Technická úroková míra: mýty vs. fakta

Prodejci kapitálového životního pojištění se termínem technická úroková míra často ohánějí ve snaze získat další klienty. Věta typu "garantujeme vám roční zhodnocení vašich peněz ve výši xy %," je ovšem nejen zavádějící, je i nepravdivá. Co je tedy tzv. TÚM ve skutečnosti?

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 8. 2005 8:49, Karel Brzobohatý

A kde by na to asi tak vydělali? V Albánii? jak tady někdo podotknul mezi diskutujícími. Ale to máte ještě kurzovní riziko a to Vám to stlačí stejně zpět na těch 3,5% max. garantovaných. Podle mě je to uvádění klienta vědomě v omyl.
Nenechte se zmást reklamou pojišťoven, že loni připsaly 4, 5 nebo 6%. ČP na Dynamiku běžně placené části dokonce 7,5%!
Vše to jsou jen abnormality bondového trhu, když úroky padají, realizuje se zisk z ceny bondu. Navíc ČP si to může u běžně placené části dynamiku dovolit, protože tam mají nula nula nic na rezervách a tak 7,5% z nuly je pořád nula :-)

Zobrazit celé vlákno

+94
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 8. 2005 13:12, MSpacek

Myslel jsem, že se bavíme o produktu, kde pojišťovák klientovi ukazuje, kolik by vydělal,pokud by průměrná míra zhodnocení byla 6,1% za rok. Od té doby, co jsem viděl nabídky hedge fondů, jejichž "cílová hodnota výnosů" byla 5% nad LIBOR, mi předpoklad výnosů 2,6% nad TÚM v dostatečně dlouhém horizontu zase nepřipadá tak moc. Kooperativa onu míru 6,1% někde garantuje?

Zobrazit celé vlákno

-21
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 31 komentářů)

28. 10. 2008 13:59 | Cernohous

Odpověď pro 02.08.2005 08:22, Nejdek: Kooperativa je druhá největší pojišťovna v ČR (první je ČP), největší soukromá, je součástí Viener Staedtische (obrovský gigant v Evropě). Myslim si, že pokud má pojišťovna hodně klientů, má prostředky k investování, popř. zhodnocení. Nevidím důvod, proč by výnos nebyl reálný.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 10. 2006 9:55 | ŽP před Dynamikem

Mám s ČP uzavřené kapitálové životní pojištění(ještě před produktem Dynamik) Po mém dotazu,jak se vyvíjí má spořící část-jaké % mi byla za minulá léta připsána, ČP odpověděla,že % z výnosu ani z TÚM nemám garantována-takže nic.Jak je to možné???
+64
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2005 11:44 | ingkrtek

Nebudte bláhový pánové. Dle mého názoru pojišťovny při dnešní TUM a výnosu pojišťovny cca 5%, nepřipíše klientům v KŽP žádný výnos. Když má pojištovna výnos 5%, tak si z toho odečtěte -2,4%(TÚM), která je již zohledněna v běžné platbě klienta, poté mínus náklady na smlouvy a také chtějí něco akcionáři pojištovny atd...prostě na klienta nic nezbude, jen garantovaný výnos , který je promítnutý v pojistné částce při dožití.(může být také menší než klient ve skutečnosti zaplatí, záleží na délce a věku při uzavření smlouvy).
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 8. 2005 8:17 | MSpacek

Ja nejsem moc velky fanousek zivotnich pojistek. Na druhou stranu jsem ted vetsim fanouskem zivotnich pojistek nez hedge fondu s cilovym vynosem LIBOR+5% anebo first to default swapu s podezrelymi dodatky. Takze pokud bych pro sve penize nenasel lepsi zpusoby ulozeni, tak bych si na kratkodobe zivotni pojisteni troufnul spis nez na dva vyse uvedene priklady. Staci tato odpoved?
+78
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 8. 2005 15:51 | R2D2

To ale znamená dát peníze někam, odkud je už za pár let nemusíte dostat, pokud ji nekouipí někdo silný a nezadotuje. A protože nevím, zda někdo by chtěl koupit Wiener Staedtische, tak do toho raději nepůjdu.
Spíše je to ale o tom, že Koop ušlý zisk a ztrátu dohoní jinde, třeba na povinném ručení. To je mnohem dražší než u Generali, ČSOB a Allianz, které zavedli segmentaci.
Jak byste se rozhodl vy pane Boučku? Riskl byste to a založil si Rentu Profit?
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2005 15:02 | MSpacek

Soudim spravne, ze z voleb mezi 3,5% rocne + moznych 2,6% a moznych 2,6% byste zvolil radeji tu druhou? Cili mezi jistych 3,5% a moznych 2,6% byste zvolil radeji moznych 2,6%? A duvodem je existence cloveka jmenem Zapletal, ktery tomu rozumi? Anebo si spise myslite, ze to v Kooperative maji spatne spocitane? Pokud si to myslite, prozradim Vam, ze soucasny vynos petiletych statnich dluhopisu je cca 2,75%. Co Vam brani zaujmout proti Kooperative protipozici (uzavrit pojisteni) a vydelavat na jeji hlouposti?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2005 13:42 | R2D2

Tak to je docela zajímavá náhoda, byl jsem se zeptat v ČS na Kapitál a podívejte, jak 1 1:
Kooperativa modeluje s výnosem 2,6% Pojišťovna ČS modeluje s výnosem 2,6% a přitom je to pokaždé jinak.
Kooperativa modeluje 2,6% nad TÚM, tj. celkem 6,1% Pojišťovna ČS modeluje 2,6% včetně TÚM, tj. celkem 2,6%.
Myslíte si, že v ČS mají takové "blbce", co neumí dosáhnout stejného výnosu jako v Kooperativě? To asi ne, skupna ČS má plno schopných lidí, lidé jako Zapletal (šéf ISČS) tomu rozumí. To spíš si myslím, že nabídka Kooperativy je trochu "nadnesená". Sázím flašku Bacardi(+grapefruit+zelené citróny), že modelovaný výnos 2,6% nad TÚM nebude ani v průměru v dalších 5-8 letech dosažen!
+90
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 8. 2005 14:16 | MSpacek

Jeste jsem nevidel obchodaka, ktery by o svych produktech rikal jenom pravdu. Proc by mel obchodni zastupce pojistovny lhat mene nez vyse zmineny dealer hedge fondu? Pred ctrnacti dny jsem mel tu cest mluvit s clovekem z jedne hong-kongske banky, ktera o sobe tvrdi, ze je anglicka, ktery bez mrknuti oka nabizel obligaci rizikovou tak, ze byste se asi divil. Zakladem byl first to default swap na kredit nekolika rozvojovych zemi s nenapadnou pojistkou, ze kdyz pujde kreditni riziko hodne proti vam, tak Vam emitent bud dluhopis vypovi (za cenu odpovidajici momentalni trzni hodnote) nebo budete muset dodat dalsi penize. Teoreticky jste tedy mohl prodelat vic nez 100% nominalni hodnoty. O rizikovosti ani slovo, jen poukazal na zajimavy vynos. Myslite, ze soucasti materialu byly nejake Monte Carlo simulace, kreditni korelace, historicky back-testing, statistika ratingovych agentur ci dalsi veci, ktere byste pred investici do takove veci mel znat? Kdyz jsem mu to hazel na hlavu, pravil dotcene, ze ho podezrivam, ze me chce oklamat. Klamal? Kdo byl horsi - Vami zmineny pojistovak, mnou jiz zmineny chlapek prodavajici hedge fondy s cilovym vynosem LIBOR+5% anebo tento prodejce zajimavych bankovnich produktu?
-17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2005 13:25 | Karel Brzobohatý

Produkt garantuje pouze následující: pojistné plnění na konci doby odkladu výplatu důchodu (částku) hodnotu odkupného (částky k výběru v případě přečasného zrušení smlouvy) Pokud modeluji 6,1% roční zhodnocení, říkám, že za rok bude klient na odkupném již "na svých", tedy vydělá na pojistce. Pokud jsem pravdomluvný obchoďák, musím toto modelovat hlavně na garantovaných hodnotách a negarantované hodnoty můžu modelovat podle toho jaká je investiční strategie dané společnosti. Pojišťovny primárně investují (dle zákona) do obligací, akciové portfolio může být hodně omezené a další instrumenty de facto nepřicházejí vůbec do úvahy. Proto výnos 6,1% je asi klamavý.
+29
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2005 13:12 | MSpacek

Myslel jsem, že se bavíme o produktu, kde pojišťovák klientovi ukazuje, kolik by vydělal,pokud by průměrná míra zhodnocení byla 6,1% za rok. Od té doby, co jsem viděl nabídky hedge fondů, jejichž "cílová hodnota výnosů" byla 5% nad LIBOR, mi předpoklad výnosů 2,6% nad TÚM v dostatečně dlouhém horizontu zase nepřipadá tak moc. Kooperativa onu míru 6,1% někde garantuje?
-21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2005 12:57 | Karel Brzobohatý

bavíme se o produktu pane Boučku, kde každý rok musím připsat klientovi 6,1%, tedy ne za tři roky ne za horizont 18 let v průměru. Klient má vždy právo si peníze vzít a odnést a já je musím mít k dispozici. Žel pokud znám akcie, ty mi to negarantují. Souhlasím s Vámi, že se dá v horizontu 18 let v průměru vydělat i více než 6,1%, ale ne povinně každý rok.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2005 11:22 | MSpacek

Nevíte-li, co je 100%, proč se vám zdá výnos 6,1% nereálný? I kdybyste věděl, z jaké částky se výnos počítá, pokud uzavíráte pojištění na hodně dlouhou dobu (což je případ kapitálového životního pojištění), proč se vám zdá nereálná dlouhodobá výnosnost 6,1%? Kolik procent v podobném investičním horizontu vynáší akcie, kolik dluhopisy? Pokud investujete sám vlastní prostředky, jaký dlouhodobý výnos z nich se vám zdá reálný? Pokud sám neinvestujete, myslíte si, že se všichni spekulanti, investoři či hráči pachtí s vidinou očekávaného výnosu 3,5% ročně?
+55
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2005 8:49 | Karel Brzobohatý

A kde by na to asi tak vydělali? V Albánii? jak tady někdo podotknul mezi diskutujícími. Ale to máte ještě kurzovní riziko a to Vám to stlačí stejně zpět na těch 3,5% max. garantovaných. Podle mě je to uvádění klienta vědomě v omyl. Nenechte se zmást reklamou pojišťoven, že loni připsaly 4, 5 nebo 6%. ČP na Dynamiku běžně placené části dokonce 7,5%! Vše to jsou jen abnormality bondového trhu, když úroky padají, realizuje se zisk z ceny bondu. Navíc ČP si to může u běžně placené části dynamiku dovolit, protože tam mají nula nula nic na rezervách a tak 7,5% z nuly je pořád nula :-)
+94
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2005 8:22 | Nejdek

K poslední větě v článku. Má poslední zkušenost je z Kooperativy. Prodejci mají program, který jim umožňuje modelovat pouze jednu hodnotu podílu na zisku - 2,6%. Když se k tomu přidá zaručený výnos 3,5% je to celkem 6,1% (2,6+3,5).
Může mi někdo říci, zda je tento výnos v případě Kooperativy reálný?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 8. 2005 8:17 | R2D2

Nemalujte čerta na zeď:) Teď pojišťovny hlídá nový člověk - MILADA STAŇKOVÁ - ta nedopustí, aby nějaká pojišťovna slibovala nereálné a ohrozila tak svou stabilitu! Nebo se snad mýlím? :)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 8. 2005 20:30 | agresor

Peníze se v pojištovnách asi zhodnocují dobře viz Česká pojištovna čistý zisk 4 miliardy v roce 2002,2003 2004 do kapsy majitele a klientům kolik-kdo to ví.Majitel pojištovny je CESPO se základním jměním 33 000,-euro tj.1 000 000,-Kč je to v pořádku.Když tam byla ještě státní účast nevydělávala nic.Kdopak ze státních úředníků tam zastupoval stát.Má se asi dobře dneska.Koupě státních akcií pak proběhla tak,že se to koupilo za první 4 miliardy které si majitelé půjčily,za 2 dny si odsouhlasily výplatu dividend a šup ho.Měli to vlastně zadarmo.Zajímavé,že Česká pojištovna nepustila další zájemce o koupi k údajům o hospodaření.Bylo by dobré zavést nějaký konrolní orgán ohledně těchto záležitostí,myslí si že ministerstvo financí je hodně přátelské a kontrolu vůbec nevykonává.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 8. 2005 16:43 | Karel Brzobohatý

Pokud je to ve smlouvě, tak to není v peněžence. Myslíte, že když Vám někdo slíbí dnes zhodnocení 8% po dobu 5-ti let (to teď záměrně přeháním), tak že to že Vám vše napíše zlatým písmem na pergament svědčí o tom, že těch cca 40% navíc dostanete? Je důležité se podívat, zdali je to reálné. Pokud dává někdo garanci, musí mít někde "skoro garantovaný" výnos, to podle tabulky v článku státní dluhopisy nedávají, takže přimícháme-li do portfolia nějaké akcie (nezaručený výnos) nebo nějaké více rizikové bondy, dostaneme stěží tu garanci na 18 let co máte ve smlouvě. Ale stále zde je nutné v budoucnu reinvestovat výnosy a to je to největší riziko.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 8. 2005 16:28 | Kaja

Jak myslíte z pohledu záruk? Když to mám garantované ve smlouvě, tak mi to musí přece vyplatit, ne?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 8. 2005 16:26

To si pletete, 2,46%-3,37% je čistý výnos, TÚM je vždy 3,5%. Asi jste to opsal z dopisu, který rozeslala Kooperativa svým klientům. Na druhou stranu je třeba Kooperativu pochválit za to, že uvádí čistý výnos v tomto dopise. Nyní může pan Prouza tuto hodnotu chtít všch po pojištovnách, když je vidět, že to lze.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 8. 2005 16:22 | Hajný

V diskuzi už to někdo zmínil, je to Kooperativa a produkt Renta Profit.
Hajný
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 952 667 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2020

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Umrtí majitele
Poradna > Pojištění a penzijní připojištěníPovinné ručení

Otázka: Dobrý den,prosím o radu.Otec mě zemřel 14,3 2013 zbylo poněm auto fort fiesta.Majetkové vypořádání ještě neproběhlo.Pojištění končí 8 měsíc 2013.Prosím jak mám postupovat? více

Cestovní pojištění

Úrazové pojištění a pojištění v nemoci

Životní pojištění

Havarijní pojištění

Pojištění nemovitosti a domácnosti

Penzijní připojištění

Pojištění odpovědnosti

Povinné ručení

Články na Heroine.cz

Ubavit se v karanténě. Seriálové tipy pro neurotiky i masochisty

Ubavit se v karanténě. Seriálové tipy pro neurotiky i masochisty

V době nucené izolace zkrátka koukáme na seriály, a to hodně. Máme ovšem k dispozici tak...více

Karanténa s babičkou je náhlá a tvrdá příprava na důchod

Karanténa s babičkou je náhlá a tvrdá příprava na důchod

Možná teď trávíte většinu času s někým, s kým na kontakt v režimu 24/7 nejste zvyklí....více

Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč

Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč

Jak nejlépe zvládnout situaci, kdy se s dětmi doma střídáme u jednoho notebooku? Na čem...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Bakala

podnikatel, BXR Group

Bohumír Ďuričko

podnikatel

Zdeněk Bakala
ÚSPĚŠNOST
26,32 %

z 38 duelů
×
Bohumír Ďuričko
ÚSPĚŠNOST
9,52 %

z 21 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.