Studénka aneb proč potřebujeme víc humanitního vzdělání

Infrastruktura se musí konečně začít přizpůsobovat lidem a lidé přestat přizpůsobovat infrastruktuře. Něco takového zařídí jen inženýři znalí psychologie a dalších humanitních věd.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 8. 2015 13:13, Omasta

Chyba je už v nadpisu článku. Co jste čekali od psychologa? Řešení jsou 3
1) Nezvyšovat tresty
2) Nedělat mimoúrovňové přejezdy
3) Opravit stávající přejezdy, aby nezpůsobovaly havárie.

Přejezd ve Studénce byl typickým špatně udělaným přejezdem.
Je potřeba, aby přejezdy se chovaly podobně jako semafory.
1) Červená světla mají blikat asi tak dlouho jako svítí žlutá.
2) závory mají spadnout nejprve na vjezdu a na výjezdu se zpožděním, aby rozjetá auta stačila projet.
3) Interval mezi stažením závor a projetím vlaku má být propočítaný tak jako u křižovatek. Když vjede auto na červenou, tak nikdy nezačnou jezdit auta zboku hhed, ale mají čas na opuštění křižovatky.

U přejezdů to znamená spočítat podle šířky kolejiště a počítat jízdu krokem, protože naložené kamióny musí kvůli nerovnosti jet pomalu.

Ve Studénce byl ten problém, že projektant si neuvědomil, že uvězní-li závora vozidlo, pak to zastaví a i když se znovu rozjede, potrvá průjezd 5x déle než, kdyby jej závora neuvěznila.

4) Nakonec tam, kde je hustý vlakový provoz, jednoduše umožnit a by vlaky nejezdily hned po sobě, ale aby i vozidla měla dostatečně dlouhou dobu zelenou na projetí.

Myslícímu člověku je jasné, že případy vjetí na přejezd nastávají při dlouhém čekání, a tak je třeba zkrátit čekání na přejezdu na dobu srovnatelnou se semafory.

Tyto úpravy jsou 10x levnější než vybudování nových závor a 1000x levnější než mosty.

+13
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 25 komentářů)

7. 8. 2015 8:11 | Jiří

A co tak upravit spouštění závor - aby se výjezdová spustila se zpožděním.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 8:06 | czhunter

Kdybych to parafrázoval ještě trochu jinak, tak i kdybychom postavili nejvíc nejbezpečnější přejezdy na světě, tak zachráníme maximálně 10 lidí (spíš míň, to je celý ten "pool" ze kterého můžeme brát).
Z toho tak 7-8 budou nepřizpůsobiví agresivní idioti, kteří po tom, co jim bude nějakým zařízeníčkem zachráněn zadek když nesmyslně ohrožovali sebe, budou mít za přejezdem nadále svojí bezohledností k pravidlům ohrožovat ostatní.
To je ten target, o který nám jde? Ty potřebujeme zachraňovat? Jakkoliv je mi líto těch několika málo, kteří zemřeli ne vlastní vinou, tak za tu funkci přejezdu jako "popraviště idiotů" (které vždy musí někde být, jinak by lidstvo neuvěřitelně degenrovalo) se to snad i vyplatí.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 7:53 | Hugo

Dnes ráno projel na červenou přechod pro chodce na Evropské autobus Studentagency. Co s tím provedeme, pane Kašpárku? Najdeme nějakého humanitního vzdělance, který doporučí Jančurovi, aby toho idiota za volantem vyhodil, nebo tam uděláme za pár desítek mega podchod pro 100 chodců denně?
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 7:20 | czhunter

Opravdu se z třech mrtvých na přejezdu dá říct, že "technokraticky konstruované přejezdy nefungují"?
Podle mě naopak _pouhých_ 12 úmrtí na zabezpečených přejezdech (a to jen část z nich bude na přejezdech _zabezpečených závorami_) na miliony aut, která přes přejezdy projedou ukazuje, že fungují dost dobře.
Pan Kašpárek se nachytal na klasický bias, kdy se vezme nějaká událost, která se stává zcela výjimečně, udělá se z ní "senzační zpráva" (právě proto, že se stává naprosto výjimečně - mimochodem, byla to první nehoda vlaku s kamionem s oběťmi v dějinách ČR) a ta se začne "řešit".
Behaviorální ekonomie nám ze svých poznatků říká, že jestli se něco rozhodně nevyplatí, tak je to vzít nějaké malé číslo (které se navíc v čase stále postupně zmenšuje), a investovat spoustu času, energie a peněz do toho, abychom ho ještě zmenšili.
Kritické místo je naopak to, kde (třeba na silnicích) umře nejvíc lidí a to je tak obyčejné, že už se o tom ve zprávách ani nemluví. Tomu musí technici věnovat pozornost, pokud chtějí zachraňovat životy. Ne přejezdům.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 0:36 | Stepan

Tak tenhle článek je hrozná kravina. Tenhle blábol asi psal nějaký nezaměstnaný absolvent humanitního či ekonomického směru.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Kellner

podnikatel, PPF

Pavel Juříček

podnikatel, Brano Group

Petr Kellner
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Pavel Juříček
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services