Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

České dráhy: další zdražování místo hledání úspor

| rubrika: Komentář | 13. 10. 2008 | 12 komentářů
České dráhy: další zdražování místo hledání úspor
České dráhy jako další z monopolů přistoupily od prosince k výraznému zvýšení cen. Argumentují nesmyslně vysokým odhadem inflace, místo aby se snažily najít úspory v nákladech či zvyšovaly produktivitu práce.

Monopoly zase zdražují. Přitom jen málo firem v normálním konkurenčním prostředí by si mohlo dovolit zvýšit ceny o 10 resp. 7,5 %. Pokud by to firma udělala, okamžitě by se dostala do konkurenční nevýhody. Nic by jí nepomohla ani argumentace o vysoké inflacia vyšších výrobních nákladech.

Hlavní změny drážního tarifu od 14. prosince

  • cena základního jízdného se zvyšuje o dvě koruny bez ohledu na vzdálenost
  • obdobně se zvyšuje cena zákaznického jízdného, které je o 25 procent nižší než základní jízdné
  • snižuje se cena běžné místenky z 86 Kč na 70 Kč, zákaznická místenka naopak podraží z 30 Kč na 35 Kč
  • podraží zákaznická místenka na pendolino z 80 Kč na 100 Kč
  • podraží kilometrická banka z 1800 Kč na 2000 Kč
  • zákaznická karta na tři roky bude stát 990 Kč místo dosavadních 600 Kč
  • ruší se Junior pas pro mladé do 26 let za 600 Kč ročně, nahradí jej zákaznická karta za 330 Kč na tři roky
  • související sleva pro mladé do 26 let se snižuje z poloviny na čtvrtinu základního jízdného
  • roční Senior pas pro starší 70 let zdraží z 600 Kč na 990 Kč
  • sleva pro studenty od 15 do 26 let bude nově 45 procent místo 55 procent ze základního jízdného
  • celodenní síťová jízdenka ČD Net podraží o 10 Kč na 450 Kč
  • krajská celodenní jízdenka RegioNet podraží o 20 Kč na 150 Kč
  • víkendová jízdenka SONE+ podraží o 20 Kč na 150 Kč
  • internetová jízdenka eLiška pro cesty mezi libovolnými krajskými městy zdraží ze 140 Kč na 160 Kč
  • roční síťová jízdenka In-Gold zdraží z 20.000 Kč na 21.000 Kč
  • jízdenky koupené přes internet či telefon budou o tři procenta levnější než u pokladny; ruší se 100korunový poplatek za nákup přes telefon

Zdroj: ČD

České dráhy, které minulý týden oznámily osekání slev pro studenty a zdražily i základní jízdné, právě vysokou inflacíodůvodňují prosincové zdražení služeb. Je to velmi populární a zároveň laciný argument. Dráhy tak přistoupili k tomu nejjednoduššímu řešení. Snižovat náklady jinými způsoby či zvyšovat produktivitu práce je podstatně složitější, než přepsat cenovku.

Dráhy se zřejmě nepoučily z předchozích zdražování v devadesátých letech, kdy jim výrazně ubylo cestujících, kteří přešli na alternativní možnosti přepravy, jako automobily či autobusy.

Železnice používá pro své zdražování nefér argumentaci. ČD zvýšily ceny v průměru o 7,5 %, protože o tolik prý vzrostou ceny v ekonomice. Jenže ani v nejpesimističtějších odhadech se takto vysoká inflace nečeká. Letošní inflace by se měla vyšplhat na 6,2 %. Pro příští rok inflace dále zpomalí.

Navíc argumentovat zvyšováním cen o inflaci či očekávanou inflaci je právě ten signál, který inflaci dále roztáčí. Státní České dráhy se tak svou cenovou politikou podílí na zvyšování inflace. Pokud totiž všechny firmy v ekonomice zvýší ceny o inflaci plus něco navíc, budou chtít stejně tak přidat zaměstnanci, kteří zase více utratí, aby firmy mohly opět zvedat ceny, protože všichni schválně očekávají inflaci vyšší, než by mohla reálně být.

České dráhy by měly sledovat jiné vzory. Například automobilky i přes zvyšující se ceny, platy, a silnou korunu, ceny nezvyšují. A přesto se s tím musí umět vyrovnat a jsou v miliardových ziscích, stejně tak strojírenské firmy či firmy vyrábějící elektronické přístroje. Tyto firmy nejsou vystaveny pouze domácí konkurenci, ale také konkurenci mezinárodní. Přesto jsou schopné svou konkurenceschopnost udržet, ačkoliv nijak výrazně nezdražují.

Pro úplnost lze dodat, že České dráhy nejsou ovlivněny silnou korunou jako vývozní firmy a naopak jim silná koruna spíše pomáhá. Přesto nejsou schopné se pouze s jediným negativním ukazatelem – inflací vyrovnat jinak než zdražením.

Autor je redaktor serveru www.mojepoplatky.cz.

Jezdíte vlakem? Jaké jsou vaše zkušenosti s kvalitou služeb Českých drah?

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+10
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 10. 2008 7:37, Supa

jezdil jsem vlakem rád, už nejezdím, koupil jsem auto .....

Reagovat

 

+7
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 10. 2008 10:32, Zdenka

Dráhy si odrazují zákazníky .....špína, zpoždění,drahé jízdné.....brzy se dočkají toho, že budou vozit z větší části jen své zaměstnance na režijní průkazy.

Reagovat

 

-7
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

14. 10. 2008 | 12:39 | rpolasek

No málokterá firma má vlečku, aby mohlo své zboží naložit nebo složit rovnou na vagón. Většinou tam musí být ještě nějaká dodatečná doprava na nádraží a jiná než nákláďákem většinou nepřipadá v úvahu. Jinak s tím nepořádkem...více

14. 10. 2008 | 11:30 | Lewisx

On problém je v tom, že dráhy nemohou konkurovat nákladní automobilové dopravě hlavně díky své neschopnosti. Zkuzte si něco po železnici přepravit. Nejdříve se vás zeptají, která je nejbližší železniční zastávka zastávka...více

13. 10. 2008 | 22:16 | pantáta Vocásek

ČD jsou monopol a dle toho se chovaj, navíc je to neschopná organizace a na svou neschopnost by měla zajít... více

13. 10. 2008 | 20:06

Budovat trať se vyplatí na dlouhé trasy typu intercity a mezinárodní přeprava - a nebo na přípražské pendly, kde dobytčáky svážejí plebs do Prahy po rychlíkových kolejích. Trať po které 3x denně projede motoráček se třema...více

13. 10. 2008 | 12:33 | rpolasek

To je pravda a není to pravda. Docela určitě dráhy počítají s tím, že regionální železniční trati dovezou cestující na trať hlavní. Ale s takovou logikou by potom bylo nejlepší postavit tratě do všech vesnic a zapadákovů...více

Oblíbená témata

ČD, České dráhy, inflace, zdražení

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

ROE, Politický cyklus, Strukturální nezaměstnanost, itálie, unicredit, daň z příjmů, pavel kohout, petr fiala, Anacap Financial Partners, pozadí, puncovní úřad, vývoj trhu, podnikové investice, provedení stavby, evropské úřady, investiční instrumenty, pavel andrt, pachatel

2C29979, 1ST3936, 2AM5311, 2C29979, 4AU1993

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK