Papírové dálniční známky skončí a nahradí je elektronická verze. Nový systém má začít fungovat od roku 2021. Potřebnou změnu zákona dnes schválili i senátoři.
Ministerstvo dopravy očekává, že elektronické známky zvýší roční příjmy z dálničních poplatků o 220 milionů korun (pro představu: loni šlo o příjmy přes pět miliard) a zároveň sníží provozní náklady až o 120 milionů ročně. K vyšším příjmům má přispět hlavně lepší kontrola prostřednictvím kamer na dálnicích.
Zdarma mají po dálnicích jezdit auta na elektřinu nebo vodík, případně hybridy používající kromě elektřiny nebo vodíku ještě jiné palivo. Poloviční slevu by dostala auta poháněná zemním plynem a biometanem. Bez zvýhodnění by zůstala auta na zkapalněný ropný plyn (LPG).
Novela měla původně umožnit zdražení roční známky z dosavadních 1500 až na 2000 korun. Dosavadní maximum, které platí od roku 2012, je totiž dáno zákonem, a ke zvýšení stropu je tedy nutná jeho změna. Na vládě by pak bylo, zda takovou možnost využije a zda se k využití maximální částky dostane postupně, nebo jednorázovým skokem. Návrhu ministerstva dopravy se ale ministři nakonec zalekli a prostor k budoucímu zdražení zatím neotevřeli ani teoreticky.
Pouze elektronicky lze platit za dálnice na Slovensku nebo v Maďarsku. Některé další země – třeba Rakousko – nabízejí elektronickou i papírovou verzi. A třeba ve Slovinsku není jiná možnost než lepení na sklo.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem