Podivná praxe pojišťoven

Je velmi podivné, že pojišťovny vystavují svým klientům potvrzení pro odpočet zaplaceného pojistného podle různých pravidel. Který postup je správný, ptá se v dopise náměstkovi ministra financí Jaroslavu Šulcovi finanční poradce Petr Šafránek.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 2. 2004 9:10, Katerinka

co je směrodatné je to, co stojí ve smlouvě a nikoliv to, na co pijišťovna vystaví glejt (nějaké rádobypotvrzení). no a protože zaplaťpánbů u nás funguje i to, že smlouva se nemusí uzavírat jen písemně, ale i ústně, není potřeba žádného směrodatného pokynu: je potřeba počkat na to, co uzná FÚ, MFČR. protože jsme to s pojišťovnou uzavírali v tom smyslu, že daná částka zabíhá do oněch zákonně schválených odpočitatelných 12000, tak když to FÚ nakonec zamítne, máme právo pojišťovnu žalovat. v ojedninělých případech by to byl marný boj, protože pojišťovny mají kvalitnější právníky. ale tady nejde o ojedinělé případy, takhle několik jednotlivých pojišťoven postupovalo vůči několi stovkám tisíc klientů. lukrativní byznis pro právníky klientů: nedá se totiž prohrát.

+37
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 2. 2004 11:04

Příspěvky zaměstnavatelů zaměstnancům se řídí jinými ustanoveními zákona 586/1992 Sb., než je § 15 odst. 13, a to konkrétně § 6 odst. 9 písm. v), který říká, že od daně z příjmu jsou osvobozeny:
v)částky pojistného, které hradí zaměstnavatel pojišťovně34b) za
zaměstnance na pojištění pro případ dožití nebo pro případ
smrti nebo dožití nebo na důchodové pojištění, a to i při
sjednání dřívějšího plnění v případě vzniku nároku na starobní
důchod nebo plný invalidní důchod, nebo v případě, stane-li se
zaměstnanec plně invalidním podle zákona o důchodovém
pojištění, nebo v případě smrti (dále jen "soukromé životní
pojištění"), na základě pojistné smlouvy sjednané zaměstnancem
jako pojistníkem za podmínky, že ve smlouvě byla sjednána
výplata pojistného plnění až po 60 kalendářních měsících
a současně nejdříve v roce dosažení věku 60 let, maximálně však
do výše 12 000 Kč ročně od téhož zaměstnavatele. Toto platí
v případech, kdy má právo na plnění z těchto pojistných smluv
pojištěný zaměstnanec, a je-li pojistnou událostí smrt
pojištěného, osoby určené podle § 817 občanského zákoníku,
kromě zaměstnavatele, který hradil pojistné,

a dále pak ustanovením § 24 odst. 2 písm zo), kde se říká, že daňově uznatelnými výdaji na straně zaměstnavatele je:
zo) pojistné, které hradí zaměstnavatel pojišťovně34b) za
zaměstnance na soukromé životní pojištění na základě pojistné
smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem jako pojistníkem
a pojišťovnou, která je oprávněna k provozování pojišťovací
činnosti na území České republiky podle zvláštního právního
předpisu,89) maximálně však v úhrnu za jednoho zaměstnance do
výše 8 000 Kč za zdaňovací období nebo jeho část za podmínky,
že ve smlouvě byla sjednána výplata pojistného plnění až po
60 kalendářních měsících a současně nejdříve v roce dosažení
věku 60 let.

Je zřejmé, že zde problém časového rozlišení není, neboť zákon jasně hovoří o tom, že smíněné částky mohou být zaplaceny i za část zdaňovacího období!

Zobrazit celé vlákno

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 57 komentářů)

2. 2. 2004 9:30 | Eric

Díky za reakci. Ale jak sám dobře vidíte, a ostatně jste i dokázal, pojišťovny ať jednají ve shodě nebo ne, nikdy nejednají v zájmu klienta. Jednají jen a výhradně v zájmu sebe samých, je to v podstatě velmi samozřejmé. Tedy v ČR. Jinde jednají v zájmu sebe samých, ale občas i nějaký drobek upadne i klientům. To se tady v tom bláznivém česko-pseudofinančním světě rozhodně stát nemůže. Ze srdce jim i bankám přeji ať zajdou na úbytě. Docela se mi ta kletba daří, což? Krachům není konec, nic se nikdo nebojte.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 9:27 | petrsevela

CREDIT SUISSE je ta nejzpupnější pojišťovna kterou jsem poznal. Minulý rok mi vydali potvrzení až po měsíčním jednání. Řediteli jsem psal dva dopisy a na žádný se neuráčil odpovědět. CREDIT SUISSE nikdy více!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 9:13

Myslím, že je trochu rozdíl, když pojišťovny nejednají ve shodě třeba při stanovování sazeb a tím, když nejednají ve shodě při aplikaci daňové legislativy... V první případě by klienta jednání ve shodě poškodilo (vyloučení tržního prostředí), zatímco ve druhém případě je naopak jednání ve shodě v zájmu klienta!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 9:08 | Eric

...panem Šafránkem. Omlouvám se za překlep.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 9:07 | Eric

Che, che. Ti Češi jsou ale banda... když pojišťovny jednají ve shodě, pak se řve. Když jednou ve shodě nejednají tak je to zase špatně. Co takhle nacpat peníze namísto do pojišťoven a bank prostě do štrozoku...? Víte kolik problémů si ušetříte? Třeba i ten výše popsaný panem Šafrákem. Ve finále ovšem vždy platí, že: "quod nihil habet, felix est..."
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2004 9:06 | Kouzlo

Mám s tímto zkušenost již z loňska. Obdobným způsobem mi ČP vydala potvrzení o zaplacení pojistného za celý rok. Na tomto potvrzení byl rovněž uveden datum začátku pojištění (březen 02). Díky tomu mi mzdová účtárna neudělala roční zúčtování. (Poč. program tato data nebral). Byl mi dán výběr mezi vyhotovením zúčtování bez odečtu splátek živ. pojištění a možností, nechť si roční zúčtování podám sám na FÚ. Rozhodl jsem se (i s mírou rizika) pro druhou variantu. Všechny podklady mi připravili, přiznání jsem pouze podal. Bylo a je mi jasné, že to není správné, v podstatě člověk okradl stát...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2004 9:04 | Jan Kubiček

Jakékoliv mé dotazy na ČAP v minulosti vždy zůstaly bez odpovědi, je to primárně lobbistická organizace, ne organizace, která chce informovat a vzdělávat veřejnost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 9:02 | Zdeněk Žůrek

To není pravda - obálkuje se strojově, ty mašiny nejsou až zas tak drahé. Nebo si umíte představit hangár, kde dva tisíce důchodkyň obálkují účty Českého Telecomu? Proto se dělají obálky s průhledným okýnkem, aby šlo jen papír strojově složit a vsunout do obálky, na kterou se nemusí tisknout adresa. Služby obálkování a distribuce zásilek si lze i pronajmout, takže by to na jednorázové rozesílání potvrzení nemusely pojišťovny ani kupovat...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 8:59 | Barry

Dobrý den, jak se ale bude řešit případ, kdy klient na základě rady svého poradce uzavřel třeba v listopadu "daňovou" pojistku s vkladem 12 000 Kč a očekáváním plného odpočtu 12 000 Kč? Nemyslím, že by mu poradce lhal, ale že jednal podle informací a v dobré víře (stejně jako klient, který dal na jeho odbornou radu). Pokud ale bude výklad takový, že na odpis za leden až říjen nemá nárok, kdo mu to nahradí? A co v případě, že dostal potvrzení na plných 12 000 Kč, ale zpětně mu to finančák neuzná a dostane pokutu? Kdo to zaplatí?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2004 8:58

Pokud vím, tak problém skutečně není to počítačem vytisknout, ale časový problém je to naobálkovat. A to se i v době počítačů musí bohužel dělat ručně.... Jinak termín pro zaměstnance, kteří nepodávají daňové přiznání, je 15. únor, kdy to musí mít mzdová účtárna, pro všechny ostatní to stačí i později, neboť to uplatní až v březnovém daňovém přiznání.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 8:56 | Karel M.

Credit Suisse je dost děsný, i potvrzení o penzijním připojištění mi přišlo až minulý pátek, poté, co po mně naše účetní křičela, proč všichni ostatní už dávno potvrzení dodali, jenom já ne...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 8:56 | Zachrdla - TriMan

Domnívám se, že právě tento příspěvek je nejlepší ukázkou správného vztahu finančního poradce vůči finančním institucím. Poradce není pouhým distributorem produktů, ale odborníkem na straně klienta, který sice s finančními institucemi spolupracuje, ale také jejich činnost kriticky hodnotí a je-li něco v nepořádku, tak proti tomu vystoupí. V tomto případě dokonce supluje úlohu státního dozoru. Jsme velmi zvědavi na odpověď ministerstva. Díky za hodnotný článek i dobře odvedenou práci ve prospěch všech poradců.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2004 8:52

Máte naprostou pravdu! Předpokládám, že ČAP jako dobrovolné sdružení pojišťoven nemá žádné "páky" na to, aby svým členům dávalo závazné pokyny. Nechápu však MF, které tak rádo vydává právě v souvislosti s daněmi různé metodické pokyny. Dokonce kdysi vydalo i vzor potvrzení pojišťovny, a to konkrétně sdělením č. 391/88 179/2001 ze dne 9. října 2001. A nyní ponechá klidně na pojišťovnách, aby si vyložily zákon po svém....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 8:43 | Michal

No, a praxe je ještě taková, že ještě dnes žádné potvrzení nemám, a to i přes urgenci u pojišťovny (CREDIT SUISSE). Měli to údajně posílat nejpozději 28. 1. V době počítačů by to měli mít nejpozději 10. 1., a to i v případě, kdy by se některé platby o něco zpozdily.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2004 8:40 | TGP

Bohužel se stává, že některé sítě na základě informací od "svých" pojišťoven klienty informují, že i na pojistné zaplacené v prosinci lze uplatnit celou částku za příslušný rok. Někde mezi MF, ČAP, pojišťovnami a jejich prodejci zahaprovala komunikace (a myslím, že tentokrát jsou v tom sítě nevinně). Poznámka nebyla myšlena jako kritika sítí, ale jako poukázání na nejasnou zodpovědnost v celém řetězci od klienta k pojišťovně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2004 6:17

Ještě se musím omluvit čtenářům Peníze.cz, že jsem absolutně přehlédl článek "Nepropásněte státní podporu, termíny hoří!" a neupozornil již tehdy na "riziko" potvrzování zaslouženého pojistného....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2004 5:44

Děkuji panu Prouzovi za bleskové zařazení tohoto tématu a současně si dovolím "poznámku" k poznámce redakce. Již v září 2003 jsem obdržel písemné upozornění o údajné dohodě mezi MF ĆR a ČAP (Česká asociace pojišťoven)podle které bude za rok 2003 potvrzováno pouze tzv. zasloužené pojistné. Počítal jsem tedy s tím, že takto budou postupovat všechny pojišťovny v ČR a nemám proto naštěstí nyní problém s tím, že bych nějakému klientovi sliboval za rok 2003 plnou odpočitatelnou položku na pojistce, která vznikla třeba v listopadu 2003. Někteří z těchto klientů se mi ale naopak ozvali s tím, že jsem neměl pravdu a že dostali potvrzenou celou částku. Proto jsem začal pátrat, co se děje a zjistil jsem to, co píšu v dopise panu náměstkovi Šulcovi. Zmiňuji v něm dvě pojišťovny, jejichž naprosto rozdílná potvrzení jsem viděl na vlastní oči, ve třetím případě pojišťovnu nejmenuji, neboť mne na tento problém upozornila známá mzdová účetní, ale potvrzení jsem na vlastní oči neviděl. Podle jejích slov jí zaměstnanec přinesl potvrzenou výši měsíčního pojistného s tím, že je jen na jejím rozhodnutí, kolik měsíců mu uzná, což se jí vůbec nelíbí (a já se jí nedivím). S přechodem od potvrzování celého pojistného k potvrzování pouze tzv. zaslouženého pojistného je spojen ještě jeden problém. Představme si pojistku uzavřenou 1. prosince 2002 se zaplaceným ročním pojistným 12.000 Kč. Za rok 2002 pojišťovna potvrdila 12.000 Kč. Další platbu obdržela 1. prosince 2003 - opět 12.000Kč. Nevím ale, co potvrdí za rok 2003, neboť pojistné za období 1. - 11. 2003 bylo zaplaceno a potvrzeno ve zdaňovacím období 2002... Kromě stanoviska pana náměstka Šulce jsem osobně zvědav i na stanovisko České asociace pojišťoven, které jsem dopis zaslal na vědomí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 3/3

3

Následující

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Tomáš Sokol

advokát

Tomáš Čupr

podnikatel, Slevomat a DámeJídlo.cz

Tomáš Sokol
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Tomáš Čupr
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services