Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Šest předvolebních ekonomických blábolů

Jan Traxler | rubrika: Komentář | 17. 10. 2017 | 36 komentářů
Sleva na pojistném pro zaměstnance? Bezúročné půjčky na bydlení? Progresivní daň z příjmů? Podívejte se na vybrané nápady politiků, nad kterými ekonom zalomí rukama.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 10. 2017 18:09, josef

A Vam nase zdanovani neprijde az moc velke? Zjistilo se, ze vcetne odvodu platime o neco malo vice nez se plati v socialistickem Svedsku.
A Vam jako dostatcne solidarni neprijde, kdyz clovek se mzdou 100 tisic hrubeho zaplati na danich 18000 a clovek se mzdou ve vysi 20 tisic (tedy petina) zaplati na danich 1950, tedy cca jednu devitinu???

Reagovat

 

+31
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Vojtěch Karas 17. 10. 2017 17:28)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 10. 2017 17:28, Vojtěch Karas

Progresivní zdanění z přijmu fyzických osob je zavedeno ve všech vyspělých zemích EU. V Dánsku je např. až 50% pro ty nejbohatší. To znamená, že to není žádný blábol, ale solidarita bohatých s chudými!

Reagovat

 

-32
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (36 komentářů)

17. 10. 2017 22:46 | chk

To, že ve Španělsku rostou pomeranče ještě neznamená, že bychom je tu měli pěstovat taky...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Vojtěch Karas 17. 10. 2017 17:28)

17. 10. 2017 23:03 | Anna

Ad 1: Progresivní zdanění chápu jako zdanění luxusní spotřeby. Ono totiž na jídlo a základní potřeby potřebuje chudá rodina skoro stejně, jako její bohatí sousedi. Proč je víc danit, když by to stát stejně musel dorovnat dávkami? Pokud bude progrese rozumně nastavená, tak prostě jen bohatší rodina bude šetřit na nový mercedes trochu déle, ale v podstatě jim to neublíží. Navíc si matně vzpomínám, že v učebnici ekonomie bylo progresivní zdanění uváděno ne jako příklad solidarity, ale vestavěného stabilizátoru – nešlo tedy původně o spravedlnost nebo soucit s chudými, ale prostě snahu nerozkolísat tolik ekonomický cyklus.
Ad 2: Víte, já to nevidím jako trestání – daň přece nemůžeme chápat jako trest. Banky mimochodem při každé krizi trestají daňové poplatníky nutností je sanovat mnohem více – a to je z nějakého důvodu OK, na rozdíl od představy malé daně, co by prospěla naopak státu – a že je třeba ve školství nebo zdravotnictví každá koruna potřeba.
Ad 3 – je to to samé jako bod 1. Prostě ta pětistovka má větší cenu pro uklizečku než pro manažera. Ten by na tom byl lépe při počítání procent, ale tohle je levnější a účelnější, máme-li pomoci zejména těm, co jsou na tom nejhůře (a přitom pracují!).
Ad 4 - Máme hypotéku a vím, jaká část měsíční splátky jsou úroky a jaká splátka jistiny. Každý, kdo má tuto zkušenost, ví své – ta argumentace je tudíž poněkud zvláštní. Já netvrdím, že ty půjčky jsou dobrý nápad, ale že by se spoustě mladých rodin hodně ulevilo, to je fakt. Jen nevím, jestli by to pak nerozjelo další nemovitostní bubliny.
Ad 5 - Problém je, že pro podnikatele je švarcsystém výhodnější, krátkodobě někdy i pro živnostníka. Dlouhodobě ovšem, třeba při výměře důchodu, nebo nedej bože invalidního, spláče. Omezení švarcsystému vidím jako snahu ochránit slabšího. Dnes to nemá takový význam, ale pokud je vyšší nezaměstnanost, hádejte, kdo neomezeně diktuje podmínky? Je to klasický střed kapitalistů a sociálně cítících, tedy s ideologickým podtextem – jednoznačná pravda podle mě není.
Ad 6 – V podstatě souhlasím, ale pokud se stát rozhodne, že podpoří ty občany, kteří se chovají zodpovědně a spoří – zejména na bydlení a studium, pak je to politické rozhodnutí, na které má ten kdo je u vlády právo. Navíc, pokud budou občané bydlet ve svém a budou vzdělaní, ušetří se do budoucna různé příspěvky na bydlení, podpory v nezaměstnanosti apod. – je tedy otázka, jestli tu stát opravdu prodělává tolik. Vím, že by lidi spořili i tak, ale opravdu je dost těch, které to motivuje.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

18. 10. 2017 9:06 | josef

ad 1) udelal jste jednu ZASADNI chybu. A to, ze mluvite o progresivni dani jako dani za luxusni spotrebu. Je to nesmysl. Proc? Pokud uvazite, ze nekdo ma hodne deti a zenu na materske, pak je vice zdanovan i kdyz zadnou luxusni spotrebu nema. Ale treba 6 deti, to da uz zabrat. Dalsim vec je, ze prijem neni totez, co spotreba. Muzu mit velky prijem, ale zit skromne. Dale jiz ted plati, ze na socialnim pojisteni je brutalni progrese, sice skryta, ale je tam - v tom, ze nad urcitou uroven prijmu je zapocitana pouha ctvrtina. Ta hranice je myslim 12 tisic. Takze, zjednodusene receno, clovek s prijmem 24 tisic ma pak jen polovicni duchod oproti cloveku s prijmem 100 tisic, i kdyz ten druhy odvadi ctyrikrat vice. Pokud chcete danit luxusni spotrebu, pak je treba nastavit vyssi DPH na luxusni zbozi.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Anna 17. 10. 2017 23:03)

18. 10. 2017 9:36 | Anna

Vlastně mi tou první připomínkou mluvíte z duše – ale pokud má rodina 6 dětí, je to záhul při JAKÉKOLIV dani. Pokud bych se měla zasnít, tady by mělo nastoupit společné zdanění manželů, sleva na dani na manželku starající se řádně o děti či pečující o rod. příslušníka apod. Uvědomuju si, že to je složitější než rovná daň, ale pokud by se nedělaly výjimky, nebylo by to zas TAK složité, a pomohlo by to tam, kde stát potřebuje – tedy rodinám, které vychovávají dobře děti. Ten druhý argument ale neberu – pokud někdo spoří do strožoku velké částky, není v podstatě důvod mu je nezdanit (opakuji, zdaněním rozumně nastaveným, ne likvidačně) – aby tak víc přispěl třeba té vaší rodině se šesti dětmi. Nemám-li děti, pak si při vysokém příjmu v pohodě naspořím na důchod mnohem víc než matka tří dětí, i když mě trochu více zdaní.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (josef 18. 10. 2017 09:06)

18. 10. 2017 9:41

"Pokud někdo spoří do štrozoku velké částky, není v podstatě důvod mu je nezdanit."
Fakt?!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Anna 18. 10. 2017 09:36)

18. 10. 2017 10:18 | Anna

Myslela jsem to v reakci na pana Josefa, ne obecně. Ale prostě pokud mám na to měsíčně odkládat statisíce nebo si kupovat opravdu luxusní zboží, můžu snad i trochu víc přispět na školství, zdravotnictví či kulturu, než někdo, kdo žije od výplaty k výplatě a sotva poplatí složenky. Promiňte, ale prostě mi připadá rozumnější brát z toho, co je tak nějak přepychem, než z toho, co bychom stejně museli vrátit na dávkách. A někde ten stát ty peníze bohužel brát musí, doktor neoperuje, učitel neučí ani policista nepomáhá a nechrání jen tak ve volném čase z lásky k bližnímu. Nebo nedaňme, ať si to každý platí sám. Uvidíte tu porodnost, tu kriminalitu, tu nádheru...!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 18. 10. 2017 09:41)

18. 10. 2017 10:54 | Hunter

Ale "trochu víc" přece na školství, kulturu a a zdravotnictví při vysoké mzdě přispíváte i při rovné sazbě daně. Konkrétně při několikanásobné mzdě "několikanásobně trošku víc".
Progresivní zdanění je pak to, že máte přispívat "ještě trošku víc než několikanásobně víc" - ale to už nezní tak dobře.
Progresivní zdanění je samozřejmě oprávněný nástroj státu, a když se využívá chytře (a navznikají v něm magořiny jako 98 % daň jako ve Švédksu tuším v 70. letech), tak se s tím dá pracovat.
Pokud je navyšování sazby daně plynulé a pomalé, tak si toho nikdo ani nevšimne. Pokud jsou hranice skokové a stupňovité, tak je to blbost.
Otázka pak zní: Je přepychem třeba 60m2 3+kk v Praze? A je boháč ten, kdo to má či splácí? Ono to totiž stojí stejně jako Ferrari ...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Anna 18. 10. 2017 10:18)

18. 10. 2017 12:19 | josef

Neni to muj pripad, ale pokud nekdo na to odkladat ma mesicne 100 tisic, pak statu zaplatil na odvodech asi 90 tisic. Tim prispel malo?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Anna 18. 10. 2017 10:18)

18. 10. 2017 12:20 | josef

Jsi patlal. Operujes tu castkou, o ktere vis houby. Treba ani nepocitas s odvody. A pro Tvoje uklidneni - i ja mam hypoteku a na letecke dovolene jsem byl jen dvakrat v zivote.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu

19. 10. 2017 6:31 | Petr

Kdyby zlegalizovali svarcsystem tak vetsina zamestnancu s vysokym prijmem prejde na osvc plus pausal. Zustane mu v kapse o 90% navic co nyni a muze si z toho vykryt komercni pojisteni dlouhidobe nemoci,nasetrit na neplacene volno a jeste solidni investice na duchod. Timto krokem ovsem ovsem totalne padne zdravotni a duchodovy system statu. Takze by me fakt zajimalo kdo by toto navrhl a schalil. Ja bych byl samozrejme PRO a po schaleni ihned utikal za zamestnavatelem.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

19. 10. 2017 7:41 | Petr

Jo a kdyz uz hodnotim ty odpovedi ODS a TOPky na svarc, tak zase z toho nic nevychazi. Jejich odpoved - Svarc je momentalne nelegalni, ale nebudeme ho stihat.Tak kurnik budto ho maji dovolit a clovek at si vybere a nebo je holt illegal a musi byt postihovanej. Zase aby se nahodou nekoho pred volbama nedotkli.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Petr 19. 10. 2017 06:31)

25. 10. 2017 6:06 | Omasta

Progesivní zdanění zavedli komunisti, aby zničii buržoazii a střední třídu. Navíc je prograse ještě u důchodů, takže lépe situoaní lidé nevyžijí z důchodu a poté, co roprodají nemovitý majetek, nezbyde jim než páchat sebevraždu. Naproti tomu extrémně bohatí lidé mají odpuštěné zdravotní pojištění. Přesto si myslí, že progrese by neměla být, protože demotivuje. Nerovnost by se měla řešit vyšší sazbou u dědické a darovací z vysokých částek nad 50 mil.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

27. 10. 2017 20:21 | franta

jisté je jenom jedno. s každou další korunou, kterou vám ukradne stát vzroste počet úředníků a výdaje aparátu, který tak neustále bobtná a proto potřebuje další koruny aby se ufinancoval a ještě každý rok zatnou sekeru do rozpočtu a říkají tomu udržitelný rozvoj. krásným příkladem jsou čssd, ods a kdúčsl, které nás desetiletí neustále zadlužují a i své partaje přivedly na pokraj bankrotu. to mi nevadí, nic jiného jsem od nich nečekal, ale co mi vadí jsou telata, která je pořád volí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

28. 10. 2017 2:46 | Standa

Vážený pane Traxler. Pokud umíte číst a nakoukl by jste do britských, amerických nebo německých daňových zákonů, Případně jste se seznámil s moderní ekonomikou na střední škole, nemohl by jste něco takového napsat. Ano jsou a existují propagandisté překroucených ekonomických poznatků, kteří se u nás shromažduji zejména v ODS a KSČM. Myslím že není důstojné lovit a publikovat ekonomické názory z těchto kalných vod.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

28. 10. 2017 2:51 | Standa

Zejména Angličtí a Američtí a to již od 17 století, že.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Omasta 25. 10. 2017 06:06)

2. 12. 2017 7:11 | okolojdouci

1) Příklad primitivního, prvoplánovitého uvažování "pravicových liberálů", neokonů a všeobecně asociální menšiny, které vyhovuje parazitický život vedený na účet ostatních. 2) Téměř krystalické vysvětlení proč a jak tato hromádka genetického odpadu všechny zadluží, vykrade, vyrabuje, co se dá, rozvrátí vše ve svém blízkém i vzdáleném okolí a nakonec skončí ve válkách, aby své vzniklé dluhy a neschopnost zamaskovali ještě větší pohromou, než způsobili předchozími kroky.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  8 577 785 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2018

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Dotace na kone
Poradna > Dotace z EU

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nárok na nějaké dotace, když mám jednoho vlastního koně a druhého v bezplatném pronájmu, máme slepice a chceme ještě dvě kozy..Mám na něco nárok nebo ne? Jestli... více

Dotace z EU

Další čtení na flowee.cz

Robot iPal pohlídá a doučí matiku vaše dítě. Za 1400 dolarů

Robot iPal pohlídá a doučí matiku vaše dítě. Za 1400 dolarů

Hovoří ve dvou jazycích, doučuje matematiku, vypráví vtipy a interaguje s dětmi prostřednictvím...více

Ahoj mami, už nejsem dcera, ale syn

Ahoj mami, už nejsem dcera, ale syn

„Svou dceru jsem viděla naposledy před dvěma lety, pak mi poslala video: Jsem tvůj syn...více

Když zklame disciplína, dejte si facku

Když zklame disciplína, dejte si facku

„Vždycky jsem chtěl od života něco víc a pořád jsem hledal způsoby, jak toho dosáhnout....více

Zdroj: Logo Flowee

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miloš Čermák

žurnalista

Patrik Nacher

podnikatel a ekonom

Miloš Čermák
ÚSPĚŠNOST
50,85 %

z 59 duelů
×
Patrik Nacher
ÚSPĚŠNOST
48,98 %

z 49 duelů
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK