Průvodce džunglí slev, které nabízejí České dráhy
25. 5. 2007 | Josef Janda | 2 komentáře
Vyznat se v systému slev při jízdě vlakem je často nadlidský úkol. Přinášíme přehled nejdůležitějších slev, které lze využít při plánování výletů vlakem.
Monopoly zase zdražují. Přitom jen málo firem v normálním konkurenčním prostředí by si mohlo dovolit zvýšit ceny o 10 resp. 7,5 %. Pokud by to firma udělala, okamžitě by se dostala do konkurenční nevýhody. Nic by jí nepomohla ani argumentace o vysoké inflacia vyšších výrobních nákladech.
Zdroj: ČD
České dráhy, které minulý týden oznámily osekání slev pro studenty a zdražily i základní jízdné, právě vysokou inflacíodůvodňují prosincové zdražení služeb. Je to velmi populární a zároveň laciný argument. Dráhy tak přistoupili k tomu nejjednoduššímu řešení. Snižovat náklady jinými způsoby či zvyšovat produktivitu práce je podstatně složitější, než přepsat cenovku.
Dráhy se zřejmě nepoučily z předchozích zdražování v devadesátých letech, kdy jim výrazně ubylo cestujících, kteří přešli na alternativní možnosti přepravy, jako automobily či autobusy.
Železnice používá pro své zdražování nefér argumentaci. ČD zvýšily ceny v průměru o 7,5 %, protože o tolik prý vzrostou ceny v ekonomice. Jenže ani v nejpesimističtějších odhadech se takto vysoká inflace nečeká. Letošní inflace by se měla vyšplhat na 6,2 %. Pro příští rok inflace dále zpomalí.
Navíc argumentovat zvyšováním cen o inflaci či očekávanou inflaci je právě ten signál, který inflaci dále roztáčí. Státní České dráhy se tak svou cenovou politikou podílí na zvyšování inflace. Pokud totiž všechny firmy v ekonomice zvýší ceny o inflaci plus něco navíc, budou chtít stejně tak přidat zaměstnanci, kteří zase více utratí, aby firmy mohly opět zvedat ceny, protože všichni schválně očekávají inflaci vyšší, než by mohla reálně být.
České dráhy by měly sledovat jiné vzory. Například automobilky i přes zvyšující se ceny, platy, a silnou korunu, ceny nezvyšují. A přesto se s tím musí umět vyrovnat a jsou v miliardových ziscích, stejně tak strojírenské firmy či firmy vyrábějící elektronické přístroje. Tyto firmy nejsou vystaveny pouze domácí konkurenci, ale také konkurenci mezinárodní. Přesto jsou schopné svou konkurenceschopnost udržet, ačkoliv nijak výrazně nezdražují.
Pro úplnost lze dodat, že České dráhy nejsou ovlivněny silnou korunou jako vývozní firmy a naopak jim silná koruna spíše pomáhá. Přesto nejsou schopné se pouze s jediným negativním ukazatelem – inflací vyrovnat jinak než zdražením.
Autor je redaktor serveru www.mojepoplatky.cz.
Jezdíte vlakem? Jaké jsou vaše zkušenosti s kvalitou služeb Českých drah?
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 10. 2008 7:37, Supa
jezdil jsem vlakem rád, už nejezdím, koupil jsem auto .....
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 10. 2008 10:32, Zdenka
Dráhy si odrazují zákazníky .....špína, zpoždění,drahé jízdné.....brzy se dočkají toho, že budou vozit z větší části jen své zaměstnance na režijní průkazy.
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.