Dnešní situace se do určité míry podobá poslední velké recesi, konkrétně roku 2007. Od roku 2005 se platební morálka českých firem zlepšovala, dokud na přelomu let 2007 a 2008 nedošlo k prvnímu zakolísaní ekonomiky. Tehdy se začalo projevovat prodloužení návratnosti pohledávek. Všeobecnou nejistotu a zvyk platit po termínu výrazně prohloubil pád banky Lehman Brothers na podzim roku 2008. V krizovém roce 2009 čekaly firmy na platby v průměru 77 dní.
I teď bohužel můžeme čekat, že firmy, které dosud platívaly faktury řádně v termínu a to i při krátké splatnosti, můžou začít splatnost prodlužovat nebo dodavatelům prostě platit pozdě.
I proto je důležité firmu připravit na nadcházející méně pozitivní měsíce.
Připravte si varovný systém a potenciální scénáře
Většina společností si uvědomí tíživost situace až těsně před nárazem. Samozřejmým standardem snad každé firmy je sledování příjmů a výdajů, velmi často ale opomíjejí jiný důležitý proces: nesledují svoje cash flow. Peněžní toky ve firmě jsou přitom naprosto zásadní a dokážou ovlivnit její fungování v krizi.
Je důležité identifikovat jednotlivé budoucí příjmy a výdaje – co se s nimi bude dít v různých situacích? Pokud odejde náš významný zákazník, budeme mít v daném měsíci na výplaty? Co když energie zdraží o 50 procent? Za jak dlouho splatíme úvěry, pokud budou zesplatněny?
Pro krizový plán je nutné dopředu definovat, kde a do jaké míry v případě problémů škrtat. Měli bychom najít potenciální zdroje úspor a porovnat je s možnými krizovými výdaji. Ideální je s těmito scénáři seznámit také zaměstnance, aby věděli, co se může stát a jaká opatření jsou připravena. Budou motivováni k lepšímu pracovnímu výkonu a můžou se aktivně snažit hrozící potíže odvrátit. Nebo na ně minimálně upozornit, pokud je zachytí.
Lepší likvidita na účtu než zásoby v hrsti
V takřka každé krizi se zatím potvrdilo, že ji dokázaly snadněji překonat firmy s dostatečným množstvím likvidity. Úrokové sazby jsou dnes vysoké a banky jsou při půjčování peněz čím dál opatrnější. Je tedy důležité mít zajištěné prostředky, na které můžete v případě problémů sáhnout. Krizové výdaje dokážou s cash flow firmy silně zamávat, je nezbytné mít připravené zdroje, ze kterých se dá čerpat. Typicky se může jednat o předschválené úvěrové rámce (např. revolving), likvidní aktiva nebo připravený faktoring.
Na českém trhu nabízí faktoring například Platební instituce Roger, která umožňuje nejen dodavatelům velkých firem (Alza.cz, Mall, Pilulka) bezplatnou možnost v předstihu přeměnit veškeré pohledávky za těmito firmami na peníze. Díky tomu mají jejich dodavatelé připravenou likviditu v hodnotě salda pohledávek za danými odběrateli. Jsou tak připraveny na krizové situace, které nás pravděpodobně čekají.
I v případě, že máte štěstí a recese se vašeho byznysu výrazně nedotkne, současná situace vám dává možnost vybudovat stabilnější základy a využít krizi jako příležitost pro růst. Připravení můžou předstihnout konkurenci a získat pro sebe větší podíl trhu.
Dominik Stroukal
Ekonom přednášející na Metropolitní univerzitě v Praze a hlavní ekonom Platební instituce Roger. Vystudoval ekonomii na VŠE a mediální studia na UK. V minulosti působil jako hlavní ekonom několika finančních institucí a je... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem