Očima expertů: České firmy ve světě. Kdo nám dělá dobré jméno?

Co vás napadne za firmu, když se řekne Švédsko? IKEA, Volvo, vodka Absolut? A jaká firma či značka by mohla vytanout cizinci, když se řekne Česko? Ptáme se ekonomů Pavla Kohouta, Petra Macha, či Lukáše Kovandy, ale i politologa Jiřího Pehe a dalších osobností, kdo podle nich „vzorně reprezentuje“ Česko.
Očima expertů: České firmy ve světě. Kdo nám dělá dobré jméno?

Škoda Auto, Agrofert, Moravia Steel, PPF – velké firmy s obřími tržbami, které budí obdiv spousty byznysmanů. Obyčejní spotřebitelé zase nedají dopustit na Kofolu, Student Agency či Plzeňský Prazdroj. Mají tyto značky dobrou reputaci pouze v České republice, nebo se o nich pozitivně mluví i v zahraničí? A které další firmy nás ve světě „vzorně reprezentují“?

Často můžeme zaznamenat nářky typu: Baťa dobyl svět, jenže podobní podnikatelé se už tady nerodí. Opravdu se ale nenajde česká firma, která udělala díru do světa? Jistě jich existuje celá řada. Zkusme si to: Úspěšné antiviry Avast a AVG, Koh-i-noor, který vyváží kancelářské potřeby do celého světa, jeden z největších evropských výrobců nemocničních lůžek firma Linet, nebo české sklářské a designerské podniky, které slaví úspěchy na Arabském poloostrově... Ve výčtu tuzemských firem, jež se prosadily v zahraničí, bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Paradoxní je, že se o některých z nich v České republice takřka neví.

Není úspěch jako úspěch

V našich končinách se přitom někdy obdivně skloňují jména podniků, které si něco takového vůbec nezaslouží. V jejich pozadí najdeme podnikatele, kteří se topí v penězích, na dovolenou jezdí s čelními politiky do Toskánska či na Maledivy a své obchody tam s nimi projednávají na luxusních jachtách či golfových hřištích. Většinu příjmů jejich firem tvoří státní zakázky. Takové firmy by se v opravdové mezinárodní konkurenci nikdy pořádně neprosadily. Určitou útěchou nám může být alespoň fakt, že se stále najde mnoho takových, kteří se svůj byznys snaží dělat poctivě, a někteří z nich se ani nebojí vydat do světa a opustit český zatuchlý dvorek. Zaslouží si pozornost a obdiv.

A co si o tom myslí osobnosti, které oslovil server Penize.cz? Jaké tuzemské firmy dělají podle jejich názoru České republice ve světě dobré jméno?

 

JIŘÍ PEHE

politolog

-21
+
-

Nejlepší jméno Česku dnes dělají firmy, které byly součástí nejúspěšnějších příběhů privatizace do rukou velkých zahraničních firem (například Škoda Auto), a pak firmy, které někdo vybudoval od píky na základě vlastních nápadů a úsilí, jako je například AVAST. Naopak nejhorší reputaci mají doma i v zahraničí dodnes firmy, které získali jejich dnešní majitelé různými pochybnými metodami během české privatizace bez kapitálu.

PETR MACH

ekonom

Petr Mach
+90
+
-

Myslím, že cizinci si utvářejí obrázek o České republice, spíš podle lidí než podle firem. Dobré nebo špatné jméno naší zemi dělají jednotliví naši občané, podle toho, jak se v cizině chovají. Žijeme v globalizovaném světě, kde firmy většinou patří lidem z různých koutů světa – cizinci těžko určí, která firma je „česká“. Mnoho firem je vlastněno zahraniční firmou, která je zas vlastněná akcionáři z různých zemí světa. Proto ani my většinou nevnímáme jednotlivé zahraniční firmy jako reprezentanty nějakého národa. Copak dnes víme, jestli je Opel auto „německé“, „americké“, nebo „čínské“?

PAVEL KOHOUT

ekonom

Pavel Kohout - ekonom, ředitel pro strategii společnosti Partners
+16
+
-

Určitě banky, které svými zisky podstatně zlepšují finanční situaci svých zahraničních matek. Jen škoda, že z toho nemáme nic kromě záporné platební bilance.

PATRIK NACHER

provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com

Patrik Nacher
+5
+
-

Teď je otázkou, co to vlastně je tuzemská firma. Je to Škoda Mladá Boleslav, která patří Němcům? To je možná jeden z problémů po revoluci, že nám příliš ryze českých firem nezbylo. Přitom každá země (i evropská) si chrání vlastní zájmy, klenoty v podobě úspěšných firem, byť navenek se jejich politici tváří jako velcí „Evropani“. U nás to ovšem jaksi nefrčí. Z tohoto úhlu pohledu jsou mi sympatické firmy, kde je majitelem od začátku až do současnosti konkrétní fyzická osoba, která svojí aktivitou překonala hranice Česka – Tomáš Březina z firmy Best, Petr Kellner z PPF, Andrej Babiš z Agrofertu či Zbyněk Frolík z Linetu.

JAN TRAXLER

ekonom, ředitel FINEZ Investment Management

Jan Traxler
+8
+
-

V prvé řadě určitě Škoda Auto, obliba škodovek ve světě poslední roky velmi roste, neboť jsou úsporné, bezpečné a mají i solidní design. I když otázkou je, kolik majitelů škodovek v zahraničí má vůbec tušení, že jde o českou značku. Na druhém místě bych zmínil pivovary, zejména značky Budvar a Pilsner Urquell, ale i mnohé další. Věhlas české bižuterie je bohužel řadu let na ústupu. Přichází však nové firmy, které se prosazují ve světě. Za zmínku stojí například firma Elmarco, jeden ze světových lídrů v oboru nanotechnologií. Nebo firma Walmark a její vitamíny. Škoda, že většina prosperujících českých firem přesidluje do Nizozemí, utíkají nám daně a přicházíme o renomé české značky ve světě.

ALEŠ TŮMA

ekonom, analytik společnosti Partners

Aleš Tůma – ekonom, analytik společnosti Partners
+16
+
-

Například banky, které si svojí krizí prošly na konci 90. let a do následujících globálních průšvihů se pak ani nestihly namočit, takže jsou dnes zdravější než jejich zahraniční matky. Ale vážněji – každého asi napadnou tradiční značky jako Budvar nebo Škoda, celkem slušnou díru do světa udělaly antivirové firmy Grisoft nebo Avast, z nichž jedna už je v USA na burze a druhá se tam chystá. Ale skutečně zajímavé jsou různé malé firmy, o kterých člověk sotva slyší. Tušili jste třeba, že kriminalisté od USA po Čínu používají elektronové mikroskopy české firmy Tescan? Já taky ne, dokud jsem si to nepřečetl v novinách. Stovky a tisíce podobných podnikatelů jsou skutečně „solí země“ a jestli může někdo z Česka udělat „druhé Švýcarsko“, tak jsou to oni. Stát by jim proto měl házet pod nohy co nejméně klacků.

MARTIN PROKOP

ekonom, analytik Next Finance

Martin Prokop
-13
+
-

Nejznámější společností, která má podle mého i dobré jméno ve světě, je Škoda Auto. Daří se jí uchytit na všech světových trzích, když nabízí zákazníkům velice dobrý vztah mezi cenou a kvalitou. Podle mého názoru má stále dobré jméno ve světě také české sklo, i když již nemá tak velkou důležitost v rámci českého průmyslu. Nicméně je zde spousta firem, které dokážou svoji produkci prodat na zahraničních trzích a o které je vysoký zájem. Jako konkrétní příklad můžeme uvést společnost Titania Lux, která vyváží do celého světa skleněné lustry.

TOMIO OKAMURA

viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Tomio Okamura - vícepreziden Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
-107
+
-

Z těch nejsilnějších to jsou v prvé řadě firmy Škoda – jak automobilka, tak i Škoda, která vyrábí energetické celky. Ale je tu i spousta malých firem, pivovary, skláři, kteří se chytli v arabském světě, nebo foukali trofeje pro Tour de France. Úspěšně vyvážíme technologie i stroje, třeba hutní, koksárenské nebo telekomunikační.

LUKÁŠ KOVANDA

ekonom a publicista

+16
+
-

Anketa

Kdo to podle vás vidí opravdu ostře?

Dobré jméno ve světě Česku dělají prostě všechny firmy, které se do světa vůbec dostanou – v tom smyslu, že se opravdu uchytí na některém ze zahraničních trhů. To samo o sobě je dokladem konkurenceschopnosti a jakákoli konkurenceschopná firma dělá České republice za hranicemi dobré jméno. Za hranicemi už totiž zpravidla nemůže k úspěchu postačit pouhá známost s politikem či na jejím základě podezřele získaná veřejná zakázka, „kmotrovství“ a další nekalosti, z nichž některé firmy či podnikatelé tyjí na českém území.

Mám-li být konkrétní, pak jsem v poslední době zaregistroval následující česká jména a značky v zahraničním kontextu: Škoda, Prazdroj, Petrof, Absint [Hill’s Liquere], AVG, Becherovka, Avast, Home Credit a jistě i mnohá další, jejichž představitelům se tímto omlouvám, že jsem je explicitně nejmenoval.

A jaký je váš názor? Které firmy nám dělají ve světě dobré jméno? Napište nám do diskuze.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 3. 2012 6:49, petr

Václav Klaus

+2
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 3. 2012 9:08, Patrik

To mate pravdu a ja to uznavam,ale podle meho nazoru by se melo diskutovat podle reality.PS:Nerikam ze mam IQ 180,ale reknete me ,co je spatneho na chytrosti.Nebyt urcite inteligence,jeste dnes by jsme chodily po 4.Zapomel jsem na to ,ze zijeme v ČR,tady je porad chytrost a um brano jako nemoc.

S pozdravem Patrik

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pavel Krčma: V čem tkví úspěch českých antivirů? Máme tendenci se ve všem šťourat

14. 1. 2012 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Pavel Krčma: V čem tkví úspěch českých antivirů? Máme tendenci se ve všem šťourat

Kudy se dostane virus do vašeho počítače? Kde fungují burzy s přístupovými údaji k bankovním účtům a platebkám? Na tyto i další otázky o internetovém zločinu odpoví odborník na boj... celý článek

Český restauratér dobývá Ameriku. Exkluzivní rozhovor s Tomášem Karpíškem

10. 9. 2011 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Český restauratér dobývá Ameriku. Exkluzivní rozhovor s Tomášem Karpíškem

V rozhovoru s majitelem sítě restaurací Ambiente se dozvíte, jak těžké je otevírat podnik v New Yorku, že v Americe jsou taky složitá pravidla, ale nikdo se je nepokouší obcházet, ale... celý článek

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

4. 6. 2011 | Martin Vlnas | 9 komentářů

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

„Zatím investujeme do charity druhého řádu – veřejné dopravy. Většina toho, co vyděláme, jde teď na vlaky. Věřím ale, že za pět, deset let bychom mohli celý roční zisk odevzdávat na... celý článek

Karel Janeček: Víc už vydělávat nemůžeme

14. 5. 2011 | Martin Vlnas | 19 komentářů

Karel Janeček: Víc už vydělávat nemůžeme

„Může to vypadat, že nic neděláme, ale zdání klame… Pokud máte na vesnici koloniál, tak přece také nic nevyrábíte. A nikdo si na vás prstem neukazuje. Právě naopak. Poskytujete lidem... celý článek

Tomio Okamura: Z popeláře milionářem

28. 3. 2011 | Ondřej Tůma | 15 komentářů

Tomio Okamura: Z popeláře milionářem

Exkluzivní rozhovor s Tomiem Okamurou, viceprezidentem Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a úspěšným podnikatelem, o tom, jak spletitá může být cesta na vrchol. Kromě jeho... celý článek

Partners Financial Services