Směnka se může hodit i v běžném životě

Požádal vás přítel nebo rodinný příslušník o půjčku a vy chcete mít jistotu, že svoje peníze dostanete zpátky? Nechte si podepsat směnku. Směnky lze výhodně použít pro zajištění finančních závazků také mezi fyzickými osobami. Přečtěte si, jak směnka funguje, jaké náležitosti musí mít i na co si dát pozor, ať už stojíte na straně věřitele či dlužníka.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 4. 2007 7:27, Michal

Vtipné je, že když notář směnku ověří, musí se na ní podepsat a stává se tak avalem:D

Zobrazit celé vlákno

+70
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 4. 2007 7:25

Vtipné je, že když notář směnku ověří, musí se na ní podepsat a stává se tak avalem:D

Zobrazit celé vlákno

-30
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 82 komentářů)

16. 8. 2006 12:18 | M. Prokeš

Velmi záleží na tom, jestli je směnka vlastní, kterou Vám podepsal, opatřená doložkou "bez protestu", nebo nikoliv. Postup totiž není úplně stejný. Pokud by tam ta doložka byla, tak je to jednodušší. (Doložka znamená jen to, že je to tam na směnce někde viditelně napsáno).
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 8. 2006 12:09

Poradí mi prosím někdo? Své sestře a švagrovi jsme s manželem před rokem a půl půjčili 20 tisíc s tím, že nám peníze do 3 měsíců vrátí. Samozřejmě se tak nestalo a tak jsme švagrovi nechali vypsat a podepsat směnku vlastní. Bohužel to vypadá, že ani tu nám do doby, či v den splatnosti nezaplatí. Jak se můžem bránit? Přiznám se, že jsem si četla nějaké paragrafy, ale nejsem z nich pranic moudrá. Najde se někdo, kdo mi poradí další vhodný postup, ale kdo mi to podá srozumitelným jazykem (rozumějte- jako pro blbce)? Moc děkuji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 8. 2006 18:10 | axel

Ano, toto je reálné riziko. Nemyslím si ale, že by vymahače "nemuselo směnečné právo zajímat", naopak, zajímat by je mělo hodně, protože v této situaci by s jeho dobrou znalostí byli zřejmě zcela úspěšní a částku by vymohli podruhé. Doporučuji neváhat a zahájit řízení o umoření směnky, jinak se budete do konce promlčecí doby muset této varianty bát.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 8. 2006 19:46

Zatím děkuji - šlo mě však především o variantu, že nikoliv samotná firma, na jejiž řád byla směnka vystavena a dluh mezitím vyrovnán, ale kdokoliv jiný, kto tu směnku u ní legálně anebo nelegálně "pořídil" a má ji schovanou/neztracenou, se třeba po nějaké době pokusi o vymáháníl, anebo ji "střeli" dál a různé vymáhače nemusí směnečné právo příliš zajímat a doklady o zaplacení dluhu moc zajímat, zejména pokud směnku od někoho v "dobré víře výhodně koupili".... A v tom (resp. obdobných českých zrůdnostech poslední doby) vidím i přes předběžný názor právnika malé ale přes to tikající riziko ....) .
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 7. 2006 11:18 | M. Prokeš

To je nutno řešit, poněvadž výstavce má právo na to, aby mu směnka byla vrácena. Navíc bych se ani nedivil, kdyby věta "nemohli najít" znamenala, že jí mají schovanou a budou chtít směnečnou sumu ještě jednou, pokud třeba výstavce nemá důkaz, že už zaplatil. To je myslím velmi dostatečný důvod obětovat nějaké peníze na konzultaci s právníkem, který určitě bude o nějakém řešení vědět. Určitě je to lepší, než ve strachu čekat, jestli náhodou "renomovaná firma" nebude mít nedostatek peněz a nerozhodne se pomoci si takto. Jinak je možné spoléhat na promlčení, jenže to je delší, než dva roky a je to s tím u směnek poněkud složitější, viz. http://www.ipravnik.cz/ipravnik/ipravnik.nsf/0/95A44C7E5E064D63C1256FE80046CD98 tento odkaz.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 7. 2006 11:05 | náhodný čtenář

Uvítal bych radu/názor na nejvhodnější řešení situace, kdy renomovaná firma požadovala k zajištění splátek své pohledávky vystavení vlastní směnky na řád. Po řádném umoření pohledávky dle dohodnutého harmonogramu však vystaviteli prohlásila, že "směnku nemůže vrátit, protože ji nemůže najít". Jedná se síce o záležitost zhruba dva roky starou, avšak při dnešních průkopníckých počinech českých vykuků/vymahatelů, možné ztráty poštovních obsílek apod. vč. postupu exekutorů pravděpodobně nelze v Česku zcela vyloučit ani zcela absurdní scenáře ... Za názor resp. radu děkuji
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 7. 2006 13:58 | axel

Ano, ale tímto v podstatě potvrzujete to, co jsem napsal jako původní příspěvek - směnky jsou výborná věc, ale musí se s nimi umět zacházet. A to, co se mi nelíbí, nejsou směnky jako takové, ale články tohoto typu, které se snaží prezentovat směnku jako výbornou a jednoduchou věc, o které si přečtete článek na internetu a hurá do toho... A to, že bych měl vědět co podepisuju, se dá zcela srovnatelně vztáhnout jak na směnku, tak na jakoukoli smlouvu. Prezentovat něco tak, že v podstatě nevadí, že nejsem schopen si nastudovat smlouvu nebo jí pochopit, protože je přece po ruce směnka, která je úžasně jednoduchá a jasná a o které jsem nedávno četl článek, jak je fajn, to je podle mně právě ta chyba, o které píšu od začátku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 7. 2006 13:06

To je sice pravda, ale to není vina směnky, nebo legislativy kolem ní, ale prostě neznalosti a na to lék není. Že nemám představu co použití směnky obnáší není pravda, neboť tento papír používám často a fakt, že "řečeno hospodskou češtinou, je úplně jedno, co se stalo a proč se stalo, podstatné je, jestli se předloží správný papír" je právě tou obrovskou výhodou, která směnku činí tak ohromně flexibilním nástrojem.
Čili prostor pro čachry skutečně není - to, že směnku někdo nezná a neuváženě podepisuje, i když neví o následcích, které to může mít, je jen a jen jeho problém. Pokud mi někdo dá podepsat papír, kterému nebudu rozumět, tak ho přece podepisovat nebudu. To nejsou čachry, které jsem měl na mysli, to je neznalost výstavce směnky, který si má nejprve zjistit, co podepisuje.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 7. 2006 12:52 | axel

Jednak se mýlíte v tom, že u nás směnka není rozšířená - opak je pravdou, od jisté doby tady nastala inflace směnek, kdy se směnkami řeší i ty věci, na které se tyto vůbec nehodí. A promiňte, ale svým příspěvkem jasně prokazujete, že nemáte představu, co použití směnky obnáší. Není problém směnku vystavit, protože to zvládne i cvičená opice. Problém je v tom, že naprosto jasná a přísná (a zcela formální) pravidla jsou stanovena i pro použití směnky a operace s ní, a o těchto se již v naprosté většině nikde (ani v tomto článku) nedočtete. A protože směnka je cenný papír, v němž samotném je předmětné právo inkorporováno, vzniká z ní samostatný právní vztah, který není závislý na vztahu obligačním, a protože veškeré uplatňování práv a řízení, jež se směnek týkají, mají přísně formální charakter (řečeno hospodskou češtinou, je úplně jedno, co se stalo a proč se stalo, podstatné je, jestli se předloží správný papír), dopadají laici při použití směnek často katastrofálně. Myslet si, že když je směnka jednoduchá, tak se "nevytváří prostor pro čachry" je naivní. Pokud Vás někdo bude chtít dostat a bude směnkám rozumět a vy nikoli, skončíte špatně, a to podstatně hůře, než kdybyste podepsal (byť) špatnou smlouvu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 7. 2006 12:27 | Pet

Ano, tohle je bohužel problém. Pokud někdo připraví podvod, zákon ani věřitele na něj nedostáhnou. Přesto je směnka docela dobrý instrument pro zajištění některých operací s normálními dlužníky/partnery.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 7. 2006 11:10 | Eric

Ano směnka je jednoduchý nástroj, ale za hlavní bych považoval problém se situací, kdy jí použít (zvláště směnku cizí) tak, aby opravdu odůvodnila svojí existenci a prokázala své výhody - v tom je patrně ta potíž.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 7. 2006 16:58

1. směnka z r.1999 na částku 17 000,kč mě stála další peníze za pravníka a exekutora 2. směnka zr 2003 na částku 50 00kč je zaparkovaná u exekutora jsem v pořadí až za banky státem atd...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 7. 2006 16:57

To si nemyslím - směnka je v podstatě mnohem jednodušší, než různé smlouvy a podobně. Neobsahuje žádné zbytečné údaje, nic nepřehledného a složitého. Tím, že její náležitosti jsou striktně a jasně dány se tu nevytváří prostor pro různé čachry, jak to někteří "podnikatelé" dělají se smlouvami. A je tak jednoduchá, právě proto, aby její použití mohlo být široce rozšířené, i když tomu u nás tak není.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 7. 2006 16:50 | axel

Proboha, to je to poslední, co by bylo namístě - doporučovat laikům, aby si sami řešili směnečné obchody. Pro všechny: směnka a vše co s ní souvisí je sice na první pohled velmi jednoduchá, ale ve skutečnosti se jedná o tak složité právní odvětví, že i jen málokterý právník může říct, že směnky ovládá dobře. Myslet si, že jako laik na základě článku kdesi na internetu jsem schopen operovat se směnkama, je omyl, který může leckoho stát hodně peněz.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 7. 2006 14:55 | S. Ružička

Dobrý článok! K použiteľnosti stačí pridať len pri"slušný" vzor, okamžite k akcii.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 7. 2006 14:06 | Jana

A co by s nimi asi tak kupující dělal? Částky jsou evidentně nevymahatelné, a tak by měly smysl jen pro někoho, kdo směnečnému dlužníkovi něco dluží a mohl by si to započíst. Jenže jednostranný zápočet směnečné pohledávky asi nebude úplně bez problémů, pokud vůbec bude přípustný (přiznám že z hlavy nevím, jen si ze školy vybavuji, že jednostranně započíst lze pohledávku jen proti závazku obdobné povahy...)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 7. 2006 13:34 | Alena K.

A proč směnky neprodáte? Nebo o takové není zájem?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 7. 2006 13:19

Námitka kvůli tísni je irelevantní:
Rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 26.1.1999 Sp.zn. 5 Cmo 569/98, strana 18 a 19:
"Tíseň není důvodem neplatnosti právního úkonu, a tedy nemůže se ani dotknout platnosti podpisu směnečného. Směnka jako cenný papír nepředstavuje smluvní závazek, a od směnky tedy nelze ani odstoupit."
Z odůvodnění: ..."Podle §49 obč. zákoníku není tíseň nikdy důvodem neplatnosti právního úkonu. Uvedené ustanovení dává jen právo odstoupit od smlouvy uzavřené v tísni za nápadně nevýhodných podmínek. Směnka není smlouvou a od směnky odstoupit nelze...."
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 7. 2006 13:02

mám zaparkovanou směnku u soudu už 5 let pro námitku že byla podepsána v tísni a druha je taky k ničemu proto že dlužník na sebe nemá psaní žádný majetek, z manželství je majetkově vyvázán a přesto bydlí ve vile jedno patro pronajímá, exekutor na něj nic nemá a mě zbyly oči pro pláč. Autoři članku jsou velcí teoretici ale praxe je úplně jiná. V podstatě když se někdo připraví na podvod tak směnka je cár papíru.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 7. 2006 11:30 | K. Boušová

Zákon nenařizuje, aby datum bylo psáno slovy. Číselné a slovní vyjádření je důležité hlavně u částky. Je-li směnečná suma udána jak slovy, tak čísly a neshodují-li se tyto údaje, platí suma vyjádřená slovy. Co se týká Vašeho druhého dotazu, jak je v článku uvedeno - zaplacení směnky nesmí být ničím podmíněno, tzn. také se domnívám, že uvedením podmínky ztrátí směnka platnost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Brůna

podnikatel, Husky

Jiří Dienstbier

politik

Petr Brůna
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jiří Dienstbier
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services