Být ženou se nevyplatí, říká výplatní páska (I)

Klára Šponerová | rubrika: Rozhovor | 12. 4. 2011 | 17 komentářů
Stejná kvalifikace, stejné vzdělání, stejný věk. Při rozhodování zaměstnavatele o tom, jaký plat vám slíbí, hraje roli hlavně to, zda jste žena, nebo muž. Výsledek: aby vydělaly tolik, co muži za rok, musí české ženy pracovat rok a tři a půl měsíce.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 4. 2011 8:58, Petr

HAHA, bláboly, že "nechtějí děti". Vlastní zkušenost. Na odbornou pozici jsme dělali výběrové řízení. Mezi kandidáty, kteří splňovali odbornost byla i jedna mladá žena. Na pohovoru SAMA(!) řekla, že děti neplánuje a ani nechce. Asi si chtěla zvýšit šanci na přijětí. Nakonec jsme ji přijali a půl roku intenzivně zaškolovali (i v zahraničí). Když konečně měla být plnohodnotnou kolegyní a vracet firmě investované peníze, za dva měsíce oznámila, že je těhotná a odchází na rizikovou mateřskou! Takže vlastní, dobrovolná LEŽ na začátku, obrovské vyhozené investice a nic z toho.

Jak jsme se poučili? Na podobné pozice od té doby Z PRINCIPU nepřijímáme ženy. Není to nic diskriminačního, je to RYZE RACIONÁLNÍ přístup a řízení rizik. Prostě ta rizika jsou u žen větší a zílem je rizika snižovat, což se vyplatí. Samozřejmě, že na pozice, kde se zaučí za pár dnů a pak už je produktivní, není problém ženy přijmout a taky to děláme.

Klidně si spílejte, jak je svět nespravedlivý, ale soukromá firma má právo si vybrat NEJVHODNĚJŠÍHO zaměstnance podle vlastní úvahy, byť se to třeba někomu nelíbí. Samozřejmě z toho plyne i menší plat pro ženy. prostě jsou větším rizikem, které se někdy dá kompenzovat nižším platem. Někdy to prostě ale nejde.

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 4. 2011 9:32, alexandra

Příroda je prostě jasně omezující.Ovšem že dostanu za stejnou práci s vyšší kvalifikací i praxí nižší nástupní plat než muž,je pravda.A taky to,že si můžu vybrat většinou jen to,kde dostanu ten plat nižší o "nejmenší částku".Tak to prostě je.Na druhou stranu,když dokážu,že děti pro mě nejsou omezením (platím si hlídání),časem se plat i pozice lepší..Ale nižší plat ženám za stejnou pozici je prostě archaismus a navíc dnes "ad absurdum".Statisticky se tu 50% manželství rozvádí,péče o děti je většinou poté na ženách,a vymahatelnost práva (výživné) nulová.Pokud muž sám od sebe není sekáč,kt rozvod ustojí a na svých vlastních dětech poté ekonomicky nešetří.Bohužel to fakt není feministická bouře,Pavle.

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 17 komentářů)

16. 12. 2011 10:02 | Inka S.

maitland: Takže, stát granty na projekty podporující rovné příležitosti nedává skoro žádné - jsou buď od EU(ale těch je taky jak šafránu) nebo jsou financovány fondem Open Society fund - filantropem a finančníkem SOrosem, který zcela nezištně podporuje rozvoj občanské společnosti v různých zemích(a pak z DOBROVOLNÝCH příspěvků od lidí). Takže než se k něčemu začnete vyjadřovat, tak byste o tom měl asi něco vědět. Takže to jen podporuje můj dojem, že většina obyvatel ČR prostě nepřemýšlí...stačí se chytit prvního blábolu, co slyšíte na Nově nebo z úst šovinistických papalášů. Nicméně si rozhodně nemyslím, že by se jednalo o něco zbytečného. Navíc je to důležitá část občanské společnosti, které existovat prostě má, aby byla dodržen princip demokracie (je-li to, co tu dnes máme vůbec demokracie, když polovina občanů, repektive občanek, nemá nikoho, kdo by hájil jejich zájmy). To se pak promítá např. ve směšných trestech za znásilnění, obchod s lidmi nebo sexuální obtěžování a diskriminaci na pracovišti.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 4. 2011 17:07 | ivostanislav

V Africe jsem nebyl, ale koukáš správným směrem. Diskutovat o tom zda u nás mají ženy méně či více nic nevyřeší. Tak jako tak máme 4x méně nežli zbytek zemí v EU. Je třeba řešit problém odměny za práci celosvětově, od začátku. Ne jako v tomto případě kdesi od půlky. Odměna za práci by měla být tak vysoká, aby člověk pokryl standardní životní potřeby a zbylo mu na zálibu či na dovolenou a hlavně, aby si nemusel půjčovat a to kdekoliv na světě. O tom má cenu diskutovat, toto má cenu prosazovat. Argument tvého typu že někde se mají hůř neobstojí. I u nás se mají mnozí hůř a naopak, jiní mají miliardy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 4. 2011 8:07 | alexandra

Neskutečný kecy?Škoda,to nejsou.Realita: stejná prac.pozice,vyšší praxe,vzdělání a - nižší nástup pro mě,než pro kolegu (mmch tenhle zrovna nestíhal a po roce odešel a fy opět ušetřila - přijala do logistiky další ženu,opět za míň,než měl on).Ale: tvůj nápad na podnikání je fakt bomba.Dík za tip.Pokud,až to udělám,mě ovšem nezavřou za diskriminaci mužů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2011 21:40 | HonzaV

Mary, kdyby tomu tak bylo, existují dvě možnosti: "zaměstnavatelé jsou úplně hloupí a dobrovolně se připravují o část zisku" nebo "ženy mají na pracovním trhu lepší možnosti než muži". Protože ani jedno z tvrzení neplatí, tak asi nemáš pravdu. Sorry.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2011 21:37 | HonzaV

Podepisuju.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2011 20:42 | maitland

Naprostý souhlas s Pavlem i jezevcem.Je to ryze ekonomický důvod a je směšné zatím hledat jakoukoli diskriminaci.Pokud už je tento článek o penězích,mne by naopak zajímalo jak je možné ,že stát prostřednictvím různých grantů živí tyto rádoby potřebné sdružení a gender spolky? Je až neuvěřitelné kolik lidí parazituje na státu a nevytváří nic ku prospěchu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 15:20 | jezevec

neskutečný kecy. kdyby ženy skutečně dělaly STEJNOU práci za měnší peníze, jako dělají muži - bylo by pro zaměstnavatele nesmírně lukrativní takové ženy zaměstnávat. proto by jich byl na trhu práce nedostatek. a proto by si je zaměstnavatelé mezi sebou přepláceli a přetahovali tak dlouho, až by se cena jejich práce na trhu práce srovnala s realitou. což se minulých 20 let dělo, a dnešní stav je realita.
pokud se někomu realita nelíbí, necht si založí čistě ženskou firmu, a platí ženy o 10% více, než je v kraji zvykem. na to naláká ty nejúspěšnější a nejšikovnější ženy, a jeho mzdové náklady budou o 11% níž než u tech hnusných šovinistů. na tom se nedá prodělat. pokud to ovšem není blbost.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 14:16 | eďa

Jak říká Beruzkoni: pracujme všichni zadarmo a žádná diskriminace, či dokonce krize nebude a není ". Já k tomu přidávám, že je třeba začít u sebe činy, kecy jsou na hovno a hlavně nebýt podělaný strachy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 14:09 | Petr

Byls někdy v Africe nebo Asii? My patříme k 10% NEJBOHATŠÍCH lidí světa! A to jak příjmy, tak kvalitou života (pitná voda, potraviny, vzdělání, válečné konflikty, zdravotní péče, politická situace, ...).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2011 13:01 | ivostanislav

Mně se zdá, že co se mezd týče, se nevyplatí být vůbec Čechem !
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 12:28 | Petr

Na základě čeho, takto dedukuješ? Hoď se nějaká čísla a úvahy, ať vidíme, jak jsi k tomu dospěla?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2011 12:25 | Lenka

Pavle, nemáte pravdu. Právě ve školství, kde je mužů jako šafránu,je vidět to, co se píše v článku - že i když jsou platové tabulky pro všechny stejné, výši platu lze (a děje se to tak)ovlivnit výší příplatků. Aby si ředitelé muže ve školství udrželi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2011 11:14 | Mary

Na druhou stranu, pokud zaměstnavatel umí počítat, tak zjistí, že se mu více vyplatí zaměstnávat spíše ženy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 9:32 | alexandra

Příroda je prostě jasně omezující.Ovšem že dostanu za stejnou práci s vyšší kvalifikací i praxí nižší nástupní plat než muž,je pravda.A taky to,že si můžu vybrat většinou jen to,kde dostanu ten plat nižší o "nejmenší částku".Tak to prostě je.Na druhou stranu,když dokážu,že děti pro mě nejsou omezením (platím si hlídání),časem se plat i pozice lepší..Ale nižší plat ženám za stejnou pozici je prostě archaismus a navíc dnes "ad absurdum".Statisticky se tu 50% manželství rozvádí,péče o děti je většinou poté na ženách,a vymahatelnost práva (výživné) nulová.Pokud muž sám od sebe není sekáč,kt rozvod ustojí a na svých vlastních dětech poté ekonomicky nešetří.Bohužel to fakt není feministická bouře,Pavle.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 8:58 | Petr

HAHA, bláboly, že "nechtějí děti". Vlastní zkušenost. Na odbornou pozici jsme dělali výběrové řízení. Mezi kandidáty, kteří splňovali odbornost byla i jedna mladá žena. Na pohovoru SAMA(!) řekla, že děti neplánuje a ani nechce. Asi si chtěla zvýšit šanci na přijětí. Nakonec jsme ji přijali a půl roku intenzivně zaškolovali (i v zahraničí). Když konečně měla být plnohodnotnou kolegyní a vracet firmě investované peníze, za dva měsíce oznámila, že je těhotná a odchází na rizikovou mateřskou! Takže vlastní, dobrovolná LEŽ na začátku, obrovské vyhozené investice a nic z toho.
Jak jsme se poučili? Na podobné pozice od té doby Z PRINCIPU nepřijímáme ženy. Není to nic diskriminačního, je to RYZE RACIONÁLNÍ přístup a řízení rizik. Prostě ta rizika jsou u žen větší a zílem je rizika snižovat, což se vyplatí. Samozřejmě, že na pozice, kde se zaučí za pár dnů a pak už je produktivní, není problém ženy přijmout a taky to děláme.
Klidně si spílejte, jak je svět nespravedlivý, ale soukromá firma má právo si vybrat NEJVHODNĚJŠÍHO zaměstnance podle vlastní úvahy, byť se to třeba někomu nelíbí. Samozřejmě z toho plyne i menší plat pro ženy. prostě jsou větším rizikem, které se někdy dá kompenzovat nižším platem. Někdy to prostě ale nejde.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 8:48 | Pavel

No, existují pozice, kde to neplatí. Třeba ve školství. A to je skoro 250 tisíc lidí, převážně žen. To je jeden fakt. Druhý fakt je, že ženy jsou přece jenom slabší, platí pro ně různá omezení a pravda, i děti je determinují. S tím by se mělo něco jistě dělat. Ale tohle mi spíš připadá jako určitá feministická bouře. Dobře, ať se zruší omezení na váhové omezení nákladu, na určité práce a otevřou se třeba i doly. Proč ne? A nahnal bych tam feministky. NAvíc ženy nejsou dobré třeba v řídících rolích, to vím z vlastní zkušenosti. Příliš podléhají emocím a to někdy také není dobré. Takže je to otázka přesně dané pozice a přesně daného pracovistě. Nelze paušalizovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2011 6:21 | josefbad

Moje zkusenost je takova, ze zeny maji male sebevedomi a obvykle si reknou o mensi plat nez muzi. Takze startovni pozice je horsi, takze se to pak projevuje dlouhodobe.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslav Singer

bývalý guvernér ČNB

František Štěpánek

podnikatel, Sokolovská uhelná

Miroslav Singer
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
František Štěpánek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services