Jiný pohled na regulaci pojišťovnictví

"Pokud se vstup dalších lidí do oblasti finančního poradenství výrazně ztíží, postihne to nejen ty, kteří dnes úplné začátečníky přijímají (vesměs MLM systémy), ale i ty finančně poradenské firmy, které MLM využívají jako bezplatnou líheň nových lidí," říká Petr Šafránek o nové regulaci poskytovatelů finančních služeb.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 7. 2004 23:20, ZIL

Pojišťovna odpovídá za svého zaměstnance pouze ve smyslu, že vás polije kávou, resp. vám doma zašlápne psa. Za špatnou pojistku pojišťovna neodpovídá, neb blbiny s prokazováním přání klienta a zápisy o jednání s klientem jsou nalezenou holí na makléřské psy, nikoliv na učené slečny za přepážkou :-)

Zobrazit celé vlákno

+48
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 6. 2004 14:57, Berber

Škoda, že autor článku neví přesně o čem píše. ) Ale je vidět, že je vyškolen a OVB a hysterčí nad něčím, co si ani nepřečetl. Jó multilevel... Někteří jsou až zfanatizovaní. :)

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 36 komentářů)

30. 6. 2004 18:01 | Harp.

Vtipné na tom je, že jako mandatář je zavázán odbornou péčí svému chlebodárci, tj. pojišťovně, nikoli nebohému klientovi. :o)
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 17:51 | Harp.

Tedy vlastně jsem chtěl napsat podřízený, ale jsou to oba pošťáci, jeden starší a druhý mladší. :o)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 17:45 | Harp.

Takže mně "vázaný pojišťovací zprostředkovatel" spíš připomíná "pošťáka".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 17:43 | Petr Šafránek

Ještě bych upozornil na § 568 odst. 3 obchodního zákoníku, který říká: "Vyžaduje-li zařízení záležitosti uskutečnění právních úkonů jménem mandanta, je mandant povinen vystavit včas mandatáři písemně potřebnou plnou moc." Z toho je nepochybné, že mandatář může jménem mandanta činit právní úkony, a to na základě plné moci. Totéž se dle mého názoru vztahuje na podřízeného či vázaného pojišťovacího zprostředkovatele - obdrží-li současné se smlouvou patřičnou plnou moc, bude zcela logicky moci podepisovat smlouvy s klientem. Záleží pak na rozsahu zmocnění, nikde ovšem není řečeno, že by taková plná moc musela být vystavována na každý obchodní případ.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 17:34 | Petr Šafránek

Ano, přesně tak. A v zákoně 38/2004Sb. je to takto:
§ 5 Vázaný pojišťovací zprostředkovatel
(1) Vázaný pojišťovací zprostředkovatel vykonává zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví jménem a na účet jedné nebo více pojišťoven, neinkasuje pojistné a nevyplácí plnění z pojistných nebo zajišťovacích smluv. V případě nabídky pojistných produktů více pojišťoven nesmí být tyto produkty vzájemně konkurenční.
(2) Vázaný pojišťovací zprostředkovatel je ve své činnosti vázán písemnou smlouvou s pojišťovnou, jejímž jménem a na jejíž účet jedná, a jejími pokyny. Pojišťovna, jejíž pojistný produkt vázaný pojišťovací zprostředkovatel nabízí, odpovídá za škodu jím způsobenou při výkonu zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví.
(3) Za vázaného pojišťovacího zprostředkovatele se považuje i osoba, která vykonává zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví za podmínek podle odstavce 1, pokud je v rámci této činnosti nabízeno pojištění, které je doplňkovou službou pojišťovacím zprostředkovatelem dodávaného zboží nebo poskytované služby.
(4) Vázaný pojišťovací zprostředkovatel musí být zapsán do registru, splňovat podmínky důvěryhodnosti a podmínky stanovené tímto zákonem pro základní kvalifikační stupeň odborné způsobilosti
§ 6 Podřízený pojišťovací zprostředkovatel
(1) Podřízený pojišťovací zprostředkovatel spolupracuje s pojišťovacím agentem nebo pojišťovacím makléřem na základě písemné smlouvy, neinkasuje pojistné a nezprostředkovává plnění z pojistných nebo zajišťovacích smluv. Ve své činnosti je vázán pokyny pojišťovacího zprostředkovatele, jehož jménem a na jehož účet jedná. Podřízený pojišťovací zprostředkovatel je odměňován pojišťovacím zprostředkovatelem, jehož jménem a na jehož účet jedná.
(2) Podřízený pojišťovací zprostředkovatel musí být zapsán do registru, splňovat podmínky důvěryhodnosti a podmínky stanovené tímto zákonem pro základní kvalifikační stupeň odborné způsobilosti.
(3) Pojišťovací zprostředkovatel, jehož jménem a na jehož účet jedná podřízený pojišťovací zprostředkovatel, odpovídá za škodu jím způsobenou při výkonu zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 17:03 | Harpagon

Pane Šafránku, v obchodním zákoníku je to takto: "§ 567
(1) Mandatář je povinen postupovat při zařizování záležitosti s odbornou péčí.
(2) Činnost, k níž se mandatář zavázal, je povinen uskutečňovat podle pokynů mandanta a v souladu s jeho zájmy, které mandatář zná nebo musí znát. Mandatář je povinen oznámit mandantovi všechny okolnosti, které zjistil při zařizování záležitosti a jež mohou mít vliv na změnu pokynů mandanta.
(3) Od pokynů mandanta se může mandatář odchýlit, jen je-li to naléhavě nezbytné v zájmu mandanta a mandatář nemůže včas obdržet jeho souhlas. Ani v těchto případech se však mandatář nesmí od pokynů odchýlit, jestliže je to zakázáno smlouvou nebo mandantem." Atd.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 16:26 | Petr Šafránek

Pane Zachrdlo, poněkud jste se vyhnul odpovědi na to, co je u Vás "nováček". A naprosto mylně se domníváte, že ve firmách, využívajících síťový marketing, vzniká oprávnění "vést podřízeného" jeho získáním. To samozřejmě není pravda a nemohlo by to fungovat. Nezaměňujte respektování struktury (tedy tzv. přímého získatele) s vedením...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 16:21 | Petr Šafránek

Škoda, že nejste schopen být konkrétní! V této úrovni "argumentace" můžete napsat cokoliv, aniž byste o problematice cokoliv věděl....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 14:57 | Berber

Škoda, že autor článku neví přesně o čem píše. ) Ale je vidět, že je vyškolen a OVB a hysterčí nad něčím, co si ani nepřečetl. Jó multilevel... Někteří jsou až zfanatizovaní. :)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 6. 2004 14:25 | PlischkeS

Dobrý den,
právě na téma, které zmiňuje anketa, tedy rozsah pravomocí podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele se základním kvalifikačním stupněm, připravujeme článek, který brzy vydáme. No, trošku jste mi "ukradl téma" :)))
S pozdravem Simona Plischkeová
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 13:55 | Zachrdla - TriMan

Pane Šafránku, zapracování nováčků pod vedením vedoucích není výsadou MLM jak se patrně domníváte. Jde o obecný princip zapracování, který uplatňuje i naše společnost. V MLM ale kvalifikace vést podřízeného vzniká automaticky jeho získáním, u nás o takovém pověření rozhoduje centrála. Pro teoretickou přípravu využíváme vlastní vzdělávací systém a přijímáme i úplné začátečníky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 13:08 | Petr Šafránek

To je velmi trefný postřeh! Nový zákon je v tomto ohledu poněkud paradoxní, neboť se vůbec nevztahuje právě na zaměstnance pojišťoven tedy ty v pracovním poměru, na ty "na IČO" se samozřejmě vztahuje). Od 1.1.2005 tak bude pro klienta mnohem bezpečnější pojistku sjednávat přes zprostředkovatele než přímo na přepážce pojišťovny s jejím zaměstnancem!!! Zprostředkovatel má o dost víc povinností ve vztahu ke klientovi a je povinně pojištěn pro případ způsobení škody. Za zaměstnance sice zodpovídá zaměstnavatel (pojišťovna), ovšem jeho konání není upraveno touto speciální právní normou, ale pouze zákonem o pojistné smlouvě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 12:55 | Petr Šafránek

Děkuji za Váš názor! Mohu se Vás ovšem zeptat, jak podle Vás profesně vzniká takový finanční poradce, třeba u Vaší společnosti TriMan? Připravuje ho nějaká střední či vysoká škola, nebo je to nadšenec, který většinu informací nabude "samostudiem"? Kde začíná s praxí? Je Vaše firma ochotna přijmout úplného začátečníka, který v životě nejednal s klientem a nikdy neviděl finanční produkt (vyjma těch, které jemu někdo prodal)?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 12:47 | Petr Šafránek

Děkuji tímto redakci Peníze.cz za připojení anketky ohledně "pravomocí" podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele se základním kvalifikačním stupněm. Je to teď velmi diskutované téma a já se přiznám, že nechápu, kdo a v čím zájmu tuto diskusi vyvolává. Zákon podle mého názoru zcela jasně předpokládá mezi agentem či makléřem a jemu podřízeným zprostředkovatelem klasickou mandátní smlouvu upravenou § 566 a násl. obchodního zákoníku. Tento vztah zcela jasně předpokládá, že mandatář (tedy podřízený zprostředkovatel) jedná jménem a na účet mandanta samostatně a není tedy v žádném případě pouhým "nosičem pošty" pro mandanta! Navíc musím připomenout, že zákon zná ještě jednoho zprostředkovatele se záklaním stupněm kvalifikace - vázaného zprostředkovatele. Ten na zcela obdobném principu pracuje pro jednu pojišťovnu (popřípadě pro více, ovšem s vzájemně nekonkurenčními produkty). Pokud si tedy někdo myslí, že prosadí takový výklad, že podřízený zprostředkovatel je pouhým nosičem pošty, pak se zcela zákonitě tento výklad musí vztahovat i na všechny vázané zprostředkovatele (mají zcela totožné postavení i kvalifikaci, pouze typově jiného mandanta)! To by ovšem znamenalo kompletní likvidaci všech přímých obchodních sítí pojišťoven....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 6. 2004 11:56 | ZIL

Pořád se tváříme, že nekvalitní pojistky se do pojišťoven dostávají výhradně "zprostředkovatelskými dveřmi", zatímco od zaměstnance pojišťovny nelze nekvalitní pojistku získat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 6. 2004 10:06 | Zachrdla - TriMan

Na novém zákoně o pojišťovacích zprostředkovatelích je nejpřínosnější právě ustanovení o odpovědnosti makléře (agenta) za činnost podřízeného zprostředkovatele. Nepřebírání odpovědnosti za práci svých spolupracovníků bylo jednou z našich hlavních výhrad vůči systému MLM. Pro úplnost nutno dodat, že zákon řeší odpovědnost za zprostředkování obecně, nikoli odpovědnost za zprostředkování nevhodného produktu. Bude tak možné i nadále beztrestně sjednávat KŽP na vysoké pojistné částky mladým, svobodným, bezdětným a nezadluženým lidem.
Pokud jde o využívání firem MLM coby „líhně začátečníků“, tak názor pana Šafránka nesdílím. Z naší praxe se ukazuje, že lidé, kteří prošli systémem MLM jsou, alespoň pro nás coby poradenskou firmu, zpravidla nepoužitelní. Jsou většinou jednostranně orientováni na sjednávání produktů a názor, že správné uspořádání financí je pro klienta mnohem přínosnější, jen těžko akceptují. Rovněž kvalita přípravy ze strany MLM firem je poněkud diskutabilní. Zde záleží především na kvalitě (a morálce) přímého vedoucího. MLM firmy dosud neměly vytvořeny mechanismy, kterými by centrála mohla kontrolovat práci svých spolupracovníků na nejnižších úrovních. O tom jsme ale diskutovali již jindy a další diskuse na toto téma by byla jen opakováním již dříve řečeného.
Plně ale souhlasím s názorem pana Šafránka, že přetahování již zaškolených spolupracovníků je vysoce nemorální. Myslím ale, že se to netýká jen malých začínajících firem. My máme takovou zkušenost například i s Fincentrem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslav Kalousek

politik

Vladimíra Glatzová

advokátka

Miroslav Kalousek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Vladimíra Glatzová
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services