Studénka aneb proč potřebujeme víc humanitního vzdělání

Infrastruktura se musí konečně začít přizpůsobovat lidem a lidé přestat přizpůsobovat infrastruktuře. Něco takového zařídí jen inženýři znalí psychologie a dalších humanitních věd.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 8. 2015 13:13, Omasta

Chyba je už v nadpisu článku. Co jste čekali od psychologa? Řešení jsou 3
1) Nezvyšovat tresty
2) Nedělat mimoúrovňové přejezdy
3) Opravit stávající přejezdy, aby nezpůsobovaly havárie.

Přejezd ve Studénce byl typickým špatně udělaným přejezdem.
Je potřeba, aby přejezdy se chovaly podobně jako semafory.
1) Červená světla mají blikat asi tak dlouho jako svítí žlutá.
2) závory mají spadnout nejprve na vjezdu a na výjezdu se zpožděním, aby rozjetá auta stačila projet.
3) Interval mezi stažením závor a projetím vlaku má být propočítaný tak jako u křižovatek. Když vjede auto na červenou, tak nikdy nezačnou jezdit auta zboku hhed, ale mají čas na opuštění křižovatky.

U přejezdů to znamená spočítat podle šířky kolejiště a počítat jízdu krokem, protože naložené kamióny musí kvůli nerovnosti jet pomalu.

Ve Studénce byl ten problém, že projektant si neuvědomil, že uvězní-li závora vozidlo, pak to zastaví a i když se znovu rozjede, potrvá průjezd 5x déle než, kdyby jej závora neuvěznila.

4) Nakonec tam, kde je hustý vlakový provoz, jednoduše umožnit a by vlaky nejezdily hned po sobě, ale aby i vozidla měla dostatečně dlouhou dobu zelenou na projetí.

Myslícímu člověku je jasné, že případy vjetí na přejezd nastávají při dlouhém čekání, a tak je třeba zkrátit čekání na přejezdu na dobu srovnatelnou se semafory.

Tyto úpravy jsou 10x levnější než vybudování nových závor a 1000x levnější než mosty.

+13
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 25 komentářů)

16. 8. 2015 13:51

Kdy jste přiletěli?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 8. 2015 13:30 | Omasta

Je hrozné, kolik lidí se zastává přejezdů jako z pravěku, které byly budované před 100 až 200 lety, kdy jezdily jen koňské povozy několik za hodinu. Dnes jezdí několik aut za minutu.
V současnosti je vše řešené pomocí senzorů a zautomatizované, jen na železnici uvažují, jakoby byli sami a čas se zastavil.
Prej prorazit závory. Psycholog by vám řekl, že lidi se bojí pokuty za proražení závor a poškození auta. Závora na výjezdu se buď má spouštět později, nebo má mít senzor, aby zůstávala otevřená, dokud je nějaké vozidlo v kolejišti.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 8. 2015 13:13 | Omasta

Chyba je už v nadpisu článku. Co jste čekali od psychologa? Řešení jsou 3 1) Nezvyšovat tresty 2) Nedělat mimoúrovňové přejezdy 3) Opravit stávající přejezdy, aby nezpůsobovaly havárie.
Přejezd ve Studénce byl typickým špatně udělaným přejezdem. Je potřeba, aby přejezdy se chovaly podobně jako semafory. 1) Červená světla mají blikat asi tak dlouho jako svítí žlutá. 2) závory mají spadnout nejprve na vjezdu a na výjezdu se zpožděním, aby rozjetá auta stačila projet. 3) Interval mezi stažením závor a projetím vlaku má být propočítaný tak jako u křižovatek. Když vjede auto na červenou, tak nikdy nezačnou jezdit auta zboku hhed, ale mají čas na opuštění křižovatky.
U přejezdů to znamená spočítat podle šířky kolejiště a počítat jízdu krokem, protože naložené kamióny musí kvůli nerovnosti jet pomalu.
Ve Studénce byl ten problém, že projektant si neuvědomil, že uvězní-li závora vozidlo, pak to zastaví a i když se znovu rozjede, potrvá průjezd 5x déle než, kdyby jej závora neuvěznila.
4) Nakonec tam, kde je hustý vlakový provoz, jednoduše umožnit a by vlaky nejezdily hned po sobě, ale aby i vozidla měla dostatečně dlouhou dobu zelenou na projetí.
Myslícímu člověku je jasné, že případy vjetí na přejezd nastávají při dlouhém čekání, a tak je třeba zkrátit čekání na přejezdu na dobu srovnatelnou se semafory.
Tyto úpravy jsou 10x levnější než vybudování nových závor a 1000x levnější než mosty.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 8. 2015 22:48 | mp

...pravda je, že na mnohých stavebních rekonstrukcích se krásně ukazuje naprostá nepraktičnost některých výmyslů, které jsou mnohdy i v dražší variantě...nebo právě proto... ...obvykle to vypadá, že projektant to místo fyzicky nemohl vidět...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 8. 2015 12:25 | KM

Kašpárku, projektanti nejsou debilní technokrati, kteří nejsou schopni pochopit psychologii řidiče frustrovaného čekáním u stažených klacků. Projektant samozřejmě ví, že mimoúrovňová křižovatka je blbovzdorná a že klasický přejezd bude kdekdo projíždět, zvláště pokud se u něj bude čekat desítky minut. V Čechách to má ostatně tradici, projížděním stažených závor se proslavil i jeden náš bývalý prezident (kulturně a humanitně dosti na výši a inteligencí výrazně převyšující průměrného kamioňáka). Problém je v tom, že i ten projektant naprojektoval všechny přejezdy mimoúrovňové a sebelépe zabezpečené, přijde investor a ten mu to vyškrtá, protože on přece nebude za takové zbytečnosti vyhazovat peníze. A investor rozhoduje, protože platí a kdo má prachy, ten má moc, tak už to v kapitalismu chodí. Na vině není nedostatek humanitního vzdělání, ale obyčejná nenažranost. A ta je imunní i vůči humanitnímu vzdělání.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 21:48 | PEPA

a co má společného zoo a co se tam podává s (ne)bezpečností vlakových přejezdů ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 19:17 | czhunter

Na to je jednoduchá odpověď:
Kdybyste před měsícem udělal mezi lidmi (nebo sám se sebou) anketu, kolik peněz (procent rozpočtu) se má investovat do většího zabezpečení železničních přejezdů, kolik by vám asi tak řekli? Málo. Nebo taky nic. To je ta reálná hodnota, kterou to pro lidi má. Dnes Vám řeknou víc, protože by se cítili trapně, ale za rok-dva se jejich názor zase dostane zpět na reálnou hodnotu - nula.
Jinak ty škody, to je jen Váš smělý odhad. Finanční škoda při srážce vlaku s autem bývá menší, než při srážce dvou aut v podobné závažnosti, protože auto udělá škody na vlaku malé. Opět, toto byla výjimka, poslední podobně velká nehoda se stala v roce 1990. Kolik přesně lidem stojí zato dát do zabezpečení, které najde uplatnění jednou za desítky let a to jen možná?
A zdržení lidí způsobí stejně tak nehoda na přejezdu jako na dálnici. Nevidím v tom žádnou významnost. Až na to, že nehod na přejezdech je mnohem míň, než nehod na dálnici.
PS: To odpočítávání, které jste navrhl, je přesně to, o kterém pan Sutherland říká, že je špatné. Když tam budou sekundy po začátku blikání červených světel ukazovat, za jak dlouho pojede Pendolino, tak přímo dáváte řidičům návod, jak dlouho ještě můžou porušovat pravidla, aniž by rovnou umřeli. Krom toho na FB vznikne skupina "Já to projel na 02, kdy ty", kde se budou vocasové trumfovat, kdo to dal s menším číslem. Opravdu musíte počítat s tím, že lidé jsou idioti. Ale ne jen někdy. Pořád a neustále a kdykoliv jim dáte možnost to prokázat, nebudou váhat ani vteřinu.
A když to někdo projede trefí ho Pendolino přestože na odpočtu bylo 02, protože to zařízení nepracovalo úplně přesně, koho myslíte, že poženou před soudy? Řidič to k podivu všech zúčastněných nebude ...
To co navrhujete podle mě vůbec bezpečnost přejezdů nezvyšuje, naopak.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 15:51 | PEPA

co lidí se slušně uživí takovými bláboly -neskutečné
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 15:45 | Nox

To jsem netusil, ze zabezpeceni, na ktere vetsina lidi kasle, je brano jako humanitni vzdelani. Jinak jsou v podstate 2 moznosti: Bud udelat prejezdy tak, aby byly blbuvzdorne (podjezdy, nadjezdy), coz bude neskutecne drahe, nebo proste pocitat s tim, ze obcas nejaky blbec ziska Darwinovu cenu. Mimochodem pred casem byla nekde na internetu fotka, kdy pred prejezdem byly sklopne trojuhelnikove rampy smerem od prejezdu, ktere se spoustely spolu se zavorama. Cili po spusteni zavor nebylo mozne na prejezd vjet autem, ale stale se z nej dalo vyjet ven. Snad mi to tu nesmaze odkaz: http://sw.gurroa.cz/pic/ruskyprejezd.jpg
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 12:09 | Hugo

Ony tam ty výjezdové závory před pár léty nebývaly... Začly se tam dávat právě kvůli idiotům, kteří přes přejezd prokličkovali přes výjezdovou závoru. Takže jejich opožděné sklápění neřeší vůbec nic - zase se najdou blbci, kteří na přejezd se staženou závorou na vjezdu vjedou protisměrem dosud nestaženou výjezdovou závorou.
Takže jediné řešení je pořádná pokuta, hafo bodů a v případě, že byl vlak v blízkosti, 5 let natvrdo za obecné ohrožení.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 11:52 | tiffany

Jenže zkusil jste, huntere, podívat se na efektivitu (případných nových) bezpečnostních zařízení z hlediska způsobených škod ? Možná těch ztracených životů není na přejezdech nejvíce, ale pokud jde o hmotné škody, tak si troufám odhadnout, že jsou mnohonásobně vyšší než jinde, a co teprve třeba výpadky v železniční dopravě a jejich nepříjemné následky pro vlastně neurčitelný počet lidí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 11:47 | Jan Solver

Můžeme ty psychology a humanisty pak postavit ke každému přejezdu. Výhoda je práce v místě bydliště. A dobré by bylo jim obléknout uniformy, které budou vypadat jako ty policejní, protože dneska, když někde nestojí policajt, tak si tam lidi dělají co chtějí a nějaké značky a zákazy je vůbec nezajímají. To jste nevěděli?
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 10:27 | czhunter

Zrovna Roy Sutherland by řekl, že nemáte investovat na silnici tam, kde umře 10 lidí, ale tam, kde umře 1000 lidí. A to přejezdy nejsou.
Výjezdová závora by se nemusela spouštět později. Ona by se nemusela spouštět vůbec. Ona by tam vůbec ani nemusela být. Ale je tam proto, že lidé jsou idioti, a když tam není, tak přejezd projíždějí esíčkem protisměrem. To stejný by dělali, kdyby se spouštěla později. Idioten-sicherung opatření to není.
Odpočítávání sekund je fajn věc, na křižovatkách funguje. Na kolejích by to stálo mnohadesítekmilionové (až stamilionvé) investice, protože současná infrastruktura takovou věc neumí (dopočítat průjezd vlaku na přejezd s přesností na vteřiny).
Zrovna Roy Sutherland by se zeptal: Stojí sto milionů za záchranu desítek životů, když tisíce životů končí na silnicích úplně jinde?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 10:22 | Bouček Antonín

Jasně a taky se občas stane, že z týmu prodejce (Steve Jobs) a technik (Steve Wozniak) vznikne třeba Apple, kdy se z věci sloužící původně čistě jen technikům (počítač) stane předmět sloužící lidem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 10:19 | Martin

Psychologická řešení mají mnohdy větší účinek a lepší poměr cena-výkon, než technická. Pěkná prezentace na toto téma je https://www.ted.com/talks/rory_sutherland_perspective_is_everything .
Psychologické řešení těch železničních přejezdů by mohlo vypadat třeba: výjezdová závora se spouští o chvilku později (jak už tady spousta lidí psala) a červená světla jsou doplněná odpočítáváním času (do příjezdu vlaku a zvednutí závor). Protože přesně jak to říkají v uvedeném videu - čekat 7 min. není tak frustrující, když víte přesný čas, jako 4 minuty, kdy netušíte jak dlouho to bude trvat. A když je vidět, že za 10 sec přijede pendolino, tak na ty koleje nikdo s IQ >30 opravdu nevjede.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 9:13 | az

A také se stává, že technikům, kteří konstruují věci sloužící opět technikům, často radí někdo z prodeje či marketingu a vehementně jim nařizuje, jak to má být uděláno. Výsledkem je prakticky nepoužitelný paskvil, protože byl udělán dle instrukcí lidí, kteří s tou věcí nikdy nepracovali.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 8:47

No, první nehoda na přejezdech to asi nebyla.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 8:25 | Bouček Antonín

No, před týdnem jsem byl v Mnichově, kde jsem shlédl pár výmožeností, které ulehčují život, vypadají, že nedají moc práce a v ideálním případě se na nich dá ještě vydělat. Typický příklad praktické věci: při opravě dálnice se směr v provozu v prostředním pruhu přepíná podle toho, kudy jezdí více aut (dopoledne do Mnichova, odpoledne zpět). Odstavný dálniční pruh často slouží k normálnímu provozu (a jestli je možné ho využít či ne, informuje dálniční informační systém). Mraky bezpečných cyklostezek (a davy cyklistů) vedou skrz celé město. Příklad ziskové věci: v mnichovské ZOO je více stánků s občerstvením než v pražské - a protože tamní ZOO je rozdělená dle kontinentů, ve stáncích se prodává jídlo jako v určené části světa (tj. v asijské části čínská, thajská a indická kuchyně, v polární ryby, bavorské klobásy, sekaná a pizzerie v evropské atd.). Tuším, že v této oblasti máme ještě co dohánět. A souhlasím, že neškodí, když technikům či biologům občas poradí někdo z prodeje či marketingu.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 8. 2015 8:23 | Josef

A přirozený vyber....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 8. 2015 8:16 | Jája

Nezlobte se, ale na to stačí snad přirozená inteligence a škola života.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  14 429 974 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2021

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Doporučujeme

Polky v českých továrnách: zahálkou a šmelinou proti socialismu

Polky v českých továrnách: zahálkou a šmelinou proti socialismu

Zpočátku nezáživně působící historická studie přináší fascinující vhled do působení polských...více

Kam se hrabe covid. Nejdražší projekt v historii lidstvo teprve čeká

Kam se hrabe covid. Nejdražší projekt v historii lidstvo teprve čeká

Kam se hrabe světová válka, pandemie covidu či černý mor. Nejdražší projekt v historii...více

Nevhodné poznámky mě staví do ponižující role, kterou nechci přijímat, říká Linda Bartošová...

Nevhodné poznámky mě staví do ponižující role, kterou nechci přijímat, říká Linda Bartošová v Hlasu Heroine

Novinářka a moderátorka České televize Linda Bartošová se rozhodla, že už nebude přecházet...více

Co jsi to za matku! Mother-shaming tu byl s námi odjakživa

Co jsi to za matku! Mother-shaming tu byl s námi odjakživa

Každá žena se musí určitým způsobem vyrovnat s rolí matky. Ať má děti své, nevlastní nebo...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michaela Maláčová

modelka a podnikatelka

Petr Dvořák

ředitel České televize

Michaela Maláčová
ÚSPĚŠNOST
35,71 %

z 56 duelů
×
Petr Dvořák
ÚSPĚŠNOST
40,00 %

z 60 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.