Na vlastní kůži. Odpustky, spása pro piráty silnic

Výmluvy na osobu blízkou jsou od loňska passé. Před trestnými body ale piráty silnic uchrání jiná klička. K jejím přednostem patří, že sami kličkovat, natož pak lhát (!), nemusí – všecko zařídí přestupková komise. Na piráta zbývá jediné: reagovat pohotově a ničemu se nevzpírat. Zkrátka a dobře: zaplať rychle a máš to bez bodu. Vyzkoušeno na vlastní kůži.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 10. 2014 11:44, Ferda

S tím jak přibyly kamery, ubylo venku dopravních policistů. Já jezdím po Praze skoro denně a vídám je tak leda u nehod. Jak třeba sleduju taxikáře na Patočkově, tak ti zpomalí na předpisových 50 tam, kde je kamera, ale jinde to na té padesátce mnozí švihají v klidu 100 a mají naprostou jistotu, že tam nikdy nikdo nic měřit nebude, dopravák tam nevkročil mnoho let. Státu a městu vůbec nejde o nějakou bezpečnost, ale jen a pouze o maximum vybraných peněz při minimálních nákladech a úsilí. Bezpečnost je čistá zástěrka na okecání.

+14
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 10. 2014 15:05, Jindra

Nezlobte se, ale podle mě, kdyby se na silnicích pohybovali jen vycepovaní řidiči přesně dodržující pravidla provozu, bylo by na silnicích mnohem bezpečněji - myslíte si snad opak? Pokud člověk sedne za volant, měl by přijmout pravidla hry a basta. Z Vašeho posledního odstavce lze dovodit, že podle Vašeho názoru je semafor nutné respektovat jen někdy. A to je podle mě špatně. Taky nevím, proč by měl být vycepovaný řidič zároveň i vystresovaný a nemyslící. Je dobře, že se čím dál víc lidí vyzná v paragrafech o přestupcích, bohužel si myslím, že motiv a příčina těchto znalostí často rozhodně netkví v úsilí jezdit a chovat se na silnicích lépe, ale spíše ve snaze najít důvod, proč to a to pravidlo v tu a tu chvíli nemusím dodržet, což vede k stále narůstajícímu počtu řidičů nezodpovědných a podle toho to na silnicích také vypadá a já se obávám, že se situace bude spíše zhoršovat. A tím se vracím k mé původní myšlence, že v oblasti silniční dopravy, by se měla trestat porušení pravidel důsledně i když je to porušení jen (jak to tu nazval "onli") "formální". Jen tak se dá udržet jakás takás preventivní funkce těchto pravidel.Jinak já si představuji zodpovědného řidiče takto: "jel jsem načervenou, tím jsem udělal chybu a jsem ochoten za to nést přiměřenou sankci" Spousta řidičů však uvažuje takto: "jel jsem na červenou, ale protože tenhle paragraf a tenhle zákon říká tohle a tohle, tak jsem v podstatě nic neprovedl."

Zobrazit celé vlákno

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 33 komentářů)

16. 10. 2014 17:59 | Pavel

No je to fiktivní příhoda, která se šíří weby jako rakovina. Reklama na Humlův sprasek. Zaplať a "odpustíme" Ti body. Estébácký Czechradar a.s. přece potřebuje také z něčeho žít. Dokud jim na to lidé budou skákat tak proč ne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 15:50 | ST

Hezký příklad jak nás stát odírá a spoustu lidí mu tleská, že se tak děje ve jménu boje proti silničním pirátům. Jak paní řekla, neudělala nic co by někoho ohrozilo natož omezilo, ale měla tu smůlu, že byla zadokumentovaná. Kdyby se u nás dodržovala lidská práva, zvláště pak právo nevypovídat, tak by nemusela platit. Takto jí to stálo 1500 Kč a napsala tento článek.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 10. 2014 15:39 | Astana

Nechápu, že někdo nad tímhle pozastavuje. To, že bodový systém byl zaveden kvůli nějakému zvýšení bezpečnosti na silnicích snad nemůže věřit ani malé dítě. Jeho přínos pro bezpečnost na silnicích byl v reálu nulový (počet dopravních nehod apod.), spíše na něj doplatili (zejména ze začátku, než se lidé naučili bránit) nebožáci (znám i případy ze svého okolí), kteří jeli např. běhěm 14 dnů 7x 60 po výpadovce přes Černý Most. To, že byl zaveden protiústavní správní delikt a nyní se úřady snaží řešit tak jak popsala autorka článku, je jen o tom, že systém se konečně odkopal a dal najevo, že mu nejde o žádnou bezpečnost, ale o maximalizaci výnosu z buzerační činnosti. To už snad dnes chápe každý....
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 10. 2014 15:33 | Standa

Učil jsem deset let v autoškole. Mám najeto kolem půl milionu kilometrů. A co si o panu Jindrovi myslím ? Že jezdí v klobouku. V obci má na tachometrů možná i 50 takže ve skutečnosti jede 45 a míň. Z toho jak paní popisuje situaci by asi jiný taky těžko bez přestupku vybruslil. A co se týče intervalu mezi oranžovou a červenou. Byly úvahy že by měla svítit čas do naskočení červené jenže by to bylo drahé.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 10. 2014 15:05 | Jindra

Nezlobte se, ale podle mě, kdyby se na silnicích pohybovali jen vycepovaní řidiči přesně dodržující pravidla provozu, bylo by na silnicích mnohem bezpečněji - myslíte si snad opak? Pokud člověk sedne za volant, měl by přijmout pravidla hry a basta. Z Vašeho posledního odstavce lze dovodit, že podle Vašeho názoru je semafor nutné respektovat jen někdy. A to je podle mě špatně. Taky nevím, proč by měl být vycepovaný řidič zároveň i vystresovaný a nemyslící. Je dobře, že se čím dál víc lidí vyzná v paragrafech o přestupcích, bohužel si myslím, že motiv a příčina těchto znalostí často rozhodně netkví v úsilí jezdit a chovat se na silnicích lépe, ale spíše ve snaze najít důvod, proč to a to pravidlo v tu a tu chvíli nemusím dodržet, což vede k stále narůstajícímu počtu řidičů nezodpovědných a podle toho to na silnicích také vypadá a já se obávám, že se situace bude spíše zhoršovat. A tím se vracím k mé původní myšlence, že v oblasti silniční dopravy, by se měla trestat porušení pravidel důsledně i když je to porušení jen (jak to tu nazval "onli") "formální". Jen tak se dá udržet jakás takás preventivní funkce těchto pravidel.Jinak já si představuji zodpovědného řidiče takto: "jel jsem načervenou, tím jsem udělal chybu a jsem ochoten za to nést přiměřenou sankci" Spousta řidičů však uvažuje takto: "jel jsem na červenou, ale protože tenhle paragraf a tenhle zákon říká tohle a tohle, tak jsem v podstatě nic neprovedl."
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 11:57 | pirat

jinymi slovy je to vydirani, se kterym rad souhlasite. Neco jako.."zaplat, nebo ti podriznu dceru". Jasne vite, ze to neni spravne, ze je to proti zakonu, nicmene rad zaplatite a doufate, ze vyderac dodrzi slovo.
Ja si rikam, jestli to od magistratu nahodou neni mareni vykonu, nebo jinak definovany obchazeni zakona. Ten preci jasne stanovi jaky je dusledek (napr.) projeti krizovatky na cervenou. Jaky je rozdil mezi timto vypalnym a tim, kdyz vam policajt na miste rekne, ze ten zaznam z radaru smaze, kdyz mu date 2000,- pod rukou? Vidim jediny - vydany doklad potvrzujici platbu. Principielne ale nejde o nic jineho, nez o uplatek mestu za zameteni prestupku, ktery ma jasne definovany zpusob reseni v zakone.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 10:39 | onli

Jindro, děkuji za Váš komentář - je to typická ukázka přístupu pasivní většiny, kterou reprezentuje i článek výše.
K Vašemu dotazu ohledně formálních zanků přestupků: Aby určité jednání naplnilo skutkovou podstatu nějakého přestupku a jeho pachatel tak mohl být za tento přestupek případně postižen, musí být vždy a současně splněny tyto předpoklady:
1) dané jednání musí být výslovně za přestupek označeno v nějakém zákoně (tzv. formální stránka přestupku) a 2) musí být dána jeho společenská škodlivost, spočívající v porušení nebo i jen ohrožení společenského zájmu (tzv. materiální stránka přestupku).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 10:38 | xxx

Mylite se. Existuje zde §2 odst. 1 zakona o prestupcich, ktery rika, ze prestupkem je zavinene jednani, ktere ohrozuje nebo poskozuje zajem spolecnosti atd. Dulezita jsou slova zavinene, poskozuje, ohrozuje. Existuje na to samozrejme i ustalena judikatura.
V danem pripade (ridicka se zaradila do spatneho pruhu, zustala stat v krizovatce az se rozsvitila cervena a nasledne manevr dokoncila) je poskozeni nebo ohrozeni zajmu spolecnosti diskutabilni, krome toho je diskutabilni i aspekt zavineni (opet, aby skutek mohl byt oznacen za prestupek, musi existovat zavineni), da se tedy za urcitych okolnosti hovorit pouze o naplneni tzv. formalniho (zakonem skutkove deklarovaneho) znaku prestupku. A i to je sporne, pokud ridicka do te krizovatky na cervenou nevjela, ale pouze v te krizovatce zustala do okamziku, nez cervena na semaforu naskocila. Pak ji lze vinit pouze z toho, ze vjela do krizovatky, aniz by mohla za krizovatkou dale pokracovat v jizde, coz je ovsem jiny delikt, z nehoz obvinena nebyla.
Rozhodne ovsem poskozenim nebo ohrozenim zajmu spolecnosti neni jen samotne nerespektovani semaforu, protoze neni zajmem spolecnosti mit za volanty aut vycepovane, vystresovane a zaroven nemyslici ovce, ale naopak zodpovedne ridice, kteri naprosto jednoznacne chapou, ze pokud existuje omezeni, bylo stanveno po dukladne uvaze proto, aby chranilo pouze zajem chraneny zakonem.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 10:35 | onli

Souhlasím s názorem, že za daných podmínek dává smysl se nevzpírat a zaplatit - ale toto platí pouze za předpokladu, že celou situaci nahlížíme z pohledu ekonomického. Pokud se na danou situaci podíváme optikou suverénního účastníka provozu na pozemních komunikacích, tak musíme tento přístup odmítnout a aktivně se hájit. Především v kontextu zaváděných automatizovaných prvků do systému dopravní a především silniční represe mi přijde pasivní přístup jako velmi škodlivý až zhoubný.
Za sebe mohu jednoznačně tvrdit, že nechci, aby byl represivní systém přetvořen do podoby automatického rozesílače faktur. Už jen ten směr, kdy dohled a postih provádějí automatické systémy typu úsekového měření rychlosti je děsivý. Všudypřítomný a permanentní automatický dohled s automatickým postihem je pro mne opravdu hrůzostrašná vize budoucnosti. Implementace podobných přístupů mimo obor dopravy je nasnadě a pasivita je živnou půdou.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 10:09 | Jindra

Co je to za nesmysl "formální nedodržení předpisů" - to by se jako měly trestat až ty "nedodržení předpisů" při kterých se někomu něco stalo? Předpisy v dopravním provozu resp. jejich dodržování má především preventivní význam. Proto by se měly dodržovat důsledně, i když to někomu v danou chvíli může připadat zbytečné. To je podstata prevence. Ke všemu takhle označit jízdu na červenou to je už opravdu úlet. Bohužel, podle toho, jak se v současnosti zhoršuje chování lidí za volantem, soudím, že podobný přístup uplatňuje stále více řidičů.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 9:56

No – já myslím, že z podobných rozporných pocitů ten článek vznikl. I když autorka asi nepovažuje pokuty za krádež a nejspíš nemá, tipuju, nic proti tomu, když se dávají prasatům, co to kalí přes obec sto kiláků v hodině a míň nepojedou, protože to by bylo omezování a buzerace, kdyby to po nich někdo chtěl, oni přece umějí řídit a kdyby se něco stalo jsou připravený nýst plnou zodpovednost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 9:31 | Martin

Zalezi na uhlu pohledu.
Kdyby se autorka rozhodla jit do spravniho rizeni, a treba i nakonec prokazala, ze prestupek nespachala (napr. ze cervena na semaforu blikla v dobe, kdy uz ji ona z mista ridice nemohla zaznamenat, protoze byla mimo zorne pole, nikoho neohrozila, atd.) tak by ji to mozna vyslo stejne nebo i draz. Tim myslim usla mzda/volno, hodiny volneho casu stravene studiem presneho zneni vyhlasky, pripadne zaplaceni pravni rady... Navic by pro ni cele rizeni nejspis znamanalo znacny dlouhodoby stres.
Shrnuto - z meho pohledu pohledu se jednalo o ekonomicky pragmaticke reseni.
Nepopiram, ze me stve, ze diky temto odpustkum je cely slavny bodovy system na 2 veci a movitejsi pirati silnic, na ktere mel byt bicem, z toho maji srandu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 10. 2014 8:35 | onli

Zvláštní doba - dle Vašeho vyjádření jste nikoho neohrozila ani neomezila, nezpůsobila jste nikomu újmu a teď se radujete, že jste za formální nedodržení předpisů zaplatila 1500 korun (jinými slovy peníze, na které (když to vzáthnu k celopražskému průměru) pracujete celý den). Nepřijde Vám to perverzní? Kdyby Vás v noci okradla banda cikánu taky byste se radovala, že byli tak hodní, že Vás u toho ještě nepíchli pod žebro?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslav Ševčík

ekonom

Marta Nováková

podnikatelka, U&Sluno

Miroslav Ševčík
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Marta Nováková
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services