Diskuze: Z čeho se budou za pár let splácet dnešní hypotéky

Petr Syrový | rubrika: Sloupek | 9. 1. 2008 | 19 komentářů
Když si bereme hypoteční úvěr, jde o závazek často na dvacet nebo dokonce na třicet let a hodně lidí napadne otázka: „Co vlastně bude za tak dlouhou dobu?“ Jak se asi bude splácet hypotéka za 20 nebo 30 let? Odpověď zní: jednodušeji než dnes. Budou totiž vyšší mzdy.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 1. 2008 7:23, Aleš

To jste tak špatný pracovník, že vám roste mzda jen o inflaci?

Zobrazit celé vlákno

+54
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 7. 2008 10:48, neanalytik

SOUHLAS, HYPO NEMUSÍ BÝT VŽDY VÝHODNÁ:
1) Nemusí být pravda, že vlastnické bydlení je za každé okolnosti nejlepší (koupit za situace cenové bubliny je nepříjemý závazek).
2) Ceny nemovitostí v oblastech, které se stanou nelukrativní mohou i klesat.
3) Banky nic zadarmo nedají, oni budou chtít splatit "hodnotu", co pujcili. Článek popisuje situaci, kdy se měnil systém, nelze spoléhat do budoucna, že tomu tak bude.
4) PR články a masmédia vytvářejí dojem, že kdo nesplácí hypotéku, prohloupí.
5) Lidé, co si hypotéku na vybydlený byt s nadhodnocenou prodejní cenou koupí, budou muset příslušnou cenu splatit v reálné hodnotě.

Zobrazit celé vlákno

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 19 komentářů)

7. 7. 2008 10:48 | neanalytik

SOUHLAS, HYPO NEMUSÍ BÝT VŽDY VÝHODNÁ: 1) Nemusí být pravda, že vlastnické bydlení je za každé okolnosti nejlepší (koupit za situace cenové bubliny je nepříjemý závazek). 2) Ceny nemovitostí v oblastech, které se stanou nelukrativní mohou i klesat. 3) Banky nic zadarmo nedají, oni budou chtít splatit "hodnotu", co pujcili. Článek popisuje situaci, kdy se měnil systém, nelze spoléhat do budoucna, že tomu tak bude. 4) PR články a masmédia vytvářejí dojem, že kdo nesplácí hypotéku, prohloupí. 5) Lidé, co si hypotéku na vybydlený byt s nadhodnocenou prodejní cenou koupí, budou muset příslušnou cenu splatit v reálné hodnotě.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2008 2:41 | Kiki

NAPROSTO SOUHLASÍM.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2008 2:39 | Kiki

NAPROSTO SOUHLASÍM.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2008 2:25 | Kiki

No ja tedy nevim,ale lide musi nekde bydlet a pokud neco nezdedi,nevyhraji ve Sportce ,ci nemaji moznost si odkoupit byt od mesta,pak musi nekde a nekomu platit najem.Vzhledem k tomu,ze najmy rostou a zcela jiste porostou,pak je dle meho nazoru jedno,zda budu platit bance za sve bydleni splatky i s urokem,nebo nejakemu majiteli bytu za jeho pronajem.Pokud nebudu platit,pak skoncim spatne v obou pripadech,ale pokud budu,pak mam u splatky hypoteky zaruku bydleni ve svem a nemusim resit obyvy z toho,ze mi majitel neprodlouzi smlouvu,pripadne bude chtit byt pro deti apod.
+31
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 2. 2008 8:49 | Marcela

No nevím, kde jste přišel na to, že pronajímat si byt vyjde 2 x levněji, než jej vlastnit. Já mám 3 + 1 v osobním vlastnictví, do fondu oprav platím cca 2 000 měsíčně (z toho se platí veškeré opravy společných prostor i pojištění domu), daň z nemovitosti je cca 300 Kč ročně. O žádných dalších poplatcích nevím. Pravda, byt je třeba udržovat, ale určitě to není otázka 7000 Kč měsíčně, což je rozdíl mezi tím, co zaplatím do fondu oprav já a co dá můj známý za nájem srovnatelného bytu...
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2008 12:09 | karel co nefandí hypo

Spočítejte si kolik vyhodíte za úroky, poplatky, platby společenství vlastníků, daň, pojistku, údržbu bytu. Zjistíte, že vyhazujete zhruba 2x víc, než když si byt najmete. A to ještě neriskujete nesnášenlivé sousedy, havárie, maléry v práci apod. Proč si tak jednoduše spočítatelný úkol nikdo nechce dělat a hypotéky vítězí. Ještě pochopím u RD, ale u bytů? Stačí si pročíst zákon a je jasné, že tohle dlouho fungovat nebude. Předpokládá to totiž svědomité, poctivé a solventní vlastníky bytů, ale slabých článků je přitom v každém domě až dost. Proti těm šibalům v domě ti slušní nezmohou nic. To, že banky nás blbnou chápu. To, že se necháme ne. A spoléhejte na nárůst ceny u bytů v domě, kde budou vlastnit s vámi i cizinci, Češi zdaleka, pitomci či sičáci. Takový předpolad je naivní. A mimochdem, ceny bytů dlouhodobě sleduje ČSÚ a koukněte, zda letí o těch 25%, jak novináří dle RK píši. Ne. Ceny rostou o 5%. Uf.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 1. 2008 18:28 | lubos1986

ztikjuzkiuz
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 1. 2008 12:46 | petr

Autor pravděpodobně nemá ani elementární znalost statistiky, jinak by nepoužíval růst průměrné mzdy k porovnání čehokoliv - průměrná mzda se uvádí od dob komunismu, protože jsme na to v našich podmínkách zvyklí, ale vypovídací hodnota je nulová, pokud má 80% populace nižší příjem. Co takhle podívat se na reálnou mzdu, vývoj inflace, růst HDP v souvislosti s růstem zadlužení. Nevím jak ostatním, ale mě se nezdá, že by následujících 20 až 30 let měla naše ekonomika růst, aby měl každý jistotu, že bude mít práci a mohl se bezhlavě zadlužit, když je to tak výhodné. :)
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 1. 2008 20:27 | Papouch

to prave vubec neni pritazene za vlasy, inflaci 100% a vic / rok jsem osobne zazil (v Evrope), neni na tom nic zvlastniho, centralni banka proste tiskne penize na vyplaty statnimu aparatu, armade a policii
- cast hotovosti se drzela v dolarech a markach, v mistni mene jen nezbytne minimum
- urok v bance byl vetsi nez inflace
- zdrazovalo se prubezne, z cehoz mela problemy zeleznicni spolecnost, protoze kvuli systemu slev jeji zamestnanci neustale museli prelepovat "plachty" s vyvesenymi ceniky
- protoze na caste updaty nejsou mincovni automaty a turnikety stavene, objevila se jedna "supertvrda" mena na kterou inflace nemela vliv - zetony na trajekt ;)
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2008 17:15 | Michal

Nastaveni úroků vždy zohledňuje inflaci ovšem zaplacená cena se už zvyšovat nebude - tzn. v případě zmíněném autorem 10000 plus nějaké to procento nad inflaci. Ale inflace a potažmo úroky 100%? To je při vší úctě přitažené za vlasy. Dá se souhlasit s náklady na údržbu, no ale kdo z nás neplatí nějaký ten fond oprav bez ohledu na to co vlastní? Směnný kurs Euro/Kč bude stejný jak pro splátku tak pro přepočet kupní ceny a platu, takže to vyjde nastejno při jakémkoliv kursu, jestli mi matematika nelže? (Nerozebíral bych ceny které po přechodu na euro budu platit) Tak proč ten nihilismus Jezevče? Že by se k všeobecné lenivosti (obecně, samozřejmě, nemyslím nikoho konkrétního) přidružovala všeobecně blbá nálada?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2008 15:42 | Rozsekni to

Co takhle zmenit job? Zamestnavatele se obzvlast nyni predhaneji, nejsou schopni zamestnance shanet. Ja mam narust mzdy od za 5 let o 300%. Ale nastupoval jsem do firmy za malo. Dneska nabirame lidi za neco, na co ja delal 3 roky. Pokud nema clovek omezene vzdelani na jeden zrovna na skodu momentalne neperspektivni obor, anebo nepatri do diskriminovane skupiny lidi, tak je pomaly narust jeho mzdy vzdy bud jeho problemem, anebo svobodnou volbou (napr. ucitel jazyku, ktery ma svou praci rad a rozhodl se ji dobrovolne neopustit, i kdyz by jinde vydelal mnohem vice anebo osoba zijici v regionu, v kterem chipnul pes, ale ma k nemu takove vazby, ze jej neopusti).
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2008 14:03 | intel

A myslíš, že člověk je špatný pracovník, když mu roste mzda pouze o inflaci?! Většina firem se snaží šetřit a tak nezvedá mzdy, jen o to co musí.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2008 12:01 | jiří p.

Platy možná porostou, taky porostou úroky a hlavně náklady na údržbu nemovitostí. Co možná "uspořím" na růstu platu, vezme si nárůst nákladů na nemovitost. Ono se vůbec málo s péčí o nemovitosti počítá a přitom to je zcela zásadní pro možný růst jejich hodnoty. Ovšem zvláště u bytů ve vlastnictví při jejich spoluvlastnictví spol. částí to je a hlavně bude "chuťovka".
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 1. 2008 8:41 | Pavel

No, když si tak vzpomenu na situaci koncem 80. let a začátkem 90. let, vybaví se mi asi toto. Počátkem devadesátých let šly ceny prudce vzhůru (inflace byla přes 10%), jenže růst mého platu inflaci sledoval s více než ročním zpožděním (a to jsem měl kliku, znal jsem lidi, kteří ještě v roce 1995 měli stejný plat jako v roce 1989). Kdybych si koncem 80. let vzal tu půjčku, určitě bych ji začátkem 90. let nebyl schopen splácet, o barák bych přišel a ještě bych měl velké těžkosti.
Ony ty průměry vypadají móóóóc hezky, ale finanční situace každého člověka je jiná, a představa, že stav mých příjmů se bude vyvíjet stejně jako průměrné příjmy je hóóóóódně naivní.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 1. 2008 8:37 | Michal Kára

Nojo, ale to je trochu atypicky priklad vzhledem k tomu, ze se menil hospodarsky rezim. Co takhle podivat se do nejake rozvinute zeme, treba .... USA a poreferovat, jak "jednoduse" se jim tam splaci hypoteky? ;-)
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 1. 2008 7:23 | Aleš

To jste tak špatný pracovník, že vám roste mzda jen o inflaci?
+54
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2008 7:19

A jenom pro zajímavost: Jaký je růst Vašeho příjmu za těch posledních 5 let? Jaká byla splátka hypotéky tehdy a jaká je dnes?
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2008 5:22 | Jirka

Souhlas! Je to z cesty. Vidím to na vlastní kůži. Hypotéka na 20 let. už mám 5 let za sebou (i s refinancováním) a že by se mi žilo líp - ani náhodou. Díky nízkým urokům jsem třeba ztratil nárok na částečnou dotaci úroků od státu (kterou jsem měl v prvních 5 letech), díky daňové reformě se sníží odpočty na úroky, ruší se společný zdanění manželů, na kterým jsme taky dostali dost peněz. Je pravda, že mám dvě děti. Ale že bych svoji životní úroveň do budoucna viděl růžově... Pan autor asi hypotéku neplatí nebo je "za vodou".
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2008 0:14 | jezevec

aha takže banky jsou vlastně blbý, nedovedou odhadnout inflaci, a za pár let dlužník splácí jen zlomek toho, co si ve skutečnosti půjčil. divím se že za těchto podmínek naše peněžovny stále ještě existují, ale hned si běžím taky pučit :-)
ale vážně: tři drobné námitky: 1) dnes je velmi krátká fixace - a nikdo netvrdí, že za 10 let nemůže být úrok třeba 100%. pak kdo nebude mít na bleskové doplacení, zapláče 2) mzda vyjádřená vyšším číslem nemusí ještě znamenat vyšší výplatu a vyšší životní úroveň - při úrovni našeho socialismu a všeobecné lenivosti nevidím příliš prostor pro zvyšování finanční síly obyvatel. 3) dnešní hypotéky se budou doplácet v euru - divím se že pan analytik tuto skutečnost nezohlednil, protože imho směnný kurs kačeny/euro ovlivní schopnost splácet hypotéky o řád více, než hypotéza o nekonečně stoupající životní úrovni
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Splátky úvěru

% z měsíčních výdajů

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Obchodní řetězec Lidl uvolňuje místo ve svých skladech, od 12. do 21. prosince nabídne...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Keller

sociolog

Lubomír Lízal

ekonom

Jan Keller
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 46 duelů
×
Lubomír Lízal
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 42 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services