Haló? U telefonu robot. Dokážete se domluvit s umělou inteligencí?

Matyáš Leiský | rubrika: BrandInsight | 20. 12. 2022
Komunikovat efektivně s umělou inteligencí, konkrétně s „virtuálními AI asistenty,“ se může zdát jako nesplnitelný úkol. Ve skutečnosti je to ale jednoduché. Nebo by alespoň mělo být.
Haló? U telefonu robot. Dokážete se domluvit s umělou inteligencí?

Zdroj: Shutterstock

Odpověď na „základní otázku života, vesmíru a vůbec“ je 42, to ví každý fanoušek Stopařova průvodce po Galaxii. Jak ale zní správná otázka, to je oříšek…

Pokud žijete ve dvacátém prvním století, pravděpodobně jste už někdy přišli do styku s chatbotem, voicebotem nebo jiným algoritmem, který bez přímé účasti živého člověka odpoví na vaši otázku.

Tím „jiným algoritmem“ myslím mimo jiné i internetový vyhledávač, který se svým „přemýšlením“ moc neliší od zmíněných botů čili „virtuálních asistentů s umělou inteligencí“, jak jim říkáme v AddAI.Life.

I robot se musí učit

A tím „bez přímé účasti živého člověka“ chci vysvětlit, že žádný učený algoritmus z nebe nespadl. Většina algoritmů se učí supervizovaně. To znamená, že lidé, kteří přirozeně rozumějí lidské komunikaci nejlépe, učí AI asistenta, co člověk svým dotazem myslí. Takto ohodnocená data jsou důležitou ingrediencí pro správné vyhodnocení dotazu „AI mozkem“, protože zepat se můžeme na stejnou věc mnoha způsoby. Obzvlášť v našem českém jazyce.

O autorovi

Matyáš Leiský
Zdroj: AddAI.Life

Designer, IBM Watson developer a experience specialista v AddAI.Life, českém startupu zaměřeném na vývoj virtuálních asistentů s umělou inteligencí. Spoluvyvíjí například oceněnou bankovní asistentku Anetu pro Air Bank. Studoval obor international relations and European studies na Metropolitní univerzitě v Praze a produktový design na Scholastice. Je absolventem Google Business Academy. Podílel se na produkci festivalů (Kavárny naživo, Deziluze, Czech VR Fest).

Proto je nesmírně důležité se učení asistenta konstantně věnovat. Když někdo jen připraví základní kostru a dál se svému virtuálnímu kolegovi nevěnuje, bude robot jen těžko někdy rozumět dobře svým uživatelům. Teď nemluvím o klikacích botech, kteří nabízejí pouze výběr z tlačítek s připravenými dotazy a konverzačním stromem, ze kterého není cesty ven. Mluvím o řešení, které je schopné obsloužit zákazníka na telefonní lince, v mobilní aplikaci, na webu a třeba i v chytré domácnosti.

Správně se zeptat

Jsou jimi například Siri, Alexa, Google Assistant, naše Aneta (Air Bank) nebo Alzee (Alza.cz). Ti se od klikacích botů liší šíří svých znalostí a dovedností a také tím, že jim můžete pokládat otázky volným způsobem – nejste tak zamčeni v pasti otázek připravených. Pokud se zeptáte správně, tedy jednoduše (asi podobně jako internetového vyhledávače, to znamená „co chci udělat a s čím“) namísto zdlouhavého vysvětlování, dostanete správnou odpověď. Pochopitelně tedy jen pokud ji asistent má ve svém okruhu znalostí.

Pokud budete například chtít po Siri, aby vám řekla, jak se přihlásíte do internetového bankovnictví, asi vás zklame. Stejně tak, když se zeptáte Anety na rozsvícení světel v obýváku. Každý z AI asistentů má své pole působnosti. Pokud se na něm budete držet, pomůže vám. Nebo by alespoň měl, pokud je dobře vyvinutý a udržovaný.

Bez toho to nejde a bohužel na některých trzích (včetně českého) přináší nedostatečná péče o virtuálního kolegu ve firmě nebo nedostatečně promyšlený vývoj, někdy také v kombinaci se špatně položeným dotazem, frustraci a nedůvěru ke komunikaci s umělou inteligencí. Někdy je na vině „design“ konverzace jako takový, někdy způsob položení dotazu a jindy například i špatné zachycení otázky – to se týká nejvíc asistentů na zákaznické lince. Pokud s nimi mluvíte na rušném místě, máte sluchátka a ještě třeba špatný signál, pak se může stát, že vaší otázce nebude rozumět.

Vtipy i rap

Také je potřeba si říct, že dotazy, zejména ty položené květnatým jazykem, jako je čeština – která má navíc mnoho dvojsmyslů a jiných lingvistických zajímavostí – nemusí být správně pochopeny i když na ně virtuální asistent zná reakci. A ani to není jeho úkolem. Doporučoval bych držet se vesměs strohé, jasné a zřetelné komunikace, pak můžete být mile překvapeni jeho schopnostmi.

Vyzkoušejte je a pravděpodobně objevíte i takzvané „easter eggs“, tedy schovaná překvapení. Někteří asistenti třeba umějí vyprávět vtipy, zpívat, rapovat, nechají se pozvat na rande nebo si s vámi zahrají kvíz.

Schválně napište nám do AddAI.Life, co vtipného či neobvyklého váš oblíbený asistent umí. Nebo přijďte k nám do showroomu v Řevnicích a my vám to ukážeme.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Matyáš Leiský

 Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+14
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Povinné zálohování PET lahví a plechovek. Vyplatí se to?

3. 5. 2024 | Pavla Adamcová | 5 komentářů

Povinné zálohování PET lahví a plechovek. Vyplatí se to?

Ministerstvo životního prostředí posílá na vládu novelu, která zavádí systém zálohování a vykupování PET lahví a plechovek. Co si o chystané novince myslí odborníci?

Vyhrál jsi, hlásí kamarád. Banka varuje před novým podvodem

2. 5. 2024 | Pavla Adamcová

Vyhrál jsi, hlásí kamarád. Banka varuje před novým podvodem

Píše vám přítel na Facebooku, že jste vyhráli? Pozor na to. ČSOB varuje před novým trikem kybernetických podvodníků, kteří využívají kontakty na sociálních sítí.

Sleva jen pro někoho. Komu teď řetězce nabízejí levnější nákup

2. 5. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Sleva jen pro někoho. Komu teď řetězce nabízejí levnější nákup

Zboží v akci nebo sleva ve věrnostním programu – to už je pro české zákazníky samozřejmost. Relativní novinkou jsou ale slevy jen pro určité skupiny zákazníků. Třeba pro studenty, seniory... celý článek

Prodejní doba obchodů 1. a 8. května. Jak je otevřeno na svátky

29. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Prodejní doba obchodů 1. a 8. května. Jak je otevřeno na svátky

Někdy otevřeno, jindy zavřeno. Vyznat se v zákazu prodeje během svátků není snadné. Tady je přehled pro začátek května.

Kdo byl na našich bankovkách? Ukažte, co si pamatujete

28. 4. 2024 | Gabriel Pleska | 1 komentář

Kdo byl na našich bankovkách? Ukažte, co si pamatujete

Peníze se musí točit. V našem kvízu jsme je otočili lícemi dolů. A vy si teď podle zadní strany zkuste vzpomenout, co je vpředu.

Partners Financial Services