Chceme mizerné důchody a vysoké daně?

Martin Zika | | 6. 12. 2004 | 65 komentářů
"Po roce 2010 se výdaje na důchody vyšplhají na dvojnásobek. Na výši penzí si stěžují i ti, co se na začátku 90. let vrhli do podnikání, a na důchody si nic neplatili. V současnosti získá zpět zhruba tolik, kolik do systému odvedl, jen muž s měsíčním příjmem 7 000 Kč." Toto jsou jen některé z výroků, které zazněly během debaty odborníků o reformě důchodového systému.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 12. 2004 19:54, rezjir

A opet je to tu. Proc neprijmout zásadu, ze se duchody mají vyplácet podle stejného principu, podle jakého jsou do systému vkládány, tedy dle systému virtuálních majetkových podílu. Kolác má být delen tak, jak je skládán. Zádné problémy s valorizacemi.
Pozn. A výsledky toho socialistického budování bych nevidel zase az tak cerne. HDP v Ceské republice rostl mezi léty 1938 a 1994 stejne rychle jako ve Velké Británii. Na socialistické duchodce to nesvádejte, ti alespon si dokázali nadelat nejaké deti.

Zobrazit celé vlákno

+19
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 12. 2004 15:23, Fredy

Tedy pane Karfík (pardon Jarmilo) vy nás zásobujete :-)

Zobrazit celé vlákno

-21
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 65 komentářů)

8. 12. 2004 14:42 | Jarmila

Paralela je jasná. Zisky odplývají jinam, kde jsou investovány. Privatizované a mnohdy rozkradené fabriky z velké části neexistují. Ty, které přežily nebo byly nověpostaveny, potřebují montážníky, nemají vývoj, tudíž pracují levněji a vyplácejí nižší mzdy. Vadí mi, když se cílem stává nekvalifikovaná námezdní práce. Vadí mi, že jsme pozavírali řadu fabrik, které měly možná budoucnost, ale my neměli vychovaný a vzdělaný jejich management (kdysi vedení). Mohli jsme mnoho zboží vyvážet (a nejen do Ruska a na Kubu), mohli jsme i dovážet (a nejen textil a boty). Tím nechci říct, že mi nevadí, když zmizela fabrika, která byla neživotaschopná nebo vyráběla zboží, které už nikdo nechtěl. Vývoj jde dopředu, málokdo bude používat valchu, když existuje pračka a elektřina je dostupná v poslední vesnici. Pravda, občas jsme zaspali dobu, ale rozkrást a pak pozavírat tolik fabrik, následně si vyrobit 10 % nezaměstnanost a pak se divit, že jsou nejenom malé příjmy do státního rozpočtu, ale také velké výdaje, to jsme teda fakt nemuseli. PS: pan Tutu netvrdil, že byla rozkradena výhradně Jižní Afrika, bral to obecně na celý kontinent.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 13:55 | Boucek Antonin

Prominte, ted jsem ztratil tu Vasi paralelu. Z Vaseho pohledu (a pohledu pana Tutua) rozkradena Jizni Afrika je nejvyspelejsi africky stat, kam se za praci stehuji obyvatele sousednich statu (a kupodivu se tam stehovali i za apartheidu). Mate obavy, ze Ceska republika dopadne stejne? Nebo mate nejake zpravy, ze privatizovane fabriky nevyplaci "velice chytrym a sikovnym" lidem mzdy? Vadi Vam mezinarodni transfery penez? Tusite, ze to byl britsky, francouzsky a nemecky kapital, ktery umoznil Americanum vystavet v 19. stoleti zeleznicni sit a kolonizovat Zapad? Myslite, ze jim to dneska vadi?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 13:34 | Jarmila

Tradiční role rodiny byla potlačena ještě jinak. Rodiče se brání, aby se o ně jejich vlastní děti staraly s tím, že radši odejdou do domova důchodců, aby nebyly dětem na obtíž. V domově důchodců se o ně postará placená síla, která je placena za to, že je tam celý den, zatímco současná zaměstnaná žena je v rodině pouze večer a nemá tolik času, pokud chodí na 8 hodin do práce a doma ji ještě čeká druhá směna a nezaopatřené děti, které ještě nemají a nemohou mít žádný vlastní příjem, na rozdíl od důchodců. Důchodce je toho názoru, že proč by nešel do domova důchodců, protože on si přece celý život platil na důchod. Platil státu, takže to bere tak, že stát je za jeho celoživotní platby povinen se o něho teď zase na oplátku postarat. Děti se na druhé straně brání pečovat o své rodiče. Jednak jsou plně zaměstnané, doma jsou jen večer, a za druhé oni si přece na důchod platí. Platí státu, takže považují za povinnost státu, že se o ně jednou ve stáří postará, stejně jako by se měl postarat teď o jejich rodiče. A zkuste zlomit toto uvažování! Jo, zavedení povinných plateb na penzi neznamenalo jen příjem do státního rozpočtu, nese sebou i povinné výdeje.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 8:29 | Jarmila

Jo, zapadá to do sebe, až moc dobře. Ty naše privatizované fabriky sice vyrábějí, ale jejich zisky jdou jinam, ne k nám. Ne nadarmo říkají kolegové ze Západu, že naši lidi jsou velice chytří a šikovní a kdybychom všechno nerozkradli (tím myšlena i doba socialismu), tak bychom dávno předhonili i Švýcarsko.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 5:51 | Fredy

Nebál bych jít ještě dál. Ve Švédsku bylo v jednu dobu, v některých případech, i více než 100% daní.
To povinné od ODS jste vzal kde?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 1:19

Tohle nic neřeší. Pan Rusnok se svou reformou předloženou ve chvíli, kdy se stal zaměstnancem soukromé společnosti, je první vlaštovkou, která ale doletěla na půl cesty. Kdo se chce podívat na skutečné příčiny a skutečné řešení, ať si klikne na Virtually.cz a najde článek "Důchodová reforma v ČR musí stát na demokratických principech"
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 12. 2004 13:26 | Fredy

Ano, problém je v osobní odpovědnosti. Být odpovědný za svůj osud. Jenže jsou našinci skutečně odpovědní? Odpovědnost není vtom, že máme soustavně natažené ruce k našemu všemocnému a rozhazovačnému státu. Skutečná odpovědnost musí vycházet jaksi zevnitř každého nás, musí být přirozená a přenositelná z generace na generaci. Musíme se umět postarat sami o sebe a případně své rodiny. Stát se musí postarat jen o sociálně potřebné, nic víc. A pro ty ostatní musí určovat jasná pravidla. Současný systém uplácení skoro všech je naprostý nesmysl. Ne nadarmo se říká, že kde je bohatý stát žijí chudí lidé a naopak. Ano, my máme bohatý stát, který se za nás dále zadlužuje, aby nás všechny uspokojil. Snaha je, abychom měli všichni stejně a všichni byli na tomto státu závislí. Jak to stádo oveček.
Na internetu se často objevuje názor jednoho člověka, který mi nejdříve vyrazil dech, ale později jsem si uvědomil, že není ojedinělý. Píše v různých souvislostech a k různým tématům vždy to samé:
Jsem VŠ technik, umím počítat, mám dvě děti a za ně dostávám takovéto přídavky. Od revoluce se mnoho nezvýšily. Daním v pásmu 15% a nechci tudíž rovnou daň. Ta by mě poškodila o několik desítek, či stovek měsíčně. Atd. v různých podobách to pokračuje. Co si ještě může odečíst na daních a co mu stát přidá na SS a PP. Ano stát. V jeho duší i mysli je stát patrně jeho rodná matka i otec.
Nepřipomíná vám to něco? Ano „Básníci ….“ Tady bude první dítě, potom dovolená v Jugoslávii, potom druhé dítě ….. pak už jen samá pozitiva, samé sociální jistoty.
Brrrr. To nechci, to půjdu raději zase za kopečky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 12:01 | zinfo

Fajn, řešme nezaměstnanost, ale nevyřešíme ji. 100% zaměstnanost tady již nebude. globalizace postupuje a to znamená rostoucí konkurenci. Navíc je zřejmé, že podíl nepřizpůsobivé populace poroste vzhledem k počtu dětí, které mají, ve věku, ve kterém mají a díky zdravotnictví, které dělá pokroky. Pokrok zdravotnictví a další nám prodlouží délku život. Nevím, zda jsou lidé připraveni jít do důchodu podstatně déle. Doposud se hranice důchodu posunula jen kosmeticky. Mnohem průhlednější, zodpovědnější a motivačnější je spořit si na vlastní důchod, než někam do systému, ze kterého stejně projí všichni ostatní, jen ne Vaši rodiče. Pokud průběžný systém má krátkodobý přebytek, tak jej spotřebuje, nedokáže dělat rezervy. Protože je "průběžný".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 9:31 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Také já jsem to několikrát velmi pozorně a v delším časovém horizontu zaregistroval, tu a tam a asi jako pokusně vypouštěné balónky, ve veřejných sdělovacích prostředcích, po různých diskusích a jistě pracovních materiálech. Možná prezentováno způsobem, který není zase natolik okamžitě závazný, možná tak, aby byla úniková cesta a možnost prohlásit, že se jedná vždy o osobní názor jen člena ODS, nikoli strany ODS. Zatím. Známe to. Pro mne to je o jeden dlouhodobý konkrétní závažný důvod více, proč od této strany pryč. Zajímavé také bylo pozorovat její podobné reakce, kdykoli se poslední dobou hovořilo a třáslo se stavebním spoření: to, že to je žrout daní a dnes už do absurdna postupně dovedený systém přerozdělování jí, jako prý deklarované pravici, najednou kupodivu nevadí a vždy se zatím, když o něco vážněji šlo, za tento systém a v této podobě postavila. Promitivní populismus, demagogie a oportunismus: cha, chááá, pojmy jak z Rudého práva před rokem 1990, ale (a žel) mi na tuto stranu dokonale sedí :-(( Ať se panáčci s panenkami navzájem drží v hrsti, ať jeden kontroluje druhýho, jednou více ten a potom onen, ale Pánbu s námi a zlý pryč, pokud by právě tato strana získala o příštích parlamentních volbách většinu...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2004 0:24 | rebel

Jedním z "objevů" reformátorů je tzv. druhý pilíř důchodových příjmů. Nedávno jsem četl, že v ČR spoří asi 2,5 mil. lidí v penzijních fondech. Když k tomuto číslu přičtu podnikatele, kteří na tyto systémy kašlou a spoří si sami, důchodce a děti myslím, že už moc lidí nezbývá. Po zavedení tohoto objevu (dle ODS povinně, dle Špidly dobrovolně) můžou do tohoto systému zapojit leda uklizečky s životním minimem a nezaměstnané. Pokud tedy nebude druhý pilíř stačit musí se zavést třetí, čtvrtý až padesátý. Přitom by stačilo zavést 100% daň a bylo by to vyřešeno. A ty fondy by se měly svěřit Železnýmu (ne oštěpaři, ale tomu židovi z evropského parlamentu).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 12. 2004 19:44 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Ano, máte pravdu, že povinné odvody na důchody tady nejsou od nepaměti. Jsou tu od té doby, kdy bylo jaksi záhodno odrthnout, právě i místně, generaci produktivní od té už postproduktivní. Dokud se sedlák (a celá jeho rodina) lomozil na poli třeba tady v podhůří, tak to bylo každému zřejmé i biologicky: musel se postarat o své děti a o už nemohoucí rodiče, neboť oni se, když on byl malý a nemohoucí, postarali podobně o něj a o jeho pradědu a prabábu. A samo, že se postaral spíše a především naturálně: ubytováním, stravou a fyzickou pomocí. Jakmile ale sedlák odešel dolů do kraje, do textilek nebo do hutí, už to tak nešlo a musela se věc nějak řešit, také právě skrze peníze. A průběžný systém věc uspokojivě řeší, dokonce šikovně obchází fakt inflace, tedy znehodnocení úspor "na" důchod. Ano, řešme demografický problém, zaměstnanost, a vyřešíme důchody. Proti spoření si na "důchod" nic nemám, upozorńuji :-))
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 18:11 | zinfo

Pro Jarmilu S tunely máte pravdu, ale s placením na starší generaci nikoli. Povinné odvody na důchody tady nejsou od nepaměti. Jednou to začalo. A pro první důchodce to bylo terno, když bez úsilí byli tlačeni do vyšších pater. Je to vlastně letadlo, kdy počet účastníků nesmí klesat. Dnes však počet účastníků klesá a navíc, vzhledem ke zvyšující se délce života, počet již neplatících pasažérů roste. To je čistá matematika. Je pravda, že se dřívější přebytky prožraly a rozkradly, ale stejně by to dnes nestačilo. Trend je daný. Pokud jde o studenty. Nepsal jsem: zaveďme školné a nebudou odcházet. Jejich odchodu nezabráníme. Odejdou tam, kde jejich (všila jste si slova jejich)vzdělání ocení lépe. Dnes je to tak, že společnost investuje do vzdělání lidí, a on s jejich investicí odejde jinam. De facto je taky tunel.:) Nic proti migraci, ale je lepší v tom mít pořádek. Je zvláštní, že společnosti, kde si lidé vzdělání platí, si jej také více váží a taková společnost roste rychleji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 18:07 | Fredy

Za, slušně řečeno, přehmaty vždy hledejte konkrétní lidi i když politiky, ale ne politické strany. Jinak se z toho zblázníte. To bychom museli mít na každé volební období úplně nové strany. Bez historie, dobré i té špatné. Jim byste věřila? Proč třeba v USA nemají nové strany žádnou šanci? Proč u nich jednou vyhrají demokraté a podruhé zase republikáni a to i přes různé aféry a přehmaty? Mají program, který tamní lidi zajímá. Mě také zajímá program a proto sleduji další vývoj modré šance. Program současné vlády mě neoslovil. Přesto, že bych si v ODS dokázal představit některé nové lidi a zase bych jiné mohl postrádat, tak ji hodnotím, jako celek. Program modrou šanci považuji za dobrý a v některých případech za nezbytný. Teď mě zajímá kdo ji bude uvádět v život. Zajímá mě hlavně budoucnost ODS, s minulostí již nic neudělá. Možná, že pro některé voliče by mohla ODS vystoupit před veřejnost a omluvit se za přehmaty při přechodu z komunistického centrálního nesmyslu na tržní hospodářství. Odříznout se od minulosti. Myslíte, že by to zabralo?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 17:30 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Ano, to jsem měl především a také na mysli: slovo spokojenost je to pravé.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 16:09 | Fredy

Zajímavé. Celkem bych s tím souhlasil. Jen někdy nevím, zda je to jen u nás, nebo zda se jedná o celoevropský trend. Když jsem třeba nějaký čas v Holandsku, tak mi ty vzájemné sousedské vztahy připadají lepší, upřímnější a poctivější. Nemyslím si, že to hrají. Na to je znám dost dobře. I když i tam mají nyní malé excesy. Totéž ale cítím i třeba v Rakousku, Švýcarsku apod. Pořád si myslím, že je to jakýsi rudý vir v každém z nás. Takový malý zažraný komunista pod kůží. Přítel z Rakouska mi po revoluci v roce 1989 říkal, že ekonomicky jsme schopni je dohnat za deset let, ale morální bahno ze sebe dostaneme nejdříve za dvě generace. Dost mu dávám za pravdu. Ale to jen tak, aby řeč nestála. Chtěl jsem jen k vašemu závěru upřesnit, že bychom se měli bavit o spokojeném stáří, nikoliv o důchodech a důchodcích. Spokojené stáří mohu prožívat třeba až v sedmdesáti letech a naopak do soukromého důchodu jít třeba už v čtyřiceti pěti letech.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 15:32 | Bouček Antonín

Jo jo, život je těžký. "V porovnání s čím?" ptal se na to Voltaire.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 14:32 | Jarmila

A ještě dodejte: do nemovitosti dále neinvestují, pouze ji udržují, protože jim to už na dožití stačí. Jakmile dožijí, bude nemovitost potřebovat rekonstrukci za nějakých minimálně 0,5-1 mil. Kč, aby odpovídala modernějším požadavkům (střecha, zateplení, nové rozvody vody, tepla, možná dlažby, omítky a další). Ano, pokud prohloubíme vnitřní dluh, můžeme si namlouvat, že se dneska máme docela dobře. Stačí se podívat na vesnici do tzv. rodinných domků, starších než jedno století. Generace našich rodičů chtěla žít moderněji, a tak si z maštale udělali obývák, na dvoře zrušili budlík se srdíčkem a uvnitř vybudovali normální koupelnu a splachovací záchod. Někde na bydlení přestavěli i stodoly.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 14:24 | Jarmila

Ještě neco: oni (dnešní důchodci) platili svým rodičům. My budeme platit také svým rodičům a šetřit si na vlastní důchod. Co ale udělá s našimi odvody do důchodového systému stát? Rozkrade je, jako to udělali komunisté v 50. letech s penzijními fondy? Pokud vím, tak někdy do r. 1998 byl státní důchodový účet v přebytku. Kampak se ty penízky poděly? Do zahraničních misí? Na televizi Nova? Firmě Diag Human? Na Bahamy? Na několikrát předraženou dálnici D47? Nechtělo by to konečně jinou vládu (ale kterou, když modrá vytunelovala, co se dalo, a růžová vylizuje ten zbytek)?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 13:45 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

...ehm, já si myslím, že to ale do sebe stále pěkně zapadá: tak jako si dnes nikdo asi nedělá moc starostí s důchodovým systémem Křováků, a přiznám se bez mučení, že já také ne, tak zde už, budeme-li řešit problém našich "českých" důchodů a celý náš demografický problém, tak s volantem řešení už bude točit někdo jiný, než právě my. Také právě z důvodů, co uvádí Jarmila, a tak je problém stále více globalizovaný s očekávatelnými střety zájmů. Naše pozice je, žel, slabší. My tak možná ještě, pokud nám dovolí, budeme šlapat na plyn, ale s brzdou si už tak nejsem jist a benzín si celý zaplatíme sami. Jestli dojedeme do nějaké pouště právě ke Křovákům, tak to nevím...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2004 13:03 | Bouček Antonín

Pan Tutu zapomněl dodat, že v jeho případě přišli kolonizátoři až poté, co bylo původní obyvatelstvo (Křováci) vyhnáno dalším černým národem (tuším Xhosa) do Kalahari a tento další černý národ (tj. Xhosa) byl podmaněn a masakrován bojovným Zuluy (což byl také černý národ). Kolonizace byla samozřejmě kolonizace, ale takový zuluský král Shaka se na prostředky také příliš neohlížel.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Eva Štěpánková

podnikatelka, Ryor

Vladimír Pikora

ekonom

Eva Štěpánková
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Vladimír Pikora
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services