Analýza: Kolik bych si měl spořit na důchod?

Jan Traxler | rubrika: Jak na to | 2. 6. 2016 | 54 komentářů
Obecně se doporučuje spořit si na důchod minimálně deset procent příjmů. A začít hned od první výplaty. Ukažme si na modelovém příkladu, jak dosáhnout renty deset tisíc korun měsíčně. Jakou částku si musím odkládat, když začnu ve 30 letech, ve 40 letech, nebo v 50 letech?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 6. 2016 10:57, Breberuska9

Cca jsem se narodila na přelomu 60. a 70. let a chápu, že se Vám to zdá hodně dávno. A ano, tenkrát byla úroková sazba 4% a ano, máte pravdu i v tom, že se to více než zdvojnásobilo a ano, dejme tomu do roku 2005 cca se dala hodnota těch peněz udržet. Bohužel dnes už ten pocit nemám, neboť mi každou chvíli chodí z banky nějaké zprávy typu "opět snižujeme úroky". Před čtyřmi lety jsme začali na 2,5%, dnes jsme na 0,2% při vkladu nad 100.000,-. Mě tyhle věci momentálně celkem vzato netrápí, já jsem se na důchod už zajistila, ale rozhodně ne nějakým spořením, protože to mi v dnešní době přijde sebevražedné.

Zobrazit celé vlákno

+82
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 6. 2016 10:04

Ano, radši nic dál nekomentujte.

Zobrazit celé vlákno

-18
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 54 komentářů)

2. 6. 2016 10:34 | josef

sorry, na poprve jsem nepobral ten vztah s jogurty
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 10:33

Tak jste si ho nepřečetla dobře. Těch deset tisíc je deset tisíc v dnešních cenách. Na inflaci autor myslí. A zároveň, bacha, taky říká, že ta úložka s inflací musí taky počítat, takže mluví-li tam o tom, že si někdo bude někam strkat pět tisíc, znamená to pět tisíc v dnešních cenách – tj. musíte pravidelně navyšovat o inflaci.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 10:33 | Petr

Simulace jak vystřižená z pera armády finančních poradců. A co když se některé parametry změní, jak asi bude tabulka vypadat?
1/ Počítat s věkem 90 let je zcela chybný přístup. Devadesátiletých dle statistik ČSÚ je cca 11.000, tedy 0,1% populace. Modely se ale tvoří pro většinu, ne pro drtivou minoritu. 2/ Období dynamické kalkulace. A co když bude v portfoliu několik skvělých "Volkswagenů nebo těžařů černého uhlí"? To, co se aktuálně zdá výnosné, nemusí být rentabilní v budoucnosti. Klidně může vzniknout rychlá ztráta, která se nikdy nedožene. 3/ 3% inflace, také prima parametr. ECB se potácí na hranici deflace, klidně zde může zůstat 10 let. Nebo také napořád, opět se stačí podívat míru zadlužení zemí EU, budoucí hrozby z Číny atd. Finanční trhy svojí rostoucí volatilitou a stále se zvyšující mírou nepředvídatelnosti to jen potvrzují. Jak dlouho ještě bude ČR izolovaná od eurozóny svojí korunou? 4/ Sazby jsou nulové, depozitní záporné, to klidně opět takto může zůstat mnoho let a také dost pravděpodobně zůstane. 6/ Věk dožití a důchodový věk je dnes X, jaký ale bude za několik desítek let? Nikdo na to neumí seriózně odpovědět. 7/ Kolik bude důchod za 30 let? Opět jen věštění z koule, stačí se podívat na výsledky práce všech důchodových komisí za posledních deset let. 8/ Stejná renta od začátku důchodu do smrti je také podivný přístup. Čerstvý důchodce je schopen peněz užít, ale málokdo je dokáže spotřebovávat až v době skutečného stáří, kdy nároky jsou podstatně nižší. Odmysleme výdaje na lepší léky apod., na to se stejně našetřit nedá.
Dalo pokračovat ještě velmi dlouho. V modelu stačí některý z parametrů upravit a výsledek jsou naprosto někde jinde, a to za předpokladu, že nenastane žádný sperkrach. Finanční modely na desítky let dopředu jsou holý nesmysl, ale lidi to pořád nechtějí slyšet.
Pokud spořit na důchod, tak jedinou cestou je ultrakonzervativní přístup s nulovým rizikem a malým zhodnocením i pod dlouhodobou křivkou inflace. Sledovat okolí a když se to zatřepe, rychle vybrat hotovost a "něco nakoupit". Malá ztráta je v konečném důsledku mnohem menší zlo než nejrůznější experimenty. Začít se spořením co nejdříve a skončit na vrcholu pracovní kariéry, a poté peníze zaparkovat na budoucí depozitní úrok (revolvingová depozita) a rolovat to až do důchodu. Jen málokdo vydrží mít potřebné příjmy až do důchodu. Potom z peněz vybírat progresivně, dle zdravotního stavu a požadované životní úrovně, nečekat až na fázi nemocí a LDN.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 6. 2016 10:23 | Breberuska9

Tak jsem si článek přečetla, autor si dal záležet, to mu musím přiznat. Jen mi tam trochu chybí taková drobnost. Co si za těch 10.000 renty za 20, 30 nebo 40 let koupím? EU se nám pomalu rozpadá, páni Singeři a jemu podobní dělají všechno pro to, aby naše peníze neměly žádnou hodnotu, do toho se nám pomalu ale jistě rozjíždí arabská okupace Evropy, výrobu válcuje Čína.... Když jsem se narodila, dala mi moje kmotra na vkladní knížku 1.000,- korun, tenkrát to bylo víc než měsíční výplata, prostě spousta peněz, dnes je to jídlo na víkend pro čtyřčlennou rodinu. Kolik to bude za 20 let? Na tuhle otázku jsem odpověď v článku bohužel nenašla.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 6. 2016 10:04

Ano, radši nic dál nekomentujte.
-18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 9:58 | Martin

Cifry tu létají v tisících, ale mají lidé v reálu skutečně ty peníze volné , které by mohli měsíčně spořit. Umožňuje jim v současnosti výdělek ukládat takové sumy na důchod?
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 6. 2016 9:49 | Karel

Píšu o výnosech, ne o inflaci, sakra.
....další chytrák.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 9:18 | josef

zaporny vynos neni totez, co zaporna inflace, sakra!!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 8:22 | Karel

Nechápu, proč lidem tolik vadí záporné výnosy. Když v sámošce zlevní jogurty, tak po nich každý hned skočí. Když se ale zlevní fondy nebo akcie, tak je z toho každý na prášky. Přitom je to to samé. Za stejnou cenu si koupíme větší množství.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 8:15 | mm

"2. 6. 2016 7:58 Vliv měnové politiky tam je, počítá se s výnosy nad inflací. A že tam nejsou záporné výnosy? Taky tam nejsou výnosy dvanáct procent. Je to model. Není úplně konzervativní, na dluhopisech to fakt neuděláte, ale jakžtakž střízlivý je. Normálně mi idioti nevadí, ale když chytračí, jsou k nesnesení."
Čím dál, tím více potravin je z dovozu,ať už je to vepřové maso, kuřecí, vajíčka atd..., asi nelze za současného stavu věcí předpokládat, že by se tenhle trend z ničeho nic otočil. Pokud se bude nadále podhodnocovat koruna, budou potraviny čím dál, tím dražší a inflace možná i dvouciferná. Kde se pak normální člověk dostane k takovému zhodnocení aby bylo nad inflací? A tu poslední větu komentovat raději nebudu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 7:58

Vliv měnové politiky tam je, počítá se s výnosy nad inflací. A že tam nejsou záporné výnosy? Taky tam nejsou výnosy dvanáct procent. Je to model. Není úplně konzervativní, na dluhopisech to fakt neuděláte, ale jakžtakž střízlivý je. Normálně mi idioti nevadí, ale když chytračí, jsou k nesnesení.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2016 7:47 | mm

Jenže, kde ve výpočtu je zohledněno, že výnosy mohou být i záporné? Taky tam nevidím vliv ČNB a její měnové politiky a tak by se dalo pokračovat dále a dále.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 6. 2016 5:32 | Mirek

Modelový příklad z článku je sice zřejmě matematicky správný,ale ...člověk by neměl " pouze šetřit na stáří " .Vydělaných peněz je třeba si umět i trochu užít a dokázat se za to, že jsem našetřil určitou sumu , i odměnit -tedy část našetřené částky utratit . Je to lepší motivace k dalšímu šetření než sledování stavu konta :o)
Souhlasím s odkládáním 10% příjmu . 10% lze odložit z jakékoliv částky . V 90 letech jsem si koupil knížku "Peníze jsou moji přátelé " / možná bude ještě někde v antikvariátu k sehnání / a tam byla tahle rada ,kromě mnoha jiných , také.
Tahle kniha byla pro mně asi tou nejlepší investicí a možná i díky ní jsem si mohl dovolit odejít o tři roky dřív do důchodu .
Hezký den !
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 6. 2016 4:54 | Tarzan

Otázka je z čeho spořit,když vše co dostanu odevzdám.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 3/3

3

Následující

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Renata Vesecká

bývalá nejvyšší státní zástupkyně

Jaroslav Havel

advokát

Renata Vesecká
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jaroslav Havel
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services