Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kompletní seznam odpovědí Jana Kasla na dotazy čtenářů

| 19. 5. 2006

Daně a sociální systém

JF
Zajímalo by mě, proč si myslíte, že by podle vás provedená reforma sociálních dávek přinesla snížení vysoké nezaměstnanosti? Nemyslíte si, že velkým problémem je fakt, že v některých oblastech prostě práce není? Podle mého je celou věc třeba řešit komplexněji. Díky za názor.

Jan Kasl: Podporujeme teorii, že podpora v nezaměstnanosti se má vyplácet aktivním - těm, kteří si práci hledají, rekvalifikují se či vykonávají veřejné práce. Samozřejmě si nemyslíme, že tak vytvoříme pracovní místa - pro to je nutné dokončit transformaci ekonomiky z industriální na postindustriální - tady se vracíme k otázce vyšší kvalifikace, flexibility pracovní síly a také vyšší mobility - jasná souvislost s uvolněním trhu s byty.



Liška
Dobrý den,
mám několik dotazů k informacím uvedeným v článku:

  • "SNK chce podmínit výplatu podpory v nezaměstnanosi aktivní účastí v rekvalifikaci a na veřejných pracích stejně jako postupné snižování podpory při nástupu do hůře placeného zaměstnání." Moje otázka: To znamená, že by tito lidé dostávali část podpory v nezaměstnanosti, i když nastoupí do hůře placené práce?
  • "Chceme zjednodušit daňový systém, s čímž souvisí snížení výdajů na správu daní a míry přerozdělování na centrální úrovni na 33 %." Moje otázka: Těch 33 % by byla složená daňová kvóta? Tedy včetně odvodů na S+ZP?
  • "Daňová reforma... (chceme) po přechodnou dobu stabilizace veřejných rozpočtů snížení sazby a redukce pásem." Moje otázka: proč byste zrovna v době stabilizace veřejných rozpočtů, tedy v době, kdy se budete snažit snížit zadluženost, snižovali daňové sazby?

Předem díky za odpověď.

JK:

  • Ano, jde o umožnění přijetí hůř placené práce s kompenzací výše výdělku částečnou výplatou podpory až do dosažení určité úrovně mzdy. Při dobrém nastavení parametrů to funguje motivačně. Uvědomme si, že nezaměstnanost je nejen otázka ekonomické úrovně, ale také sociálního postavení občana. Destrukční efekt je většinou hrozivý, udržet životní a pracovní stereotypy je celospolečensky velmi výhodné i z pohledu vlivu na mladou generaci (problémové skupiny Romů apod.).
  • Nikoli, jde o míru přerozdělování daňového výnosu. Snížení nákladů práce se týká obou odvodů - ty jsou řešeny v naší reformě důchodové a zdravotní.
  • Jde o kalibraci a balancování celého procesu - prioritou je stabilizace rozpočtů, omezení deficitů, ale při razantních úsporách v systému veřejné správy je možno postupně snižovat i přímé daně a kompenzovat eventuální výpadky na příjmové straně státního rozpočtu vyššími nepřímými daněmi. Ostatně ekonomové tvrdí, že nižší přímé daně nastartují celkový vyšší výběr daní - viz známá Lafferova křivka. Trochu to funguje na Slovensku, kde nastavená úroveň byla dost konzervativní a k propadu příjmů rozpočtu nedošlo. Dopad na jednotlivce je ovšem věc jiná.


Jarda
V prosinci 2005 mi zemřela manželka a já jsem zůstal sám se 4 dětmi (17, 14, 13 a 10 let). Chtěl jsem podat společné zdanění manželů (vždyť manželka byla matkou 343 dní v roce), ale na finančním úřadě tvrdí, že nemohu.
Považujete to za morální, když v zákoně č. 45/2006 Sb. o daních z příjmu se praví:

  • v §13a, odst.(1) "Manželé, kteří jsou poplatníky podle §2 a vyživují alespoň jedno dítě žijící s nimi v domácnosti, mohou uplatnit výpočet daně ze společného základu daně (dále jen "společné zdanění"), jestliže tyto podmínky splní n e j p o z d ě j i poslední den zdaňovacího období, za které uplatňují společné zdanění."" - to znamená, že i když se dítě narodí 31. prosince a domů z porodnice se dostane až v dalším roce, lze společné daňové přiznání podat,
  • v §35c (10) Poplatníkovi ... lze poskytnout daňové zvýhodnění ve výši 1/12 za každý kalendářní měsíc, na jehož p o č á t k u byly splněny podmínky pro jeho uplatnění.

Co byste mi poradil?

JK: Tohle je otázka na daňového poradce, bohužel tvrdost zákona je někdy skutečně hrozná, pokud vím, lze některé tvrdosti kompenzovat výjimkou v kompetenci MFČR.


jirka
Navrhujete sblíženi sazeb DPH. Myslite si, ze jejich jednorazove sjednoceni v navrhu ODS je nerealne? Planovali byste v horizontu delsim, nez je volebni obdobi, uplne sjednoceni sazeb DPH?

JK: V tomto okamžiku považujeme jednorázové sjednocení sazeb za nemožné především pro nízkopříjmové skupiny obyvatel a důchodce. Jedna sazba není běžná ani v rozvinutých zemích EU či OECD. Dlouhodobě je možné o sjednocení uvažovat, především až dojde k vyrovnání pozice seniorů z doby před 1989 a k stabilizaci situace celé společnosti.
To není nereálné v horizontu 8 - 10 let.


jirka
K zruseni odpoctu - ja si myslim, ze danove odpocty jsou vicemene pouze prelevani penez smerem od statu k financnim institucim, tj. se zrusenim souhlasim - nicmene planujete zruseni odpoctu okamzite vsem, nebo planujete nejake vyjimky ci postupne snizovani u probihajicich smluv (napr. hypoteka)?

To same pro stavebni sporeni - opet toto sporeni nedava z hlediska statu smysl, ale planujete ponechat podporu u bezicich smluv nebo podporu zrusit najednou?

JK: Samozřejmě nelze zrušit podporu a odpočty ihned - to by bylo jako změnit pravidla hry uprostřed zápasu. Pětiletá lhůta by měla stačit, to je termín smluv i fixace podmínek splácení hypoték. Mimochodem úrokové míry dnes vylučují státní podporu. Jsme pro adresnou pomoc - zvažujeme jakýsi "Garanční fond pro prvou hypotéku" - zpravidla tedy, ale ne pouze pro prvou hypotéku na byt pro mladé lidi, kdy by stát převzal garanci ručení a eventuálního rizika. Vývoj na trhu hypoték ale vede spíš k přesvědčení, že to ani není třeba.

Rodinná politika

guha
"rozšíření daňových zvýhodnění pro rodiče se 3 dětmi,"

Proc zrovna se 3 detmi? Je treti dite cennejsi jako v navrhu CSSD nez prvni a druhe, a zaroven je ctvrte dite (coz uz je asi jen navrh CSSD) mene cenne nez vsechny predchozi deti?

Tezko to soudit bez znalosti Vasich konkretnich navrhu danovych zvyhodneni - nicmene takto v clanku to pusobi podivne. Nebylo by jednodussi, kdyby rodina se tremi detmi mela proste trojnasobne vyhody oproti rodine s jednim ditetem?

JK: Určitý rozdíl tu je - k tzv. rozšířené reprodukci národa dochází při počtu 3 dětí, protože asi jen 70 % párů má děti. Proto se "vyplatí" podpořit jedno až tři děti, protože víc dětí je jistě fajn, ale je to spíš výjimečná situace a vůle rodičů. Takže 1, 2 či 3 děti mají stejná zvýhodnění (odpočet 3 000), pro 4. a každé další jsme navrhli o něco nižší odpočet (2 000 Kč). Nároky při větším potu dětí už také nerostou lineárně.


jirka
Co konkrétně se skrývá pod heslem "společenské uznání péče o dítě jako rovnocenného zaměstnání"?

JK: Domníváme se, že by matka/otec po dobu výchovy dítěte na rodičovské dovolené měli mít z hlediska důchodového zabezpečení stejné postavení jako pracující.
Výchova dětí je důležitá z hlediska celé společnosti, demografie ve většině rozvinutých zemí je nepříznivá a bez budoucích pracujících nebude ani na financování průběžného pilíře důchodového systému.
Docela chápu, že ženám vadí označení "mateřská dovolená" - o dovolenou tedy nejde ani náhodou.

Důchodový systém

Anonym
V důchodové reformě zmiňujete "kapitálový pilíř". Má to být obdoba 401K systému z USA, tj. kazdy muze investovat do akcii ci dluhopisu dle sveho uvazeni nebo nechat spravovat sve prostredky ve fondech? Pro upresneni otazky - jde mi o to, zda bude moznost si sve penize spravovat sam, nebo zda budou povinne fondy.

JK: Druhý - povinný - individuální kapitálový pilíř by byl spravován ve státem garantovaných soukromých fondech, tedy ne zcela volně, objem dán 12 %, s bonusy na výchovu dětí; výběr fondů lze řešit různě, aby nedošlo k přetahování o pojištěnce a zbytečně "vynaložené" reklamě jako dnes předvádí státní VZP, lze přidělovat pojištěnce do seznamu těchto fondů počítačem generováním náhodných čísel atd. Systém státem garantovaných správců funguje myslím třeba ve Švédsku.
To je rozdíl od třetího - dobrovolného plně komerčního a individuálního spoření, který může být nahrazen i jinou formou podle uvážení občana. Tam si spravujete peníze sám podle svého uvážení. Obávám se, že návrhy na zavedení chilského penzijního modelu jsou ve střední Evropě obtížně realizovatelné, naše (Hyzlova) reforma nám připadá jako dobrý kompromis.
Podrobnosti o reformě viz návrh Jamese Hyzla (ING), který jsme kompletně přejali. Výpočty naší varianty jsou k dispozici společně s výsledky práce tzv. Bezděkovy skupiny.


Josef
Dobrý den, chcete, aby se do fondového pilíře převádělo 12 %. Není to strašně moc, vzhledem k tomu, že i v USA diskutují o 4 %, a ta diskuze je tam dost bouřlivá? Jinými slovy - není to příliš riskantní?

JK: Podrobněji viz výše - rozdělení na dva pilíře po 12 % je součástí návrhu J. Hyzla a bylo posouzeno experty a shledáno reálným. 12 % je PAYG - průběžný pilíř, 12 % je povinný spořící a cokoli chcete je třetí dobrovolný zdroj budoucích příjmů v penzi. 2. pilíř snižujeme o 3,6 a 9 % po dobu aktivní péče o děti do věku max. 26 let. (I rozvedení manželé, pokud se starají o děti, mají nárok na tento bonus.)

Školství a přijetí eura

Jay
Chcete "zásadně rozšířit počty absolventů VŠ". Nevím, co tedy podle vaší představy znamená zásadní rozšíření, nicméně nemyslíte si, že to povede ke snížení úrovně vysokých škol?

JK: Vážně si myslíte, že více škol znamená nutně horší kvalitu? Jistě nezaložíme druhou Karlovu univerzitu, ale můžeme ji rozšířit a hlavně podpořit nabídku oborů, které mají nedostatečnou kapacitu a limitují rozvoj mnoha oborů hospodářství. A nejde ani tak o univerzitní vzdělání magisterského typu, ale často o bakalářské školy na zvýšení kvalifikace středního managementu či kvalifikovaných technických profesí. Většinou jde o obecné vzdělání otevírající prostor pro celoživotní vzdělávání - jde o to "naučit se učit", umět pracovat s informacemi, rozšířit si obzory pro budoucí užší specializaci, která se ale v průběhu našeho aktivního života může několikrát měnit.
Ze statistik je lehce doložitelné, že ČR má výrazně nižší procento vysokoškoláků než země OECD či EU. Ano, nejde u nich často o magisterské vzdělání, ale pro mnoho oborů není třeba absolvovat pěti či šestileté studium, stačí tříleté bakalářské studium, které umožní v případě potřeby a chuti pokračovat v dalším vzdělávání. Podceňování nejnižší úrovně třístupňové pyramidy podle boloňské deklarace se nevyplácí - evropský ale i světový trend potvrzuje správnost tohoto procesu. Vždy budou existovat rozdíly mezi prestižní univerzitou a regionální technickou vysokou školou, ale i taková škola může poskytnout kvalitní vzdělání jako základ pro budoucí úspěšnou kariéru.
Nároky na ovládání technologií rostou, vše je komplikovanější a roste potřeba vysoce kvalifikovaných pracovníků.
SNK Evropští demokraté chtějí umožnit studium všem, kteří jsou schopni a ochotni se vzdělávat, bez stresu přijímacích zkoušek, bez rozdílu sociálních poměrů. 16 let od roku 1989 bohužel prokazuje zhoršující se šance na dostupnost vzdělání pro sociálně slabší děti i pro děti z rodin s nižším vzděláním. Současný systém tedy nefunguje dobře.


Honza
Proč je podle vás přijetí eura prioritou pro ČR v příštím volebním období? Trochu mi to zavání určitým soutěžením, což podle mě v tomto případě není na místě. Domnívám se, že bychom euro měli přijmout ve chvíli, kdy to pro nás bdue výhodné. Už taková situace podle vás nastala? Pokud ano, jaké máte argumenty na podporu tohoto tvrzení?
Děkuji.

JK: Ano, jistě chceme přijímat euro, když je to výhodné, jenom se musíme dohodnout na tom pro koho výhodné. Například pro banky to asi nebude výhodné nikdy, protože banky žijí z transferu koruny - euro a opačně. O to zdražují cenu pro odběratele. Pro běžného turistu či exportéra bude výhodné přijmout euro co nejdřív, protože to bude mít jednodušší a protože se zbaví kurzových rizik. Pro důchodce bude přijetí eura spojeno s obavami, co fixace kurzu euro/koruna udělá s jejich úsporami.
Obecně pro nás platí, že euro musíme přijmout - zavázali jsme se k tomu v přístupové smlouvě, a termín je na nás - ovšem že jen při splnění konvergenčních kriterií.
Toto plnění má kladný efekt - například dostane deficity veřejných financí pod kontrolu, což přispívá k stabilitě ekonomiky, omezení zadlužování budoucích generací atd.
Jsme křižovatkou EU a přijetí eura je výhodné. V jaké výši bude fixován směnný kurz záleží na kvalitě naší ekonomiky, na růstu HDP, na urychleném provedení zásadních reforem a jistě i zde budou působit protichůdné tendence - tvrdší koruna nahrává importu a opačně.
K soutěžení - bylo by dobře nebýt poslední zemí střední Evropy, která by nebyla v eurozóně, a to z ryze praktických důvodů, jistě ne z důvodů prestižních.

Komentáře

jezevec (nepřihlášen)
Program by se mi líbil - bohužel pidistranička která má menší elektorát než počet vlastních příbuzných ho asi neprosadí. Ostatně kdo praví že JEDINĚ MY tak u mně vzbuzuje spíš veselí než důvěru.

JK: Dovolím si tvrdit, že elektorát není tak malý, ostatně to nechme na voličích. My říkáme, že JEDINĚ VY můžete zvolit tu pravou změnu! Díky za hlas.


Simona
Chci vás volit, ale bojím se, že můj hlas propadne, protože se nedostanete do Parlamentu. Proč o vás média nejeví zájem? Může se to zdát jako hloupá otázka, jste přece malá strana, tedy pro média nezajímavá, mohla by znít odpověď. Ale snažíte se skutečně pro pozitivní prezentaci v médiích a zviditelnění vaší strany dělat co je ve vašich silách? Jaktože se Zeleným podařilo pro nadcházející volby povstat z popela a vám, s vaším skvělým výsledkem ve volbách do Evropského parlamentu, ne? Jak přesvědčíte voliče jako jsem třeba já, zda dát hlas vám, a riskovat tak jeho propadnutí, nebo svým hlasem ovlivnit jazýček mezi pravicí a levicí tím, že dám hlas ODS a budu vědět, že se můj hlas počítal?

JK: Proč nejsme v médiích má několik příčin - obecný nezájem o neparlamentní strany, propojení vydavatelů a inzerentů, které "určuje" zaměření tištěných médií, neplnění funkce veřejnoprávních médií, především České televize. Ale také naši neschopnost zaujmout média tak, že nemohou informace o nás vynechat, nedostatek financí na najmutí PR a dalších agentur, které by nás dostávaly do médií (víme, že za peníze lze, bohužel, zajistit hodně), ztráta naší dynamiky a srozumitelnosti po spojení SNK a ED…. Malá aktivita členů…
A k počtu hlasů - při 50% očekávané účasti voličů potřebujete pro 5% výsledek získat do 3 000 hlasů v každém ze 76 okresů ČR (celkem asi 230 000 voličů). To není tak velké číslo, že!?
Dejte nám hlas a budeme mít stejný výsledek jako v létě 2004! Tehdy jsme také nebyli v průzkumech a ve volbách získali 11 %. To představovalo asi 257 000 hlasů.


Jarmila
ještě bych od SNK prosila upřesnit, co to je to "hůře placené zaměstnání".

JK: Jde o práci ohodnocenou pod úrovní průměrných platů v regionu - může jít o nekvalifikovanou či málo kvalifikovanou práci - manuální ve výrobě i službách.

Děkuji všem za otázky.
Jan Kasl

Volby 2006: Ptejte se ekonomických expertů politických stran!

Není vám jasné, jak chtějí politické strany v případě volebního úspěchu spravovat tuzemské hospodářství a související ekonomické problémy? Máte výhrady k jejich plánům, připadají vám nereálné? Zajímá vás, kde vezmou peníze na splnění svých slibů nebo kde berou jistotu, že jimi navržená řešení budou fungovat?

Vlastimil Tlustý (ODS), Bohuslav Sobotka (ČSSD), Miroslav Kalousek (KDU-ČSL), Jaromír Soukup (SZ), Jiří Dolejš (KSČM) a Jan Kasl (SNK ED) čekají na vaše dotazy! Navštivte tuto stránku.

Co si o odpovědích Jana Kasla myslíte? Zhodnoťte je zde.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Oligopson, Kartel, Plán zaměstnaneckého držení akcií, miroslav kalousek, pavel kohout, euro, podnikání, petr mach, konspirační teorie, 117/1995 Sb., floatingové hypotéky, elektrotechnika, Oprah Winfrey, řešení, vytápění, spořicí účet hit, CCB, Tomáš Ervín Dobrovský

6U35512, 1T63031, 2SU1819, 3AI5835, 3AI5835

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK