrétní příklady?
Povedená byla před pár lety spolupráce s Museem Kampa u příležitosti 100. narozenin paní Medy Mládkové. Měli jsme možnost digitalizovat její vzácná osobní fotoalba a některé snímky mnohonásobně zvětšit, vytisknout a použít jako součást výstavy MEDA Ambasadorka umění i jako dekorace k doprovodné divadelní inscenaci. Ta se na Kampě hraje dodnes. Zároveň jsme díky spolupráci s fotografem Janem W. Drnkem a technologii reliéfního tisku připravili zmenšenou repliku slavného obrazu Františka Kupky Katedrála i s mistrovými tahy štětcem. Ta na Kampě slouží k edukativním účelům.
Úspěšný a vizuálně atraktivní byl projekt Tapetová revoluce s Canonem. Na šesti originálních realizacích včetně mateřských škol, bytů nebo třeba foyer Divadla Bez zábradlí jsme ve spolupráci s designéry a architekty předvedli možnosti naší technologie UVgel. A také to, že tapety zdaleka nepatří minulosti. Takhle si zkrátka hrajeme.
Tisk tapety speciální technologií UVgel
Na čem pracujete aktuálně?
Právě nám finišuje projekt Kancelář v životě – život v kanceláři. Ten je zase trochu jiného druhu. Jeho smyslem bylo s odstupem po pandemii porovnávat klasickou kancelář, kam lidé chodí na celý pracovní den, a čím dál populárnější hybridní způsob práce umožňující vykonávat zaměstnání odkudkoliv. Oslovili jsme desítku expertů z různých oborů, aby tuto změnu zhodnotili, mezi nimi třeba poradkyni ministra práce a sociálních věcí, fyzioterapeuta, work-life koučku nebo digitálního nomáda.
Projekt (Ne)bezpečná kancelář zase na odlehčených faktech o chování českých zaměstnanců upozorňoval na bezpečnostní trhliny klasické kanceláře ve srovnání s tou digitální založenou na cloudu. Věděl jste třeba, že každý čtvrtý našel někdy na firemní kopírce citlivý dokument, který nebyl určený pro jeho oči, a nejdřív si ho prohlédl, než jej předal tam, kam patří?
Nevěděl a je to trochu znepokojivé. Sázíte i na influencery?
Ano, hlavně v segmentu foto-video. Velmi úspěšná byla kampaň Perfektní vzpomínky, kde čtyři významní čeští fotografové radili lidem, jak fotit portréty, přírodu, sport nebo jídlo a snímky si kvalitně vytisknout, a to i bez drahého profesionálního vybavení. Díky zapojení známých jmen, jako byl Tomáš Třeštík nebo influencerky Nikol Leitgeb a Martiny Pártlové naše partnerské e-shopy téměř nestačily doplňovat zásoby.
Jak pracujete s tématem udržitelnosti?
U technologického giganta, jakým je Canon, je udržitelnost opravdu hodně sledovaná. A nároky zákazníků stoupají. Mnoho firem se při výběru tiskáren do své kanceláře řídí z velké míry ekologickými referencemi. Je proto důležité dát vědět, že máme v portfoliu repasované multifunkce s označením ES, u nichž bylo znovu využito nejméně 90 procent součástek. Pro firmy, které to s udržitelností provozu myslí vážně, je to ideální volba. Rádi ukazujeme i továrnu v Německu, kde k repasování dochází.
Udržitelnost, to ale není jen cirkulární ekonomika…
Samozřejmě, ale pro výrobce kancelářských zařízení je prodloužení životního cyklu produktu a narušení řetězce vytěžit – vyrobit – vyhodit klíčové. Ostatně ze stejného důvodu jsme vymysleli i další projekt s názvem Kopírka hledá kancelář. Výměnou za vtipně zpracovanou přihlášku obdarováváme neziskovky použitými, ale stále plně spolehlivými přístroji, které firmy vyřazují z provozu. V rámci udržitelnosti také zefektivňujeme logistiku, zmenšujeme balení produktů, aby se jich na palety vešlo víc, a propagujeme digitální tisk šetrnější vůči životnímu prostředí. Pro běžné kanceláře máme papíry s nulovou uhlíkovou stopou.
Jste nejvýše postavenou ženou v regionu 4CE, kam český Canon patří. Jaké je ve firmě obecně postavení žen?
Jsme v tomto směru velmi moderní a otevřenou společností a já si osobně zakládám na tom, abychom ve firmě vytvářeli přátelské a podporující prostředí, které dovolí růst každému. Nejen ženám, ale i obecně rodičům malých dětí či starším lidem, jejichž zkušenosti a znalosti považujeme za nedocenitelné. Každý měsíc se v kanceláři konají pro kolegy akce, které přibližují témata diverzity a inkluze – oslavili jsme například pride, v září si připomněli témata neurodiverzity a v říjnu na Světový den duševního zdraví nás čeká beseda o zdravém nitru, time managementu a syndromu vyhoření. Každý jsme jedinečný a všichni si zasloužíme v práci cítit respekt.
Sdílejte článek, než ho smažem