Bezděk: Lidi na větší spoření na penzi nemají peníze

Český důchodový systém už nikdy nebude v plusu. Proto by o jeho reformě měli začít uvažovat i ti, kteří ji chtěli odsunout o několik desítek let, říká Vladimír Bezděk, ředitel penzijního fondu AEGON a člen expertní skupiny, která má připravit návrhy důchodové reformy.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 4. 2010 19:23, Hrpgn

Hlavní problém je demografický. I když budou mít budoucí důchodci nastřádané miliony v nejrůznějších druzích aktiv, ale nebude tu dostatek mladých produktivních lidí, budou mít úspory stejně mizivou hodnotu. Systém nebude moci vydržet tak vysokou nerovnováhu a pravděpodobně se sám "pročistí" (průměrná délka života klesne, nebude-li se o důchodce mít kdo starat a kdo pro ně vyrábět statky... a to je varianta optimistická, všichni dobře víme, čeho jsou lidé v krizi schopní). Proto by se měly maximálnlě podporovat rodiny s dětmi, to je kromě přílivu cizinců jediný zdroj budoucí prosperity. Osobně bych byl pro daňové úlevy, aby se omezilo zneužívání takovéto podpory některými lidmi. Děti jsou náš jediný dlouhodobě smysluplný fond.

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 3. 2010 15:47

Plácáte nesmysly. Pfondy mají nařízeno, jak mají investovat, proto dosahují ve zhodnocení jenom procentíčka. Majitelé fondů jsou nadnárodní finanční společnosti, to taky nevíte. Už vidím, jak třeba Allianz PF mizí v Karibiku.
Kritika pfondů mě vždy pobaví. Alternativy sice existují, ale když se lidem nabídnou, tak nespokojenci náhle otočí, najednou chtějí garanci, klidně jen 2-3%, hlavně když mají na účtech furt kladný zůstatek.

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 28 komentářů)

10. 5. 2011 1:55 | marie dubanová

Máte peníze v penzijních fondech? Moc se nezhodnotí | Týden.cz 9. červen 2010 ... Penzijním fondům chybí 5,9 miliardy. V tuzemských penzijních fondech chybí zhruba 5,9 miliardy korun. Jde o peníze, které by scházely, ... www.tyden.cz › Byznys ? kam tady chcete "ukládat" peníze, nemáte nikde žádnou jistotu!

-
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 6. 2010 16:22 | dibl

Mohl by mi někdo vysvětlit, proč já ze svého platu odvádím pravidelně sociální a zdravotní pojištění po dobu 12 měsíců a ti, kteří dosáhnou tzv. stropu (který se má ještě snížit) od té doby neodvádějí ani korunu. Nezavání to diskriminací? Každý přece odvádí stejné procento podle svého dosaženého příjmu - tak proč těm "horním 10 tis." se neustále přisýpá do kapsy a těm ostatním se z kapsy odsýpá?! Navíc jim soud přiklepl, že mají nárok na vyšší důchod!!!
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 10:17 | venoš

A co kdyby se důchod rozděloval poměrově? Např pokud se vybere na pojištění 1. rok 200mld. tak je rozdělit podle zásluh mezi všechny důchodce? tím by byl spravedlivý a zároveň vždy vyrovnaný také by výrazně nekolísl!!! Další rok by se vybralo třeba 220mld. to znamená že by se všem důchod o 10% zvýšil. Prostě šli by příjmi nahoru šli by i důchody nahoru. Pokud by důchodci přibiliprostě by se rozdělil mezi větší počet lidí tudiž by šel dolů. Dokázal by mi na tohle nějaký ekonom odpovědět?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 4. 2010 19:23 | Hrpgn

Hlavní problém je demografický. I když budou mít budoucí důchodci nastřádané miliony v nejrůznějších druzích aktiv, ale nebude tu dostatek mladých produktivních lidí, budou mít úspory stejně mizivou hodnotu. Systém nebude moci vydržet tak vysokou nerovnováhu a pravděpodobně se sám "pročistí" (průměrná délka života klesne, nebude-li se o důchodce mít kdo starat a kdo pro ně vyrábět statky... a to je varianta optimistická, všichni dobře víme, čeho jsou lidé v krizi schopní). Proto by se měly maximálnlě podporovat rodiny s dětmi, to je kromě přílivu cizinců jediný zdroj budoucí prosperity. Osobně bych byl pro daňové úlevy, aby se omezilo zneužívání takovéto podpory některými lidmi. Děti jsou náš jediný dlouhodobě smysluplný fond.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 3. 2010 17:51 | pane Pepi...

...šmarjá...to jsou dláboly...průběžný systém ( Bismarckův, jak jej nazývají teoretici) je již dnes nefunkční ( vláda si na vyplácení důchodů půjčuje již 10 % ročního objemu ) a to jsou v produktivním věku Husákovy děti !!! Kdopak by asi odevzdával daně....vždyť to na tom stromu života musíte vidět....a ty další obraty....šmankote....
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 3. 2010 17:37 | Jech

No potěš pánbůh, pan Bezděk šéfuje geniální komisi lobbystů z PF, která nedokázala již před pár lety odhadnout průser, kteří všichni z branže vědí a teď se můžeme dočíst další perlu , že češi chudáci nemohou spořit na důchod více....
je to bohužel vinou nesmyslné propagandy kolem penzijních fondů ( tedy i pilné práce pana Aegon-Bezděka ) ....spořte si 500,- a budete mít největší příspěvek od státu... ( pak není divu, že je průměrné spoření 440,-/měsíčně...taková kravina...
podívejte se, kolik si průměrně spoří slováci, maďaři nebo poláci a budete valit bulvy...a že by se měli o tolik lépe než my, Švejci, pochybuju...
A propos -. mizerný státní příspěvek k PF je také taková socialisticky - rovnostářská kravina, už aby to stát překlopil do daňových výhod a motivoval obecně - nemyslím ve vytunelovaných PF - ty, kteří si na důchod spoří sami...
nebo si snad myslíte, že takový evropský unikát bude fungovat dalších x - let ??? Myslím že nejsme státem, který (kromě p. Bezděka...asi) by určoval trendy v evropské sociální politice...a že by tenhle státní příspěvek zavedli všiuchni ???....
a že češi nemají ??? jasně, odpustit si jedno pivo denně, to je fakt problém..."das ist komisch", jak říkala moje babi...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 3. 2010 16:22 | Pepi

+upřesnění: Strom života ČSÚ: http://www.czso.cz/cz/svg/popv2008/start.htm Inflace ČSÚ 1994-2009: http://www.czso.cz/csu/dyngrafy.nsf/graf/inflace_1994_
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 3. 2010 16:05 | Pepi

Průběžný důchodový systém se osvědčil v celém světě. Má tu výhodu, že jej neohrožuje inflace ani změny režimů. Pokud dnes dám důchodci 100,-Kč, tak si za ně koupí zboží či službu za 100,-Kč Spořící důchodové fondy (ještě dotované státem pro movitější) jsou ohroženy hlavně inflací 3-10% (viz: http://www.czso.cz/csu/dyng... ), tunelováním a třeba i změnou režimů (1918-ČR, 1939-Hitler, 1945, 1948, 1989, 1993 atd.)... Vývoj důchodců se dá odvodit nejlépe ze stromu života na ČSÚ: http://www.czso.cz/cz/svg/p... Budoucí důchody budou hrazeny robotizovanou nadvýrobou (v současnosti už prodávanou na dluh šrotovným, hypotékami apod.), jinak dojde k dalšímu zvyšování nezaměstnanosti. - V letech 2035-50 bude skutečně více důchodců a méně pracujících, ale to je vinou propadu porodnosti v „nejistých“ letech 1992-2008. Ale pokud je zaplatím, tak ty prostředky utratí hlavně v ČR za případné služby, které jim nabídneme. -- „Koho chleba jíž, toho píseň zpívej“, že..??
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 3. 2010 8:23 | cml11

Základní poučka investování: neexistuje zisk bez rizika. Do průběžného systému bych investování vůbec netahal. Pak už by vlastně stejně nebyl průběžný. To lze podpořit pouze v nějakém dalším pilíři. Ale nedovedu si představit, že bude omezeno do jakých podniků lze a do jakých nelze investovat. Aby z toho nakonec nevylezlo něco jako současné penzijní připojištění, které je z investičního pohledu fiaskem, když vykazuje zhodnocení nižší než termínované vklady.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 3. 2010 8:14 | cml11

Jasně, ale holt kde není, ani smrt nebere. Podle mě jde jen o zvyk. Výplatu tak nemáte každý měsíc stejnou a jednou za čas vám zaměstnavatel upraví smlouvu. Ten systém by také nezaručoval fixní výši důchodu nadosmrti, ale zaručoval by dlouhodobou udržitelnost a byl by neuvěřitelně pružný. Sám od sebe by reagoval jak na demografické tak inflační vlivy. A poměrně jednoduše by do něj šly zahrnovat další a další faktory.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 3. 2010 8:47 | comment

Naprosto souhlasím, jednoduchá a funkční myšlenka. Co se vybere, to se rozdá a je hotovo. Transparentní, nenákladné na obsluhu, zkrátka samé výhody. Akorát bude trochu problém donutit důchodce zvyknout si, že nebudou vědět, kolik dostanou příští měsíc důchod. Ale to se poddá - a snáz, než zvykat si na vůbec žádný důchod, což by bylo důsledkem jakékoliv jiné volby.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 3. 2010 6:55 | Mr. R.

To sice možná máte pravdu, ale Aegon je na tom zdaleka nejhůře vzhledem k počtu klientů. Dávat peníze do penzijního fondu u Aegonu se může vyplatit jen dokud připisují vysoké zhodnocení na úkor příštích období. Marketingově to mají zmáknuté, pokud do toho ale trošku vidíte, musí vám být jasné, že nadstandardní zhodnocení bude brzy končit a pak bude naopak podprůměrné (bude nutné splatit náklady příštích období). Aegon PF je na tom podle mě ještě hůře než je na tom v současné době průběžný systém penzí. Rozhodně netvrdím, že je pan Bezděk špatný manažer. Při volení PF bych se ale raději Agonu vyhnul (je otázkou jak dlouho ještě budou žně trvat).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 3. 2010 20:57 | Petr

"tento fond na tom rozhodně není lépe než státní rozpočet" - jezisi, to je ale blabol. Ano, (jakykoliv) penzijni fond pusobici v CR ma schodek 200 miliard korun.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 3. 2010 18:24 | Rejpal

Jak to tak vidím, nejlepší je na stávající průběžný systém nešahat (žádné vyvedení !) ale prostě v dobách přebytků vytvářet rezervní fond a v dobách krizí z něj čerpat, případně jej doplnit z jiných kapitol rozpočtu, tak kde je lze nahradit penězi z EU (cca 100 miliard ročně). Je škoda, že rezervy z minulých let byly lehkomyslně použity mimo penzijní systém. Osobně bych se přimlouval do rezerv o nákup akcií významných infrastrukturních podniků, vodáren, tepláren a dalších, jejichž tržby i zisky mají také charakter průběžné valorizace s růstem inflace. Vyvedení, jak bylo navrhováno Nečasem ve svém důsledku znamenalo průdký pokles důchodů budoucích důchodcům s nizkými příjmy a malým živnostníkům a tedy i snížení solidarity v důchodovém systému. Významné snížení už dnes nízkých důchodů u 70% pojištěnců ve prospěch 30% plátců s nadrůměrnými příjmy.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 3. 2010 16:20 | Mr. R.

To je zajímavý nápad. Má ale podle mě jednu slabinu - pokud se vybere málo, budou důchody tak nízké, že mnoha lidem nepostačí k zaplacení základních životních potřeb. A to se jim - voličům důchodcům - nebude líbit. Raději zvolí stranu, která jim slíbí důchod 15. tis měsíčně:-(((
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 3. 2010 16:18 | Mr. R.

Podle mě máte pravdu. Jen bych ještě dodal že 2-3% ročně dlouhodobě nepokryjí ani inflaci. Ne že bych miloval riziko, je mi ale rozhodně milejší jít do rizika a celkem pravděpodobně získat 8-10% ročně z akcií než jisté nezáporné zhodnocení v penzijním fondu. Pravidelné investování a složené úročení znamená téměř jistý a slušný zisk, 2-3% znamenají téměř jisté znehodnocení vložených prostředků.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 3. 2010 14:36 | cml11

No a co třebas udělat z dnešního "průběžného" sociálního systému skutečně průběžný a zbytek prostě nechat na lidech? Úprava systému by vypadala tak, že každý (nejen starobní) důchodce by při odchodu do důchodu obdržel nějaký index určující jeho podíl na vybraných prostředcích. Tento index by se mohl lišit podle toho kolik do systému odevzdal, kdy se rozhodl do důchodu odejít, jakou periodu výplaty si zvolil atd. Zkrátka by ho bylo možné transparentně ovlivnit. A podle toho, kolik prostředků by se do systému aktuálně vybíralo a jaký by byl aktuální součet přihlášených a platných indexů, by se vybraná suma zpátky vyplatila. Ani o korunu víc. Takhle by průběžný systém nikdy v deficitu být nemohl. Další pilíře ať si buduje každý podle svých možností. Stát v tomto může maximálně podporovat střednědobé spořicí produkty jako třeba dnes oblíbené SS. Na dlouhodobé produkty bez možnosti výběru se ziskem nebude veřejnost slyšet. Nikdo neví co bude za deset let, natož za čtyřicet...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 3. 2010 23:40 | benzin

No pokud nemate na poradne jidlo tak nema smysl si sporit na duchod, ten stejne nejspis nebude dlouhy, bude-li vubec.
Jinak 8 tisic to bude asi hodne nizka kvalifikace. Tam se ani sporani na duchod nepocita, stejne mate nulove dane a jeste k tomu socialni prispvky, tak jakepak copak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 3. 2010 18:35 | gabi

Dejte nám slušné platy a my si budem spořit! Pokud ovšem dělám za 8 tisíc a z toho 5 dám za bydlení, nemám ani na pořádné jídlo, natož spořit na důchod!
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 3. 2010 17:29 | iris

Myslím, že udávaných 65% lidí pod průměrným příjmem je podhodnocený odhad. Domnívám se, že to bude tak 80%.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  16 368 736 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2022

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Zlatý svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se před týdnem vydražil za rekordních...více

Nejlevnější byty v Česku. Podívejte se, co koupíte za půl milionu

Nejlevnější byty v Česku. Podívejte se, co koupíte za půl milionu

Byty dál prudce zdražují. Přesto se dají najít i za půl milionu korun. Jak vypadají a...více

Tyhle řetězce mizí z Česka. Nepřežily covidové peklo

Tyhle řetězce mizí z Česka. Nepřežily covidové peklo

Dva roky s covidovými omezeními a uzavírkami znamenaly pohromu jak pro mnoho menších kamenných...více

Nové tipy, kam na výlet. Radši s plnou peněženkou

Nové tipy, kam na výlet. Radši s plnou peněženkou

Pod Králickým Sněžníkem se otevírá Sky Bridge – nejdelší visutý most pro pěší na světě....více

Doporučujeme

Proč jsme doteď ksakru spali? Tahle malá součástka mění celý svět

Proč jsme doteď ksakru spali? Tahle malá součástka mění celý svět

Ta částka je až absurdní: 289 miliard dolarů, bezmála sedm bilionů Kč, na čipy. Spojené...více

„Kvůli tetování mi nevěří, že jsem lékařka.“ Díky obrázkům na těle mám k lidem blíž, říká psychiatrička

„Kvůli tetování mi nevěří, že jsem lékařka.“ Díky obrázkům na těle mám k lidem blíž, říká psychiatrička

Tetování už je součástí naší kultury. Potetovaná lékařka ale stále u některých lidí vzbuzuje...více

Plzeň proti klubu z města duchů. Karabach má válečné kořeny

Viktorii na cestě do Ligy mistrů čeká poslední překážka. FK Karabach není jen obyčejný...více

Dôchodky sa v roku 2023 radikálne menia: Toto môžete očakávať + kalkulačka

Dôchodky sa v roku 2023 radikálne menia: Toto môžete očakávať + kalkulačka

Systém so zastrešeným dôchodkovým vekom schválený vládou v roku 2019 sa bude opäť meniť....více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Martin Dvořák

manažer a podnikatel

Ladislav Blažek

podnikatel, pánské oděvy Blažek

Martin Dvořák
ÚSPĚŠNOST
28,57 %

z 21 duelů
×
Ladislav Blažek
ÚSPĚŠNOST
64,00 %

z 25 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.