Jan Traxler: Zaveďme mezigenerační důchodový systém

Jan Traxler | rubrika: Analýza | 13. 3. 2012 | 68 komentářů
„Vyzývám vládu České republiky, aby připravila opravdovou reformu penzijního systému. Přidání dalšího spoření dlouhodobě nic neřeší. Zaveďte mezigenerační důchodový systém, individuální důchodové účty na principu částečných rezerv a zvedněte rychleji věk pro odchod do penze.“

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 3. 2012 5:43, Pepox

To se ani nedivím. S tvým IQ toho ani moc vydělat nemůžeš...

Zobrazit celé vlákno

+24
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 3. 2012 10:14, Tomas

Citace / 13.03.2012 08:58

napriklad co bezdetni? budeme je trestat jen proto, ze nemohou mit deti? a neni jich malo.

Pokud neživí děti, dost peněz ušetří (bezdětných 40cátníků, co mají i několik nemovitostí pár znám) anebo prokalí či si jinak užijí (to už je jejich volba). Každopádně člověk, který založí rodinu, nemůže ani jedno, pokud ta rodina má fungovat.

Zobrazit celé vlákno

-46
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 68 komentářů)

24. 10. 2012 9:26 | Mirek_

Souhlasím, k tomu bych zobecnil a připomenul autorovi, že zvyšování průměrného věku dožití, rozhodně neodpovídá stejnému zvýšení věku, kdy zvládáte pracovat, samozřejmě je to individuální. Ještě další část je, že by musel stát zajistit, aby stávající antidiskriminační zákony opravdu fungovaly - i když byste zvládal pracovat, tu práci vám někdo dá jen naprosto výjimečně. Takové radikální změny je nutné dořešit do všech důsledků. Ale se zbytkem souhlasím...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 3. 2012 19:24 | Vít Suchý

Jedna technická, milý Jane - životní pojišťovny, které budou absolventům výletu s penzijními fondy 2.a3.pilíře vyplácet doživotní důchody v souladu se zák. 426 a 427/2011Sb.( a de facto jako jediní ze systému důchodové reformy ponesou za prostředky klientů odpovědnost ) mají zákony nařízeno, že se bude jednat o bezprovizní produkty.
Jediní, kdo si teď mastí kapsu jsou jen a pouze prodejci penzijního připojištění, kteří jsou letos jako utržení ze řetězu...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 3. 2012 21:24 | Blanka

V podstate s tim vsim souhlasim, jenom by bylo opravdu potrebne vzit v uvahu, ze je opravdu rozdil v jakem je "stavu" v 60 - 65 letech zdravotni sestra, ci ucitelka, ktere jsou grogy jak fyzicky, tak psychicky, anebo sekretarka, ci bankovni urednice (ani jedno povolani nechci nejak znizovat!)- muzska povolani detto. Proste ta hranice odchodu do duchodu by se mela pohybovat podle delky odpracovanych roku v urcitem povolani. (Myslim, ze v nekterych statech se k tomu jiz pristupuje.)Take by bylo fajn cerpani tzv. castecnych duchodu, t.j., ze by clovek v 60letech pracoval na 50% a cerpal by treba urcite procento ze sveho duchodu. Tak by vlastne svou praci prispival na svuj duchod,nestradal by financne, ale zaroven by nebyl stresovan, ze svou praci nezvlada tak, jako ti mladi a mel by cas na regeneraci svych sil.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 3. 2012 7:02 | ppetr1

rozhodne nebudu zavisly na nejakem statnim duchodu.s tim uz jsem pocital pred 20 lety a vse tomu podridil.byt nezavisly na statu :-).kdyz nejaky duchod dostanu bude aspon na dovolenou ci pivko.udivuje me,kolik lidi na duchod spoleha.spolehal jsem na vychovu deti a jejich vzdelani.bylo to ovsem hodne nakladne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2012 0:52 | Jan

Máte pravdu, ale bohužel než to český národ pochopí a penzijní fondy či následně pojištovny budou za 20 let vyplácet nějaké skutečné důchody bude pozdě. Kdo se napakuje budou prodejci těchto produktů, a vo to tady jde.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2012 21:22 | Petr33

Mně už 50 je a jedno dítě je kojenec.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2012 17:18 | KarelT

No když to necháte dobrovolné, jak myslíte že to dopadne ? Mysím že to všichni víme. Ti nezodpovědní se na to vykašlou a pak na to doplatí ostatní z jejich rodiny. Tedy pokud nebudou tak otrlí a neoblomní a nevyhodí je na ulici. To je úplně stejné jako s dluhy, pokud by to odskákal skutečně jen ten dotyčný dlužník, dalo by se říct že si to zasloužil. Bohužel téměř vždy to částečně odskáče nedobrovolně i někdo z rodiny. Vyhodíte třeba dceru s dítětem na ulici, protože její bývalý přítel byl nezodpovědný pako ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2012 15:27 | Jan

Jediným skutečným a všem rizikům se vyhýbajícím řešením je prodlužování doby odchodu do důchodu zavěšené klouzavě na dobu dožití. Protože je každému jasné, že v 70-ti letech je výkon řady profesí nesmysl, připravuje se proto, a jenm proto 2. pilíř a v jeho rámci zatím velmi mlhavá a nenápadná část nazývaná předdůchod. Ta se posléze stane úhelným kamenen dalšího bezproblémového na zvyšování věku odchodu do důchodu a navíc bez dalších nároků na rozpočet. Jen se to nedá tak najednou na prostý lid vybafnout, taky by to nemusel strávit...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 3. 2012 12:11 | v.sp

Ten odchod "kdy se člověku zachce" má jeden háček - věk odchodu do důchodu má nejspíš vliv na délku dožití, ale nejsou data a tedy ani úmrtností tabulky, které by to zahrnovaly. Podle dnešních tabulek jsme schopni spočítat, za jak dlouho čerstvý důchodce umře (ale už neumíme rozlišit ty výše zmíněné rozdíly Praha/Ostrava, havíř/úředník) - ale kolika let se dožije "finanční analytik z Prahy, co šel do důchodu ve 40 letech"?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2012 10:04 | Michal Kára

Mýlíte se, ony názory zazněly i dříve, ale byly okamžitě umlčeny oranžovým pokřikem "ZDROJE JSOU!!!!!!!!". Koneckonců, i dnes se někteří pořád křečovitě drží teze, že průběžný systém vlastně funguje a bude fungovat a nic na něm není potřeba měnit, mooooožná kromě droboulinkatých úprav některých parametrů.

Fakt je ten, že dokud se nezmění zoufalá natalita, tak žádné přesýpání peněz z hromádky na hromádku nám nepomůže. A systém, který navrhl pan Traxler je zatím tím nejlepším, co jsem v tomhle ohledu viděl - konečně míří tam, kudy vede cesta, tj. snaží se, aby lidé byli za dodávání nových plátců odměňováni a ne trestáni, jako doposud.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2012 9:48 | Vít Suchý

Populace v Evropě stárne i mimo ČR, průběžný systém financování Bismarckova typu už přestává fungovat i jinde, to jsou fakta.
Panu Traxlerovi opravdu uznání, že něco konkrétního popsal a navrhl...Takhle měla fungovat celá léta veřejná diskuze...
Je pak vidět i na příkladu zdejší diskuze, že formou "brainstormingu" vyplynou na povrch přirozené názory, včetně extrémů směrem doleva i doprava.To je v pořádku. Jenže měly zaznět již před deseti lety a mohli nbychom s reformou penzí být jinde...
Chybou všech politických reprezentací v uplynulých letech dle mého názoru bylo, že tuto diskuzi na téma reformy penzí nevyvolaly...Aktivní veřejná diskuze a účast veřejnosti by mj. i přispěla ke zvýšení obecné finanční gramotnosti, kterou my Češi potřebujeme jako sůl...
Z toho, jak se nakonec "vylíhla" reforma penzí ( viz zák. 426 a 427/20011Sb.)je dle mého názoru více než patrné, že dlouho připravovaný tunel penzijních a důchodových fondů právě těží z naší katastrofické finanční negramotnosti...
A proč tunel ? Jednoduchá úvaha - důchodová reforma tu musí být od toho, aby každému, kdo se jí zúčastní pomohla vytvořit nějaký další doživotní důchod jako souběh s tím státním, který klesá...
Jenže nově koncipované penzijní fondy druhého a třetího pilíře žádné doživotní důchody poskytovat nebudou. To, co na konci jejich hospodaření pro klienta zbyde si odnese do libovolné životní pojišťovny, kde si důchod koupí...Čili - penzijní fondy nemají žádné závazky, jen ve formě obecných proklamací, stát jim bude sypat příspěvky ( a do druhého pilíře 3% ze sociálních odvodů)...fakt dobře vylobbovaný byznys...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2012 5:43 | Pepox

To se ani nedivím. S tvým IQ toho ani moc vydělat nemůžeš...
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2012 23:31 | jolly

S individuálními účty naprostý souhlas. Každý ať si šetří na důchod kolik chce, a každý ať si odejde do důchodu kdy chce. Důchod se mu snadno vypočítá z toho, co má naspořeno. Mezigenerační systém je vylepšením navíc. Jenom se obávám, že tohle neprojde, podobně jako mnoho dalších rozumných záměrů.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2012 22:46 | Horac

Já bych důchod zrušil úplně finančním analitikům, poradcům a dalším příživníkům. Za celý život nevytvoří vůbec nic, žijou z práce druhých a mají plnou hubu keců jak by se měl zvyšovat odchod do důchodu nejlépe do průměrné délky života aby se důchodu nikdo nedožil. Asi mám zbytečně moc sociální cítění, ale tyhle řeči mě opravdu vytáčí.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2012 22:23 | JirkaZ

Žádný důchodový fond neexistuje, pouze důchodový účet - když ten byl naposledy v přebytku, tak Topolánek ještě nebyl v politice.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2012 22:11 | Petr

Je treba motivovat mit vice deti! Zvysit duchody i porodne, zvysit cirkulaci penez - poptavka/nabidka. Zvysena poptavka zaruci zvyseni vyroby, snizi nezamestnanost a usetreni na socialnich davkach...
-14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2012 21:20

Nevidím jediný důvod proč musí lidé, jež se statisticky dožívají méně dotovat důchod lidem kteří budou žít déle. Havíř vs úředník :D Ostravák vs Pražák :D :D Muž vs žena
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2012 21:02 | liehne

Pane, vůbec mi nevadí,že to je třeba částečná utopie. Mně se líbí že jste pohopil, že ti hoši nahoře prostě myslet nebudou a dělat reformy už vůbec ne. Ti jsou v každodenním stresu, že přijdou o korýtko. .. a tak je mi jedno jestli je váš návrh reálný nebo nikoliv. mně se hlavně líbí,že za ně přemýšlíte, že navrhujete... Třeba se zamyslí? Asi by těch návrhů mělo být více. Děkuji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2012 20:56 | Jaroslav

Stále tam opakuješ něco jako férovost, ale měl by sis tam taky připočítat a přisat, že mladí často splácí hypotéky, aby měli kde bydlet, naproti tomu někteří rodiče získali podnikové byty témeř zdarma! Často ta také bývá tak, že rodiče se mají dobře, děti přežívají z měsíce na měsíc a rodiče nepomohou, to je ta mezigenerační solidarita a férovost. Není nad pořádné analytiky :)
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2012 20:27 | sedlák

autor se tak hluboko zamyslel, že mu nedošlo, že si přece může každý spořit sám na např: termínovaném účtu . Význam pak má je jistý průběžný státní důchod.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/4

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petra Procházková

manažerka, Agrofert

Lubomír Stoklásek

podnikatel, Agrostroj Pelhřimov

Petra Procházková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Lubomír Stoklásek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services