Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Podílový fond, nebo ETF?

Jan Traxler | rubrika: Když se řekne | 2. 5. 2018 | 16 komentářů
Hlavní výhoda ETF: nízké náklady na správu. Zásadní nevýhoda: měnové riziko a v některých případech i skryté riziko kreditní. ETF jsou vhodné spíš pro krátkodobé až střednědobé spekulace, podílové fondy pro dlouhodobé investice, speciálně pak pro pravidelné investování.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 5. 2018 19:10, o

Fakt, že "najdeme i aktivně řízené podílové fondy, které dlouhodobě výkonností drží krok s indexem, nebo ho dokonce porážejí." neznamená vůbec nic. Podobně jako u akcií minulá výkonnost nevypovídá nic o budoucí. U těch fondů vše nakonec převáží poplatky, tak jako nula v kasinu hraje ve prospěch podniku. Jistěže se najdou hráči, kteří jsou úspěšní po celovečerním sázení. Počet úspěšných hráčů vždy klesá s časem. Stejně tak může mít fundsmanager malou kliku a překonat index v jednom roce. O něco méně je těch, kteří překonají 2 roky. A pak najdeme vzácné vyjímky, které se drží 10 let. Abychom měli štěstí na fond, který překoná index v horizontu 20 let, to už je asi lepší chodit do toho kasina. Ve skutečnosti drtivá většina fondů do 10 let zanikne a investice jsou přesunuty do jiného fondu co se podobně jmenuje ...

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 5. 2018 9:44, chk

Autor zapomíná ještě na jednu, podstatnou, nevýhodu ETF. A sice výplatu dividend. V případě "špatného státu" emitenta může být daň z této dividendy opravdu velká. Takže investor neustále ztrácí část výnosu, která by byla v případě fondu reinvestována téměř celá (jen 5 % daň).

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

2. 5. 2018 8:08 | jentag

S mnoha věcmi v článku souhlasím. Ano, ETF je třeba nakupovat nejméně po desetitisících korun. Ano, jelikož na našem trhu žádné nejsou (díra na trhu jako .....), obsahují měnové riziko. Ale nesouhlasím s tím, že jsou méně výkonné než aktivně spravované fondy a nehodí se na dlouhodobé investice. Jen naprosté minimum aktivně spravovaných fondů dokáže dlouhodobě překonávat svůj benchmark. O tom, že na tom něco je svědčí vyhraná sázka Warrena Buffetta kdy v desetiletém horizontu na plné čáře porazil hedge fondy s nudným indexovým ETF: https://www.forbes.com/sites/johnwasik/2018/01/08/how-buffett-won-his-1-million-bet/#527ff2d12a6c
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

2. 5. 2018 8:25 | martin

doporucuji indexovy ETF od Vanguard, dostupny napr. pres platformu e-broker od Fio banky. samozrejme menove riziko tu je, je to v dolarech a koruna bude dlouhodobe vuci dolaru nejspis posilovat
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

2. 5. 2018 9:44 | chk

Autor zapomíná ještě na jednu, podstatnou, nevýhodu ETF. A sice výplatu dividend. V případě "špatného státu" emitenta může být daň z této dividendy opravdu velká. Takže investor neustále ztrácí část výnosu, která by byla v případě fondu reinvestována téměř celá (jen 5 % daň).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

2. 5. 2018 19:10 | o

Fakt, že "najdeme i aktivně řízené podílové fondy, které dlouhodobě výkonností drží krok s indexem, nebo ho dokonce porážejí." neznamená vůbec nic. Podobně jako u akcií minulá výkonnost nevypovídá nic o budoucí. U těch fondů vše nakonec převáží poplatky, tak jako nula v kasinu hraje ve prospěch podniku. Jistěže se najdou hráči, kteří jsou úspěšní po celovečerním sázení. Počet úspěšných hráčů vždy klesá s časem. Stejně tak může mít fundsmanager malou kliku a překonat index v jednom roce. O něco méně je těch, kteří překonají 2 roky. A pak najdeme vzácné vyjímky, které se drží 10 let. Abychom měli štěstí na fond, který překoná index v horizontu 20 let, to už je asi lepší chodit do toho kasina. Ve skutečnosti drtivá většina fondů do 10 let zanikne a investice jsou přesunuty do jiného fondu co se podobně jmenuje ...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

2. 5. 2018 20:17 | Mickeymouse

A proč ne Blackrock, SPDR či Powershares nebo ultralevný Schwab? A jaký index? SP500, MSCI World, Emerging Markets? Large, medium, small caps? Komoditní nebo realitní? US, Japan, Europe, BRICS?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (martin 02. 05. 2018 08:25)

2. 5. 2018 20:21 | Mickeymouse

akumulační třídy ETF dividendu nevyplácí, ale reinvestují, takže zdanění se lze při dodržení časového testu, stejně jako u klasických podílových fondů, vyhnout
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (chk 02. 05. 2018 09:44)

2. 5. 2018 22:43 | Tereza

Dobrý den, potřebovala bych s něčím poradit, mohl byste se mi prosím ozvat ? tel. 602 61 99 44. Předem děkuji. T.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jentag 02. 05. 2018 08:08)

3. 5. 2018 7:13 | L.

Měnové riziko je dané primárně tím, na jakém podkladovém aktivu / aktivech jsou ETF postavené, ne kde jsou prodávány. A stavět ETF na těch pár českých akciích je blbost.

K Buffettovi, jeden případ je anekdota, ne statistika.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jentag 02. 05. 2018 08:08)

3. 5. 2018 9:56 | martin

Vanguard maji nejdelsi historii samahajici do pocatku 80.let (i kdyz ne jako ETF) a impozantni vysledka, navic z historickych vysledku je patrne ze se slusne vyporadaly i s kriti v 80.letech, 2008 ale co hlavne Vanguard primarne neni zalozeny za ucelem maximalizace zisku coz se o ostatnich rict neda, samozrejme SP500
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Mickeymouse 02. 05. 2018 20:17)

3. 5. 2018 9:58

Citace - martin / 03.05.2018 09:56

Vanguard maji nejdelsi historii samahajici do pocatku 80.let (i kdyz ne jako ETF) a impozantni vysledka, navic z historickych vysledku je patrne ze se slusne vyporadaly i s kriti v 80.letech, 2008 ale co hlavne Vanguard primarne neni zalozeny za ucelem maximalizace zisku coz se o ostatnich rict neda, samozrejme SP500

oprava - maximalizace zisku pro vlastniky Vanguard
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (martin 03. 05. 2018 09:56)

3. 5. 2018 23:09 | Josef

"Pro majetnější investory jsou pak speciálně zajímavé různé fondy kvalifikovaných investorů". Kvalifikovaný investor je ale ve skutečnosti hlupák s mnoha penězi, protože rozumný člověk by do hedge fondu nedal ani korunu. Vždyť tyto hedge fondy pro kvalifikované investory = hloupé investory většinu let dosahují nižšího růstu než akciový index, berou investorům 25% z ročního výdělku, polovina jich zkrachuje a obere lidi o celý vklad. Hedge fondy "pro kvalifikované investory" od jejich vzniku roku 1949 až do dnes jsou většinou založeny na tropickém nebo subtropickém ostrově za účelem rychlého obohacení manažera na poplatcích a pak ohlášení bankrotu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

3. 5. 2018 23:17

Jistě. Proto musíte nakoupit za každý volný šesták blue chips solidních evropských firem na dividendy, aby dětem něco káplo, až zatřepete bačkorkama. Vždyť se známe.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Josef 03. 05. 2018 23:09)

7. 5. 2018 8:35 | Jentag

Ale to přeci není vůbec žádný neřešitelný problém. Klasické podílové fondy u nás z naprosto stejného důvodu běžné nabízejí zajištění do CZK. Nevidím důvod, proč by totéž nemohl obsahovat i ETF. Zajištění lze automatizovat zcela jednoduše. Měnově zajištěné už ve světě existují.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (L. 03. 05. 2018 07:13)

7. 5. 2018 9:20 | L.

Ale to je jiná debata. Původně jste psal "jelikož na našem trhu žádné nejsou, obsahují měnové riziko", takže jsem upozornil, že to je nesmysl, protože riziko je dané jinak.

Samozřejmě, že v případně zahraničních aktiv lze kursové riziko zajistit, ale to něco stojí. A je otázka, zda takové ETF pak bude mít reálný smysl.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jentag 07. 05. 2018 08:35)

7. 5. 2018 10:42 | jentag

Tuto formulaci jsem použil pro zjednodušení. Jinde než na českém trhu bych produkt zajištěný do CZK nečekal. A i se zajištěním smysl mít určitě bude. Pokud se podívám na US trh, tak fondy se zajištěním do USD nejsou provozně podstatně dražší než ty bez něj. Stále se dokáží držet výrazně pod jedním procentem. Evidentně umí zajištění pořídit s minimálním navýšením správcovského poplatku.
Naopak si myslím, že investiční společnost, která by na CZ trh dokázala dostat měnově zajištěné kopie nejpopulárnějších ETF, by měla velmi snadnou práci a nulovou konkurenci.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (L. 07. 05. 2018 09:20)

7. 5. 2018 14:49 | L.

Jenže my nepotřebujeme zajišťovat do USD, ale do CZK. Kolik ztrácí na celkové performance fondy zajištěné do CZK oproti nezajištěným (bez vlivu kursu)?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jentag 07. 05. 2018 10:42)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  10 013 905 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

„Komu budeš věřit? Mně, anebo svým prolhaným očím?“

„Komu budeš věřit? Mně, anebo svým prolhaným očím?“

Domácí násilí není jen fyzické, ale i psychické. Specifický způsob manipulace, tzv. gaslighting,...více

Magnesia Litera. Literatura ospravedlněná trhem?

Magnesia Litera. Literatura ospravedlněná trhem?

Magnesia Litera ve stávající podobě svědčí o našich setrvalých rozpacích nad soudobou...více

Archeologie brutality. Jsme předurčeni k násilí?

Archeologie brutality. Jsme předurčeni k násilí?

Žijeme ve 21. století ve střední Evropě. Daleko od pravěkých pudů nebo středověkých praktik;...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Radim Passer

podnikatel, Passerinvest Group

Jiří Pehe

politolog

Radim Passer
ÚSPĚŠNOST
46,94 %

z 49 duelů
×
Jiří Pehe
ÚSPĚŠNOST
71,74 %

z 46 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK