Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Co se děje | 8. 4. 2008 | 11 komentářů
„Když vlastní člověk firmu, může zkrachovat, když nebude poptávka po jeho zboží,“ shodli se žáci deváté třídy v hodině finanční gramotnosti na riziku majitele podniku. Zatím jsou v Česku první vlaštovkou, ale za pár let by se u nás o financích měly učit všechny děti na základních a středních školách.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 4. 2008 19:30, TVK

V porevolučních letech se vyrojila spousta různých návrhů na různé předměty nebo bloky, které by se podle navrhovatelů měly projevit v osnovách. A tohle je zase další a se spoustou ještě někdo přijde. Bude pak na školách vůbec prostor, na "normální" předměty? Bohužel nevím, nakolik se základní nebo střední školství za posledních 15 let změnilo, ale já si jej pamatuji z velké části jako mechanickou výuku faktů, které stačilo bez hlubší znalosti věci odříkat. Pochopení se příliš nevyžadovalo, stejně jako indiviualita.

Podle mne stačí vést žáky na ZŠ a SŠ obecně k samostatnosti a pochopení několika málo naprosto základních principů, které jsou základem pro pochopení "nádstavby". Když se mechanicky naučím nádstavbu, tak mi to je k ničemu. A v případ "finanční gramotnosti" se jedná o naprosto banální věci jako je sčítání / odečítání (= vydělám / utratím), procenta a složené úrokování (= zaplatím). Bohužel, tyhle věci často momentálně nechápou ani lidé s VŠ, i když je to o používání obyčejného selského rozumu. Myslím, že tohle lze řešit ve standardní výuce matematiky, kde se lze zařadit "praktické" a podle mne i pro děti zajímavé příklady z reálného života (půjčka na dovolenou, koupě LCD neboPlaystation na splátky, simulací investice atd. atd.). To, že lidé nemají finanční vzdělaní často není taková tragédie jako to, že spousta z nich zřejmě neumí číst (p.a. malým písmem dole), neumí obecně hájit své zájmy a práva a příliš důvěřuje těm, ktří pracují na základě zisku (podepíšu aniž si přečtu nebo proberu s někým, kdo tomu rozumí a komu můžu důvěřovat). Přitom stačí jediné, naučit děti principu odpovědnosti a samostatnosti (Nevím - Zeptám se, Když se nezeptám - Raději nic Nesjednávám,. A když sjednám - tak se pak nedivím ...)

Reagovat

 

+41
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 4. 2008 9:35, Hráč

Ve škole získají žáci akademickou gramotnost(tedy číst,psát,počítat apod),na SŠ a VŠ svoji profesní gramotnost-tedy co budou vesměs jako zaměstnanci dělat. Peníze jsou ale běžným a nezbytným prostředkem u ž od mládí pro každého, takže proč o nich nevědět co nejvíce už od momentu jejich používání?Jeden předmět na toto zaměřený, ovšem atraktivně realizovaný,položí základy hospodaření s penězi na mysli každého dítěte. Zda to pak zrealizuje ve svém životě ke svému prospěchu, to už je jeho problém. Dveře do jiného života se mu však otevřely! Když sleduji , kolik lidí se neustále zbytečně zadlužuje na cokoliv v životě zbytného, utvrzuje mne to v názoru, že finanční gramotnost položená v dětství je pro další život rozhodující. Život sice ,,naučí", někoho však pozdě nebo už se ztrátami. Tak proč je neminimalizovat?

Reagovat

 

-10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TVK 08. 04. 2008 19:30)

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

8. 4. 2008 13:03 | Hráč

Finanční gramotnost by měla být součástí všeobecné gramotnosti každého člověka, proto bych ji doporučoval zavést do škol co nejdříve. Myslím, že připravenost žáků do skutečného života je v současné době mizivá. Jsou připravování jen na život zaměstnanců, nikoliv tvůrců ekonomiky.Netuší o možnostech podnikání a investování a vůbec nemají představu, jak by mohl jejich život být zajímavější než život jejich rodičů. V tomto nám všem školství ještě mnoho dluží, vždyť vztah k celoživotnímu vzdělávání, tedy i finanční gramotnosti, se vytváří už na základních školách. Školy zavedly své školní vzdělávací programy, ovšem vytváření finanční gramotnosti tam nedostalo své místo a obávám se, že ještě dlouho místo nedostane. A tak bude přibývat dlužníků a lidí více a více očekávajících otevřenou ruku státu... Že by nebyla vůle téměř 20 let po r.1989 toto konečně změnit? Co na to základní a střední školy?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+20
Líbí
Nelíbí

8. 4. 2008 19:30 | TVK

V porevolučních letech se vyrojila spousta různých návrhů na různé předměty nebo bloky, které by se podle navrhovatelů měly projevit v osnovách. A tohle je zase další a se spoustou ještě někdo přijde. Bude pak na školách vůbec prostor, na "normální" předměty? Bohužel nevím, nakolik se základní nebo střední školství za posledních 15 let změnilo, ale já si jej pamatuji z velké části jako mechanickou výuku faktů, které stačilo bez hlubší znalosti věci odříkat. Pochopení se příliš nevyžadovalo, stejně jako indiviualita.
Podle mne stačí vést žáky na ZŠ a SŠ obecně k samostatnosti a pochopení několika málo naprosto základních principů, které jsou základem pro pochopení "nádstavby". Když se mechanicky naučím nádstavbu, tak mi to je k ničemu. A v případ "finanční gramotnosti" se jedná o naprosto banální věci jako je sčítání / odečítání (= vydělám / utratím), procenta a složené úrokování (= zaplatím). Bohužel, tyhle věci často momentálně nechápou ani lidé s VŠ, i když je to o používání obyčejného selského rozumu. Myslím, že tohle lze řešit ve standardní výuce matematiky, kde se lze zařadit "praktické" a podle mne i pro děti zajímavé příklady z reálného života (půjčka na dovolenou, koupě LCD neboPlaystation na splátky, simulací investice atd. atd.). To, že lidé nemají finanční vzdělaní často není taková tragédie jako to, že spousta z nich zřejmě neumí číst (p.a. malým písmem dole), neumí obecně hájit své zájmy a práva a příliš důvěřuje těm, ktří pracují na základě zisku (podepíšu aniž si přečtu nebo proberu s někým, kdo tomu rozumí a komu můžu důvěřovat). Přitom stačí jediné, naučit děti principu odpovědnosti a samostatnosti (Nevím - Zeptám se, Když se nezeptám - Raději nic Nesjednávám,. A když sjednám - tak se pak nedivím ...)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+41
Líbí
Nelíbí

8. 4. 2008 22:21 | Dr. Bolíto

Od kolébky do hrobu nás provázejí peníze. Většinou se žádné finanční vzdělání nikde moc neučí. Všude ve světě nás učí jak být dobrým zaměstnancem. Teprve ten Kiyosaki to trochu sesumíroval dohromady. Četl jsem výsledky komise - http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf ... HRŮZA ... DĚS Kiyosakyho určitě nikdo z komise nečetl. Mnozí mají k finančnímu vzdělání velmi daleko, jako zástupce Pedagogické Fakulty UK anebo Výzkumného ústavu pedagogického. Ostatní zástupci jsou z bankovního sektoru. To je vidět i na obsahu výše zmíněného pédéfka. Naučme děti přepočítat drobné při tom, když jim pokladní vrací peníze. ... Přátelé je to katasrofa. Komise je bezejmenná ... co říci víc?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

8. 4. 2008 22:25 | Dr. Bolíto

Pardon. Jasně, bez teček na konci http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+22
Líbí
Nelíbí

8. 4. 2008 22:33 | Petr

Učit se, jak fungují peníze, a co vlastně ten pojem znamená, je dnes velmi důležité. Naprostá většina Čechů je vychovávaná rodiči, kteří nemuseli v mládí přebírat zodpovědnost za budoucnost. A důsledky jsou zřejmé. Až Kiyosaki příjemnou formou vysvětluje, jak s penězi zacházet. Děti mají otevřenou mysli a nejsou tak rigidní jako často právě jejich rodiče. Takže jen tak dál pane Mlčochu!! Nečekejte na to, že s tím některé ministerstvo brzo něco udělá. Před více než rokem jsem o této problematice napsal diplomovou práci a kontaktoval kompetentni ministerstvo, že chci spolupracovat na vybudouvaní SBFG. Ozvali se mě asi po půl roce, že spolupracovat chtějí, ale nenapsali jak. Od té doby se nic neděje. Takže obdiv všem učitelům na základních školách, kteří se pustí do vyučování finanční gramotnosti!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

9. 4. 2008 9:35 | Hráč

Ve škole získají žáci akademickou gramotnost(tedy číst,psát,počítat apod),na SŠ a VŠ svoji profesní gramotnost-tedy co budou vesměs jako zaměstnanci dělat. Peníze jsou ale běžným a nezbytným prostředkem u ž od mládí pro každého, takže proč o nich nevědět co nejvíce už od momentu jejich používání?Jeden předmět na toto zaměřený, ovšem atraktivně realizovaný,položí základy hospodaření s penězi na mysli každého dítěte. Zda to pak zrealizuje ve svém životě ke svému prospěchu, to už je jeho problém. Dveře do jiného života se mu však otevřely! Když sleduji , kolik lidí se neustále zbytečně zadlužuje na cokoliv v životě zbytného, utvrzuje mne to v názoru, že finanční gramotnost položená v dětství je pro další život rozhodující. Život sice ,,naučí", někoho však pozdě nebo už se ztrátami. Tak proč je neminimalizovat?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TVK 08. 04. 2008 19:30)

9. 4. 2008 11:20 | Eva Portlová

Finanční gramotnost by měla být opravdu součástí našeho života. Zastávám ten názor, že by se toto děti měly učit nejen ve škole, ale i v rodině, nebo od lidí, kteří mají opravdu znalosti a taky praxi. Sama se od takových lidí učím a předávám i dalším lidem. Pan Kiyosaki je velkým příkladem. Právě jsem dočetla knihu od jeho manželky Kim Bohatá žena a těším se na knihu Bohatá rodina. A proto než se dočkáme na vyučování finanční svobody ve školách, začněme každý sám u sebe. Vždyť i učitelé se to budou teprve učit a myslím, že i oni sami se potýkají s tímto problémem. Zakládám právě KLUB PRO ŽENY, který je založen na tomto vzdělávání. Proto se neskrývám za žádnou přezdívku a vítám případné zájemkyně do klubu ( muže přijmeme taky). Klub je ovšem jen pro ty, kdo mají opravdový zájem vzít svou finanční budoucnost do vlastních rukou. Odpovědi můžete zasílat na: evaportlova@seznam.cz nebo mobil: +420 731 190 807 a po osobní konzultaci se můžete stát členem klubu. Přeji krásné dny.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+10
Líbí
Nelíbí

9. 4. 2008 16:04 | Jarda

Jak se dívám na diskuzi, zůstane naše škola se svým finančním vzděláváním nadále jedinou v republice. Reakce poměrně malá, ikdyž převážně souhlasná, reakce učitelů žádná. Už z toho je vidět, že učitelé zatím nemohou tuto problematiku s žáky řešit, neví totiž o ní vesměs nic. Že by někdo z nich zabloudil omylem na tuto diskuzi, to zřejmě nehrozí. Možná by ale měli konečně radost z učení, řešili by něco, co se v životě dá skutečně hned uplatnit a nemuseli by vymýšlet nějaké situace z praxe. Mě se hodiny s deváťáky na finanční téma jeví jako realizace Komenského ,,škola hrou". Zahrajeme si ve skupinách finanční hru R.Kiyosakiho Cashflow a při zajímavé hře se volně diskutuje, proč kupujeme ty nebo nekupujeme zase jiné akcie, který dům koupit či proč ne a hlavně se učíme zapisovat své nové příjmy z podnikání a investování a dávat je do souladu se svými výdaji. Že pak pro žáky není problém pochopit, jak se zbytečně nezadlužovat, ale proč raději investovat, to je už výsledkem jejich touhy najít své životní řešení.Někdo se více zajímá o podnikání, tak si najdeme co nejvíce informací o formách podnikání, jiní chtějí být investory a možností je ještě více. A kdo ne, ten aspoň se připraví na svou pozici zaměstnance.Už 20 let je kapitalismus a školy to snad nezaregistrovaly?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+27
Líbí
Nelíbí

9. 4. 2008 20:10 | Jarda

Díky za motivující příspěvek, ale jak už je v článku uvedeno,nedělám si žádnou iluzi , že jakékoliv ministerstvo urychlí finanční gramotnost do škol. Mám ale spíše obavy, že tento pro děti atraktivnější předmět opět školství přemele po svém a dětem předloží sežvýkaný nepoživatelný paskvil podobný jiným vyučovacím předmětům pro život málo použitelným. Návrhy, že by to mělo být v občanské výchově nebo v rodinné výchově apod. z toho udělají další otravnou látku. Proto se dovolávám jediného předmětu vyučovaného pokud možno odborníkem z praxe aspoň do doby, než to někteří učitelé pochopí a vezmou za své. Obávám se, že tato možnost ještě dlouho nenastane. Jinak pro diskutujícího Petra-jste-li z Prahy jsou možnosti jiných forem spolupráce pro veřejnost. Omlouvám se, že jsem dnes skeptický,ale i řada známých finanční gramotnost považuje za nepodstatnou...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+19
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Petr 08. 04. 2008 22:33)

9. 4. 2008 21:04 | Viktor Vojtko

Rád bych reagoval na článek i příspěvky - několik let se snažíme podle myšlenek R. Kiyosakiho o zlepšení finančního vzdělávání již od úrovně základních škol. V aktuálním Respektu je například můj článek k této problematice.
Kvůli tomu jsme i založili nadační fond Arnošt (www.sysel-arnost.cz), podíleli jsme se na první učebnici v této problematice pro děti, která se "neučebnicově" jmenuje Tajný deník Barborky Syslové. Konečně se nám podařilo se dostat i do té zmiňované pracovní skupiny na Ministerstvu financí, bohužel jsme se již nemohli vyslovit k připravené strategii. Naštěstí je obsah finanční gramotnosti formulován natolik obecně, že lze ještě leccos "napravit" na úrovni konkrétních výukových materiálů, o což se snažíme.
Protože jsem od začátku sledoval, co se okolo dělo, můžu říci, že řada lidí v uvedené pracovní skupině od začátku o Kiyosakiho knihách ví - sám jsem je na to upozorňoval. Jeho myšlenky jsou ale pro státní správu příliš radikální, to je ten největší problém. Stejné problémy má i Tajný deník Barborky Syslové při uznání za schválenou učebnici. Holt je to trochu bitva s větrnými mlýny.
Dospěli jsme postupně k tomu, že jediná funkční cesta je zezdola - ze strany nadšenců a rodičů. Proto hledáme zájemce o spolupráci ze základních škol i jejich okolí. Lidi, kteří mají finanční a podnikatelské zkušenosti a chtějí je předat dál, třeba jen formou přednášky v místních školách. Samozřejmě bychom se nebránili ani sponzorům :-) Školám totiž v tuto chvíli nikdo nemůže finanční vzdělávání dětí zakázat, je to pouze o tom, aby to rodiče vyžadovali a podporovali. Základní výukové i metodické materiály jsou k dispozici.
Máte-li zájem, ozvěte se nám.
Viktor Vojtko nf.arnost@email.cz
P.S. S panem Mlčochem se znám, vím co dělá a jak to dělá. Velmi si toho vážím, protože je jeden z prvních.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+40
Líbí
Nelíbí

9. 4. 2008 21:26 | Jarda

Díky za hezký příspěvek a další vysvětlení probíhající koncepce finanční gramotnosti. Také souhlasím s p.Vojtkem, že asi nejschůdnější cesta bude zezdola přes rodiče a žáky a pravděpodobně nejlépe přes hru Cashflow 101 R.Kiyosakiho, která dobře nasměruje a vyvolává tisíce otázek v hlavách dětí. A pak už stačí jim pomoci nasměrovat se k budoucnosti,která by pro ně byla adekvátní- někdo investor či podnikatel, jiní jako zaměstnaci. Jen se především začít v životě starat co nejvíce sami o sebe a tím i o ekonomický vzestup národa. Díky p. Vojtko! Knihu Tajný deník Barborky Syslové si už řada dětí přečetla v 7.třídě a teď už konkretní finanční aktivity zjišťují na internetu - třeba hra investička.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+28
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Viktor Vojtko 09. 04. 2008 21:04)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 705 545 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Vrácení zboží
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, snažil jsem se nalézt odpověď na svůj dotaz v již zveřejněných dotazech, ale neuspěl jsem. Objednal jsem si na internetu malé jezírkové čerpadlo, v balíku byl však typ určený pouze do akvárií,... více

Spotřebitelská poradna

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Lubomír Stoklásek

podnikatel, Agrostroj Pelhřimov

Radovan Krejčíř

podnikatel a kriminálník

Lubomír Stoklásek
ÚSPĚŠNOST
20,00 %

z 25 duelů
×
Radovan Krejčíř
ÚSPĚŠNOST
12,50 %

z 8 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

RPSN, Nezaopatřené děti, Centrální banka, václav stárek, vladimír dlouhý, paušální daň, česká spořitelna, daně, zvýšení, sídlo podnikatele, ceny pohonných hmot, výsledky hospodaření, skupinové slevy, osobní data, občané agentury, zákon na ochranu osobních údajů, výstava peněz, potravinářství

6H03884, 6C61932, 9A72529, 5C58511, 6C61932

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK