České dráhy: další zdražování místo hledání úspor

Miroslav Zeman | rubrika: Komentář | 13. 10. 2008 | 12 komentářů
České dráhy jako další z monopolů přistoupily od prosince k výraznému zvýšení cen. Argumentují nesmyslně vysokým odhadem inflace, místo aby se snažily najít úspory v nákladech či zvyšovaly produktivitu práce.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 10. 2008 7:37, Supa

jezdil jsem vlakem rád, už nejezdím, koupil jsem auto .....

+7
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 10. 2008 10:32, Zdenka

Dráhy si odrazují zákazníky .....špína, zpoždění,drahé jízdné.....brzy se dočkají toho, že budou vozit z větší části jen své zaměstnance na režijní průkazy.

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 12 komentářů)

14. 10. 2008 12:39 | randy

No málokterá firma má vlečku, aby mohlo své zboží naložit nebo složit rovnou na vagón. Většinou tam musí být ještě nějaká dodatečná doprava na nádraží a jiná než nákláďákem většinou nepřipadá v úvahu. Jinak s tím nepořádkem souhlasím, podle mého názoru ho taky vyvolává to, že nádraží nemají funkční nákladní koleje a sklady. Dříve kdysi zboží vyložili z vagónu a schovali do železničního skladu, takže vagon se nezdržoval a mohl jet hned dál. Dneska to nechávají, co tedy vím, ve vagónech a účtují peníze za stání vagónu.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2008 11:30 | Lewisx

On problém je v tom, že dráhy nemohou konkurovat nákladní automobilové dopravě hlavně díky své neschopnosti. Zkuzte si něco po železnici přepravit. Nejdříve se vás zeptají, která je nejbližší železniční zastávka zastávka místu kam náklad chcete dovést :), to by snad měli vědět oni ne? Pak vám řeknou, že to tam dovezou, ale neví, kdy to tam přesně bude :), takže pro některé firmy jsou tím pádem dráhy nepoužitelné, protože z důvodu snížení nákladů jdou dodávky přímo k linkám a v případě zpoždění dodávky musí dopravci platit penále. A největší drzost je, že neví kdy to dovezou, ale pokud vy si zásilku ihned nevyzvednete (nezajistíte vyložení) požadují po vás finanční náhradu. Takže je zřejmé, že s tímto přístupem nikdy konkurence schopné nebudou, protože je to státní podnik, žijící z našich daní. Nechápu jak podnik, který proděláva může platit svým vedoucím představitelům tak nehorázné platy. Respektive chápu - ruka ruku myje. A ať tam bude vláda libovolné strany tak to bude pořád stejné, jen se budou pakovat jiní známí. Nás potřebují jen na vhození hlasovacího lístku, pak máme právo už jen mlčet. Příčinou je mentalita většiny lidí v tomto státu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2008 22:16 | pantáta Vocásek

ČD jsou monopol a dle toho se chovaj, navíc je to neschopná organizace a na svou neschopnost by měla zajít...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2008 20:06

Budovat trať se vyplatí na dlouhé trasy typu intercity a mezinárodní přeprava - a nebo na přípražské pendly, kde dobytčáky svážejí plebs do Prahy po rychlíkových kolejích. Trať po které 3x denně projede motoráček se třema lidmama (i kdyby dvaceti) si nemůže vydělat ani na amortizaci.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2008 12:33 | randy

Citace - Jarmila / 13.10.2008 12:18

Vaše argumentace hluboce kulhá na obě nohy, protože právě ty nerentabilní regionální trati dovezou zákazníky na tu trať hlavní. ..... Totéž u železnice: když se lidi nedostanou na hlavní trať, pořídí si auto.
To je pravda a není to pravda. Docela určitě dráhy počítají s tím, že regionální železniční trati dovezou cestující na trať hlavní. Ale s takovou logikou by potom bylo nejlepší postavit tratě do všech vesnic a zapadákovů v ČR, protože z každého místa by jednou za čas dovezly dráhy cestujícího na tu trať hlavní. Takže všeho s mírou.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2008 12:25 | randy

V bytostném zájmu železnice jakožto rentabilního kapitalistického podniku je nerentabilní tratě zrušit, což by byla většina regionálních tratí. Ovšem v bytostném zájmu státu je tyto železniční tratě zachovat, protože v budoucnu se dá očekávat, že hustota zástavby kolem většiny těchto tratí zhoustne a tím i potřeba osobní hromadné přepravy vzroste natolik, že tyto tratě se stanou ziskové a navíc ekologicky a nákladově výhodnější než rozšíření silniční dopravy. A zrušit trať znamená že během krátké doby budou plochy po kolejích v intravilánu zastavěny a jakékoliv budoucí obnovení železniční tratě bude kvůli potřebnému výkupu plochy nesmírně obtížné, případně úplně nemožné.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2008 12:18 | Jarmila

Vaše argumentace hluboce kulhá na obě nohy, protože právě ty nerentabilní regionální trati dovezou zákazníky na tu trať hlavní. kdybyste to aplikoval třeba na pošty, tak je v republice jediná pošta v Jindřišské a všechno ostatní je nerentabilní, protože se mezi nimi musí zásilky vozit. Ale v tom případě se vám lidi na jedinou hlavní poštu zvysoka vybodnou. Totéž u železnice: když se lidi nedostanou na hlavní trať, pořídí si auto.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2008 10:47 | jezevec

Nejsem si jist, zda se železnice zcela vyjímečně nezachovala jako dobrý hospodář. Osobní přeprava je brutálně ztrátová - je tedy v bytostném zámu železnic, aby co nejvíce osobní přepravy mohli pro nezájem zrušit, a u toho zbytku pak mezitím dorostly ceny na reprodukční úroveň.
Dráhy se chovají nikoli nepodobně majiteli činžáku s regulovaným nájemným, který, když nemůže zvyšovat nájemné, snaž se vystrnadit nežádoucí parazity alespoň nákladnými opravami a vysokými příspěvky do fondu oprav.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2008 10:36 | Pavel

Pokud se nemýlím, tak je nákladní a osobní doprava na železnici oddělena, nesmí jedno dotovat druhé. A i v době, kdy to oddělené nebylo (což není tak dávno, teď z hlavy navím, rok nebo víc?), dotovala naopak nákladní doprava tu osobní.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2008 10:32 | Zdenka

Dráhy si odrazují zákazníky .....špína, zpoždění,drahé jízdné.....brzy se dočkají toho, že budou vozit z větší části jen své zaměstnance na režijní průkazy.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2008 10:01 | randy

České dráhy za sebou tahají obrovskou zátěž regionálních tratí. Ty jsou dnes hluboce ztrátové, pro rentabilní osobní kolejovou dopravu je nutné dosáhnout kolem kolejí mnohonásobně hustšího osídlení než je teď. Železniční síť stavěná v době před 100 - 150 lety byla vytvořena hlavně pro nákladní dopravu, formani s koňmi nebyli pro železnici tehdy žádná konkurence a tak mohla i nejzapadlejší železniční zastávka být zisková. Stačilo když tam byla nějaká firma, která potřebovala dovážet nebo vyvážet zboží. Stačí se podívat na nádraží, která přežila dobu socialismu a dnešní dobu bez nějakých výraznějších úprav, plocha různých pomocných skladů a různých nákladních ramp u kolejí je až desetkrát větší než plocha určená pro osobní přepravu. Dneska nákladní železniční přepravě více než účinně konkuruje nákladní silniční přeprava, takže železnice musí být živa hlavně z osobní přepravy. A to je problém, protože kolem většiny těch regionálních tratí prostě není to osídlení dostatečně husté, aby se koleje vyplatily. Zatím.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2008 7:37 | Supa

jezdil jsem vlakem rád, už nejezdím, koupil jsem auto .....
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Klíma

podnikatel, Tuscan

Dana Bérová

exministryně a podnikatelka

Jaroslav Klíma
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Dana Bérová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services