Finanční rezerva
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků
Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Které řetězce vás dál matou? Prozkoumali jsme slevy
Po roce jsme znovu prošli největší obchodní řetězce. Zajímalo nás, jak vypadají jejich...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Jaroslav Vostatek
ekonom
Petr Nečas
politik

0,00 %
z 1 duelů

0,00 %
z 2 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Diskuze: Jak financovat náklady na vzdělávání dětí?
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 4. 2005 3:26, jezevec
K popsanému způsobu financování se dá říci jen jediné - UŽ ABY TO BYLO, A POKUD MOŽNO OD ZÍTŘKA!!!!
Kdyby to tak ještě platilo i na domácí školy a domácí vzdělávání, . . . .
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 4. 2005 13:48, Michal
Je pravda, že způsob řešení navrhovaný v článku se mi také líbí, ale nesouhlasím s Vaším jednostranně orientovaným názorem. Neberete vůbec v úvahu jiné způsoby, jak se státu vrátí "investice" do vzdělání obyvatel, než je pouhá daňová návratnost v podobě přímých daní. Kde jsou nepřímé daně, podíl na tvorbě zisku firmy, která takového člověka zaměstnává a pochopitelně také platí daně, podíl lidí s vyšším vzděláním na tvorbě HDP atd. atd. Z Vašeho příspěvku dostávám dojem, že státu se v tom případě vyplatí více člověk se základním vzděláním, než vysokoškolák, i když ve skutečnosti je tomu určitě naopak. Celkově je tato problematika natolik komplikovaná a provázaná, že takováto zjednodušená prezentace může celkem nebezpečná. Postřeh o "odlivu mozků" je také natolik komplexní problém, že ho určitě takto lehce vyřešit nejde a cílem státu není ani by nemělo být, získat zpátky peníze vynaložené na vzdělání, ale vytvořit takové podmínky aby k takovémuto odlivu vůbec nedocházelo.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 7 komentářů)
18. 4. 2005 12:55 | Jirka
Netuším, z čeho jste vyčetl, že by se podle mne měli státu více vyplácet nevzdělaní?
Souhlasím, že nejlepším řešením odlivu mozků je vytvoření vhodných podmínek pro uplatnění vzdělaných lidí. Svým návrhem se tento problém ovšem nepokouším řešit. Řeším pouze splacení dluhu těch mozků za vzdělání, které jim bylo poskytnuto. Víc státu nedluží. Vše, co dokážou nad to, je jejich zásluha. Zda z toho bude mít něco i stát je už věc těch podmínek, které stát vzdělaným vytváří. Pokud se o své vzdělané nestará a oni jsou nuceni utíkat jinam, nemá nárok více od nich očekávat. Jen ten dluh za poskytnuté vzdělání. Konečně, proč by měl ve formě daní splácet státu vzdělání člověk, který si to vzdělání koupil na zahraniční univerzitě?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 4. 2005 7:26 | Pavel
15. 4. 2005 13:48 | Michal
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 4. 2005 12:46 | Jirka
Financuje-li vzdělání dítěte stát, očekává návratnost takové investice. Bohužel dost nešťastnou formou. S vyšším vzděláním označkuje člověka vyšším mzdovým tarifem, aby se investice do vyššího vzdělání vracela ve formě progresivně zvýšené daně, takže v případě, že nesežene práci ve svém oboru, ale mohl by dělat nějakou méně kvalifikovanou, je nezaměstnatelný, neboť je drahý. Místo aby pak splácel dluh státu pomaleji, zvyšuje ho o sociální podporu. Pokud vzdělaný jedinec odejde do ciziny, náklady na jeho vzdělání jsou pryč nadobro.
Pokud by stát pouze poskytoval návratnou půjčku na vzdělání, kterou bude později od pracujícího člověka vybírat zpět, byli by žáci na kvalitě svého vzdělání i vhodnosti výběru oboru na středních a vysokých školách více zainteresováni. V případě, že občan odejde do zahraničí, pohledávka vůči němu ze strany státu trvá, stejně jako by odešel podnikatel s dluhem na daních. A může být stejným způsobem vymáhána. V tomto případě vhodně navrženým splátkovým kalendářem.
Žák základní školy si asi nebude ještě schopen uvědomit, že se vůči státu zadlužuje. Zde tedy půjčka nebude mít výše posaný efekt. Navíc část vzdělání by IMHO měla platit společnost anonymně, neboť za některé penězi nezaplatitelné výkony a objevy, z nichž má užitek, také adresně neplatí a autoři objevů nemohou být za ně dostatečně odměněni. Proto myslím, že základní školní docházka by měla být financována formou nenávratných normativů. Střední a vysoké školy by však studenti měli navštěvovat za své, rep. za návratnou půjčku, která nemusí být jen od státu. Stát by tu měl být pro ty, kteří si nenajdou jiného věřitele či sponzora.
Povinnost vracet vyšší sumu za delší školní docházku se jeví jako demotivující. Kdo však nedokáže pochopit, že vyšší vzdělání je cesta k vyššímu příjmu, z něhož dluh (byť větší) zaplatí rychleji, ten snad na vyšší školu ani nepatří. Proč by měl někdo s nižší inteligencí zabírat místo nadanějším a odčerpávat státu peníze na vzdělání, které nebude schopen vstřebat a využít? O splátku školného by měla být snížena i případná podpora v nezaměstnanosti. Pak už to bude na každém jedinci, jak se svým vzděláním naloží.
15. 4. 2005 11:48 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 4. 2005 10:30 | Jarmila
15. 4. 2005 3:26 | jezevec