Nebojte se rizikových investic. Jsou bezpečnější

Petr Zámečník | rubrika: Komentář | 13. 2. 2020 | 31 komentářů
Jak je možné, že riziková investice je bezpečnější než konzervativní? Je to především o úhlu pohledu. Nejde přitom o volatilitu (kolísavost), ale o dosažení cíle.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 2. 2020 9:01, Chk

Zdá se mi to, nebo pan Zámečník používá pro svou teorii zavádějící argumenty? Podstoupením rizika automaticky počítá s vyšším výnosem. Ale riziko přece spočívá i v tom, že ten výnos po mnoha letech prostě klient mít nebude...

+11
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 2. 2020 11:45, Škodolibka domácí

Jestli na něco sedí moje přezdívka, tak na jedno mé přání. Aby jednou ti, co nediverzifikují a cpou všechno jen do nemovitostí, na tu nediverzifikaci dojeli. A zejména ti klienti, co se mi smějí za mé nabádání k diverzifikaci. A ještě kdyby k tomu ideálně došlo politickým zásahem těch, co si sami zvolili. To by byla podařená taškařice :-) :-)

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 31 komentářů)

22. 2. 2020 13:49 | kalich

Pane Pískovský,nevím co jste tím poraděním myslel,když tak uveďte email.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2020 17:37 | Piskovský

Dobrý den, rád bych se s vámi poradil. Pokud komentář objevíte ozvěte se ,díky. 608 617 795
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2020 13:06 | Dušan

S+P 500 má výsledek zpětně za 90 let průměrný výnos 9,65%
Dobře zvolená investice. Finanční gramotnost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 2. 2020 1:13 | Pendejo Trafficante

Vykon akcii v dlouhodobem horizontu neni to cislo, ktere potrebujete znat k tomu, abyste zjistil, co se stane, kdyz vas spravce fondu bude odcerpavat kazdy rok 1% z vasich penez. To je prave to jedno procento, ktere je srovnatelne s temi 4%, ktere muzete dlouhodobe odcerpavat vy bez snizeni hodnoty. Tedy fond si vezme 1% a na vas zbydou 3%.
Ohledne problematiky toho, jak funguji procenta - cim mene procent, tim vice je jedno, jestli to pocitate spravne, nebo jenom odecitate procenta od sebe. Zatimco pokles o 50% nasledovany rustem o 50% (ktery jste ni neuvadel) vas nevrati na puvodni hodnotu, ale jen na 75% puvodni velikosti (0.5*1.5=0.75), tak vas priklad s 10% vede na 0.9*1.1=.99 - tedy 99% portfolia a pro 4% uz to je jen 0.96*1.04=.9984, coz se od puvodni hodnoty lisi o 0.16%. Ciste matematicky mate samozrejme pravdu. Jenom to nema zadny vliv na to, co jsem napsal, protoze odecitam 1% z pro fond od 4%, ktere si muzete vzit vy a zbyvaji mi presne 3% (s tou drobnosti, ze ta 4% jsou empiricke cislo a ne presne cislo). Efekt "scitani procent", ktere je vlastne nasobenim cisel "jedna plus procenta" se zde vubec neuplatni.
Kdyz mi investice vydela za rok 10% sve hodnoty, a z toho zisku polovinu (tedy 5% investice) propiju a druhou polovinu dam na charitu, tak jsem prisel o cely zisk. 5+5=10, nikoliv 0.95*0.95=.9025, coz by naznacovalo, ze mi jeste ctvrt procenta puvodni investice zbyde, jako zisk.
Mate pravdu, ze pokud neplanujete vynos odcerpavat, projevi se to 1% poplatku pro fond trochu jinak, jez pokud vynos odcerpavate.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 2. 2020 0:59 | Pendejo Trafficante

Ano, cilem meho prispevku samozrejme nebylo nabadat k tomu, ze ma clovek nejdriv investovat do svych veci (LPG, lednicka apod.) a pak usetrene penize utratit. Cilem bylo ukazat, ze nez investovat par stovek, je lepsi zacit timto a tim si velmi efektivne a beze zmeny zivotni urovne uvolnit penize na nekolikanasobne vetsi investice, ktere jsou efektivnejsi.
A investovat ctvrtletne 3*286=858Kc s poplatky okolo 160Kc stale neni prilis efektivni, zatimco u 3*2500=7500Kc uz to je o neco lepsi.
Takze pocatedni investice do setreni (ktera ma v porovnani s akciemi obrovsky vynos) dokaze zmnohanasobit pozdeji realizovanou investici do akcii.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 19:54

1) zkuste se podivat na historicky vykon akcii V DLOUHODOBEM horizontu 2) ten vas uvadeny priklad je sice fajn, ale ma jednu chybu zakladni nedostatek znalosti procent u Vas. Jen mala napoveda: 10% snizeni hodnoty a 10% rust hodnoty neznamena, ze se vratite na PUVODNI hodnotu. Jinymi slovy - tvrdit, ze dlouhodoby vynos akcii jsou 4% a dokazovat to tim, ze muzu dlouhodobe 4% odcerpavat do nekocna NENI TOTEZ.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 18:31 | Petr Zámečník

Ještě k LPG, ledničce apod.: Máte pravdu, že tímto způsobem se dá ušetřit. Pokud se ale ušetřené peníze dále nezhodnocují (neinvestují), ale utratí, tak je výsledek mizivý. Pouze se zvýší současná životní úroveň (ve smyslu spotřeby více zboží a služeb).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 18:29 | Petr Zámečník

Bohužel v tomto mámte pravdu... :-(
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 18:27 | Petr Zámečník

V malých investovaných částkách samozřejmě mohou být náklady vysoké a investice se nemusí vyplatit. Pozor ale na ukvapené závěry. V prvé řadě částka, kterou uvádíte, je pro naspoření 1 mil. Kč bez započítání inflace. Při započítání inflace již potřebujete spořit cca 500 Kč (viz článek) a částku ještě každoročně valorizovat (zvyšovat o inflaci). Navíc 1 mil. Kč na důchod nestačí, opět viz článek, tudíž tu pětistovku budete muset vynásobit počtem milionů, který vám bude chybět. A v konečném důsledku - nemusíte investovat měsíčně, ale např. čtvrtletně. Pak se poplatky za transakce ještě sníží.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 18:22 | Petr Zámečník

Obávám se, že se budete radovat poměrně brzy. Už nyní se připravuje zvýšení daně z nemovitostí (z nemovitých věcí) pro druhou a další nemovitost... :-(
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 18:17 | Petr Zámečník

Ano, rizik je mnohem více než volatilita. Bohužel rozebrat všechna je spíš na knihu než na článek. V tomto článku jsem se zaměřil na jedno z nejvýznamnějších rizik pro drobné investory - volatilitu (kolísavost) investice a dal ji do vztahu k dlouhodobému investičnímu cíli. Nezabýval jsem se např. junk dluhopisy a jejich (často pro drobné investory neviditelným) kreditním rizikem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 18:13 | Petr Zámečník

Riziko spočívá především ve volatilitě. Ano, zejména při nedodržení investičního horizontu je riziko ztráty vyšší. A ano, píši o standardních investicích (typu akciové podílové fondy, široce diverzifikovaná ETF apod.), nikoli o spekulacích typu "koupím si jeden dluhopis slibující výnos 10 %".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2020 16:20 | kalich

Prakticky od roku 1993 nakupuji akcie. Zatím co v 90tých letech jsem se zaměřil na nákupy a prodeje s vysokým výnosem až i 1000%, tak po roce 2000 jsem se zaměřil dlouhodobě na dividendové akcie vše prováděné přes nejdříve RM-S a pak hlavně přes BCPP. Na rozdíl od "expertů" přes fondy sleduji hlavně tzv.realizovaný zisk tj.rozdíly mezi nákupem a prodejem a roční dividendy (vše co mi skončilo skutečně na účtu). Mé portfolio sleduji ve vlastním programu v exelu s každoroční uzávěrkou. Realizované roční zisky sleduji od roku 1994 a zároveň mám spočítané s ročních zisků geometrický průměr. Ten činí do konce roku 2019 17,09%! Je to můj velký koníček,který mne lehce zajistil na stáří i bez státu. Zdarma poradím každému kdo spoléhá jen na fondy nebo na nějakého správce portfolií, stačí uvést kontakt.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2020 16:04 | Pendejo Trafficante

4% rocne se povazuji za maximum, ktere muzete bezpecne odcerpavat z akciove investice, aniz by vam dlouhodobe klesala hodnota. To, ze akcie v dobe rustu udelaji 8-10% (a nektere taky 200% za mesic) je jaksi vykompenzovano padem v dobe krize.
Cesky k tomu nic nemam, ale pokud umite anglicky:
https://www.bogleheads.org/wiki/Safe_withdrawal_rates
Pravdepodobnost, ze vase portfolio z akcii (100% stocks) nebude vycerpano za X let (Years) pri rocnim odberu 3 az 12% hodnoty spocitana na datech z let 1926 az 1995: https://www.bogleheads.org/wiki/File:TrinityTable3.jpg
https://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/
https://www.fool.com/retirement/general/2015/05/10/retirement-planning-the-4-percent-rule.aspx
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2020 15:15

Kde jste prisel na takovou blbost, ze dlouhodoby vynos akcii je 4%???
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2020 15:09 | Pendejo Trafficante

Dekuji za konstruktivni odpoved, Degiro vypada zajimave.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2020 15:07 | Pendejo Trafficante

Dekuji za odpoved. Popravde receno po zazitcich z devadesatych let nemam moc duveru k ceskym fondum.
Poplatek 1% znamena, ze prichazite o 3/4 predpokladaneho dlouhodobeho vynosu z akcii, ktery je 4% p.a. Uznavm, ze to je vyhodnejsi, nez nechat 40% investice sezrat poplatky za trasakce.
Smysl meho prvniho prispevku byl ten, ze nez investovat 500Kc/mesic do financniho trhu, je vyhodnejsi si treba nechat prestavet auto na LPG (pokud clovek hodne jezdi), vymenit lednicku a pocitac za uspornejsi a zacit splachovat destovou vodou a tim usetrit dalsi treba 2000Kc mesicne a investovat 2500Kc mesicne pri zachovani zivotni urovne.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2020 9:12 | Vašek

Mohu zmínit např. Degiro, kde můžete vybraná ETF nakoupit bez poplatku jednou za měsíc. A akcie zde můžete koupit s minimálním poplatkem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2020 8:34 | Robert

Pro obyčejného člověka, který chce investovat pravidelně, ale nemá k dispozici tisíce korun dávají ty fondy smysl. Ano je zde management fee, kdy se ale dají najít fondy s poplatkem kolem jednoho procenta ročně. Mimo to zde vznikají poplatky vstupní, které ale při delším horizontu nehrají takovou roli. Byť jsou tyto fondy nákladnější než ETF, pro investora, který chce investovat v malých částkách dávají rozhodně zajímavější potenciál výnosu, než spořící účet. Toto je spíše komentář k Vašemu předchozímu příspěvku, kde jste psal o vysokých poplatcích pro investora, který má k dispozici menší částky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2020 23:42 | Pendejo Trafficante

Nikdo rozumny by neinvestoval s takovym poplatkem. Pokud vite o nejake investici bez poplatku (krome toho typu, co jsem zminil ve svem prispevku), tak budu rad, kdyz sem o ni napisete. Rad bych mel akcie u vice, nez jednoho brokera.
Samozrejme vim, ze existuji brokeri, kteri nabizi koupi akcii s vyrazne levnejsim poplatkem za transakci. Nicneme pak platite brokerovi pravidelne urcite procento z castky, kterou u nej mate nainvestovanou, takze to vychazelo jeste hur. Ale je mozne, ze jsem nejakeho brokera, nebo jinou prilezitost prehledl.
Jeste existuji managovane fondy, ktere si vezmou klidne 1.5% rocne i vice. A pak je v USA Vanguard a Betterment, ale nenasel jsem zpusob, jak do nich z CR investovat jinak, nez nakupem jejich ETF, coz nas vraci zpet k poplatkum za nakup, nebo drzeni akcii.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 737 249 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Smutek jako diagnóza. Proč ztráta někdy bolí tak dlouho

Smutek jako diagnóza. Proč ztráta někdy bolí tak dlouho

Je smutným faktem, že většina z nás v životě zažije ztrátu milovaného člověka. Každý rok...více

Žena s klíči mezi prsty není hysterka. Má jen jinou zkušenost než muži

Žena s klíči mezi prsty není hysterka. Má jen jinou zkušenost než muži

Na sociálních sítích se nedávno rozvinula bouřlivá debata kolem tweetu muže, který nechtěně...více

Vnímám teď chlapy přes filtr, říká herečka Anežka Pithartová

Vnímám teď chlapy přes filtr, říká herečka Anežka Pithartová

Za dvanáctiletou Týnu se při natáčení dokumentu V síti vydávala jedenadvacetiletá Anežka...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Stanislav Bernard

podnikatel, pivovar Bernard

Michael Rostock

podnikatel a investor, Venture Investors

Stanislav Bernard
ÚSPĚŠNOST
60,00 %

z 110 duelů
×
Michael Rostock
ÚSPĚŠNOST
45,33 %

z 75 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.