Konec spalovacích motorů? Auta s nimi po roce 2035 nezmizí

Arnošt Barna | rubrika: BrandInsight | 21. 12. 2022 | 2 komentáře
Poté, co na konci října titulky ohlásily „konec tradičních aut“, začala téma řešit široká veřejnost. Co bude ukončení prodejů tradičních vozů znamenat v praxi? V čem se bude jezdit? A je opravdu reálné vše do roku 2035 stihnout? Na místě je zmírnit paniku a uklidnit veřejnost.
Konec spalovacích motorů? Auta s nimi po roce 2035 nezmizí

Zdroj: Shutterstock

Nová pravidla (vycházejí z evropského klimatického balíčku známého jako Fit for 55) neznamenají, že byste po roce 2035 nesměli na silnice vyjet s autem se spalovacím motorem. Vozy vyrobené před tímto rokem můžou dál jezdit, dokud to jejich technický stav dovolí. Jen se nebudou moci prodávat nová auta s konvenčním pohonem. Výjimku dostali jen malosérioví výrobci, pro které je termín posunutý o rok. Zákaz prodeje neplatí pro spalovací vozidla s druhou a další registrací, tedy pro ojeté vozy. Ty se v Evropě budou moci prodávat i po roce 2035.

Postupný přechod automobilek od spalovacích motorů přes různými způsoby elektrifikované hybridní pohony až po čistě elektrické vozy může v roce 2035 ve výsledku otočit současný stav, kdy jsou nízkoemisní automobily dražší než klasická auta. Je to ale opravdu reálné? Může být. Nová pravidla nespadla z čistého nebe a nejsou pouhým nařízením Evropské unie. Cestou elektrifikace se ostatně vydala většina automobilek a států i mimo Evropu.

O autorovi

Zdroj: KIA

Od roku 2018 je Arnošt Barna generálním ředitelem společnosti Kia Czech. Pro jihokorejskou automobilku pracuje od roku 2007. Zastával například pozici obchodního ředitele a zodpovídal za rozvoj dealerské sítě v Česku. Vystudoval Fakultu strojní ČVUT v Praze se specializací na konstrukci osobních automobilů a spalovacích motorů. Kariéru v automobilovém odvětví započal před více než 25 lety, kdy u několika značek zastával řadu pozic v oblasti obchodu, rozvoje sítě a strategického plánování.

Například jen Kia plánuje do roku 2025 investovat do rozvoje inovativních technologií v přepočtu přibližně 340 miliard korun a výrazná část z toho půjde právě na elektromobilitu. Do roku 2027 chce nabídnout zákazníkům 14 čistě bateriových elektromobilů, do roku 2035 plně elektrifikovat celou modelovou řadu v Evropě a do roku 2040 disponovat čistě elektrickým modelovým portfoliem na všech klíčových trzích po celém světě.

Zelená a špinavá energie

Kritici říkají, že elektrický pohon není o tolik ekologičtější varianta. Známý bonmot říká, že výfuk každého elektromobilu je v nejbližší elektrárně. To ale zcela jistě není pravda. Téměř každý velký operátor veřejných dobíjecích stanic už dnes nakupuje elektřinu z výhradně obnovitelných zdrojů.

Samozřejmě nelze fyzikálně rozlišit „zelenou“ a „špinavou“ elektřinu, nicméně lze potřebný objem naplánovat a nakoupit právě ze zdrojů, jako jsou vodní, fotovoltaické a větrné elektrárny. I doma nebo ve firmě lze dobíjet „zeleně“. Buď z vlastní fotovoltaické elektrárny nebo takzvaným ekotarifem, který většina poskytovatelů elektrické energie nabízí. V posledních letech navíc pozorujeme intenzivní rozvoj výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a postupné ukončování využívání uhlí

Budoucnost přitom není pouze o bateriových elektromobilech, bude mnohem pestřejší. Máme tu například technologii vodíkových palivových článků, kde elektrický proud vzniká reakcí vodíku s kyslíkem proud a odpadem je čistá voda. A i vodík lze vyrábět ekologicky elektrolýzou z vody s využitím elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo jádra.

Uhlíková neutralita 

Doprava je sice jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů, ale zdaleka ne jediným. S tím souvisí i plány na celkovou dekarbonizaci průmyslu. Opět se vrátím k automobilce Kia jako k příkladu průmyslové firmy s důrazem na udržitelnost fungování. Plánem Kia je do roku 2045 dosáhnout uhlíkové neutrality v celém provozi – od dodávek přes logistiku, výrobu vozidel, jejich samotný provoz až po recyklaci a likvidaci odpadu. To mimochodem vyžaduje snížit emise proti roku 2019, kdy celosvětově dosahovaly 75,5 milionu tun CO₂, o celých 97 procent.

Téma recyklace se stále víc skloňuje i v souvislosti s vysloužilými akumulátory elektromobilů. Rozhodně to není o tom, že by se vyhazovaly na skládku. Když jejich kapacita klesne pod úroveň, kdy už nejsou vhodné pro provoz elektromobilu, lze je vždy částečně repasovat výměnou jednoho či více modulů a dál mohou bez problémů sloužit v elektromobilech. Až v momentě, kdy výměna jednotlivých modulů nebude ekonomická, dostanou akumulátory další šanci v bateriových úložištích pro komerční i domácí využití. Po svém definitivním dosloužení pak budou důsledně recyklovány a využity pro výrobu nových akumulátorů.

Elektrické a zelené budoucnosti se proto vůbec nebojím. Naopak. Elektromobilita přináší zcela nové směry podnikání.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-52
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Divoký zevnějšek, duše dobrodruha. Jak jezdí SsangYong Torres

8. 4. 2024 | Eva Srpová

Divoký zevnějšek, duše dobrodruha. Jak jezdí SsangYong Torres

Jméno Torres sice evokuje Španělsko, patří ale novému modelu od jihokorejské automobilky SsangYong. Její jméno v Česku každý nezná, i když je mnohem starší než značky stejné „národnosti“... celý článek

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

2. 4. 2024 | Petr Kučera

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

Od začátku dubna se rozšířil okruh vozidel, za které je nutné platit povinné ručení. Nově se může týkat i elektrických koloběžek, segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových... celý článek

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

2. 4. 2024 | Pavla Adamcová

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

Zatímco silné koloběžky a seqwaye mají mít od dubna povinné ručení, u elektrokol se naopak pravidla v Česku zmírní. Problém s výkonnějšími elektrokoly však může nastat za hranicemi.... celý článek

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

Z Letiště Praha bude během letošní letní sezóny létat 68 dopravců do 167 destinací. Letos přibude 13 nových přímých cílů – patří mezi ně třeba Verona, Taškent, Tallin, Poznaň, La Palma... celý článek

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

15. 3. 2024 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

Partners Financial Services