Výpočet čisté mzdy 2024
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Jaroslav Klíma
podnikatel, Tuscan
Michal Sýkora
bývalý hokejista a investor
0,00 %
z 1 duelů
100,00 %
z 1 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Rovný důchod: snižte povinné odvody
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 9. 2004 15:26, ondra
Můžete mi vysvětlit, jaký je rozdíl mezi tímto návrhem a těmi "postupnými"? I pokud přijmeme možnost deficitního financování, tak to zaplatíme stejně z daní. Naprosto ty samé peníze vy zaplatíte na "odvodech na soc. zabezpečení". Vy fakt vidíte tak velkou výhodu v tom, že to nebudeme nazávat "daně", ale "pojistné"???
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 9. 2004 9:55, k
Je tu jeden malý problém: příjmy u nás v minulosti a ani v součstnosti neměly a nemají mnoho společného se spravedlností. take ohánět se touto kategorií v analýze je docela směšné (nebo chce snad někdo vážně tvrdit, že v letech 48-89, v období hluboké totality byly příjmy spravedlivé či že snad této spravedlnsti, podmíněné regulérním fungováním tržního hospodářství bylo dasaženo v současnosti?). Jen komunistiský stát, jehož je současný stát legitimním nástupcem (kontinuita právního řádu) dluží občanům této země odhadem cca 3000 mld kč. Podnikatelé dluží z období privatizace (nepovedené) dalčích cca 400 mld kč (splácí je daňoví poplatníci přes KoA dodnes), takže jakékkoli snižování důchodů současným důchodcům by bylo nejen výsostně nespravedlicé, ale i nebezpečné (politické důsledky takové koncepce jsou nasnadě). Nebo snad tato koncepce zahrnujue i zrušení volebního práva pro stávající důchodce?
Další příspěvky v diskuzi (celkem 53 komentářů)
22. 9. 2004 13:06 | Honzajs
Ad 2) Člověk bude žéít tam, kde mu budou stačit prostředky, prostě se bude muset rpzhodnou - bud šetřit, nebo se přestěhovat. Přece by někdo neměl mít vyšší důchod (z ajinak stejných okolností) jenom proto, že žije třeba na Praze 1.
Ad 3) Někde se důvhody daní, někde ne. U nás porovnávate ČISTÝ DŮCHOD s HROBOU mzdou. To je přece ptákovina sama o sobě.
Ad 4) Stávající mladí stejěn téměř žádný důchod s PAYG nedostanou. Takže si musí našetřit. Osobně bych se velmi rád z PAYG vyvázal, kdyby to bylo jen trochu možné.
Ad 5) I dnes je TÉMĚŘ rovný důchod. Vždyť částky příjmu nad určitou mez (něco kolem 15 tis Kč) se započítávají poze 10% do základu pro výpočet důchodu, takže důchod vypočítaný ze mzdy roste mnohem pomaleji nežli mzda sama.
Po zohlednění odvodů zaměstnavatele platí zaměstnanci i OSVČ STEJNÁ % - otázka je smozřejmě v základu.
Takže aby člověk z nového systému profitoval, stačí mu MENŠÍ VÝNOS nežli je růst mezd. BYLA BY TEDY VÝHODNÁ PRO ZODPOVĚDNÉ LIDI, kteří by částku ušetřenou na pojistném ukládali / investovali.
REFORMA BY TEDY PODPOROVALA ODPOVĚDNÉ CHOVÁNÍ LIDÍ. A to je přece naprosto v pořádku.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 9. 2004 12:39 | ondra
Tohle je jediná reálná reforma a bude znamenat průšvih s vážnými následky pro celý národ. Jakákoliv méně tvrdá reforma bude znamenat ještě větší průšvih, který jenom přijde o pár let později.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 9. 2004 11:54 | Fredy
Netvrdím, že můj návrh (spíše provokativní nástřel) je dokonalý. Ostatně žádný z dosud předložených není dokonalý.
Možná právě naopak může "tlačit" i hodně konzervativní jedince k větší odpovědnosti. K tomu, že se začnou více starat o sebe a nespoléhat jen na stát. Jak jsem psal "něco za něco". Je na zvážení každého, zda sedět v pohodlí na státním polštáři, ale hůře shánět zaměstnání a nebo trochu zariskovat a přejít na variantu 2 či 3.
A co se týče nezaměstnaných, proč by měl za ně stát (ostatně spíše zodpovědní daňový poplatnici) platit sociální pojištění? Nic takového. Proč jim platit plné dávky? Nic takového. Období, kdy se někdo stane nezaměstnaným by mělo být bráno, jako výjimečné a jen přechodné s tím, že si, v co nejkratší době, dotyčný sežene jinou práci. Dokonce bych na toto období nedával žádné sociální dávky, ale pouze je půjčoval. Jsem kliďas, ale když ke mně přijde člověk v nejlepších letech, dvakrát do měsíce, požádat o potvrzení, že ho nemohu zaměstnat, tak mám chuť jej kopnout do zadku. Neptá se, zda mám pro něj práci, ale chce jen razítko. Proč asi? No, přece proto, že je mu takto dobře. Takový jsme stále ještě bohatý stát.
Humánní a biologické hledisko chápu. A právě proto jsem navrhoval svůj systém. Ti, co by přešli na varianty 2 a 3, tak by mohli přece odejít do soukromé penze dle svých možností. Kdo by jim v tom bránil? Jen u varianty 2 by dostávali státní minimum až od 65 let.
Pan Mach (ostatně i další navrhovatelé) zapomněl poznamenat, že žádná penzijní reforma, byť sebe lépe vymyšlená, není bez dalších politicko ekonomických souvislostí proveditelná.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 9. 2004 11:42 | Jirka
Takováto reforma by byla přínosem pro lidi, kteří uvolněnou část pojistného dokážou zhodnotit více, než o míru růstu mezd. Pro drtivou většinu by znamenala průšvih s vážnými následky na celý národ.
22. 9. 2004 10:16 | Šťoura
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 9. 2004 9:55 | k
22. 9. 2004 9:47 | Petr Mach
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 9. 2004 9:38 | Petr Mach
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 9. 2004 9:32 | Jan Kolda von Žampach
Osobně si myslím, ano, takto a jak autor článku píše, to nakonec nějak skončí. Pozor ale: i samo od sebe, bez nějaké předem proklamované tzv. důchodové reformy! A v nouzi nejvyšší se bude rozdělovat jen to, co v mošně státu právě zbude (viz třeba jinde diskuzní návrhy pana rezjir). A tak je vlastně jen politický problém, jak to dělnému lidu šetrně sdělit, aby se moc dále neptal na viníky, tedy nekladl otázku proč, a naopak spořádaně dále volil a platil daně (i na tu vlastně pokračující genocidu sama sebe). A také aby, ano Fredy, nenastal houfně Vámi uvedený bod c), to je to hlavní politické nebezpečí, před kterým dnes věrchuška stojí: byl by to začátek jejího konce. Domyšleno do důsledku. A pokud by paternalita státu nebyla nahrazena paternalitou rodiny a občiny (archaický výraz, ale jiný mě nenapadá), byl by to konec i této stávající společnosti zde a v tomto prostoru. A pěkně prosím, bez nějakých válek či přírodních katastrof...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
22. 9. 2004 9:22 | MoB
22. 9. 2004 8:05 | Šťoura
22. 9. 2004 7:34 | Fredy
Což to celé vylepšit o tři VOLITELNÉ možnosti řešení penzijní reformy ze současného PAYG systému?
1. První možnost je současný stav, kdy v budoucnu budeme požadovat důchod ve výši přibližně 50 až 60% z výše mzdy v době odchodu do důchodu. V tomto případě budeme platit 28% (případně 30%) jako doposud a dále nám bude postupně prodlužován věk odchodu do důchodu. Tento pracovník by byl pro zaměstnavatele dražší. Něco za něco.
2. Druhá možnost je minimální (rovný) důchod (třeba dle pana Macha), kdy bychom platili přibližně do 50% současné výše odvodů. Volné prostředky by byly individuelní věcí každého z nás. Možností, jak se efektivně zabezpečit na stáří je dost. I v tomto případě by byl prodlužován věk odchodu do důchodu. Tento pracovník by byl pro zaměstnavatele „levnější“.
3. Třetí možnost je „vyvázání se“ ze současného systému za podmínky, že nebudu od státu požadovat žádný důchod. Hranice odchodu do důchodu nehraje v tomto případě žádnou roli. Tuto variantu by patrně využilo ze začátku minimu lidí, spíše podnikatelů. Pokud by se jednalo o zaměstnance, tak by mohl být dost žádaný.
Je otázkou, zda by jednotlivá volba byla definitivní, či by byly umožněny „přestupy“ a případně za jakých podmínek. Stále je třeba mít na paměti fakt, že se v budoucnu předpokládá každoroční zvýšení mezd přibližně o 6 až 8%. Alespoň v horizontu 20 let. Právě PAYG systém toto zvýšení bez problému kopíruje. Viz varianta č.1 a částečně č.2. Ti, co zvolí variantu č.3 a částečně č.2 musí počítat s tím, že jejich individuelní investiční strategie musí s tímto zvýšením počítat. Nebo-li jejich průměrné portfolio by mělo počítat s průměrným výnosem 10 a více procent. Z tohoto je patrno, že současné lákavé nabídky penzijních fondů a pojišťoven jsou k ničemu a musí doznat výraznějších změn. Zatím věřím, že nikoho nenapadne posadit tyto finanční žraloky na vrchol druhého POVINNÉHO důchodové pilíře.
22. 9. 2004 0:51 | ondra
Stránka 3/3
Následující