Jan Charouz: Dělíme se o bydlení, proč ne o auta

Ondřej Tůma | rubrika: Rozhovor | 3. 6. 2017 | 13 komentářů
„Nechtěl jsem umět jen točit volantem a šlapat na pedály,“ vysvětluje bývalý testovací jezdec formulí 1 Jan Charouz, proč dal přednost byznysu před závoděním. Dnes pilotuje start-upu SmileCar, přes který si Češi vzájemně půjčují auta.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 6. 2017 9:46, Hubert

Já bych do toho nešel z jednoduchého důvodu, kde máte jistotu slušného zacházení s vaším autem? Mám na mysli nevytáčení studeného motoru, dochlazování turba apod.

+13
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 6. 2017 9:36, Gut

Sdílení aut organizuje člověk, který zcela určitě má auto jen pro sebe. Tam kde má sdílení aut smysl funguje MHD. Jediné kam se posune většinové sdílení aut bude uplna zavislost na těch kteří si to auto chtějí pronajmout. Ti kterým se bude natolik dařit, ze jim to sdílení ponese aspoň něco smysluplnýho si pořídí další auto. Tak jaká výhoda? Možná tak krátkodobá, jediné kam to povede bude že těch aut bude tak jako tak více.

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 13 komentářů)

6. 6. 2017 0:21 | Youda

Mno účastnit se projektu za kterým stojí někdo se jménem Charouz :-) Děkuji nechci. Zejména, když mladý pán během pár let dělal každý měsíc jinou práci a jiný obor, skutečně důvěryhodný "podnikatel" co za pár měsíců bude třeba v jiném projektu, protože ho tenhle taky přestane bavit jako předchozí kde se sotva ohřál, nebo se jen ukázala totální neschopnost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 6. 2017 11:51 | HonzaV

Já jsem trochu skeptik. Dost důvodů zaznělo v diskuzi výše, další - ve vší úctě - je "devatero řemesel, desátá bída" - podívejme se, jak dopadly všechny ty pivovary, restaurace a další pokusy podnikání sportovců, co měli to "štěstí", že jejich kamarád měl bezva nápad a oni dodali kapitál.
Pro redakci mám tip: zkuste se k takovýmhle případům vrátit po 4-5 letech a napsat pokračování, jak nadšenci dopadli, jak start hodnotí s odstupem a co cestou překonávali. Dovedl bych si představit i anketku, kde si čtenáři tipnou, v jaké situaci bude "startup" za pět let. Šanci bych třeba dával tomu chlapíkovi, co pěstuje bylinky v Počernicích, ale tady, sorry, tak 15 % max.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 6. 2017 11:28 | Jan Charouz

Dobrý den, je několik zařížení, jak například T-Mobile chytré auto, díky kterému můžete monitorovat, jak někdo s vaším autem jezdí, včetně otáček. Navíc je v aplikaci možné po půjčení řidiče hodnotit, takže by se nemělo stát, že problémový uživatel si půjčí další auto.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 6. 2017 10:28 | Jezevec

Carscharing naráží na podobné problémy jako komunismus. Mnoho slimáčků, málo kapustičky ..... jistě najdete dostatek lidí ochotných za levno huntovat cizí auto. Ale určitě nenaleznete dostatek lidí ochotných si za stejně levno nechat huntovat svoje auto.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 6. 2017 13:56 | Pavel

Jako zákazník se hlásím, jako půjčovatel svého auta nikoliv. To co mě slouží řadu let bude za chvíli zhuntováno a na mě zbude veškerá údržba a opravy. Navíc auto potřebuji zcela náhodně podle potřeb rodiny a tuto mobilitu mě žádná hromadná doprava nenahradí. A to nemluvím o patáliích třeba při dopravní nehodě cizího řidiče. Už jen, že všechny pokuty budou chodit dík Humlovi na mne a já budu mít důkazní břemeno. A je toho víc co mě od půjčování svého auta spolehlivě odrazuje.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 6. 2017 11:37

Mně se ten koncept líbí. Ale uvidíme, jestli se tady najde dost zákazníků.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 6. 2017 9:35 | Hunter

Přesto bych ale doplnil, že může existovat model, kdy to "sharování" může ekonomicky fungovat.
Totiž při nákupu aut jde dosáhnout hodně velké "úspory z rozsahu" - když koupíte aut stovky až tisíce v "jednom balíku", tak se běžně dostanete na 70, i 60 % ceníkových cen. na podobné částky se dostanete i se servisem, nákupem spotřebního zboží (ještě spotřebnějšího než auto samotné - třeba pneumatiky atd.)
Takže kdyby byla firma, která aut koupí tisíce, dá je "do banku" a může se sharovat tak, že se to všem vyplatí (jediný, kdo prodělá jsou dealeři automobilek, protože z jejich zisku se ta obrovská sleva vezme).
Jenže to už je vlastně něco jako autopůjčovna nebo operativní leasing, v žádném případě ne "P2P sharing".
To je nejspíš budoucnost - že auta budou pronajímat a půjčovat přímo automobilky (/jejich dceřinky). Protože nikdo jiný není tak blízko u zdroje bez zbytečných přirážek, aby se mu to vyplatilo. S autonomními auty pak odpadne to, že by jim je někdo moc "prasil".
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2017 23:49 | Jarda

To patřilo o 1 příspěvek výš
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 6. 2017 23:41 | Jarda

Trošku hulvát, ne?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 6. 2017 19:14 | Hunter

Já bych mezi běžným carsharingem a AirBnb viděl dost zásadní rozdíl:
a) dnes se AirBnb už neprovozuje s byty, kde lidé běžně bydlí. Ovykle jsou to "speciální byty" nakoupené za účelem pronájmu přes AirBnb.
Aby tak fungoval i trh carsharingu, tak by lidé nepůjčovali auta, který běžně jezdí, ale auta, která koupili za účelem pronájmu - s tím, že sami jimi jezdit nebudou.
b) s tím souvisí problém č.2, proč se byty na pronájem kupují a auta ne - hodnota bytu obvykle stoupá, i přestože je "používán". Hodnota auta ne. Byt je investice, auto je spotřeba. A to auto, které je čistě náhodou investice, sedí někde v depozitáři a určitě se nepůjčuje.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2017 9:46 | Hubert

Já bych do toho nešel z jednoduchého důvodu, kde máte jistotu slušného zacházení s vaším autem? Mám na mysli nevytáčení studeného motoru, dochlazování turba apod.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2017 9:36 | Gut

Sdílení aut organizuje člověk, který zcela určitě má auto jen pro sebe. Tam kde má sdílení aut smysl funguje MHD. Jediné kam se posune většinové sdílení aut bude uplna zavislost na těch kteří si to auto chtějí pronajmout. Ti kterým se bude natolik dařit, ze jim to sdílení ponese aspoň něco smysluplnýho si pořídí další auto. Tak jaká výhoda? Možná tak krátkodobá, jediné kam to povede bude že těch aut bude tak jako tak více.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2017 6:30 | Ramesse II.

Koncept se mi líbí a když člověk vidí, kde všude kolik zbytečných aut parkuje, tak ještě víc. Jenže ekonomika mnoha států (a našeho zvlášť) je postavena na tom, že se vyrábějí další a další zbytečná auta a za tím účelem se vymýšlejí zhovadilosti jako šrotovné, utahují se emisní limity s cílem urychlit obměnu aut apod. Kdyby se koncept ujal, bylo by to super, ale řada států by se dostala na hranici bankrotu nebo i za ní (Detroit budiž strašákem).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2023

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Móda, káva, tetování. Projděte si nové značky, které zamířily do Česka

Móda, káva, tetování. Projděte si nové značky, které zamířily do Česka

Do Česka letos zamířilo dvacet nových značek obchodů a služeb. U některých se budete divit,...více

Tihle muži se podepsali na vašich penězích. Od Tošovského po Michla

Tihle muži se podepsali na vašich penězích. Od Tošovského po Michla

Posledního června si Jiří Rusnok sbalí diplomatku a v červenci už do práce nepřijde. V...více

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Zlatý svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se před týdnem vydražil za rekordních...více

Doporučujeme

Pozor, chystá se reforma DPH. Úklid po Babišovi může přinést další chaos

Pozor, chystá se reforma DPH. Úklid po Babišovi může přinést další chaos

V dani z přidané hodnoty zůstal po minulých vládách chlívek. Zbyněk Stanjura hlásá, že...více

Zničila si zdraví, aby se prosadila. Norský snímek bolestivě ukazuje narcismus jako nemoc současnosti

Zničila si zdraví, aby se prosadila. Norský snímek bolestivě ukazuje narcismus jako nemoc současnosti

Norský snímek Je mi ze sebe špatně režiséra Kristoffera Borgliho je součástí letošní přehlídky...více

Z outsiderů udělal vítěze. Hiddink nám vyprávěl, jak změnil Koreu

Guus Hiddink je trenér s celou řadou překvapivých úspěchů. V roce 1988 vyhrál předchůdce...více

Poznáte RAPEX a RASFF? Mal by ich sledovať každý. Podnikatelia však neustále

Poznáte RAPEX a RASFF? Mal by ich sledovať každý. Podnikatelia však neustále

Ak dbáte na zdravý životný štýl, informácie o nebezpečných produktoch by nemali uniknúť...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Procházka

ekonom

Mojmír Hampl

viceguvernér ČNB

Jan Procházka
ÚSPĚŠNOST
51,43 %

z 35 duelů
×
Mojmír Hampl
ÚSPĚŠNOST
24,00 %

z 25 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.