Zákon o veřejných zakázkách: živná půda pro korupci

Pavel Kohout | | 15. 12. 2005 | 52 komentářů
Účinným prostředkem proti korupci jsou prý veřejné soutěže. Jenže veřejná soutěž se naopak může stát nástrojem pro krytí korupčního chování, protože bývá rozhodnuta již předem, a to výběrem parametrů. Jedním z příkladů může být i mýtné. Existuje totiž nesrovnatelně levnější a jednodušší varianta než elektronická, ale nemluví se o ní. Proč asi?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 12. 2005 9:25, Jirka

To ano. Předpokládám však, že kamiony všech zemí EU jezdí po silnicích snad všech ostatních zemí EU. Takže by tu měl být společný zájem celé Evropy na jednotném systému zpoplatnění kamionů. I v případě té elektroniky by se vyplatilo používat jeden systém a ne aby kamiony vozily kvůli každé zemi s jiným systémem sadu krabiček pro zápočet mýtného a jinde mince do kasiček. Země, které nějaký systém už mají, nebudou bohužel přetékat ochotou k nějaké změně, i když by je to moc nestálo. Ale jednat by se o tom mělo.

Vybraná silniční daň by se musela rozdělit podle kilometrů ujetých v té které zemi. FÚ jednotlivých zemí by si to musely rozúčtovat a vzájemně vyrovnat. Pokud by sazby daně byly stejné v rámci celé EU, stačilo by sesčítat km v jednotlivých zemích podle knih jízd. Pokud sazby nebudou stejné, musely by asi na hranicích celníci odečítat tachometry kamionů a potvrdit stav v knize jízd.

Zobrazit celé vlákno

+61
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 12. 2005 11:33, Jana

To je dobry napad, ale s tou realizaci to asi bude slozitejsi. Jednak v oblasti primych dani nebyly EU svereny temer zadne pravomoci na rozdil od dani neprimych. Navic ma asi kazda zeme nekolik paralelnich zpusobu zdaneni kamionu resp. dalnic. Videla bych tam problem v politicke vuli k dohode...

Zobrazit celé vlákno

-32
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 52 komentářů)

16. 12. 2005 11:31 | Jana

Akorat, ze kdyz zdrazite pohonne hmoty treba o 10 Kc na litr, zvysi se motivace k podvodum a danovym unikum. Navic tim zvysenim nepostihnete jen kamiony, ale i vlaky a osobni auta, u kterych pokud vim zatim zamer mytneho neni.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2005 11:26 | Jana

Uz to rekl Michal - po vstupu do EU nelze diskriminovat zahranicni prepravce oproti ceskym. Vsichni by meli platit stejne, coz je koneckoncu i spravedlive...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2005 11:04 | Jirka

Pochopitelně, že náklady na dopravu zaplatí zákazníci, kterým ta doprava slouží. Kdo jiný by to měl platit? Ten radostný pokřik nad zpoplatněním provozu kamionů plyne z toho, že jejich provoz (přesněji výstavbu a údržbu silnic) nebude platit každý daňový poplatník, aniž by využíval jejich služeb. Nyní autodopravci platí silniční daň a dálniční známky, jenže v míře nepostačující na výstavbu a údržbu komunikací. Zbytek platíme všichni podle výše svých příjmů a kromě toho ještě naturální daň v podobě škod na vlastních autech jezdících po zničených silnicích, na popraskaných zdech domů a v podobě újmy na zdraví. Kdyby si autodopravci museli zaplatit škody, které provoz jejich kamionů napáchá, v plné výši, byli by nuceni hledat levnější a ekologicky ohleduplnější způsoby dopravy, kde to jen lze.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2005 10:43 | Dušan D.

Nědělá si psinu. To nám soudruzi z EU nedovolí. Vítejte v Evropské unii :o)
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2005 10:36 | Jirka

O těch závorách si myslím, že země, které je kdysi zavedly se jich drží spíše proto, že mají alespoň nějaký systém výběru mýtného a nejsou tolik nuceny budovat nový, jako my, kteří nemáme vůbec nic. Nový systém by znamenal vysoké výdaje z rozpočtu a to pro země finančně bolavé jako Itálie nebo Francie není zrovna hit. Když už ale máme nějaký systém poprvé zavést, rozhodně bych volil modernější, než šraňky a kasičky. Jak píšete, platit by se mělo za použití jakékoli veřejné komunikace - ne jen za dálnici.
Už delší dobu zastávám názor, že by se měla zrušit silniční daň a dálniční známky a místo toho zvýšit spotřební daň z paliv. Pak nebude třeba řešit ani mýtné. Bylo by to spravedlivější a bez nákladů ze strany státu. Spotřeba paliva zohledňuje hmotnost vozidla i s nákladem, ujetou vzdálenost, styl jízdy a nejde obelstít odpojením náhonu tachometru nebo jinou technickou fintou. Řidiče by přímo nutil využívat cesty, které umožňují plynulejší dopravu při ekonomické rychlosti. Kamiony by tedy rozhodně vyhnal na dálnice. Vadou na kráse je fakt, že pro osobní auto je ekonomická rychlost bližší rychlosti pro silnice 1. třídy, než povolené rychlosti na dálnici. A také fakt, že naše dálnice plynulou dopravu zatím neumožňují. Hlavní problém je ale v tom, že by takový systém musela zavést celá Evropa, jinak veškeré kamiony (možná i naše) budou tankovat levnější palivo v cizině a nám jen huntovat silnice. A politici by museli odolat lobbystům od výrobců systémů pro sledování vozidel. Ušetřili bychom hromadu peněz, o kterou by pak finanční zátěž provozovatelů aut byla nižší, nebo by mohly být v lepším stavu silnice a dříve vybudované nové tahy.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2005 10:06 | Jarmila

Korupce je nejenom ve státním aparátu. Včera se zmínil známý, IČař jezdící s kamionem, jak se získává zakázka od privátní firmy. Nemá prostředky a čas na to, aby smlouval obchody v golfovém klubu, takže pokud zaplatí šéfovi dopravy privátní firmy večeři, dostane zakázku. Tím šéf dostane cca 1.500,- do kapsy, on získá zakázku za cca 140.000,- Kč. Čím vyšší zakázka, tím vyšší protislužba. Pro stát je to totéž v bleděmodrém.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 12. 2005 9:55 | Michal Kára

V soucasne zvazovanem systemu myta je navrzen poplatek 4-5 Kc za ujety kilometr. Takze si to pojdme spocitat: Priznam se, ze nevim, kolik jsou naklady (palivo, amortizace, plat ridice) u kamionu, ale u auta dela palivo+amortizace cca 5 Kc, takze u kamionu to bude v radech desetikorun, rekneme 40 korun. Takze:
Cesta po dalnici: 40 korun naklady, 5 korun mytne = 45 korun/km, to je za 100 km prejezd 4500,-
Cesta po okreskach: Naklady na km se zvysi diky spotrebe a delsimu casu na cca 55 korun/km. Navic trasa po okreskach je delsi, rekneme 120 km. Takze to mame 6600,- korun za prejezd a navic nam kamion diky delsimu casu vydelal mene.
Takze je jasne, ze ty kaminony budou jezdit po okreskach,protoze na tom mene vydelaji, ale oni to asi budou delat schvalne na protest proti zpoplatneni dalnic, ze?
Jinak ta cisla (az na mytne) jsou sice vycucana z prstu, ale je IMHO evidentni, ze mytne je jen zlomek nakladu na provoz, takze to bude porad levnejsi po te dalnici.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2005 9:47 | Michal Kára

Nojo. Jenze musite merit vsem (zahranicnim i vlastrnim) stejne. A oni zase meri stejne nam i svym. To je jeden ze zakladnich principu EU.
Jinak prvni tri moznosti jsou sice diskriminacni pro tranzit, ale jinak silne nespravedlive (byt spravedlivejsi nez soucasne dalnicni znaky, ktere jsou vpodstate platbou za dobu pobytu na uzemi).
A prekvapuje mne, ze presto ze jste zjevne nejlepsi odbornik na zpoplatneni dopravy v CR, tak nevite, ze ostatni staty ty poplatky uz davno zavedly (Rakousko, Nemecko, Francie, Italie) a prave proto jezdi pres nas tolik tranzitu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2005 9:21 | Larus

a) možná se budete divit, ale vím, jaké jsou náklady na pohyb po silnici a z čeho se skládají. Tedy krom koncesních poplatků, to opravdu existuje? Když chci vozit uhlí náklaďákem, tak musím státu zaplatit koncesní poplatek? Mě se třeba nelíbí, že spotřební daň na naftu je menší než ta na benzín, ještě nikdy jsem neviděl vysvětlení, proč to tak je. Ohledně celkové výše těchto poplatků - asi je moc nízká, když se pořád ještě vyplatí nepoužívat vlak. A ano, vím, že ČD jsou dinosaurus, kterému by nejlépe prospěla eutanazie. b) kupodivu, když se dva lidé s mozkem konečně dohodnou, o čem že se to mluví, tak často zjistí, že mají stejný názor. Nelíbí se mi, že se budou zpoplatňovat jen dálnice a ne všechny silnice, naopak bych ty dálnice raději zvýhodnil. To je holt ta praxe, jak jsem o ní psal...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 23:46 | jezevec

Áha. Takže spotřební daně z PHM, silniční daň, koncesní poplatky, stávající dálniční známky, atd - to "dopravce nehradí". Inu - možná pro vás bude překvapením, že nejenže hradí, ale navíc už i to to přičítá k ceně dopravovaného zboží. Jen mi neni jasný, proč ten kamion způsobí menší externality, když ho vyženeme funět čtyřicítkou na okresky, lítat centrama obcí, a s dvojnásobnou spotřebou PHM zdržovat venkovskou dopravu - než aby republiku proletěl po dálnici na volnoběh. To je totiž hlavním důsledkem nenažraně zpoplatněných dálnic - kamiony po nich jezdit NEBUDOU.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 23:35 | jezevec

Problémem že je transit? To si asi děláte psinu, ne? Pokud je problémem transit, potom lze téměř zdarma okamžitě zpoplatnit a) dobu pobytu na území - vjezd proti výjezdu b) vjezd na území - vybere se jednorázově c) paušální průjezd - vzorová vzdálenost odněkud/někam d) naložit kamion povinně na vlak, a dovézt k žádanému hraničnímu přechodu ven Nebolelo to moc, spadnout až z Marsu? Náklady šesticiferným číslem, přínos dle požadavků.
Mimochodem - pokud my zavedem poplatky pro cizí kamiony u nás, cizí zase zavedou poplatky pro naše kamiony u nich - a hádejte kdo to asi všechno zaplatí. Asi Špidla, ta má ty zdroje.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 21:46 | Fredy

Odečtům někde někdy za čas moc nevěřím. Kdysi jsem kolem dopravy něco dělal. Myslím za minulého režimu. Vím, co šoféři dokázali za kouzla s tachografy. Tachograf není černá skříňka. Nehledě na to, že se i často mění. Ale na druhou stranu ten systém má mnoho pozitiv, jen by se musel doladit. Zahraniční auta jsou bez problému, jen by se musel najít jasný a nekompromisní systém těch našich.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 18:09 | xmonika

Na tomto pohledu je jiste hodne pravdy. Na druhou stranu spousta boudicek muze taky znamenat uzke hrdlo, dlouhe fronty az nefunkcni system prepravy. To ma do ekonomiky dopady, ktere je potreba zapocitat. Asi nejlepsi variantou je vycislit potrebnou kapacitu a vybrat to reseni, ktere ji bude splnovat a bude za nejnizsi cenu. Bez zapocitanych uplatku samozrejme. Ja myslim, ze takove existuje. Kdyz budeme stavet boudicky nebo si statni sprava do ceny zapocita uplatky, nikdy se k nemu nedobereme.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 12. 2005 17:15 | Jana

Oprava - ceske jako ty zahranicni :-)))
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 17:14 | Jana

Ale vzdyt existuji skutecne systemy budka - zavora, napr. v Italii, Spanelsku nebo Francii, a nejen pro kamiony. V tomhle systemu se zpoplatnuji jen dalnice. Naproti tomu system odectu z tachometru by zpoplatnoval veskere ujete km, tedy i okresky. Z tachometru nepoznas, zda tirak jel po dalnici nebo ne...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 16:15 | Kateřina

Osobně se domnívám, že "systém budka, závora" je jenom termín - ve skutečnosti jde o zpoplatnění kamionů zahraničních na hranicích a českých odečtem. Žádné budky a závory nikde - jen na té hranici osoba s terminálkem, která naťuká do přístroje údaje. Na vstupu i na výstupu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 16:09

Fredy, už to napsala Jana: České kamiony by byly zpoplatněny stejně, pouze by neplatily při překročení hranic, ale systémem odečtů (jako plyn). Jenou za čas - čtvrtletně, ročně, nevím) by zajely si "odečíst" km a zaplatily. Pouze by se jim - opačně od zahraničních - evidovaly km ujeté v zahraničí. Překládání by nemělo žádný smysl.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 13:59 | Larus

Není to tak jednoduché. Mýtné chceme (nebo alespoň někteří z nás) proto, že s dopravou zboží kamiony jsou spojeny negativní externality, které dopravce nehradí. Čili platíme za dopravu rohlíků tím, že dostaneme rakovinu dřív, že je větší pravděpodobnost smrti na silnici a že naše děti jsou více nemocné (a my taky). Mýtné by mělo zabezpečit, že část dopravy se přesune např. na železnici (a část zmizí, byvše nerentabilní), která má tyto externality nižší. A za vybrané peníze můžeme zaplatit např. vývoj lepších druhů přepravy a léčení těch, které kamionová přeprava postihla (a pohřby těch, které postihla ještě více). Takže je to pro dobro nás všech. Teoreticky. V praxi ovšem, jaksi, ehm, no, však víte jak to chodí....
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 13:56 | Michal Kára

A tu cenu jste vzal kde? Viz moje vyhrady nize.
Soucasny problem neni ani tak v domaci kamionove preprave. Problem je v tranzitu - ze se pres nas prepravuje zbozi mezi dvema zememi a nici to nase silnice. Takze ano, zbozi zdrazi, ale v zapadni Evrope a penize z toho budeme mit my.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2005 13:51 | Michal Kára

Ja jsem jen chtel naznacit, ze spoustu malych akcionaru, kteri nerozumi financim a nemaji cas se ani poradne zajimat, co se s "jejich" podnikem deje, muze management utahnout na varene nudli. U vlastnika, ktery ma zkusenosti z podobnych firem v zahranici (treba) je to o dost tezsi.
Proti systemu zavor mam tytez vyhrady, stavebni upravy mi vychazeji mozna i narocnejsi nez jen udelat "nejake ramy" a rovnez provoz mi prijde drazsi z presne stejnych duvodu. Samozrejme se mohu mylit, ale rozhodne nemohu prijmout tezi, ze je to "zjevne levnejsi", jak tvrdi autor clanku.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Keller

sociolog

Zdeněk Grondol

podnikatel, Czech International

Jan Keller
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Zdeněk Grondol
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services