Výpočet životního minima 2024
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Jan Kalvoda
advokát a exministr
Klára Samková
advokátka
0,00 %
z 0 duelů
0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Zákon o veřejných zakázkách: živná půda pro korupci
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 12. 2005 9:25, Jirka
To ano. Předpokládám však, že kamiony všech zemí EU jezdí po silnicích snad všech ostatních zemí EU. Takže by tu měl být společný zájem celé Evropy na jednotném systému zpoplatnění kamionů. I v případě té elektroniky by se vyplatilo používat jeden systém a ne aby kamiony vozily kvůli každé zemi s jiným systémem sadu krabiček pro zápočet mýtného a jinde mince do kasiček. Země, které nějaký systém už mají, nebudou bohužel přetékat ochotou k nějaké změně, i když by je to moc nestálo. Ale jednat by se o tom mělo.
Vybraná silniční daň by se musela rozdělit podle kilometrů ujetých v té které zemi. FÚ jednotlivých zemí by si to musely rozúčtovat a vzájemně vyrovnat. Pokud by sazby daně byly stejné v rámci celé EU, stačilo by sesčítat km v jednotlivých zemích podle knih jízd. Pokud sazby nebudou stejné, musely by asi na hranicích celníci odečítat tachometry kamionů a potvrdit stav v knize jízd.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 12. 2005 11:33, Jana
To je dobry napad, ale s tou realizaci to asi bude slozitejsi. Jednak v oblasti primych dani nebyly EU svereny temer zadne pravomoci na rozdil od dani neprimych. Navic ma asi kazda zeme nekolik paralelnich zpusobu zdaneni kamionu resp. dalnic. Videla bych tam problem v politicke vuli k dohode...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 52 komentářů)
15. 12. 2005 13:48 | jezevec
15. 12. 2005 13:29 | Larus
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 12. 2005 13:29 | Larus
2) nemyslím si, že to je neřešitelný problém, nelze požadovat absolutně jednoduché řešení pro všechny případy, svět je složitý. Snad lze připustit nějaké varianty, kdy se výběr bude dělat jinak. Např. ve vědě hrají reference významnou roli při posuzování projektů a hodnocení je (v podstatě) dvojitě anonymní. Samozřejmě, když se všichni, kdo dělají totéž, znají, není těžké odhadnout kdo bude oponovat resp. komu že to zrovna oponuji projekt.
Ohledně výběrových řízení se v ČR potulují takové historky, že vlastně můžeme být rádi, že celý systém zatím funguje lépe než "humanitární" pomoc Africe.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 12. 2005 10:45 | Fredy
Jenže, jak už jsem psal, žijeme v ČR. Přeložení nákladu? To záleží na tom, o co se jedná. Přeložit třeba 5 kontejnerů jeřábem, je otázka 10 minut. Přeložit palety (20 a více) je otázka půl hodiny?
Přepřahání je také asi možné. Ale to už by se dalo podchytit, jak píšete.
1) No ale nebylo by to krásné? Ovšem v tom případě by nebylo potřeba daní, nebo alespoň ne v takové výši, jako doposud. Vím, že je to naivní představa, ale co když v budoucnu dojde ke střetu obou polarit? Buď vše státní (tedy všech) a 100% daně a nebo vše privátní a 0% daní. To první se neosvědčilo, tak že by to druhé?
2) Sloučení v některých případech nejde. Jak budete vybírat firmu, když jedním z důležitých parametrů budou konkrétní reference?
Ještě k systému výběrových řízení. Kdysi se mi také párkrát stalo, že mě oslovila nějaká státní instituce a chtěla poslat (většinou urychleně) nabídku na nějakou akci. Bylo mi jasné, že jsem měl být jen do počtu a že vítěz byl vybrán již dávno předem. Ovšem, ne vždy je za tím nějaká korupce. Někdy je ne určitou zakázku potřebná taková specifičnost, kterou vlastní třeba jen jedna firma v ČR. Ovšem zákon říká, že výběr musí být, tak se doplní výběr o nějaké jakoby zájemce a vlk se tudíž nažral. Jenže, někdy je to bouda. To, když zadavatel nenápadně sdělí, jakou minimální výši nabídky by si představoval. Pokud to ten dopočťák nedodrží, tak se mohou dít věci. Slyšel jsem od jednoho podnikatele, jak proběhlo výběrové řízení na zhotovitele čističky odpadních vod. Jedna firma s „dobrým“ kontaktem na MF zajistila peníze. Proběhlo výběrové řízení a komise neznalá zákulisních tahů, vybrala jinou firmu s daleko nižší cenou. To pak prý bylo veselo.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 12. 2005 12:09 | Jirka
O té lacinosti závor mám také pochybnosti. Připadá mi lacinější montáž přijímače na kus železa, než stavba budky s elektrickou závorou a automatem na mince. Tyhle kasičky musí někdo často vybírat - tedy objíždět a vozit metráky mincí, mincovní váhy se často poškozují. Je třeba počítat i s tím, že je buďto musí někdo trvale hlídat, nebo je budou vybírat i pobertové, tak jako telefonní automaty a bankomaty. Cena lidské práce přitom stoupá, zatímco elektronika rapidně zlevňuje. Internet před 10 lety byl taky za úplně jiný peníz, než dnes. Pokud se něco nově zavádí, je to vždy dražší, než když to používá každý. Poznámka autora, že závory nebudou nikdy zastaralé, zatímco elektronika brzy, mi připadá podivná. Jakýkoli systém je zastaralý, pokud přestal vyhovovat požadavkům na jeho provoz. Je-li elektronická verze modernější než závora, nemůže se stát nevyhovující, aniž by byla nevyhovující i závora.
Spíš by mne zajímalo, jak je zajištěno, aby fungovaly ty krabičky s vysílačem, které s sebou vozí kamiony. Systém s rámy nad silnicí bych si dovedl představit tak, že bude mít snímače pro kontrolu výšky vozidla. Pokud kamion přeruší paprsek a nevyšle signál pro zápočet mýta, měla by být pořízena fotka SPZ. U satelitní verze je kamion pod stálým dohledem s výjimkou tunelů, garáží a jiných krytých míst. Delší ztráta signálu z místa, kde není úkryt by znamenala, že posádka nějak signál blokuje, přístroj vypíná (vykoumat lze vše).
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 12. 2005 11:31 | Jana
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 12. 2005 11:04 | Miki
15. 12. 2005 10:53 | Michal Kára
Jinak by mne tedy zajimalo, z jakych udaju autor vychazel pri tvrzeni, ze system zavor je levnejsi, nez mikrovlnny.
15. 12. 2005 9:37 | Larus
1) vzhledem k současnému politickému klimatu autocenzuruji svoje představy tak, aby byly alespoň teoreticky uskutečnitelné. Máte u mě bod za mentální odvahu (nebo minus bod za naivitu?).
2) & 3) nešlo by to sloučit do jednoho bodu - anonymní hodnocení, anonymní komise?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 12. 2005 9:28 | Larus
15. 12. 2005 9:23 | Fredy
1) Jedna z možností je žádné veřejné soutěže nedělat. Nebo-li vše řešit privátním systémem. To by znamenalo, že by stát nevlastnil žádný majetek a tudíž by neměl co zpravovat.
2) Další možností, pokud by neplatila varianta bodu 1, je anonymní hodnotící komise. Není to sice ideální systém, ale má něco do sebe. Na jedné radnici se to zkoušelo realizovat a myslím si, že to tehdy nebylo špatné. Městské zakázky byly vždy předmětem kritiky, že se přihrávají jen známým a za úplatky. Širší výběrová komise měla asi 20 členů a z nich se vždy losovalo 5, kteří výběr provedli. Zájemci tudíž nevěděli kdo bude rozhodovat a lobovat či podplácet 20 lidí je skoro nemožné. Ani v tomto případě nelze vyloučit osobní angažovanost členů komise, i když je hodně ztížena.
3) Další možností je anonymní hodnocení. To se aplikovalo v případě přidělování volných městských bytů. Samozřejmě do doby, než se začaly používat transparentnější systémy, jako obálková metoda, aukce apod. Na každý volný byt se hlásilo třeba 50 zájemců a komise měla asi 9 až 11 členů. V domnění, že čím početnější, tím objektivnější. Nakonec se to řešilo tak, že identifikace žadatelů nebyla známa a komise se zabývala věcnou podstatou výběru. Jenže ani tohle nebylo 100%. Byty dostávala převážně jedna komunita.
15. 12. 2005 8:59
Stránka 3/3
Následující