Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kompletní seznam odpovědí Vlastimila Tlustého na dotazy čtenářů

Rovná daň a superhrubá mzda

J. Kovaříková
Dobrý den. Návrh ODS počítá s tím, že hrubá mzda zaměstnance bude navýšena o povinný odvod zaměstnavatele na zdravotní pojištění 9 % a sociální pojištění 26 %, celkem 35 %. Jakým nařízením nebo zákonem bude stanoveno, že opravdu zaměstnavatel o tuto procentní část hrubou mzdu navýší? Jak to bude vypadat v soukromém sektoru - hlavně ve službách, kde se v současné době zaměstnancům vyplácí pouze minimální mzda a další část mzdy je vyplacena tzv. na dřevo? Kalkulačka na webových stránkách ODS je dosti nesrozumitelná, chybí zde kvalifikovaný komentář. Člověk, který trochu není v obraze, vůbec neví, o co jde. Důraz je hlavně kladen na rozdíl mezi stávající čistou mzdou a čistou mzdou podle návrhu ODS. Trochu to zavání účelovostí. Děkuji za odpověď.

Vlastimil Tlustý: Přechod na vyplácení tzv. skutečnou hrubou mzdou, tedy mzdou zvýšenou o 35 %, bude stanoveno v rámci zákonů, které dnes upravují odměňování zaměstnanců jak ve státní tak i v soukromé sféře (Zákon o platu, Zákon o mzdě).
Kalkulačka na našich stránkách je výstupem, který má hlavně umožnit srovnání dnešního stavu se stavem po zavedení reformy, kterou navrhujeme a vysvětlujeme v našem volebním programu.



VlK
Mám tyto otázky:

  • Proč nedokážete precizně vysvětlit svou politiku rovné daně a také ji v průběhu času neměnit? Vždyť ze začátku to byl jen "nápad", u kterého nejvíc záleží na parametrech (nezdaněná část × procentní sazba).
  • Proč si myslíte, že rovná daň pomůže, když tak nějak je nezdůrazněna hlavní myšlenka rovné daně a tou není stejná procentní sazba, ale jednoduchost? Nikde jsem totiž dostatečně důrazně neslyšel, že s příchodem superhrubé mzdy (psychologická záležitost) a stejné procentní sazby daně, je nejdůležitější odbourání VŠECH výjimek, úlev, pobídek, kliček, tedy minimálně těch, co nejsou nutné z členství EU.

VT: Vývoj k lepšímu má vždy přednost. Nic není dokonalé a systém by měl sloužit lidem, nikoliv lidé systému. O jednoduchosti rovné daně hovořím a píšu nejen já, ale prakticky většina ekonomů, kteří své názory publikují v denním či odborném tisku.

Pokud se zmiňujete o zavedení superhrubé mzdy, je potřeba ještě sdělit něco o státem zaručeném příjmu, který tuto mzdu zvyšuje a který zjednodušeně řečeno, nahrazuje určitou část "úlev" zaměstnance, a je také potřeba dodat, že např. některé daňové slevy, např. na důchodové připojištění, či úroky ze stavebního spoření, nahrazuje náš systém přímými finančními platbami.


Fredy
Počítal jste dopad rovné daně na DPH? Pokud ano, jak jste postupoval? V tisku se objevuje spousta zaručených čísel, ale nikdo nikdy neprozradí, jak k nim došel.
Proto jsem si udělal vlastní výpočet na základě údajů Českého statistického úřadu, konkrétně průměrných příjmů a výdajů na jednoho obyvatele a podle spotřebního koše. Vycházel jsem z toho, že snížená sazba DPH (5 %) je zastoupena ve spotřebním koši v průměru 28 % (potraviny, doprava, stravování a ubytování), něco málo je v nulové sazbě - 9 % (nájemné, zdraví, vzdělání) a zbytek (63 %) je v základní sazbě, dnes 19 %. Průměrná spotřeba na jednoho obyvatele je 88 257 Kč/rok. Údaje jsou z roku 2004. Pokud budou komodity zachovány v nulové sazbě a zbytek bude v jednotné sazbě 15%, tak mi vyšlo toto:

Současný stav:

  • 0% DPH – 7 943 Kč,
  • 5% DPH - základ daně: 23 536 Kč , daň: 1 176 Kč, celkem: 24 712 Kč,
  • 19% DPH - základ daně: 46 723 , daň: 8 879, celkem: 55 602 Kč,
  • celkem: 88 257 Kč/1 člena domácnosti.

Rovná daň 15 %:

  • 0% DPH – 7 943 Kč,
  • 15% DPH - základ daně 23 436 + 46 723 = 70 159 , daň: 10 524, celkem: 80 683 Kč,
  • Celkem 88 626 Kč/1 člena domácnosti.

Podle tohoto výpočtu se 15% rovná daň v průměru dotkne obyvatel jen nepatrně. Totéž příjmů státního rozpočtu. Koho se to dotkne více, tak jsou nízko příjmové skupiny, kde je podíl 5% sazby o něco vyšší, až 35 %. Naopak na tom vydělají rodiny s vyššími příjmy, kde je podíl 5% sazby naopak nižší, kolem 20 %.
Toto jsou jen čistě matematické postupy. Kde počítám s tím, že se zdraží potraviny z 5 na 15 % a zlevní spotřební zboží a služby z 19 na 15 %. Ve skutečnosti se to může lišit o mnoho doprovodných faktorů. Jako je nižší cena vstupů při výrobě potravin, tak proč zvyšovat ceny o 10 %? Své hraje i konkurence na trhu. Naopak pochybuji o tom, že by někdo výrazně zlevnil spotřební zboží o 4 %.
Pokud jsou mé výpočty (myslím základní smysl) špatné, tak kde jsem udělal chybu?

VT: Dopad sjednocení sazby DPH na 15 % byl propočítáván nejen z pohledu tzv. sociálních skupin domácností, ale také z pohledu finančních zdrojů domácností, tj. od nízkopříjmových po vysokopříjmové. Za základ výpočtu sloužily výstupy ČSÚ. Výpočty vycházely z varianty, která počítala s nárůstem cen, nikoliv však se 100% snížením cen v případě 19% sazby. Dopad zvýšení cen zboží a služeb, které jsou dnes zařazeny v 5 % sazbě, jsou hlavně u domácností důchodců, i když i zde se potvrdilo, že dopad nebude nijak výrazný, přesto, protože nechceme tuto skupinu občanů poškodit, rozhodli jsme se případný výpadek jejich domácích rozpočtů zohlednit a jednorázově zvýšit jejich důchody o 1 000 Kč měsíčně.


lukac

  1. Ve svem programu operujete se superhrubou mzdou, tj. vcetne odvodu zamestnavatele. Pro realistictejsi slib by Vas program mel take vysvetlit, jak se hruba mzda automaticky zvysi na superhrubou (ne ze bych si neumel predstavit jak to provest treba zakonem, ale proste to v tom programu neni).
  2. Obcas se mi zda, ze trvani na skutecne rovne dani ve smyslu tom, ze DPH i dan z prijmu bude procentualne stejna, nekterym lidem vadi (zejmena z pohledu zdrazeni potravin - i kdyz, od roku 1989 ma na rust potravin DPH naprosto nulovy vliv). Dvoji DPH se mi take nelibi, napr. pri stavbe domku musim platit DPH 19%, zatimco firma 5%, a takovychto podivnych pripadu, kdy se DPH pocita podle platce nebo dokonce podle trosku jine klasifikace v podstate stejne veci, je vice. Nicmene - jak se tvarite na rovnou DPH, nicmene s jinou procentualni sazbou nez u (rovne) dane prijmu?
  3. Nakolik je pro Vas zavazna sazba 15 % - vychazi tato sazba z nejakych vypoctu jako idealni, a pokud ano, z jakeho hlediska? (Ideu rovne dane podporuji, ale je tez otazka v jake vysi.)

VT: Samozřejmě, že tento přechod na odměňování zaměstnance skutečnou hrubou mzdou bude dán změnou stávajících zákonů, které upravují odměňování jak ve státním tak i soukromém sektoru, nebude tedy ponechán na rozhodnutí zaměstnavatele.

Námi navržená 15% sazba DPH byla stanovena jako optimální vzhledem k ekonomickým propočtům v rámci navržené reformy.


Elf
Podporuje rovnou dan nejaky znamy svetovy ekonom? Nejsem uplne odbornik, ale nechapu proc davate rovnitko mezi rovnou dan a jednoduchy danovy system. Podle mne jsou to dva kroky, velka vetsina lidi souhlasi s jednodussim systemem, proc se tedy nesoustredite na byrokracii a slozitost systemu spise nez na to, jestli bude v jedne kolonce u vypoctu dane 0,15* prijem nebo trosku slozitejsi vzorecek? Mam trochu strach, aby to nebylo podle prislovi: kdo chce moc, nema nic (= ma KSCSSD).
Nakonec bych se chtel zeptat, jestli se planuje zruseni uplne vsech odpisu, aby to doopravdy byla rovna dan? A jestli je to vubec pravne mozne, treba u penzijniho ci zivotniho pojisteni?

VT: Rovná daň – lépe řečeno 15% daňová sazba – nízko, stejně a pouze jednou zdaňuje vytvořený zisk jak u fyzických tak i právnických osob. Odstraňuje různé výjimky, kdy některé příjmy jsou zdaňovány dvakrát, z jiných se naopak daň vůbec neplatí a přitom existuje pestrá paleta různých odečitelných položek, slev na dani a stejné je to v současnosti i u daňových sazeb. Při zavedení rovné daně nejde tedy jen o to, že použijete jiný vzoreček pro výpočet její výše, ale že se změní, tedy zjednoduší, celý systém. Je potřeba si uvědomit, že plátcem daní je prakticky většina populace, přitom si s daňovými předpisy dnes nedokážou poradit ani odborníci, natož běžný občan.
Podporu např. penzijních připojištění či úroků z hypoték budeme řešit přímými dotacemi. Chtěl bych ještě zdůraznit, že v rámci naší důchodové reformy počítáme naopak s daleko propracovanějším systém finančních příspěvků na důchodové připojištění.


J. Svoboda

  1. Proč lépe nepodáte (nevysvětlíte) lidem rovnou daň? Máte pocit, že je tato problematika dostatečně prezentována? Mnoho lidí vůbec nechápe, o co jde, a ČSSD si na tomto staví svoje úspěchy a připisuje si na vás body.
  2. Plánujete celonárodní kampaň na JEDNOZNAČNÉ vysvětlení všem vrstvám (TV, deníky apod.)?
  3. Nikde není řeč o kompenzacích postižené vrstvy obyvatel - těch slabších, na které si myslí a které si získává ČSSD.

VT: Snažíme se co možná nejlépe svoji představu daňové reformy lidem vysvětlit, osobně jsem absolvoval několik stovek besed.

Pokud jde o kompenzace, rovnou daň navrhujeme spolu se státem zaručeným příjmem, který právě svojí plošností i svým charakterem nejvíce podporuje nízkopříjmové a středněpříjmové skupiny obyvatel.


xyz
Jak lze čísla uváděná v článku brát vážně? Jsou to hausnumera, nebo to nějaký skutečný ekonom spočítal, a kdo to konkrétně byl? Spočítal někdo dopady změn, nebo jsou to jenom předvolební kecy, které v koalici zapadnou v zapomnění?

VT: Ano, berte je vážně. Jsou to výstupy podložené ekonomickými propočty, které zpracovával ne jeden ekonom, ale celý tým ekonomů.

Důchod za vlády ODS

Jan Kroa
Mám na Vás prosím několik otázek:

  1. Chtěl bych se Vás zeptat na spoření penzí. Uzákoníte, že občan, kterého se bude týkat Vaše penzijní reforma, takže dnešní třicátník, si bude muset určitou část odpuštěného sociálního pojištění povinně spořit (řekněme 50 %)?
  2. Potom se chci zeptat na určitou, pro mne, nesrovnalost. Když odpustíte zaměstnavateli určité procento ze sociálního pojištění a on je dá zaměstnanci na příspěvek pro budoucí důchod, co ten zaměstnavatel ušetří?
  3. Dále by mne zajímalo, jaké jsou náklady zaměstnavatele na zaměstnance (odvody na soc. a zdrav. pojištění) na Slovensku?
  4. Poslední otázka je směřována k Modré šanci: píšete, že zavedením rovné daně dojde k zjednodušení, zrušíte všechny odečitatelné položky a zůstane pouze jedna, jejíž výše se bude měnit. Proč najednou takový obrat?

VT: Zatím v rámci navržené důchodové reformy počítáme s formou dobrovolného připojištění, které chceme finančně podporovat.

Pokud jde o výši pojistného, bude záležet na každém jednotlivci, jakou část svého příjmu si odloží na stáří. Doba spoření, předpoklad je 30 až 40 let, je dostatečně dlouhá, aby eliminovala případné výpadky ve výši odváděného pojistného. V každém případě bude mít občan nárok i na státní důchod, i když ve výši 20 – 25 % průměrné mzdy, která bude platit v době jeho odchodu do důchodu.

Je potřeba i v tomto případě chápat navržené reformy komplexně. Např. odvody daní i sociálního a zdravotního pojištění bude zaměstnavatel odvádět pouze jednomu subjektu, tím snížíme administrativní zátěž zaměstnavatelů. Dále také navrhujeme, aby každý občan měl nárok na státem zaručený příjem, který se bude sčítat s jeho mzdou a tento systém nahradí institut minimální mzdy. Mohou tak vznikat pracovní úvazky na práce, které jsou sice potřeba, ale které svou produkcí nepokryjí náklady zaměstnavatele, a proto nevznikají nebo jsou vykonávány tzv. "načerno" ke škodě státu i občana. Není přece možné, aby stát administrativní formou určoval, bez ohledu na rozsah a druh práce, kolik za ní musí být zaplaceno.

Pokud jde o současné odvody na sociální a zdravotní pojištění, potom zaměstnavatel skutečně odvádí navíc, tedy nad pojistné, které už platí zaměstnanec ve výši 12,5 % hrubé mzdy, dalších 35 % této mzdy. Státem zaručený příjem, který navrhujeme pro všechny dospělé občany ve stejné výši a pro děti potom odstupňovaně, je opravdu pohyblivá částka, protože se snižuje v závislosti na výši vlastního dosaženého příjmu o 15 % tohoto příjmu. Současné odčitatelné položky od základu daně např. příspěvek na důchodové připojištění, na úroky z hypoték chceme nahradit přímými finančními dotacemi. Navržený systém, jak daňový tak i sociální, má totiž lidi motivovat k činnosti, proto také bude existovat souběh platu a státem zaručeného příjmu, a tím bude dosažen i žádoucí rozdíl mezi příjmy pracujících občanů a občanů pobírajících dávky. Je totiž hrubým nedostatkem současného systému, že se vyplácí být nezaměstnaný, zvláště u lidí s nízkou kvalifikací, než pracovat za nízký plat.


slaninova.j@seznam.cz
Zajímalo by mne, jak bude ODS řešit situaci starobních důchodců. Konkrétně: mám 4 600 Kč předčasného starobního důchodu. Tento výměr byl přiznán v loňském roce. Doplatila jsem na tvrdost zákona 155/1995, který vznikal za vlády ODS. ČSSD tento zákon s chutí realizovala, šetří tím peníze ze státní kasy. Mám dotaz, zda ODS chystá změnu valorizací důchodů. Zda bude nejnižší důchody valorizovat více než ty vysoké.
Další dotaz zní, zda důchodci, kteří odejdou do předčasného důchodu, si budou moci přivydělat bez sankcí. Nebo zda chystáte minimální důchody pro jednotlivce či manželské páry. Ze dvou důchodů 11 000 se skutečně špatně žije těm, kteří vám před lety věřili, fandili vám a dali se na cestu podnikání.

VT: ODS chystá konkrétní valorizaci důchodů v rámci zavedení svých reforem, a to jednorázové zvýšení důchodu každého důchodce o 1 000 Kč měsíčně. Pokud jde o valorizace důchodů jako takovou, potom chceme důchody zvyšovat nejen v závislosti na růstu inflace, ale také v závislosti na růstu průměrné mzdy, důchody tedy porostou rychleji.


Jan

  1. Bude se "zaručený příjem" ve výši 6 000 Kč měsíčně vztahovat i na důchodce? Jinými slovy, bude nahrazovat stávající starobní důchody?
  2. Jak bude prakticky zaručen přesun sociálních plateb zaměstnavatele do hrubé mzdy zaměstnanců?
  3. Jaké budou nákladové paušály pro živnostníky?

VT: Stávající starobní důchody nahrazovat nebudeme, i v případě námi navržené důchodové reformy počítáme s přechodnou dobou, ve které bude řešen přechod na novou formu důchodového zabezpečení a zároveň bude zohledňován i systém současný, a to tak, aby občan nebyl přechodem na nový systém poškozen, proto také všude zdůrazňuji, že důchodová reforma se v plné míře bude týkat dnešních mladých lidí, kterým není dnes ještě třicet let.

Odměňování zaměstnance skutečnou hrubou mzdou, tedy mzdou zvýšenou o 35% odvody, bude dána změnou zákonů upravujících odměňování zaměstnanců v podnikatelské i státní sféře.

Problematikou živnostníků se v ODS zabývá Ing. Martin Říman.


Anna
Mám několik dotazů:

  1. Jestliže se sníží odvody - sociální z 34 % na 15 % a zdravotní z 13,5 % na 10 %, kde se vezmou peníze na důchody dnešních důchodců a těch, kteří odejdou do důchodu v nejbližších letech a na zdravotní péči, kde už nyní je nedostatek peněz?
  2. Porovnala jsem si výpočet čisté měsíční mzdy podle současných pravidel a podle v článku uvedených informací. Pro rodinu se 2 dětmi se současným společným příjmem 30000 hrubého - podle ODS dostanou čistého zhruba o 5 000 méně, při 40 000 hrubého o 3 000 méně, při 60 000 hrubého o 1 000 víc, při 80 000 hrubého o 7 000 víc. Co vy na to?
  3. Zaměstnanec má platební výměr na určitou hrubou mzdu. Jak chcete donutit zaměstnavatele, aby m ji navýšil o odvody zaměstnavatele? Zaměstnavatelé se určitě budou snažit snížit své mzdové náklady.
  4. Důchodová reforma plně postihne dnešní 30 a mladší. Jaké záruky dáte dnešním 50-60letým, kteří odejdou do důchodu s cca průměrným důchodem, že v 75-80 letech nebudou živořit s životním minimem, protože v dobíhajícím současném systému nebudou peníze (sníží se odvody). Pár let před důchodem se těžko našetří významnější částka na stáří.

VT: V současné době je důchodový systém na samé hranici udržitelnosti, ale při stávajícím demografickém vývoji nebo při ekonomických výkyvech vzroste počet důchodců nebo se sníží výše odvodů, protože bude vyšší počet nezaměstnaných. Stávající systém totiž používá peníze, které vybere na pojištění, rovnou na výplatu dnešních důchodů. Proto neustále stoupá věk odchodu do důchodu, jde vlastně o umělé snížení počtu poživatelů důchodových dávek, ale to nejde do nekonečna. Také došlo ke zvýšení odvodů u OSVČ, a jak je vidět, zvýšení odvodů neznamená automaticky vyšší příjem. Námi navrhovaný systém počítá s omezenou výší odvodů a také s omezenou výší státního důchodu, ale bude podporovat přímo občana, který se připojistí. Je skutečností, že je to právě soukromý sektor, který dokáže zhodnotit vaše úspory, protože úspory jsou v něm kapitalizovány, jsou vašim majetkem či majetkem vašich dědiců a nejsou tedy okamžitě spotřebovány, jak je tomu dnes bez ohledu na vaše budoucí nároky. Je také potřeba si uvědomit, že současný složitý systém, ať sociální, a tím není míněna jen důchodová agenda, či zdravotní, je čím dál tím dražší a odčerpává tak nemalé prostředky, které do něj občan prostřednictví plateb vkládá. Protože zavedení reforem přinese zvýšení počtu zaměstnaných osob, budou i tito přispívat do systému, nehledě na to, že systém je nastaven tak, aby "peníze na ruku" přešly z šedé zóny do sféry oficiální, tedy budou zdaňovány a budou podléhat i odvodům.

Pokud jde o Vaše výpočty, nemohu posoudit systém, který jste použila, ale ODS PLUS to určitě nebyl, jinak byste nemohla dojít k prezentovaným výsledkům. Např. při výši příjmů 30 000 a uvedených parametrech by byl váš společný příjem podle ODS PLUS po zdanění a odvodech 38 340 Kč, zatímco dnes je zhruba 32 474 Kč.

K Vašemu dotazu na záruku, že nárok občanů ze současného důchodového systému bude upokojen i v budoucnosti, mohu pouze konstatovat, že námi navrhovaný moderní daňový a sociální systém má za výsledek v průběhu dvou let plusové hospodaření státního rozpočtu. Nebo se domníváte, že lze donekonečna zvyšovat dnešní více než biliónový dluh státu a předpokládat, že to tak vydrží napořád?

Ostatní

Petr Sikora
Pokud opravdu vyhrajete volby a prosadíte rovnou daň, a tím zjednodušíte daňový systém, tak se ptám kolik zbytečných úředníků se ušetří a propustí. Poslední dobou mám totiž pocit, že místo toho, aby tu byl státní úředník pro nás tak my jsme tu pro něho.

VT: Jde nám o zásadní zjednodušení, a tím i úsporu nákladů, a to samozřejmě zahrnuje i úsporu úředníků.


jrmr@atlas.cz
Ve úvodním článku rozhovoru jsem si přečetl "Nebo zrušení povinnosti mít pokladnu s fiskální pamětí." Slyšel jsem to i v mnoha vašich diskuzích.

  1. Zajímalo by mne, jakým způsobem potom budete odškodňovat firmy, které vložily nemalé finanční prostředky do poplatků za homologace, registrace, autorizace a podobně. Nabraly zásoby pokladen, které potom neudají.
  2. Jak se budete stavět k žádostem o náhradu škody osob povinných zavést v roce 2006 registrační pokladny, když tento zákon v roce 2007 zrušíte? Že by se vám to povedlo ještě v roce 2006, to silně pochybuji. Mít povinnost ze zákona registrační pokladnu po dobu 1 roku a pak ji vyhodit je trochu silná káva.
  3. Pokud se vám přece jenom podaří tento zákon zrušit v letošním roce, co ty firmy, které využily zákona o dani z příjmů, pokladnu uvedli do provozu do 30. 6. 2006 s výhledem na odpočet daně? Bude uznán, nebo nebude, když pokladnu nebude muset mít a odhlásí ji?
  4. Jak budete odškodňovat výrobce dovozce a vůbec jak hodláte zmírnit tu mezinárodní ostudu, kterou si Česká republika utrhne tím, že zákony v ní platí pouze rok?
  5. Vzhledem k tomu, že v této oblasti jsou proinvestovány miliardy korun a další jsou na spadnutí a škody budou nedozírné, tak mě napadá jen jediné: předvolební sliby jsou chyby. Jinými slovy: slib poděl 100, a pak preventivně ještě jednou 1 000 = % splnění. Nebo mi to jste schopen vyvrátit?

VT: Chápu, že z pohledu výrobce či prodejce je pro vás zrušení povinnosti podnikatele mít pokladnu s fiskální pamětí ekonomicky nepříjemné, protože stávající zákon vám zaručoval odbyt. My rušíme povinnost je mít, ale kdo je bude chtít provozovat, tomu nebudeme bránit.


MarBen
Inspiroval Vás, ať již negativně či pozitivně, způsob vedení ekonomiky v době Vašeho působení v KSČ?

VT: Inspiroval, přesně vím jak se to nemá dělat.


karel@asperox.com
Jak mě chcete přesvědčit, že bude vaše strana bojovat proti korupci, když vy sám jste nebyl schopen nic udělat proti tomu, aby sociální demokracie rozkradla Pozemkový fond?

VT: Ano, jsem o tom přesvědčen. ODS, i já osobně, neustále poukazujeme na případy korupce, se svými stranickými kolegy jsme podali již několik trestních oznámení (např. Unipetrol, Sobotka - kauza 11 mld. za 1 Kč).


Josef
Zajímá mě postoj ODS k těm státním podporám bydlení, které jsou poskytovány přes stavební spořitelny (a do určité míry i hypoteční banky). Jste zastánci těchto podpor, nebo byste je nějak upravovali? Nebylo by lepší řešení, např. podpora výstavby nájemních bytů apod.? To současné podle mého především umožňuje pohodlnou existenci stavebních spořitelen. I různé studie ukazují, že tato státní podpora pomáhá především těm, kteří jsou na tom finančně dobře - nemíří tedy k těm, kteří by ji skutečně potřebovali.

VT: Tato otázka nepatří do kompetence ministra financí, ale ministra pro místní rozvoj. Touto problematikou se v ODS zabývá Mgr. Gandalovič.


evastarova@centrum.cz
Dobry den. Chci se zeptat p. Tlusteho, kdyz dnes pobiram nadceru příspěvek na osobu blízkou a jinou, co bude ,když vyhraje ods volby. Dcera ma zdravotni problemy, do skolky mi ji nevezmou. To budu bez peněz? Pracovat nemuzu - neni skolka a babicky nemohou, poradite mi. Dekuji.

Jirka
Škoda, že se ptáte pozdě a pan Tlustý Vám zřejmě neodpoví. Mě by toto také zajímalo, protože v Modré šanci píše, že se veškeré sociální příplatky, podpory, nezdanitelné a odpočitatelné položky zredukují na jedinou. A u mzdové / daňové kalkulačky na stránkách ODS je v poznámce uvedeno, že do výpočtu nejsou zahrnuty případné sociální dávky, které zůstanou všechny zachovány. Tak nevím, co vlastně chtějí. Netuším ani, proč stále dělají s parametry finální podoby svého programu tajnosti. Levice asi sotva bude chtít okopírovat program, kterého se její voliči bojí jako čert kříže.

VT: Neustále, ve všech svých vyjádřeních zdůrazňuji, že státem zaručený příjem nahradí pouze některé dávky, a to přídavky na děti a podporu v nezaměstnanosti a také, i když v tomto případě se nejedná o dávku, minimální mzdu, ale že v žádném případě nenahrazuje dávky vyplácené osobám se zdravotním postižením a dávky spojené s péčí o ně.



Otázky, na které Vlastimil Tlustý neodpověděl:

Tlap
Drtivá většina lidí nemá o daních ani páru, protože se jim o ně ze zákona na vlastní náklady stará zaměstnavatel. Nebylo by nejlepší prezentací jednoduchého daňového systému přenesení povinností spojených s odvody státu ze zaměstnavatelů na zaměstnance?

rbx67@email.cz
V loňském roce jsem zásluhou poslanecké iniciativy Vladimíra Doležala přišel o 20 tisíc Kč při vyvlastňování drobných akcionářů. Jak hodláte usměrňovat nemístné aktivity svých poslanců týkajících se lokálních a privátních zájmů nebo zájmů velkých společností ?

volím tedy jsem
chci se zeptat zda ODS někdy najde odvahu a omluví se za "českou cestu" ekonomické transformace, kterou zde provozovala v 90.letech až přivedla ČR do ekonomické recese a krachu polostátního bankovního sektoru. Také by mě zajímal Váš názor na ekonomické analýzy prof. Josepha Stiglitze, držitele Nobelovy ceny za ekonomii, který se dlouhodobě a soustavně zabýval ekonomickou transformací postkomunistických zemí a označil českou cestu privatizace za odstrašující příklad ve středoevropském regionu.
Závěrem by mě zajímal Váš osobní odhad, kolik si musel stát (potažmo daňový poplatník) do dnešní doby půjčit na sanaci zkrachovalého bankovního sektoru? Nemyslíte si, že tento dluh je hlavní příčinou vzrůstu našeho zadlužení na přelomu 20. a 21. století? Přizná někdy ODS dobrovolně občanům, že největší část veřejného dluhu je důsledkem šestileté vlády ODS v 90.letech? (Pozn. jednalo se o vlády koaliční, ale ODS měla obsazena všechna ekonomická ministerstva.)
Děkuji i za stručné odpovědi.

Nováková
Pane Tlustý, někdy mám dojem, že snad ani volby vyhrát nechcete. Proč by třeba někdo jako Vy nebo ještě lépe Ivan Langer toužil po náročné ministerské funkci? Takový místopředseda parlamentu ( min. 1500000 Kč ročně ), advokátní koncipient ( 1000000 Kč ročně ), pronajímatel ( mil ročně ), manžel ústavní činitelky přeci nebude chtít něco z toho vyměnit za náročnou činnost např. ministra vnitra a ještě k tomu finančně tratit (adv.k.). Takže dotaz: vypadá to, že ty vaše hlouposti, které nazýváte volebním programem, jsou jen takové divadýlko, vždyť v opozici se máte jako v bavlnce. Je to škoda, lidi co mají plné zuby ČSSDKČM by Vás volili, ale nikdo tomu vašemu programu nerozumí, i kdyby chtěl. Např. takový pan Julínek nebyl schopen vysvětlit Krausovi svoji reformu zdravotnictví. To byla ostuda! Jak chcete s takovýmhle materiálem vyhrát a vládnout? Co Vy na to? Je to tak složité? Proč nemáte nové lidi neopotřebované, např. z regionů, kteří mají dost energie, umějí se vyjadřovat, pohotově odpálit demagogy typu P-S-R-J. Není to náhodou proto, že Vám to takhle vyhovuje?

pepa.brabec@tiscali.cz
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat na to, jak si představujete a zda si opravdu umíte představit povolení spolupráci ODS se Stranou zelených? Zejména mi jde o Váš názor na zelenými navrhovanou ekologickou daňovou reformu, která by vedla ke zdražení energií a na které zelení neústupně trvají. Reforma je podle mého názoru špatně nastavena, navíc zavádí několikanásobně větší daně než požaduje EU. Já se přiznám, že ze zeleného neracionálního fundamentalismu mám strach a případnou koalici si dovedu představit jen těžko.
Děkuji a zdravím Vás, J. Brabec

Jirka
do svého návrhu rovné daně zahrnujete i srovnání sazeb DPH. Ve volebním programu Strany zelených je vidět opačné tendence a p. předseda Bursík označil dokonce rovnou daň za primární problém programu ODS. ODS i SZ má v plánu zjednodušení daňové legislativy. Osobně by se mi velmi zamlouvalo, kdybyste dokázali najít kompromis v této oblasti, neboť je mi sympatická tendence přejít od zdanění příjmů ke zdanění spotřeby a kombinace obou daňových reforem se mi jeví velmi slibná. Rád bych se Vás proto zeptal, jak se Vám zamlouvá myšlenka ústupku ODS od srovnání DPH, kterou zelení spolu se spotřebními daněmi chtějí využít k rozlišení dopadu výrobků, příp. služeb na životní prostředí a zdraví?
Zelení by naopak podle mého názoru mohli ustoupit od progresívní vícesazbové daně z příjmů, neboť ta do jejich záměrů a logiky jaksi nezapadá. Jako jediný důvod pro jedinou sazbu DPH mne napadá zjednodušení daňových dokladů a omezení daňových úniků nesprávným použitím snížené sazby. Zvýšený výběr spotřebních daní a případně vyšší DPH na ekologicky nešetrné výrobky by mohly pokrýt nejen výpadek v odvodech pojistného (jejihož snížení je společným záměrem obou stran), ale také ve výběru daně z příjmů po sjednocení sazeb na 15%. Odpadl by tím také problém v podobě DPH na potraviny, jejíž nulovou sazbu bude těžké prosadit a 15% sazba na základní životní potřeby je často používaným strašákem odpůrců rovné daně. Argumentem pro rovnou daň z příjmů je spravedlnost a motivace k práci. Jaký důvod vede ODS ke sjednocení sazeb DPH, pokud na rovné DPH trváte? Děkuji za odpověď.

Hammer
vidíte budoucnost u daně z cených listů? Tato daň evidentně snižuje zájem o akciové a dluhopisové trhy a tím připravuje firmy a stát o peníze investice. Za odpověď děkuji.

Karel
jsem Vám velmi vděčný za tu - pro nezasvěceného nepředstravitelnou spoustu práce, kterou odvádíte a také za to, že se nenecháte odradit zlovolným pokřikem jeduplných protivníků.
Jako úplnou drobnost, nicméně také ilustrující chamtivost současného rozhazovačného a neefektivního státu uvádím následující skutečnost: OSVČ (v současném názvosloví), která již pobírá starobní důchod, je nucena odvádět (od určitého příjmu) ještě také "dávky" sociálního zabezpečení, které se již samozřejmě do výše jejího vlastního důchodu nijak nepromítnou. Tohle přece není solidarita, to je loupež. Souhlasíte?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

28. 10. 2006 | 22:08

Dobrý den, zajímalo by mne, jak chce ODS řešit problém velkého zadlužení státu a přechod státu na měnu eura?Dále se chci zeptat, v kterém roce si myslíte, že musíme a kdy přejdeme na euro? Děkuji za upřímnost. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Populismus, Doba návratnosti, Likvidity, petr fiala, daně, jan raška, referendum, podnikání, povinný vstup, sociální třídy, Peugeot, PF Allianz, Daneš Zátorský, sponzorování politických stran, fér kreditní karta, konzumní, střední firmy, Peněžní úvěr

4AC9406, 7B77777, 2SA3290, PETRA275, 2SA3290

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK