Finanční rezerva
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Jiří Devát
manažer
Roman Janoušek
lobbista, podnikatel a kriminálník
0,00 %
z 0 duelů
0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Vyplatí se pravidelné investování po započtení poplatků? II.
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
1. 9. 2006 22:19, P.C.
A proč rovnou nejít do nějakých akcií, které slibují dividendu nebo dobrý výnos? Třeba Telefonica O2 slibuje cca 8% (při dnešní ceně). Unipetrol zase do pěti let slibuje znatelný nárůst zisku tedy i ceny akcie. Riziko ztráty je jistě větší, ale předpokládaný výnos tomu taky odpovídá. Jako klient FIO máte přístup i na českou burzu a nakupovat se dá i za 2000 měsíčně. Jen člověk nesmí zbrkle prodávat při nějakém neočekávaném nebo i střednědobém poklesu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
5. 9. 2006 13:00, P.C.
Neříkám všechny, ale třeba Uni dnes stojí 200 a jeho ocenění pomocí DCF je tak asi 300 (jen nerozdělený zisk dcer je asi 100). A takový Telecom je se svým 8% dividendovým výnosem taky docela levný. Samozřejmě, existují i rizika. A velká.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 40 komentářů)
31. 7. 2006 17:26 | Michal
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 7. 2006 10:05 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 7. 2006 9:54 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 7. 2006 17:48 | Henra
31. 7. 2006 14:47 | Jirka
Myslím, že výhodnost investičních instrumentů posuzujete pouze z vlastního úzkého pohledu. Je však třeba posuzovat nejen samotný instrument, ale vždy v kombinaci s povahou investora, resp. osoby, která jeho investice spravuje. Výsledek totiž závisí na obou. Spousta lidí snadno přecení své schopnosti a pak se výnosnější instrumenty stávají ztrátovými. Představte si třeba jedince, který se dozví, že na Forexu bude mít možnost obchodovat s pákou 400:1, tedy bude mít k dispozici od brokera 399 krát tolik, co si sám vloží na účet. Při troše štěstí není problém během jednoho dne zdvojnásobit svůj vlastní kapitál. A někomu se to dokonce i podaří. A hned mu svítí očka a už bere kalkulačku a počítá složený výnos za 365 dnů. A dozví se, že se to kalkulačce ani nevejde na displej. Paráda! Denně si hodinku - dvě zaobchoduje a do roka bude bohatší, než Bill Gates. Pak ale stačí prudší pohyb kurzu na základě nějaké zprávy a zdánlivě malá ztráta vyvolá margin call. A má čistou nulu. Zacházení s rizikem je třeba se naučit. I v ledové vodě lze plavat, ale nikdo se nerodí jako otužilec. OPF proto považuji za velmi vhodný stupeň investorského otužování vůči riziku a pokušení.
Nemohu souhlasit ani s tím, co píšete o důchodové reformě. Není tak těžké dát si dohromady hrubá fakta, z nich nutnost změny důchodového systému vyplývá. Na tomto serveru se o tom již diskutovalo hojně. I kdyby byl důchodový účet ještě 20 let vyrovnaný či mírně přebytkový, je třeba začít s reformou co nejdříve. Největším problémem je totiž přechod na nový systém. Ten současný počítá s výplatou starším generacím a čerpáním od těch mladších. Jakýkoli jiný systém by znamenal částečný či úplný přesun odpovědnosti za financování v důchodovém věku na občany. Ti si tedy budou muset nějakým způsobem spořit na důchod a současně financovat průběžný systém. Je-li v něm nyní přebytek, je třeba toho využít, nechceme-li v době přechodu platit 60% z vyměřovacího základu na důchodové pojištění. Sám jsem proti povinné účasti v důchodových fondech, které nám situaci nijak významně neulehčí. To však není důvod, abych odmítal reformu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 7. 2006 11:22 | P.C.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 7. 2006 10:37 | Lukáš Marek - autor
Tuto otázku je však podle mne třeba řešit jako volič, zejména u voleb. V případě, kdy už je zmíněný instrument na světě jde o to, jestli si svoje peníze, které jste do státní kasy musel dát, vezmete alespoň z části zase Vy, nebo někdo jiný.
Nicméně souhlasím s Vámi, že požitek z peněz získaných oboustraně výhodným obchodem a požitek z peněz získaných od státu, který je předtím někomu násilně sebral, je (alespoň pro uvědomělého člověka) jiný.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
31. 7. 2006 14:39 | Pavel
Nejhorší ze všeho asi ale je "spořit" do slamníku, ale na běžném účtu nabíhají úroky asi tak stejně, akorát že k penězům nemohou myši a zloději. A jestliže je člověk schopen alespoň trochu ušetřit (což dnes rozhodně nemůže každý), měl by myslet na budoucnost. Názor, který jsem uvedl na penzijní reformu, nemám ze své hlavy, nejsem ekonom. Je to výsledek analýz ekonomů (samozřejmě že opozičních). Bankrot by po 20 letech nastat nemusel, neměl jsem na mysli naprosté držení se stávajícího systému. Měl jsem spíš přesněji napsat, že není nutná razantní změna, ale spíše postupné drobnější úpravy.
Že banky byly sanovány závratnými sumami (které si těžko běžný člověk dovede představit), je známá skutečnost. Zaplatil to každý z nás. Přebytek důchodového systému skutečně "byl". To jsem ale uvedl spíš mimochodem, k drobnému investování to moc nepatří.
Chování státu je skutečně podivné, také souhlasím s tím, že zde existuje vámi uvedený rozpor. Nejpodivnější v tomto ohledu jsou ale úvahy, že by penzijní připojištění mělo být povinné. Jsem opravdu zvědav, co nám v tomto směru politici připraví - myslím, že se ještě dočkáme překvapení.
Člověk skutečně dnes musí spoléhat sám na sebe.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 7. 2006 16:49 | P.C.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 7. 2006 15:32 | Value
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 7. 2006 13:13 | Lukáš Marek- autor článku
Výpočet nicméně ukazuje, že čím výnosnější fond je, tím větší procento na tomto poplatku vzhledem k investované částce zaplatíme.
Chybu jsme již opravili. Děkuji panu Jirkovi za upozornění a omlouvám se všem čtenářům za mystifikaci.
S pozdravem,
Lukáš Marek.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 7. 2006 12:27 | P.C.
26. 7. 2006 8:47 | Jirka
30. 7. 2006 17:43 | P.C.
Důležitým faktem je, že jen malá část populace bude poskytnutým investičním radám rozumět a peníze raději ponechá na BÚ. Pak jsou tu takoví, kteří raději investují zcela odlišně, třeba jen do nemovitostí, protože nějaké "virtuální papírky" pro ně nejsou dostatečně hmotné nebo zcela nejisté. A nakonec ti nejlínější, kteří vezmou první nabídku nějakého poradce... Samozřejmě vynechávám takové, kteří nespoří vůbec z jakýchkoli příčin, ať už všechno spotřebují, nebo nemají nic, i když před pár lety šlo i z nuly udělat miliony (s odpovídající mírou rizika, ovšem).
V příspěvku mne zaujala poznámka o důchodovém systému. Nemám k dispozici potřebná data a ani se mi je nechce hledat, takže se jen podivuji nad tvrzením, že přebytek na důchodovém účtu byl použit na sanaci bankovního sektoru, což se mi "nějak nezdá".
Demografický vývoj zcela jistě vede ke krachu důchodového systému a už jen to, že systém není dobrovolný (ani pro podnikatele) svědčí o tom, že něco není v pořádku. Jistě, píše se, že sooučasný systém vydrží ještě 20 let, ale už se nepíše, že na konci tohoto období nastane totální bankrot, tj. předlužený stát přestane vyplácet penze.
Chování státu je vůbec podivné. Na jedné straně nám pod pohrůžkou sankcí tvrdě diktuje, kolik musíme do důchodového systému přispívat, abychom "ve stáří měli z čeho žít" a na druhé straně dovolí sázet, spekulovat na kapitálvých trzích, brát si půjčky, které lze často splatit jen s obtížemi atd.
Všem radím: Spoléhejte se hlavně na sebe a svou rodinu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
30. 7. 2006 16:01 | Pavel - 3. část příspěvku
3. část
Drobným investorem do různých finančních produktů jsem asi 1,5 roku a mám-li se s někým podělit se svými zkušenostmi, pak bych doporučoval držet se asi takovýchto zásad:
1. Nevěřte nikomu, jen sami sobě. Nikomu jinému (a snad vaším blízkým) nemůže záležet na vašich financích, zejména ne jakýmsi obchodním zástupcům, jejichž jediným zájmem jsou provize. Pozor na ně! Většinou nemají téměř žádné znalosti a tuto činnost může provozovat i dosti hloupý člověk – na krátkém školení jsou spíše poučováni, jak ovlivnit zákazníka, ale seriózních informací se jim dostane méně. Je to „profese“, která vyžaduje nikoli znalosti, ale hlavně trochu drzosti a povahy na vnucování se lidem. Něco jiného jsou manažeři fondů, to jsou naopak velmi schopní lidé, není blbcem ten, kdo má na tuto funkci často požadovanou makléřskou zkoušku 2. třídy. Ve svých rozhodováních jsou však vázáni statutem fondu, který určuje, co má mít fond v portfoliu. Pak ničemu nemůže zabránit ani ten nejschopnější. Já se však ptám – není lépe investovat do různých produktů sám, vytvořit si svůj „statut“ vlastního portfolia? 2. Není důvodem to, že nemáte čas, na takovou věc jako správu třeba i celoživotně a těžce vydělaných peněz stojí za to udělat si čas. Také tomu rozhodně nemusíte věnovat několik hodin denně. 3. Diverzifikujte portfolio – do různých typů aktiv (akcií, různých typů certifikátů, komodit, ETF, případně i podílových fondů atd.), ale i geograficky, oborově, měnově. 4. Nebojte se! Kdo se bojí, nesmí nejen do lesa, ale už vůbec ne na kapitálový trh! Nedejte se odradit neúspěchy a pamatujte si, že investování je déledobější záležitostí. 5. Přečtěte si nějaké kvalitní knihy o investování od skutečných odborníků na kapitálový trh anebo alespoň různé články na Internetu. Věřte, že nemusíte číst regály knih, stačí relativně málo na to, abyste se na trhu neztratili. 6. Používejte stop-lossy, dejte stranou emoce a používejte více rozumu. Jednou z nejdůležitějších věcí je mít sebedisciplínu. 7. Zajímejte se podle svých možností o dění na trhu, čtěte názory analytiků, ale neřiďte se jimi!
To je všechno můj názor, na leccos jsem jistě zapomněl. S každým, kdo dočetl až se, jsem ochoten diskutovat, nečiním si nárok na vševědoucnost, poučil jsem se i z vlastních chyb.
30. 7. 2006 15:56 | Pavel - 2. část příspěvku
2. část
Mnoho lidí spíše podléhá reklamě a dají se jí strhnout, snad i proto, že nemají moc času zajímat se i o něco jiného. Také si řada lidí myslí, že se dá vydělat jen na rostoucím trhu, vydělávat se ale dá i při poklesu – viz bonusové a diskontové certifikáty. Vzhledem k těmto možnostem je velká škoda investovat konzervativně. Kdybych už chtěl být velmi konzervativní, pak bych peníze nedal do peněžních fondů, ale vím i o účtech s pevnou úrokovou sazbou okolo 2,4 – 3,2 %. Opět raději nejmenuji. Samozřejmě i zde existují rizika, například útok mimozemské civilizace, vstup do měnové unie apod. Jaký má tedy smysl peněžní fond? U certifikátů zaplatíte jen rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou (mnohem nižší než vstupní poplatky do fondů), odpadají správní poplatky (které snižují výnos nejvíce – viz kalkulačka Peněz.cz). Investovat do dluhopisového fondu dnes v době zvyšujících se úrokových sazeb mi připadá jako vyhazování peněz. Peněžní a dluhopisové fondy představují skutečně jistotu – jistotu, že proděláte, protože případný zisk zlikviduje inflace. Fondy úplně nezatracuji, jak by se mohlo z předchozího zdát. Fond je myslím na místě v případě, že požadovanou oblast nepokrývá žádný certifikát anebo certifikát je mnohem méně výkonný, stručně řečeno, když aktivní správa je efektivnější. To platí ale asi jen v případě některých rozvíjejících se trhů. Například vím o fondu, zaměřenému na latinskoamerické akcie, který hodně překonává index FTSE Latibex. Totéž mohu říci i o fondu a indexu na Indii a proto jsem v tomto případě zvolil pečlivě vybrané fondy. O pravidelném investování mám velice dobré mínění. Také jsem se rozhodl pravidelně investovat do některých fondů, ovšem jen do takových, které mi umožnily velmi snížit vstupní poplatek, neexistuje jejich alternativa v certifikátu a navíc takové, jejichž výhodou je, že jsou korunové a navíc s měnovým zajištěním (které i ospravedlňuje výši správních poplatků). V diskusi byla i řeč o stavebním spoření, také ho mám založeno. Je zde ale vhodné připomenout známou pravdu, že význam státní podpory časem klesá, s rostoucí zainvestovaností se snižuje relativní výnos a vzhledem k nízkému úročení výhodnost značně klesá. Ještě se zmíním o penzijním připojištění, neboť i to je pravidelným investováním. Naprostým a často omílaným nesmyslem je nutnost změny penzijního systému. Každý aspoň trochu uvažující a informovaný člověk nezmasírovaný médii ví, že ten skončil i minulý rok jako každý rok v přebytku a tento systém je udržitelný minimálně dalších 20 let. V 90. letech se přebytky (asi 40 miliard Kč) rozkradly ve prospěch tzv. sanací bank, které pak byly za babku prodány. Hlásání nutnosti reformy je akorát reklamou pro penzijní fondy (které jsou samozřejmě soukromé). Komu to prospívá, je snad jasné.
30. 7. 2006 15:53 | Pavel - 1. část příspěvku
1. část Sleduji tuto diskusi a rád bych do ní přispěl, případně poskytl námět redakci. Zde se hovoří o fondech, protože je to diskuse o pravidelném investování do fondů. Sluší se ale zeptat, proč se v drtivé většině nejen internetových médií, je-li řeč o investování, mluví pořád o fondech? Odpovím si sám – protože bankám a ostatním investičním společnostem z nich kynou mnohem větší zisky než z jiných produktů. Jsem přesvědčen o tom, že se i úmyslně udržuje ve společnosti finanční analfabetismus, aby lidé cpali peníze do vysokonákladových produktů. Rozhodně by se mělo mnohem více mluvit o jiných možnostech jako jsou různé typy certifikátů a ETF. Na Internetu jsem našel jen jedny průkopnické stránky (které nechci jmenovat, protože by to někdo ještě považoval za reklamu), které dělají osvětu v této oblasti. Nechce to vzít redakce trochu jako výzvu?
Myslím, že nebude od věci, když si zde dovolím uvést zde humornou příhodu, která se mi přihodila, zejména proto, že se něco podobného nestalo jen mě – je to běžný případ toho, jak se „investuje“. Měl jsem zájem o úrazové pojištění a tak mi pojišťovna vnutila obchodní zástupkyni. Ta mě hned začala ujišťovat, že se mýlím, že rozhodně chci životní pojištění a bez něj můj život nemá smysl (čili přeloženo – z toho mám větší provizi). KŽP, ale i IŽP nikoli bez důvodu pokládám za jeden z nejhorších produktů. Klidně jsem uvedl důvody, proč se mi takový produkt nelíbí a bylo mi řečeno: „Ale přece je to výhodný!“ Rázně jsem zbytečnou diskusi ukončil a bylo mi tedy řečeno, že když jinak nedám, zařídí mi to úrazové pojištění, ale rozhodně potřebuji i podílové fondy, ale jen ty, které jsou od finanční instituce, kterou ona zastupuje. Již jsem měl investovány peníze jinak, skvěle jsem se však bavil nad argumenty, proč jedině fondy a právě tyto: Skvěle se na tom vydělá, protože to vydělávalo i v předchozích letech, je to u naší společnosti a my jsme nejserióznější na trhu – už si všechny ty nesmysly nepamatuji. Na námitku, proč si například nekoupit akcie mi bylo řečeno, to je rizikový! Okamžitě jsem se zeptal, proč si tedy nekoupit certifikát, který zahrnuje podobné akcie. Začala na mě jen vejrat – vůbec nevěděla, co jsou to certifikáty. Málem jsem ještě dostal vynadáno, že nechápu, že ona také musí být z něčeho živa.
28. 7. 2006 12:35 | P.C.
Ale v celkovém součtu všech dávek určitě tratí bohatí...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 7. 2006 12:04 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 7. 2006 11:32 | janasv
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Stránka 2/2
Následující