Očima expertů: Zpětná hypotéka. Důchodcova spása, nebo zhouba?

Chcete doživotní rentu? Pokud máte nemovitost, můžete ji vyměnit za hotovost a doživotní rentu. Vtip je v tom, že vaše přestává nemovitost být, až když umřete. A to už se dá docela snést. Reverzní nebo zpětná hypotéka, služba, která ve světě není žádnou novinkou, si nachází cestu i do Česka. Ptáme se odborníků, jak se jim líbí. A jestli nemá nějaké háčky.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 11. 2015 9:50, Jábabka

Samotná zpětná hypotéka není špatný nápad, ale musí být velmi, velmi dobře právně ošetřena. Protože zrovna tak je velmi zneužitelná. Zarazil mne názor pana Jana Kruntoráda z Gepard financí, že dětem a seniorům se nepůjčuje. Velmi silně to zavání diskriminací jedné skupiny občanů a to seniorů. Pane Kruntoráde, ne všichni senioři jsou nutně dementní a tudíž neschopní, přesto, že část z nich opakovaně naletí tzv. šmejdům na jejich triky. Ti mladší zase častěji upadají do různých závislostí. Což neznamená, že bych podporovala půjčky na cokoliv. Ale věk by neměl být hlavní kritérium. Pokud by se solidně rozběhly zajištěné zpětné půjčky, část seniorů by ani na tyhle akce nechodila, protože by měli finance na jiné aktivity. Z vašeho názoru na mne přímo vyskočila arogance a povýšenost. Jako by všichni ti staří a chudí měli povinnost zemřít s dosažením určitého věku,někde v LDN či DD a barák předat dětem či státu. Řekla bych tahle - ještě jste bohatý neumřel.

+19
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 8. 2016 16:27, Jiří Vránek

Dobrý den, děkujeme, za komentář. Jiří Vránek FINEMO.CZ, společnost, která poskytuje v ČR zpětnou hypotéku v podobě produktu Renta z nemovitosti. Pro informaci dávám link na rozhovor s jednou naší reálnou a velmi spokojenou klientou https://youtu.be/Kt6K9f3GFhw.

Zobrazit celé vlákno

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 18 komentářů)

16. 7. 2019 11:00 | Jan Vomočil

Prosím podívejte se na portál justice na ekonomické výsledky firmy Finemo a snad musí pak být jasné že jde o nehorázný podvod na jednu z nejslabších skupin - na důchodce. Přiznám že jsem dal podnět policii- prý nedošlo k podvodu (až se to provalí a k podvodu dojde tak nebude koho trestat). Dotaz na ČNB také vyzněl že o nic nejde....Takže mě nezbývá než litovat důchodce kteří na to "skočí" a na zbytek života půjdou bydlet pod most...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 6. 2019 11:16 | Brouk pitlík

Zpětná hypotéka je hloupost,když něco takového vzniká tak to má být dotažené i v občanském zákoníku.Pořád chybí tak velice důležitý zákon,který navždy zruší jakékoliv vazby na rodinné příslušníky.Například se vzdám svých rodičů,tak by měli být úplně cizí lidé bez žádných závazků i k sourozencům, tetičkám, strýcům,vlastníkům atd.Já bych byl rád kdyby i tato možnost byla.Myslím si že jsem jeden z tisíce a mně by to strašně moc pomohlo.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 10. 2018 17:21 | Kateřina

Když rentu z nemovitosti, tak z pronájmu její části. Je hodně mladých, kteří jsou vděční i za jeden pokoj. K tomu pomáhají v domácnosti. Zástava nemovitosti je z mého pohledu nebezpečná.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 12. 2017 10:08 | blechová

Mám obavy z toho, že úroky z vyplácené renty při dlouhověkosti převýší vyplácené peníze, takže byt padne do rukou společnosti zpětné hypotéky.Ti dva pánové, kteří hypotéku nabízejí se mi vůbec nelíbí / věřím vlastní intuici/.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 8. 2016 16:27 | Jiří Vránek

Dobrý den, děkujeme, za komentář. Jiří Vránek FINEMO.CZ, společnost, která poskytuje v ČR zpětnou hypotéku v podobě produktu Renta z nemovitosti. Pro informaci dávám link na rozhovor s jednou naší reálnou a velmi spokojenou klientou https://youtu.be/Kt6K9f3GFhw.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 11. 2015 14:40 | Lubik

Co se oprostit od toho, že se jedná o bankovní produkt a vzít to jako obyčejnou (ano obyčejnou) koupi a prodej. Někdo od někoho koupí nemovitost s tím, že se stane vlastníkem až po smrti prodávajícího – což lze. Kupující vyplatí ihned část ceny – což lze. Kupující bude platit prodávajícímu doživotní rentu – což lze (jak už tu bylo napsáno, dělají to pojišťovny). A když kupující zanikne (firma zkrachuje, fyzická osoba zemře), tak závazek buď někdo převezme, nebo ne, v tom případě však nemovitost zůstává prodávajícímu a ten ji může třeba prodat po druhé. Domnívám se, že tento postup je u nás dostatečně legislativně ošetřen.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 11. 2015 12:41

Ty asi vůbec nechápeš o čem je řeč, viď?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 11. 2015 9:05

Nejde o demenci, ale o etiku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 11. 2015 22:22 | starejm nepůjčovat

Myslím, že Kruntorád má recht. Nejde o to, že by důchodce byl blbý, jde spíš o to, že z tuhýho se prachy dostávají těžko.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 11. 2015 15:43 | KM

Technicky jistě reálné v případě dobré legislativy a licencování a dozorování poskytovatelů. Morálně ale velmi problematické. Název „supí hypotéka“ je velmi přesný.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 11. 2015 15:40 | KM

Slyšel jste někdy o penzijních fondech?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 11. 2015 14:43

Citace - xls / 06.11.2015 13:13

Když jsem u toho, nabízí vůbec nějaká banka něco jako doživotní rentu?
Doživotní rentu nenabízí banky, ale pojišťovny.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 11. 2015 13:44 | jezevec

fakt si myslíte, že v civilizovaných zemích, kde jsou tyto transakce běžné a existují na trhu desítky let - tyto otázky ještě nikoho nenapadly, a nejsou už dávno zodpovězené? je samozřejmě rozumné se ptát, jaká bude legislativa u nás. ale nejde o nový produkt včera spadlý z marsu. například v některých enklávách holandska tomu říkají supí hypotéka. sup vám dá prachy nebo rentu, a počká si. na baráku má zástavní právo, barák zustává váš. v té mírnější verzi to funguje jako backleasing - máte přesně stanovenou měsíční rentu (nebo jednorázové odbytné), a čas kdy z baráku vypadnete. v té tvrdší verzi uzavíráte smlouvu na nižší odbytné, ale zato na doživotí, máte tedy do smrti vystaráno o bydlení ve svým i o drobný příjem, a věřitel podstupuje riziko délky vašeho dožití. ve všech verzích zůstává čekatel na supa majitelem nemovitosti až do konce smlouvy. práve v holandsku často tyto smlouvy uzavírají děti se svými rodiči, dá se to udělat oboustranně výhodné.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 11. 2015 13:13 | xls

Když jsem u toho, nabízí vůbec nějaká banka něco jako doživotní rentu? To by mě pro začátek zajímalo, kdyby to byl průhledný produkt, kolik by třeba vypláceli měsíčně při poskytnutí 5 mio do smrti nebo pravidelně měsíčně po přesně stanovenou dobu. Až bude tohle jasný, tak ta nemovitost je v podstatě 2. polovina problému.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2015 11:46 | Vodovod

Jenže je zde další problém. Skupiny - nevím jak to jinak nazvat - budou poskytovat tzv. zpětné hypotéky . Dobrá . Na druhou stranu - budou se stávat majiteli domů, bytů , chat a podobně . Jak s nimi budou nakládat ? Budou je pronajímat, prodávat ? Ono těch otázek a problémů se ,,zpětnou hypotékou,, vyvstane spousta a pokud skutečně nebudou řádně legislativně zpracovány, tak bych do takového harakiri nešla. Jinak souhlasím s názorem - Jábabka v celém rozsahu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2015 9:50 | Jábabka

Samotná zpětná hypotéka není špatný nápad, ale musí být velmi, velmi dobře právně ošetřena. Protože zrovna tak je velmi zneužitelná. Zarazil mne názor pana Jana Kruntoráda z Gepard financí, že dětem a seniorům se nepůjčuje. Velmi silně to zavání diskriminací jedné skupiny občanů a to seniorů. Pane Kruntoráde, ne všichni senioři jsou nutně dementní a tudíž neschopní, přesto, že část z nich opakovaně naletí tzv. šmejdům na jejich triky. Ti mladší zase častěji upadají do různých závislostí. Což neznamená, že bych podporovala půjčky na cokoliv. Ale věk by neměl být hlavní kritérium. Pokud by se solidně rozběhly zajištěné zpětné půjčky, část seniorů by ani na tyhle akce nechodila, protože by měli finance na jiné aktivity. Z vašeho názoru na mne přímo vyskočila arogance a povýšenost. Jako by všichni ti staří a chudí měli povinnost zemřít s dosažením určitého věku,někde v LDN či DD a barák předat dětem či státu. Řekla bych tahle - ještě jste bohatý neumřel.
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2015 9:12 | Fredy

Nápad to určitě není špatný. Ostatně již dávno je možné to samé praktikovat v podnikatelské sféře formou zpětného leasingu nemovitosti. Ale také se to moc nevyužívá. Tedy alespoň neznám takový případ. Zpětný leasing u movitých věcí je naopak běžný.
Jediné, z čeho mám obavu, je tak tzv. čecháčkovské zlatokopectví. Viz start kampeliček. Pokud k tomu bude dostatečná podpora v legislativě a chopí se toho silné finanční instituce, tak snad. Do té doby bych počkal, až se vyčistí trh od počátečních podvodníků.
Z praktického hlediska bych, v takovém případě, nevolil pravidelnou rentu, ale celou částku najednou. Pochybuji, že by byly finanční instituce ochotny indexovat výši renty podle inflace.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2015 6:23 | Vodovod

Zpětná hypotéka není špatný nápad. Jen je třeba ji vyřešit legislativně. Pokud nebudou žádné zákony, které by toto upřesnily nemá žádný smysl a jde spíš o riziko . Není záruka, že společnost která ji poskytne nezkrachuje - co se stane v tomto případě. Nemovitost - pokud na ní neváznou žádné dluhy a břemena - má určitou hodnotu . Kolik bude z této hodnoty vyplaceno ? Není to tak jednoduché jak se zdá. Bude uzavřena smlouva a dejme tomu např. důchodce za krátkou dobu zemře . Dostane vyplacenu jen určitou část hodnoty nemovitosti např. ve formě renty. Co se stane se nevyplacenou částkou ?? Propadne poskytovateli zpětné hypotéky ? Otázkou skutečně je zda je vhodnější nechat si vyplatit celou částku nebo vzít rentu ? Peníze se znehodnocují, cena nemovitostí kolísá ... není všechno zlato co se třpytí .
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 342 316 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2019

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Šest filmů z kohoutku podle Apoleny Rychlíkové

Šest filmů z kohoutku podle Apoleny Rychlíkové

Někdo chodí do kina, někdo krade. Jiný má telku. A někdo si pustí film z Aerovodu. Zeptali...více

Kam všude matky s dětmi (ne)patří

Kam všude matky s dětmi (ne)patří

Pohled na malé nebo i větší dítě na konferenci, diskusním panelu nebo autorském čtení,...více

Čím voněla žena starého letopočtu

Čím voněla žena starého letopočtu

Zalíbit se našemu čichu se snaží vše od balzámů na rty přes vlhčené ubrousky až po kuličky...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jiří Šimáně

podnikatel, Unimex Group

Roman Janoušek

lobbista, podnikatel a kriminálník

Jiří Šimáně
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 15 duelů
×
Roman Janoušek
ÚSPĚŠNOST
12,50 %

z 8 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.