Penzijní fondy: výnosná investice, o které se neví

Petr Fejtek | | 17. 6. 2003 | 63 komentářů
Mnoho lidí si myslí, že investice do penzijních fondů je nudná a nevýnosná. Jenže stačí pořádně počítat a zjistíme, že výnos penzijního připojištění může být velmi zajímavý i pro mladé.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 6. 2003 9:36, axel

Vaše tvrzení je nepravdivé, pokud by majetek PF nestačil k úhradě jeho splatných závazků, byl by PF předlužen, jinými slovy v úpadku. Namístě by tedy bylo na majetek takového PF prohlásit konkurs. Likvidace je proces, kterým musí projít každá právnická osoba, která má zaniknout bez toho, že by veškerý její majetek přešel na někoho jiného (např. sloučením). Likvidace tedy nic neříká o platební schopnosti likvidovaného subjektu a rozhodně nejsou výjimkou likvidace, které skončí po uhrazení všech závazků likvidovaného subjektu přebytkem. Opatřete si lepší informace než se pustíte do takovýchto kategorických tvrzení.

Zobrazit celé vlákno

+12
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 6. 2003 7:48, fmarek

Článek je to potřebný, ale je to tak nějak uchvátané a sem tam tam něco chybí. Například píšete: Další zvýhodnění se pak vztahují na příspěvek zaměstnavatele:
3) do výše 3 % vyměřovacího základu sociálního pojistného (zjednodušeně odpovídá hrubé mzdě) neplatí zaměstnavatel ani zaměstnanec odvody na sociální a zdravotní pojištění;
4) příspěvek zaměstnavatele nepřesahující 5 % mzdy není součástí zdanitelných příjmů zaměstnance.
Správně by bylo 3) do výše 3 % vyměřovacího základu sociálního pojistného (zjednodušeně odpovídá hrubé mzdě) se jedná o daňově uznatelný výdaj. U těchto příspěvků jsou odvody na sociální a zdravotní pojištění zaměstnance a zaměstnavatele osvobozeny vždy a to v jakékoliv výši. I to je zajímavý faktor. Dále v textu uvádíte, že do fondu při platu 20.000 Kč jde 2.500 Kč. Tam mi někde chybí zmínka o tom, že si zaměstnanec platí 1.000 Kč sám. K dalšímu se vrátím později.

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 63 komentářů)

18. 6. 2003 19:46 | JirkaZ

Máte pravdu. Měl jsem ale na mysli, kolik procent klientů má takovéhoto zaměstnavatele.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 19:44 | JirkaZ

Uznávám, nemám tolik optimismu jako vy. Proč by stát musel spoření na důchod podporovat ? V ústavě to není - dovedu si představit, že podpora PP se změní tak, že nebude degresivní, ale lineární s nižším procentem. Nebo taky nebude vůbec - viz příspěvek od Miša. Přes daňové odpočty těžko, když 2/3 lidí neplatí daně, není co odpočítávat. Vážně si stím nejsem jistý.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 17:06 | Václav Polák

Už jenom technická poznámka - dodatek V likvidaci u obchodního jména znamená, že se firma likviduje a již neprovádí svou činnost, stejně jako dodatek V konkursu upozorňuje, že jde o firmu v konkursu. Jde o předpis obchodního zákoníku, který nijak nesouvisí s tím, co se stalo s klienty.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 16:02 | páter Ferda

Milé dámy, žádný stát vklady negerantuje, to si pěkně platí do fondů pojištění vkladů ti blbci, to tam své peníze válejí (pak je tedy jen transferují ještě větším...). U penzijních fondů se jistě nějaký systém garancí domyslí jako v Polsku či na Slovensku. Ale absolutní jistotu máte vždy jen tu jednu poslední (a ani tu vám nezaručuje stát).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 15:23 | Miso S.

Asi by ste sa dost cudoval. Na Slovensku mame obdobu k Vasim PF a sice Doplnkove dochodkove poistenie. Prispevky na DDP su odpocitatelnou danovou polozkou do 10% rocneho prijmu zamestnanca, maximalne vsak do 24000 Skk/rok. Samotne cerpanie dochodku je potom zdanovane 10%. Aj som nad tym uvazoval, lebo v mojom pripade by bola danova uspora celkom zaujimava. Prispevok od zamestnavatela v mojom pripade ocakavat nemozem.
Ale pozor! Od roku 2004 prichadza dochodkova reforma, kde sa konkretne navrhuje, ze prispevky na DDP pojdu z cistej mzdy a cerpanie dochodku nebude zdanovane. Tym sa stracaju vsetky danove vyhody DDP.
Takze nic nie je iste. Napriklad sa moze stat, ze raz nejaka socialisticka vlada Vas dochodok znarodni a Vam bude vyplacany opat len dochodok od statu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 15:01 | Ceny

Pochybuji, ze by klientu byli miliony, rozhodne ne pred tremi lety, kdy tyto fondy zkrachovaly. Ale zatim stale nemate zaruku, ze jich priste nebude treba 250'000 (jako u zkrachovale Union Banky), a samotny fakt, ze stat prispiva na sporeni, ktere nekdo muze vytunelovat, neni v poradku (i kdyby klienti byli pouze dva). K likvidaci - mozna klienty nektrerych PF prevzal jiny fond, ale likvidace znamena, ze fond ma financni problemy. Pokud by to melo byt pouze prevedeni klientu k jinemu fondu, mohl by puvodni fond standardne ukoncit svoji cinnost a nemusela by probehnou likvidace (coz znamena, ze ne vsichni veritele byli uspokojeni). _ Pro O.Schona: Nechcete to timto zpusobem vsem podvedenym klientum vysvetlit - ze si za to muzou sami? Pokud nekdo vytuneluje banku nebo fond, tak za to vlastne mohou klienti?. Proc by klienti UB meli byt hladovi - ze si chteli nekam ulozit penize? Vase logika me opravdu zarazi. Ale kazdopadne jsou na tom klienti UB relativne lepe, nez klienti zkrachovalych PF, protoze v UB dostanou onech 90% vkladu (a max. nejakych 270'000), kdezto klienti PF nedostanou NIC! (mozna nejakych 5%, pokud si je nenecha likvidator za svoji praci).
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 14:27 | Václav Polák

Pokud si mám vybrat mezi životní pojišťovnou a penzijním fondem, vždy budu více věřit PF, který se věnuje jedné oblasti a jeho rizika jsou výrazně nižší než u pojišťoven. Ad Thalia a Viva - co jsou to desítky tisíc klientů vůči celkovým milionům? K rozdilu slouceni a likvidace - ano, neni to to same, jsou to dve ruzne cesty. Pri slouceni neni likvidace, mozne je ale take predani klientu jinem u fondu a nasledna likvidace fondu predavajiciho. To se pouzije v pripade, ze by nechtel kupujici prejimat rizika spojena s fungovanim predchoziho PF. Likvidace po krachu je pak třetí věc.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 14:17

Jak je to s jinymi fondy nevim, ale u fondu Thalia a VIVA (radove desitky tisic klientu) klienti jiz prakticky o penize prisli. Majetek fondu se pohybuje kolem 5% a k zadnemu vyplaceni uspor behem 3 let od konkurzu a nasledne likvidace stale nedoslo (ani k prevedeni do jineho fondu). Mimochodem, slouceni neni stejne, jako likvidace http://www.mfcr.cz/static/fintrh/penzfond.htm Znovu opakuji, ze riziko krachu fondu tady je (ac je podle Vas zanedbatelne) a bez dalsich garanci povazuji PF za relativne rizikove (vzhledem k jinym zpusobum sporeni). Nebo mozna mate jistotu, ze dany PF nebude mit behem nasledujicich 40 let problemy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 14:07 | TGP

Ono to na první pohled nevypadá moc efektivně, ale koruna ke koruně a za delší období to přinese zajímavé balíčky. Na nový dům to sice nebude, ale i pár korun navíc se bude hodit. Myslím, že základem je využít státní podporu a věci navíc jsou pak bonusy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 14:06 | Ondřej Schon

Ano, myslím, že klienti Unionky, jiných malých bank i kampeliček si za své problémy mohou sami. Kdyby používali hlavu a nebyli hladoví, mohli mít své peníze dodnes. Ale za blbost se platí - i když u nás ne tolik jako ve světě, kdy by žádný parlament nenavyšoval zákonné náhrady ani o korunu.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 14:04 | Alex Fait

Ad 3: Bezpochyby ano, protože stát bude muset čím dál tím intenzivněji soukromé úspory na důchod podporovat. Takže pokud se dá očekávat nějaká změna, tak směrem ke zvýšení podpory, pravděpodobně zvýšením daňových odpočtů.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 14:00 | Alex Fait

Ad 2: Záleží na zaměstnavateli, schopnosti zaměstnance vyjednávat i na případné síle odborů. Znám několik firem, kde to tak k vzájemné spokojenosti udělali. Záleží na tom, kde pracujete.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 13:59 | Václav Polák

Nemanipulujte prosím s fakty. To, že je fond v likvidaci, neznamená, že klienti přišli o peníze. V naprosté většině případů jde o likvidaci po převedení klientů A jejich úspor. Pokud pominu dva malé penzijní fondy, řekl bych, že žádný krach se nedá očekávat. Ano, mohou přijít fúze nebo odprodej kmene a následná likvidace, ale to je standardní postup, který klienty nijak neohrožuje.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 13:58 | Alex Fait

Ad 1: Myslím, že velké PF na českém trhu jsou stejně stabilní jako velké banky a velké pojišťovny. Riziko krachu je tedy mnohem nižší než před pár lety, ale vyloučit při nějaké katastrofické situaci nelze nikdy. Pokud by se ale položila treba Societe Generale i s dceřinými bankami, byl by to obrovský šok pro celou Evropu a muselo by se stát něco hodně špatného, aby to nastalo.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 13:50 | Veronika

Ano, souhlas, je zvláštní, že stát garantuje bankovní vklady a ne penzijňáky, docela by mě zajímalo, proč to vzniklo?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 13:37 | Ceny

To V.Polak: V likvidaci je momentalne 11 fondu. Muzete se presvedcit zde http://www.finance.cz/toASCII/home/penzijni_pripojisteni/abecedy/penze_8/ Konkretne u fondu Thalia sice sance prestoupit k jinemu fondu byla, ale jednalo se o nove sporeni (neboli klienti se prevedli, ale penize ne - protoze zadne nebyly). Likvidace neni po trech letech stale ukoncena (podle informaci zbyva cca. 5% majetku).
To O.Schon: Neprijde Vam trochu zvlastni system, ze stat prispiva prispevkem na pripojisteni a pritom jeho kontrola je takova, ze fondy zkrachuji? Bez jakekoliv garance? A mimochodem fond jim vybral zamestnavatel, ktery jim prispival. To ze fond zkrachoval, byla vlastne chyba klientu, ze? :-| Vypravejte napr. klientum Union Banky, ze meli pouzivat hlavu a vybrat si solidni ustav.
Chtel jsem upozornit, ze dodnes neexistuje garance ulozenych vkladu a ze fondy krachovaly a pravdedpodobne krachovat budou. Pokud se nezmeni podminky pro PF, prijde me bezpecnejsi setrit jinym zpusobem.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 13:32 | Martin Brož

Dneska už je legislativa na slušné úrovni, trošku možná pokulhává kvalita dozoru na ministerstvu financí, ale obecně myslím, že podvodníci už jsou pryč a vyberete-li si kterýkoliv z prvních desíti fondů podle velikosti, nemůžete prohloupit. Stavební spoření je fajn, je opravdu nejvyšší čas ho naposled využít, ale pokud máte alespoň pár stokorun navíc, měl byste využívat alespoň přímé státní podpory k penzijku co nejdřív. Postupně pak můžete svůj příspěvek zvyšovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 13:23 | Ondřej Schon

Jo, za blbost se platí. Když si nebyli schopni vybrat fond slušného správce a používat hlavu, tak za to museli zaplatit. Neházejte to ale na systém, chyba je to jejich a ne penzijních fondů...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 13:13 | Václav Polák

Nepřehánějte. Zkrachoval jediný PF, ostatní byly převzaty knkurencí právě proto, aby se zaručila vyváženost trhu. Srovnejte si to s bankovním sektorem nebo vytunelovanými investičními fondy a pak něco vyprávějte o rizicích. Navíc se stačí podívat na majitele dnešních fondů a v naprosté většině jde o důvěryhodné finanční skupiny, které jsou tady na mnoho let a žádný skandál si nemohou dovolit.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2003 10:42 | Mirka

Souhlasím s Vámi. Jsem ochotná se o sebe postarat, ale chtěla bych, aby stát 100% garantoval to, co si já budu 20 let spořit do penzijního fondu. Nebo se Vám zdá normální, aby jste za 20 let spoření zjistil, že fond někdo vytuneloval a vy se těsně před důchodem ocitnete nad "propastí" a nebo v síti sociálek.



+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Kužel

prezident Hospodářské komory

Zdeněk Matějovský

podnikatel, Povlečení Matějovský

Petr Kužel
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Zdeněk Matějovský
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services