Autonomní auta a bezpečnost: tři nenápadné háčky

Cestu k cestám bez nehod lemují vzrušující otázky bez jasných odpovědí.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 4. 2018 7:26, A závěr?

Nezdá se Vám, že to někdo zapomněl dopsat?

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 4. 2018 17:05, Platypus Norwegicus

Hezka uvaha o tom, ze je potreba nasbirat zkusenosti.

Jenomze jak vypada realita IT sveta:

Software v DOSu typicky fungoval. Windows 95 byly tak spatne, ze o nich roky kolovaly vtipy. Windows 98 a ME nebyly o moc lepsi.

Linux byl vzdycky na starsim HW velice spolehlivy a postupne se propracovaval k novejsimu HW a vsechno vypadalo moc pekne, nez se tam nekteri lide rozhodli nacpat zvrhlosti, jako systemd a networkmanager (oboje jde zatim vyhodit), ktere rozkonfigurovavaji sit a delaji podobne praseciny.

Android je zalozeny na velmi spolehlivem Linuxovem jadre, ale spolehlivost aplikaci uz je horsi, nez byla na Windows 95 a s multitaskingem je na tom asi jako DOS.

Kdyz se na to koukam, mam pocit, ze lidi jsou bezne ochotni akceptovat chovani software, ktere by pred 20 lety bylo naprosto nemyslitelne. Dukaz: lidi si kupuji tablety, na kterych nejde rozbehat zadnou distribuci Linuxu, nebo BSD, natoz pak konzervativni a stabilni. Kupuji si notebooky s Windows, ktere maji HW bez podpory Linuxu/BSD a to se vam Windows klidne restartuji, kdyz se rozhodnou, ze to je dobry napad.

Pokud by lidi takove chovani softwaru neakceptovali, nejrozsirenejsi operacni systemy by byly OpenVMS, NetBSD, FreeBSD a nektere distribude Linuxu.

Jake bugy budou lidi bezne akceptovat v chovani samoridicich aut?

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 11 komentářů)

12. 4. 2018 18:32 | czhunter

Realita je taková, že v tom případě "Vy vs. opilec" a "Vy vs. vnouče" si nic "vybrat" nemůžete.
Reflexní jednání je mnohem rychlejší než vědomé rozhodnutí, a racionalizace (= neopodstatněný pocit, že jste si vůbec mohl něco "vybrat", přijde nejdřív po několika vteřinách po té akci).
Takže o dilema je jen zdánlivé. V samořiditelném autě si reakci na náhlý podmět vybrat nemůžete. Když budete řídit sám, tak také ne.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 4. 2018 20:10 | Radek

1-Bydlet na místech, přijemných pro život. Vše dostupné pěšky a na kolech - něco jako turist resorty /stači možná jen investovat do normálního života/ 2- přesuny měla snad vyřešeny dávno železnice 3- pokud jde o samotný motorismus vytrácí se mi ta radost a vůně benálu, cesta k obzoru atd. zbýva už jen hlas z palubního PC "právě jste přišli o poslední bod, zaparkujte na nejbližší policii". 4- celá ta komedie s infrastrukturou,auty,phm, pojistkami,stk a pokutami je jeden velký předražený křáp, který se za chvíli nevejde na planetu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 4. 2018 17:54 | MikeX

Buď budete A/ filozofovat co kdyby (já v autě nebo vnouče) nebo B/ to prostě přijmete a zajistíte svému vnoučeti 10x menší pravděpodobnost, že zemře nebo utrpí těžké zranění při automobilové nehodě. 10x menší nedohodnout bude pro autonomní auta brzo dosažitelná a můžeme pokračovat další roky dál na 100x. Já nevím, jak uvažujete Vy ale já volím B/. Až se na nás budou lidi koukat v roce 2200 tak tyhle roky budou považovat za středověk - v ČR 2017: 502 usmrcených, 2 339 těžce zraněných, 24 740 lehce zraněných, 103 821 dopravních nehod ... je potřeba s tím něco dělat a ne filozofovat ...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 4. 2018 15:18 | jezevec

potřebujete mít osobní zkušenost s pedofilním vrahem, abyste tušil že vám bude nepříjemná? já nikomu nevnucuju, aby si pořídil samořiditelné auto - které když mu vběhne do cesty pes nebo převrácená popelnice, ho rozmajzne o strom, a jemu to nebude vadit. ani nikomu nevnucuju, aby si pořídil samořiditelné auto - které když mu vběhne do cesty dítě, zachrání řidiče a zabije to dítě, a jemu to nebude vadit. jen dávám k diskusi úhel pohledu, který vadí mně, a který v textu nebyl zmíněn. k tomu jaxi diskuse v principu slouží. nastudujte si paradox drezíny, to je "kalibrovaný" fenomén.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 4. 2018 8:21 | L.

Zajímavé. Řídím už 20 let a taková situace se u mne ještě nevyskytla. Čím si to vysvětlujete?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 4. 2018 2:02 | jezevec

mám se samořiditelným autem trochu jiný problém - a totiž populární paradox "koho zabít". v životě každého řidiče i auta se občas nutně vyskytnou situace, kdy je nutné vybrat si koho zabít: buď řidiče, a nebo to co mi vběhne do cesty. při rozhodování, zdali samořiditelné auto se pokusí zabít mně (o strom), a nebo přejet psa, bych podpořil vlastní život, a čoklovi bych se post mortem omluvil. při rozhodování, zdali samořiditelné auto se pokusí zabít mně (o strom), a nebo přejet opilce co mi padne pod kola, bych si rád sám vybral. při rozhodování, zdali samořiditelné auto se pokusí zabít mně (o strom), a nebo přejet moje vlastní vnouče, které mi neopatrně vběhne pod kola, bych toužil aby auto mne bez sentimentu popravilo. a protože tohle žádné dobré řešení nemá, naopak to má nekonečnou škálu nuancí "kdy koho zabít" - se podle mně samořiditelnost neuchytí, dokud se bezpečnost neposune do roviny zázraků.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 4. 2018 13:59 | orlus

Řekl bych, že doprava se úplně změní. Ubude soukromých vozidel (tzn. množství zaparkovaných vozidel). Automobily se zmenší. (Nejspíše přibudou jednomístná a dvoumístná vozidla) Vzhledem k tomu, že budou vozidla komunikovat mezi sebou a internetem ubudou dopravní zácpy. Změny budou i ve veřejné dopravě.Problém bude ale v přechodu, kdy budou jezdit i auta řízená lidmi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 4. 2018 11:28 | Radek

Dobrý nadpis ale pak článek tak trochu "polívka z šutráků"
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 4. 2018 17:05 | Platypus Norwegicus

Hezka uvaha o tom, ze je potreba nasbirat zkusenosti.
Jenomze jak vypada realita IT sveta:
Software v DOSu typicky fungoval. Windows 95 byly tak spatne, ze o nich roky kolovaly vtipy. Windows 98 a ME nebyly o moc lepsi.
Linux byl vzdycky na starsim HW velice spolehlivy a postupne se propracovaval k novejsimu HW a vsechno vypadalo moc pekne, nez se tam nekteri lide rozhodli nacpat zvrhlosti, jako systemd a networkmanager (oboje jde zatim vyhodit), ktere rozkonfigurovavaji sit a delaji podobne praseciny.
Android je zalozeny na velmi spolehlivem Linuxovem jadre, ale spolehlivost aplikaci uz je horsi, nez byla na Windows 95 a s multitaskingem je na tom asi jako DOS.
Kdyz se na to koukam, mam pocit, ze lidi jsou bezne ochotni akceptovat chovani software, ktere by pred 20 lety bylo naprosto nemyslitelne. Dukaz: lidi si kupuji tablety, na kterych nejde rozbehat zadnou distribuci Linuxu, nebo BSD, natoz pak konzervativni a stabilni. Kupuji si notebooky s Windows, ktere maji HW bez podpory Linuxu/BSD a to se vam Windows klidne restartuji, kdyz se rozhodnou, ze to je dobry napad.
Pokud by lidi takove chovani softwaru neakceptovali, nejrozsirenejsi operacni systemy by byly OpenVMS, NetBSD, FreeBSD a nektere distribude Linuxu.
Jake bugy budou lidi bezne akceptovat v chovani samoridicich aut?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 4. 2018 9:21 | Martin

" nepotřebujete se samořiditelným autem parkovat v placené garáži, když ho můžete nechat pomalu kroužit kolem."

A proc byste to delal? To auto nebude vase, ale spis neco jako Uber nebo "individualni MHD", tak proc byste platil zbytecnych 20minut + X km krouzeni? Proste ho poslete pryc a na cestu zpatky si privolate jine.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 4. 2018 7:26 | A závěr?

Nezdá se Vám, že to někdo zapomněl dopsat?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 090 995 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Reklamace
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak postupovat v moji situaci. 15.8.2019 jsem poslal reklamovat boty. Obchod mi 30.8.2019 odepsal, že moji reklamaci uznal a ať pošlu číslo účtu, kam chci zaslat peníze.... více

Spotřebitelská poradna

Články na Heroine.cz

Koktejl z éček

Koktejl z éček

Vyndat z regálu, zvednout k očím, zaostřit, přečíst, vrátit. A znovu. A zase. Rezignovat....více

Neziskovky nepotřebují vypadat lacině

Neziskovky nepotřebují vypadat lacině

S šéfkou Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabrielou Drastichovou o měnícím se neziskovém...více

Vít Samek představuje: Primář z Bulovky

Vít Samek představuje: Primář z Bulovky

V zatím posledním díle seriálu o obyčejných hrdinech, kteří vám mohli zachránit – a třeba...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Bořek Šípek

designer a podnikatel

Jaroslav Brychta

finanční analytik

Bořek Šípek
ÚSPĚŠNOST
73,21 %

z 56 duelů
×
Jaroslav Brychta
ÚSPĚŠNOST
62,50 %

z 72 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.