Konec spalovacích motorů? Auta s nimi po roce 2035 nezmizí

Arnošt Barna | rubrika: FINMARKET | 21. 12. 2022 | 2 komentáře
Poté, co na konci října titulky ohlásily „konec tradičních aut“, začala téma řešit široká veřejnost. Co bude ukončení prodejů tradičních vozů znamenat v praxi? V čem se bude jezdit? A je opravdu reálné vše do roku 2035 stihnout? Na místě je zmírnit paniku a uklidnit veřejnost.
Konec spalovacích motorů? Auta s nimi po roce 2035 nezmizí

Zdroj: Shutterstock

Nová pravidla (vycházejí z evropského klimatického balíčku známého jako Fit for 55) neznamenají, že byste po roce 2035 nesměli na silnice vyjet s autem se spalovacím motorem. Vozy vyrobené před tímto rokem můžou dál jezdit, dokud to jejich technický stav dovolí. Jen se nebudou moci prodávat nová auta s konvenčním pohonem. Výjimku dostali jen malosérioví výrobci, pro které je termín posunutý o rok. Zákaz prodeje neplatí pro spalovací vozidla s druhou a další registrací, tedy pro ojeté vozy. Ty se v Evropě budou moci prodávat i po roce 2035.

Postupný přechod automobilek od spalovacích motorů přes různými způsoby elektrifikované hybridní pohony až po čistě elektrické vozy může v roce 2035 ve výsledku otočit současný stav, kdy jsou nízkoemisní automobily dražší než klasická auta. Je to ale opravdu reálné? Může být. Nová pravidla nespadla z čistého nebe a nejsou pouhým nařízením Evropské unie. Cestou elektrifikace se ostatně vydala většina automobilek a států i mimo Evropu.

O autorovi

Zdroj: KIA

Od roku 2018 je Arnošt Barna generálním ředitelem společnosti Kia Czech. Pro jihokorejskou automobilku pracuje od roku 2007. Zastával například pozici obchodního ředitele a zodpovídal za rozvoj dealerské sítě v Česku. Vystudoval Fakultu strojní ČVUT v Praze se specializací na konstrukci osobních automobilů a spalovacích motorů. Kariéru v automobilovém odvětví započal před více než 25 lety, kdy u několika značek zastával řadu pozic v oblasti obchodu, rozvoje sítě a strategického plánování.

Například jen Kia plánuje do roku 2025 investovat do rozvoje inovativních technologií v přepočtu přibližně 340 miliard korun a výrazná část z toho půjde právě na elektromobilitu. Do roku 2027 chce nabídnout zákazníkům 14 čistě bateriových elektromobilů, do roku 2035 plně elektrifikovat celou modelovou řadu v Evropě a do roku 2040 disponovat čistě elektrickým modelovým portfoliem na všech klíčových trzích po celém světě.

Zelená a špinavá energie

Kritici říkají, že elektrický pohon není o tolik ekologičtější varianta. Známý bonmot říká, že výfuk každého elektromobilu je v nejbližší elektrárně. To ale zcela jistě není pravda. Téměř každý velký operátor veřejných dobíjecích stanic už dnes nakupuje elektřinu z výhradně obnovitelných zdrojů.

Samozřejmě nelze fyzikálně rozlišit „zelenou“ a „špinavou“ elektřinu, nicméně lze potřebný objem naplánovat a nakoupit právě ze zdrojů, jako jsou vodní, fotovoltaické a větrné elektrárny. I doma nebo ve firmě lze dobíjet „zeleně“. Buď z vlastní fotovoltaické elektrárny nebo takzvaným ekotarifem, který většina poskytovatelů elektrické energie nabízí. V posledních letech navíc pozorujeme intenzivní rozvoj výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a postupné ukončování využívání uhlí

Budoucnost přitom není pouze o bateriových elektromobilech, bude mnohem pestřejší. Máme tu například technologii vodíkových palivových článků, kde elektrický proud vzniká reakcí vodíku s kyslíkem proud a odpadem je čistá voda. A i vodík lze vyrábět ekologicky elektrolýzou z vody s využitím elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo jádra.

Uhlíková neutralita 

Doprava je sice jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů, ale zdaleka ne jediným. S tím souvisí i plány na celkovou dekarbonizaci průmyslu. Opět se vrátím k automobilce Kia jako k příkladu průmyslové firmy s důrazem na udržitelnost fungování. Plánem Kia je do roku 2045 dosáhnout uhlíkové neutrality v celém provozi – od dodávek přes logistiku, výrobu vozidel, jejich samotný provoz až po recyklaci a likvidaci odpadu. To mimochodem vyžaduje snížit emise proti roku 2019, kdy celosvětově dosahovaly 75,5 milionu tun CO₂, o celých 97 procent.

Téma recyklace se stále víc skloňuje i v souvislosti s vysloužilými akumulátory elektromobilů. Rozhodně to není o tom, že by se vyhazovaly na skládku. Když jejich kapacita klesne pod úroveň, kdy už nejsou vhodné pro provoz elektromobilu, lze je vždy částečně repasovat výměnou jednoho či více modulů a dál mohou bez problémů sloužit v elektromobilech. Až v momentě, kdy výměna jednotlivých modulů nebude ekonomická, dostanou akumulátory další šanci v bateriových úložištích pro komerční i domácí využití. Po svém definitivním dosloužení pak budou důsledně recyklovány a využity pro výrobu nových akumulátorů.

Elektrické a zelené budoucnosti se proto vůbec nebojím. Naopak. Elektromobilita přináší zcela nové směry podnikání.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-41
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Praha dohání zpoždění. Jízdenku si koupíte kartou i v autobusech

16. 1. 2023 | Jana Divinová

Praha dohání zpoždění. Jízdenku si koupíte kartou i v autobusech

Cestující už nemusejí hledat nejbližší automat nebo riskovat problémy s odloženou platností elektronické jízdenky. Definitivně tím končí prodej jízdenek u řidičů na městských spojích. celý článek

Jak vybrat hybrid? A sedan, nebo kombík? Ukážeme si to na Volvu

14. 1. 2023 | Vojtěch Dobeš

Jak vybrat hybrid? A sedan, nebo kombík? Ukážeme si to na Volvu

Sotva jsme si zvykli na samotnou existenci hybridních a elektrických aut, už je tu celá řada druhů. Většinu hybridních modelů na trhu dnes tvoří light verze, zvané mild-hybrid, nebo... celý článek

Změny v bodovém systému mají zelenou. Řidičák už od 17 let

4. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny v bodovém systému mají zelenou. Řidičák už od 17 let

Jednodušší bodový systém, přísnější pokuty za závažné přestupky, řidičák už od 17 let pod dohledem mentora nebo řidičák na zkoušku. To jsou hlavní změny, které mají fungovat od roku... celý článek

Místo chodníku klouzačka. Jak žádat o odškodnění za zlomenou nohu

15. 12. 2022 | Veronika Doskočilová

Místo chodníku klouzačka. Jak žádat o odškodnění za zlomenou nohu

Videí, jak se lidé na náledí nedokážou udržet na nohou, je plný internet. Teď se můžete pobavit i na ulici. Málokomu je však do smíchu, když na chodníku uklouzne on sám a zraní se.... celý článek

Pošta znovu zdražuje: dopisy, poukázky i datové zprávy

24. 11. 2022 | Petr Kučera | 1 komentář

Pošta znovu zdražuje: dopisy, poukázky i datové zprávy

Zhodnocení o 21 procent – kdo z vás to má? Známky na dopis jste ještě v říjnu mohli koupit za 19 korun, od února to bude 23 korun.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.