Výpočet čisté mzdy 2024
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Josef Jeleček
podnikatel, Tedom
Michal Sýkora
bývalý hokejista a investor
0,00 %
z 1 duelů
100,00 %
z 1 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Vyšší paušály potěší jen některé podnikatele II.
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 9. 2006 11:52, janasv
Souhlas s prvni casti. Nesouhlas s posledni vetou - nechapu, co je spatneho a nelegalniho na tom, kdyz podnikatel poskytujici plneni podlehajici 5% sazbe DPH uplatni DPH na vstupu z prijateho plneni zatizeneho sazbou 19%?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 9. 2005 14:25, Fredy
Ješte dodatek:
Když jsou třeba Vaše příjmy 500.000 Kč a náklady 25%, tedy 125.000 Kč, tak proděláváte na DPH takto:
1) Výdaje 19% příjmy 5% - 1.250 Kč daňová povinnost z DPH
2) Výdaje i příjmy 19% - 71.250 Kč daňová povinnost z DPH
Být Vámi, tak ruším DPH :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 20 komentářů)
4. 9. 2006 11:55 | Jana
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
4. 9. 2006 11:52 | Jana
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
23. 5. 2006 8:55 | haninka
12. 12. 2005 14:11 | Luban
Dle reakcí se zdá, že paušály může využít i plátce DPH.
Jak se v takovém případě postupuje?
Jak je to s uplatněním jednotlivých sazeb, v případě, že mám více živnostenských listů. V mém případě je to 1 x do sazby 60% a 3x do sazby 50%. Nejvíce (cca na 80%) využívám ten se sazbou 60%, u ostatní činnosti využívám ŽL ze sazby 50%. Další dva ŽL nyní nevyužívám vůbec. Bude třeba vést paušální výdaje odděleně a s jakým rozdělením?
Evidenci nákladů (i příjmů) je třeba vést pouze pro účely DPH?
A ještě jedna věc, jestliže bude možno uplatňovat zvýšené paušální výdaje již za rok 2005. Jak toto budu moci využít, jestliže jsem první polovinu roku pracoval jako zaměstnanec na HPP a podnikání jsem měl jako vedlejší činnost (se všemi uvedenými ŽL). V druhé polovině roku 2005 již existuji pouze jako OSVČ.
Za reakce předem děkuji
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
5. 11. 2005 20:22
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
31. 10. 2005 19:03 | martin
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 9. 2005 22:32 | živnostník, kterému je paušál sice na prd, ale diskutuje
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 19:31 | Michal Kára
Jak "cerne" postupy? To je preci zcela legalni, ne? On proste zcela normalne zauctuje DPH, tam je jedno, jestli jsem platce DPH dobrovolny nebo ne... A odberateli je taky jedno, jestli to DPH posle mne, nebo na FU. Jediny rozdil je, ze ja mam splatnost 14. a FU 21. (pokud ma odberatel mesicni DPH, jako ze ma), ale to by pripadne nebyl problem. Rozhodne jeste zadny odberatel nemel problem s tim, ze jsem platcem DPH :-) Proste jeho to skoro nic nestoji. Mimochodem - ja jsem spis slysel, ze firmy spis chteji platce DPH, nez neplatce...
Samozrejme ze nekupuju vybaveni porad, to byl jen priklad :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 17:13 | Fredy
Váš postup není standardní a nedá dle něj stavět nějaká norma objektivity. Jedná se o vzácnou výjimku, spíše postavenou na známosti. Co když Vám onen odběratel příště řekne dost? DPH je sice u něj průběžka, ale on ty peníze nějak zaúčtovat musí. Tyhle "černé" postupy si nemůže dovolit každý. Pokud byste nebyl jediným dodavatelem a cena byla standardní 23800, tak si odběratel vybere samozřejmě Vašeho konkurenta (neplátce DPH) a nebo byste musel uplatnit stejnou cenu, jako postupoval prodejce počítače.
V tom případě by Váš postup byl zase stejný. Vaše faktura 20.000 + 3.800 = 23.800. Nákup PC 23.800 z toho 3.800 DPH. Ekonomický výsledek 0.
Nebo půjdeme ještě dál. Prodejce PC bude hrát stejnou hru, jako Vy a při prodeji Vám napálí cenu 23.800 + 4.522 = 28.322 Kč s tím, že si stejně těch 4.522 budete nárokovat od státu.
A na závěr, předpokládám, že z každou vydanou fakturou nekupujete za stejné peníze vybavení. To byste pak nemohl (mohl, ale byl by to nesmysl) uplatňovat paušál 25%. :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 16:21 | Michal Kára
Nejsem neplatce DPH:
Vyfakturuji 23800, koupim pocitac za 23800 (s DPH). Ekonomicky vysledek 0.
Jsem platce DPH:
Vyfakturuji 23800 + 4522 DPH. Pocitac koupim za 20000 + 3800 DPH. Tedy FU odvedu 722 korun rozdilu DPH (a navic ne hned, mam je nejakou dobu "pujcene"). A mne zustane v ruce 3800,-.
Trik je v tom DPH, co jsem vyfakturoval navrch. Celkova faktura je drazsi, jenze zakaznika to neboli, nebot do DPH zase odecte ze sveho prijateho DPH - misto FU ho preda mne (samozrejme to funguje jen pokud mate zakazniky platce DPH a jsou v plusu (i s DPH)).
Ale jak vidite, na DPH se da i vydelat :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 14:25 | Fredy
Když jsou třeba Vaše příjmy 500.000 Kč a náklady 25%, tedy 125.000 Kč, tak proděláváte na DPH takto:
1) Výdaje 19% příjmy 5% - 1.250 Kč daňová povinnost z DPH
2) Výdaje i příjmy 19% - 71.250 Kč daňová povinnost z DPH
Být Vámi, tak ruším DPH :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 14:06 | Fredy
1) Vaše náklady jsou zatíženy 19% DPH a výstupy 5% DPH. Pokud byste chtěl být 20.000 v plusu (nebo-li 20.000 nadměrný odpočet), a přitom by Vaše náklady neměly překročit 25%, tak byste musel mít příjem v miliardách. Jste dobrovolným plátcem DPH a tak odhaduji Váš příjem z fakturace na 500.000 Kč. Pokud byste chtěl ušetřit 20.000 Kč, tak by Vaše náklady byly ve výši 237.000 s 19% DPH. Ale v tomto případě jsou náklady ve výši 47,5% z příjmů. Tudíž paušál nezajímavý. Pokud je Váš příjem nižší, tak je procento nákladů vyšší. U příjmu 300.000 je to 61,7%.
2) Vaše vstupy i výstupy jsou zatíženy 19% DPH. V tomto případě byste dokázal ušetřit 20.000 na DPH jedině v případě ztráty. Při konkrétním případě příjmů 500.000 byste musel mít výdaje ve výši 605.000 Kč. To už nemá s paušálem nic společného. Spíše s možností uplatnění ztráty v následujícím období.
Omlouvám se za delší komentář. Ale neznalost účetních a daňových souvislostí některých nadšenců, mě mrzí zrovna tak, jako neznalost konstrukce KŽP. Tam také pojišťovny nutí neznalé jedince "vyhazovat" peníze. Což ve Vašem případě dělají Vaši dodavatelé. Přemýšlejte o tom, proč se, poslední dobou, mnoho podnikatelů houfně odhlašuje z DPH?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 9:47 | Michal Kára
Ja jsem dobrobovolnym platcem DPH. Jestli delam faktury s nebo bez DPH je mi vicemene jedno. (Zato pracuji pro firmy a ty radeji spolupracuji s platci DPH.) Do nakladu pisu jen veci, u kterych je DPH alespon 30 korun. Tedy pocitac, notebook, nejaky kancelarsky nabytek, naplne do tiskarny, mobil, internet... Se zbytkem se nezatezuji. Za rok jako platce usetrim tak 10-20 tisic (podle vyse investic), coz mi za nejakou tu praci navic stoji.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 8:30 | Fredy
Pokud jste plátcem DPH ze zákona, tak s tím moc nenaděláte. Pokud jste dobrovolným plátce DPH, tak k tomu musíte mít nějaký důvod. Dnes snad jediným důvodem je možnost uplatnění 5% DPH na výstupu, což se týká jen velice omezených profesí. Hlavně bytová výstavba, zemědělství a ubytování. Pokud to ještě platí . V jiných případech je to nesmysl.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 9. 2005 7:26 | Michal Kára
Dale mne zarazilo tvrzeni, ze pausalni naklady nemohou uplatnovat platci DPH. Jsem platce DPH a pausal uplatnuji. Financak neprotestoval a nez jsem to delal, tak jsem si prislusne ustanoveni zakona (o dani z prijmu) prostudoval a o platcich DPH jsem tam nic nenasel.
2. 9. 2005 12:10 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
2. 9. 2005 9:55 | Petr
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
2. 9. 2005 9:42 | Eva Marzini
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
2. 9. 2005 7:32 | Fredy
Skutečnost, kterou znám osobně, a myslím si je celorepubliková, je jiná. Podnikatelé s příjmem do 250 tisíc Kč za rok většinou nevedou účetnictví. Tedy ti podnikatelé, kteří nemají zaměstnance a nejsou (dobrovolní) plátci DPH. Tito podnikatelé si shromažďují doklady za celý rok (do krabice od bot) a pak jej, v období leden - březen roku následujícího, donesou nějaké účetní k setřídění a vypracování přiznání daně z příjmů. U těchto lidí se jedná o náklad od 500 do 2000 Kč. Skoro stejnou částku by tato skupina stejně zaplatila za vypracování přiznání k dani s příjmů. Tady nevidím žádnou úsporu. Podobné to bude i u příjmů do 500 tisíc Kč. U těchto výdělečných podnikatelských skupin není problém v dokladech, ale ve složitosti daňových systémů, který je vždy korunován přiznáním skoro brožurového typu. Vláda se snaží řešit následky. Nevíš kam a které doklady? Tak používej paušál. Místo aby řešila příčinu. A tou je složitý, nepřehledný, mnohdy si vzájemně odporující, náš daňový systém. Jak je vidět, tak vláda se snaží vydělat na všem.
PS: Osobně nemám nic proti používání paušálů. Je to dobrá cesta. Ale nesmí to být záplata na špatné daňové zákony a na neschopnost úředníků. Kdyby tuto akci doprovázela snaha o snížení berních úředníků, tak bych to i pochopil. Takto je to stejné, jako v případě celníků. Žádné snížení stavu, ale vymyšlení práce pro ně. Když dříve na FÚ dělala vrácení spotřební daně za naftu jedna pracovnice, tak nyní to na celnici dělá hned osm. Znám konkrétní případ z malého okresního městečka.
2. 9. 2005 2:38 | Petr