Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Rovnost! Jak pomoct ženám s důchody?

Měla by důchodová reforma řešit nerovnost penzí žen a mužů? Jak?

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 2. 2019 15:50, Igor

ČR vydávala na důchody toto % HDP.
Rok 2011 … 9,4%
Rok 2012 … 9,7%
Rok 2013 … 9,2%
Rok 2014 … 8,8%
Rok 2015 … 8,6%
Rok 2016 … 8,3%
Rok 2017 … 8,2%
Průměr EU je cca 10%. Rakousko a Francie vydávají kolem 12% svého HDP. To je důkaz, že ČR odepisuje své důchodce.
To je základní problém nízkých důchodů. Jde o politické rozhodnutí.

Reagovat

 

+48
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 3. 2019 9:47, Ex

Na současný průběžný systém bych nešahal. Ale k němu by každý občan dostat ještě jeden osobní účet, kam by stát platil po dobu rodičovského příspěvku i částku za výchovu dítěte. Pojistník si sám šetřil a zaměstnavatelé náročných profesí by tam museli povinně posílat takovou částku měsíčně aby v budoucím důchodu kompenzovala předčasný odchod. A kde by na to měl stát vzít. Dnešní miliardové státní příspěvky by ročně místo do 3. pilíře u nevýkoných soukromých fondů šel do ČSSZ na osobní účty matek na rodičovské dovolené (do 4 let dítěte). Tady držím palce pirátům s jejich návrhy.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (40 komentářů)

22. 2. 2019 18:50 | libuse

Ženy netuší, že jdou de facto do předčasných důchodů a hlavně nevědí, že jsou ty důchody takto nespravedlivě kráceny. Mnoho žen odešlo do důchodu nedobrovolně, protože jim šéfové řekli, že se u nich propouští a ony už mají důchodový věk. Sama jsem ten nátlak zažila - moje bezdětné vrtevnice a vrstevníci mohli zůstat ještě dva roky pracovat navíc, prootže důchodový věk u nich nenastal. Já se nakonec ubránila, ale skoro žádná z těch matek, které takto do důchodu odeslali, to nedokázala - nikdo o tom ani nevěděl. I když jsem o této skutečnosti výpočtu důchodů (uvádím výše) mluvila na správě soc. zabezpečení, ani úřednice tento systém neprokoukly a říkaly totéž, co se neustále prezentuje v médiích - ženy mají nižší výdělky. Teprve po zjišťování a porovnávání některých faktů mi daly za pravdu. Mně k tomu přivedla důchodová kalkulačka, kam jsem zadávala různé údaje (muže, bezdětné, s dětmi - stejné platy). Je pravda, že se rozdíly nyní zmenšují, ale pro vysokoškoláky a středoškoláky je nachystaná past, o níž nemají tušení. My studovali v době, kdy se studium počítalo plně, a přece se retrospektivně zápočet zkrátil.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

22. 2. 2019 19:06 | Ludmila

Přidejte každému důchodci cca 4000 Kč - bez ohledu na výši důchodu a určitě dojde ke zlepšení životní úrovně důchodců. Když jsou peníze na zvyšování platů politiků, musí být i na zvýšení důchodů. Přidávat po troškách nemá žádný smysl. Kde vzít peníze ? To by bylo na dlouhou debatu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

22. 2. 2019 19:24 | Whyki

Schválně dokázala by jste spočítat kolik je 4000 pro každého důchodce v ČR? Určitě to z dostupných dat zvládnete! A zjistíte že s rovnání s platy politiku je blbost...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Ludmila 22. 02. 2019 19:06)

22. 2. 2019 20:20 | xls

Tomu se říká solidarita. On totiž i takový "sociálně znevýhodněný", který za celý život nezjistil, co to je chodit do práce, taky potřebuje ten důchod z něčeho dostat. Přece nebude na starý kolena živořit dál na dávkách.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (duchodovy system okrada stredni vrstvy 22. 02. 2019 18:33)

22. 2. 2019 20:37 | josef

Nevim, proc by se melo vsem pridat stejne. Je to nespravedlive.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Ludmila 22. 02. 2019 19:06)

22. 2. 2019 22:16 | deprese

No spíš se z toho platí invalidní důchody. Dávky berou i důchodci.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (xls 22. 02. 2019 20:20)

22. 2. 2019 22:19 | deprese

Protože asi ti kteří měli hodně málo a před revolucí malé výdělky mají furt málo, když se přidává v procentech. Stejně jim to pak stát dorovnává v příspěvku na bydlení a jinak.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (josef 22. 02. 2019 20:37)

23. 2. 2019 7:25 | josef

To byste taky musel znat zpusob vypoctu duchodu. Duchod se pocita z prijmu od roku 1986. Drive se pocital z prijmu poslednich deseti let. Takze kdyz vezmeme lidi, co sli do duchodu 1996 a drive (10 let od toho roku 1986), tak tem je pres 80. Pro lidi nad 85 to bylo vyreseno pridanim 1000 Kc navic. Pro ostatni lidi je nepodstatne, kolik vydelavali za komancu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (deprese 22. 02. 2019 22:19)

23. 2. 2019 9:54 | Ex

Já bych současný průběžbý systém zatím neměnil. Jen bych k němu přidal možnost společného důchodového pojištění manželů a po dohodě i partnerů. V době výkoných počítačů by neměl být problém sečíst oba odvody a podělit dvěma a připsat na účet každého z nich. Jako další by měl být u ČSSZ zřízen i další spořící účet, kam by odváděli povinně zaměstnavatelé rizikových povolání a třeba i státní příspěvek u těch co nespoří ve třetím pilíři ev. osobní spoření.Nevyčerpané peníze toho II. pilíře by mohly ale nemusely být předmětem dědického řízení. To už by si určil každý sám.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

23. 2. 2019 15:50 | Igor

ČR vydávala na důchody toto % HDP. Rok 2011 … 9,4% Rok 2012 … 9,7% Rok 2013 … 9,2% Rok 2014 … 8,8% Rok 2015 … 8,6% Rok 2016 … 8,3% Rok 2017 … 8,2% Průměr EU je cca 10%. Rakousko a Francie vydávají kolem 12% svého HDP. To je důkaz, že ČR odepisuje své důchodce. To je základní problém nízkých důchodů. Jde o politické rozhodnutí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+48
Líbí
Nelíbí

23. 2. 2019 17:52 | Konzultant

Nižší důchody u žen jsou způsobeny i menším počtem odpracovaných let z důvodů nižšího důchodového věku žen díky počtu vychovaných dětí. V roce 2019 mají důchodový věk ženy ročník 1958 (dvě děti), ženy ročník 1959 (tři děti), muži ročník 1955 a i ročníky 1956. V počtu odpracovanách let je tu mezi mužem a ženou rozdíl 3 až čtyři roky. Muži mají 47 až 48 let, ženy 43 až 44 let. Jeden odpracovaný rok má hodnotu cca Kč 300 až 350 Kč měsíčně.Rozdíl je tak až Kč 1400,-- mezi důchodem ženy a muže.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

23. 2. 2019 18:25 | libuše

Měsíční rozdíl logicky by byl takto počítán, jenže ve skutečnosti to dělá asi 1000,-Kč minus za každé dítě. Ženám se odečte zhruba 1/12 (možná nyní 1/13) z "mužského důchodu". V tom je ten zakopaný pes. U nás odcházeli muži před třemi lety s důchodem něco nad 14 tisíc, žena se dvěma dětmi (v naší generaci obvyklé) asi s 12 tisíci.Platy přitom prakticky stejné.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Konzultant 23. 02. 2019 17:52)

23. 2. 2019 19:43 | josef

Pokud by odchazeli dnes (unor), tak muz musi byt narozen v rijnu 1955 a drive (vek odchodu 63 let a 4 mesice). Zena s dvema detmi, ktera se narodila ve stejnem mesici mohla odejit do duchodu v rijnu 2015 (duchodovy vek 60 let), tedy o 3 roky a 4 mesice drive. Protoze je zakladni slozka duchodu pro vechny cca 3000, pak kdyz muze bude mit 10000 zasluhovou slozku za 40 let prace, tak to vychazi na 1000 Kc za kazde 4 roky. Uz jen na tomhle je videt ze kdyz zena odpracuje o 1/12 mene, pak ma logicky duchod pri stejnych prijmech jako muz 3000+10000*11/12=12100. Ale protoze zeny take vydelavaji mene, tak o to jim to duchod jeste zmensi.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (libuše 23. 02. 2019 18:25)

23. 2. 2019 20:21 | libuše

Pracovala jsem při dvou dětech o dva roky déle, důchod se mi zvedl o více než o dva tisíce (dnes je rozdíl po valorizacích ještě větší)- jsem ročník 54. Rozdíl v platu nehraje prakticky žádnou roli. Pracovala jsem jako učitelka, muži u nás měli prakticky stejné platy. Při zadání do kalkulačky jsme zjistili, že bychom museli několik roků pracovat na 1,5 úvazku, aby se nějak viditelně zvýšil důchod.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (josef 23. 02. 2019 19:43)

24. 2. 2019 10:02 | Empetka

Nekdo by to mel dat k soudu, okradani lidi s vyssimi prijmy v jejich duchodovem veku je svinstvo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

25. 2. 2019 10:40 | Lada

Ať to důchodové pojištění přejmenují na důchodovou daň (beztak to ve skutečnosti je daň a ne pojištění), a pak si s tím můžou šachovat jak chtějí. Klidně pak můžou zavést třeba i paušální důchod, který bude pro všechny občany stejný - bez ohledu na jejich pohlaví, výši jejich výdělku před odchodem do důchodu, počet vychovaných dětí atd.
Když se to už nebude jmenovat "pojištění", ale "daň", nebudou moci občané trvat na tom, aby výše důchodu, kterou budou dostávat, se jakkoli odvíjela od výše mzdy, kterou pobírali před odchodem do penze. Tj. lidé s vyšším příjmem si nebudou moci stěžovat, že "doplácejí" na ty nízkopříjmové apod.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+29
Líbí
Nelíbí

3. 3. 2019 9:47 | Ex

Na současný průběžný systém bych nešahal. Ale k němu by každý občan dostat ještě jeden osobní účet, kam by stát platil po dobu rodičovského příspěvku i částku za výchovu dítěte. Pojistník si sám šetřil a zaměstnavatelé náročných profesí by tam museli povinně posílat takovou částku měsíčně aby v budoucím důchodu kompenzovala předčasný odchod. A kde by na to měl stát vzít. Dnešní miliardové státní příspěvky by ročně místo do 3. pilíře u nevýkoných soukromých fondů šel do ČSSZ na osobní účty matek na rodičovské dovolené (do 4 let dítěte). Tady držím palce pirátům s jejich návrhy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

3. 3. 2019 9:50 | Ex

To vládli Sobotkovi sociální demokraté. Oni jsou vzkutku sociální jen podle názvu. Fakta a čísla hovoří jasně.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Igor 23. 02. 2019 15:50)

21. 3. 2019 2:18 | ViR

V zásadě máte pravdu. Mně z modelových výpočtů vychází, že za nízký "průměrný důchod" u žen mohou nižšší výdělky z 1/3 (neb to niveluje první redukční hranice), dále z 1/3 dřívější odchod do důchodu (u "dvoudětných" žen nyní o tři roky než muži stejného ročníku narození) a konečně také z 1/3 způsob valorizace důchodů, který "rozevírá nůžky" mezi starodůchodci a novodůchodci (valorizovaný důchod přiznaný na základě+ stejné doby pojištění a výdělků k 31.12 jednoho roku je nižší, než důchod přiznaný k 1.1. roku následujícího). A ten rozdíl mezi starými a novými důchody každou valorizací zatím narůstal. Problém většího "postižení" žen pak spočívá v tom, že zatímco "statističtí" muži zažíjí během svého důchodového období života těch valorizací 19 (a pak umřou), ženy jich zažíjí 28. Přičemž další dopad má to, že současné důchodkyně měly za sebou 3 - 5 valorizací dříve, než byl jejich mužským vrstevníkům vůbec (za výhodnějších podmínek) vyměřen důchod.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (libuse 22. 02. 2019 18:50)

21. 3. 2019 2:37 | ViR

Rozdíl v platu má opravdu relativně malý význam. Pokud si porovnáte mediánovou mzdu žen (25206 Kč) a mužů (29842 Kč) za 3. čtvrtletí 2018, je mezi nimi rozdíl 4636 Kč. Budete-li tyto mediánové mzdy považovat za osobní vyměřovací základy, pak rozdíl mezi výpočtovým základem žen (17201 Kč) a mužů (18406 Kč) je už jen cca 1200 Kč! A při stejné době pojištění by byl rozdíl v důchodech jen cca 800 Kč. Avšak tím, že "dvoudětné" ženy i dnes odejdou do důchodu o tři roky dříve, se rozdíl zvýší na cca 1600 Kč. Na druhé straně, pokud by pracovaly "na procenta" 18 měsíců nad svůj "ženský" důchodový věk, budou mít stejný důchod jako jejich mužští vrstevníci, ač do dchodu odejdou i tak o 18 měsíců dříve než oni. (a budou si jej užívat jestě o 5 - 6 let déle, než muži).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (libuše 23. 02. 2019 20:21)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  10 013 905 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2019

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

„Komu budeš věřit? Mně, anebo svým prolhaným očím?“

„Komu budeš věřit? Mně, anebo svým prolhaným očím?“

Domácí násilí není jen fyzické, ale i psychické. Specifický způsob manipulace, tzv. gaslighting,...více

Magnesia Litera. Literatura ospravedlněná trhem?

Magnesia Litera. Literatura ospravedlněná trhem?

Magnesia Litera ve stávající podobě svědčí o našich setrvalých rozpacích nad soudobou...více

Archeologie brutality. Jsme předurčeni k násilí?

Archeologie brutality. Jsme předurčeni k násilí?

Žijeme ve 21. století ve střední Evropě. Daleko od pravěkých pudů nebo středověkých praktik;...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jiří Pospíšil

politik

Stanislav Bernard

podnikatel, pivovar Bernard

Jiří Pospíšil
ÚSPĚŠNOST
15,00 %

z 60 duelů
×
Stanislav Bernard
ÚSPĚŠNOST
52,78 %

z 36 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK