Očima expertů: Mělo by se zakázat kouření v restauracích?

Komplikují vám ve vaší oblíbené restauraci život kuřáci? Brzo budou mít možná s kouřením šlus. Přečtěte si, jaký názor na protikuřácký zákon mají právník Tomáš Sokol, ekonom Lukáš Kovnada, šéf svobodných Petr Mach, žurnalista Miroslav Motejlek a další osobnosti.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 1. 2012 22:27, miro

Každý kuřák se ohání svými právy na svobodnou volbu,práva činit si se svým zdravím co chce.A já jako nekuřák snad nemám právo na čistý vzduch,na nezapáchající prostředí?Mám snad taky svá práva.Demokracie a svoboda neznamená že si každý může dělat to své,ale jeho práva končí tam,kde začínají práva druhého.Proto chci uplatnit své právo na čistý vzduch a prostředí.A to se vztahuje i na retaurace které nejsou soukromým prostorem,ale chce li někdo podnikat v tomto oboru,musí se smířit s tím ,že jeho restaurace je veřejným prostorem,kde lze zákonem zajistit práva ostatních lidí.

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 1. 2012 4:43, Mirek

Bylo zde uvedeno několik názorů expertů na to, zda zakázat kouření plošně. Je zde několik nesouhlasných názorů které vychází z předpokladu, že host si již dnes může vybrat, zda jít do kuřácké nebo nekuřácké restaurace (David Ondráčka, Petr Mach, Tomio Okamura, Lukáš Kovanda). Je vidět, že tito "experti" jsou tak trochu vytrženi z reality. Jejich názor o svobodném rozhodnutí zákazníka může možná platit v Praze, Brně a jiných velkých městech. Ale co na vesnicích? Ano, i tam si můžu vybrat. Zajedu si zkrátka do 20 km vzdáleného většího města.
Další zvláštní pojem, který zazněl, je, zakázat kouření pouze tam, kde se vaří. Hospodský, který bude nabízet teplé párky přece nevaří, on jenom ohřívá. Ale podává jídlo. Takže mu řekneme: "Chceš mít kuřáckou hospodu? Nesmíš párky nabízet." A bude zase křik o omezování podnikání.

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 25 komentářů)

27. 7. 2014 8:20 | Terezie

Pořád nechápu, o čem by se mělo diskutovat a proč by se k novele měl kdokoliv vyjadřovat (kromě poslanců a prezidenta samozřejmě). Koho to zajímá? V případě zákazu kouření v podnicích jde o zdraví lidí, tak o čem sakra diskutovat? Jestli má, nebo nemá cenu ohrožovat zdraví lidí pasivním kouřením? Kde to žijeme, proboha? Názory kohokoliv jsou bezpředmětné, jelikož negativní dopady kouření jsou již desítky let dávno známy. Zákon už měl být schválený dávno, je to ostuda. Jestli to tentokrát nevyjde, tak budu naši zemi pokládat za necivilizovanou.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2013 10:15 | Veronika Schweidlerová

Myslím si, že všichni jsme si vědomi toho, že benevolence a leckdy ani zákony nepřinutí český národ k dodržování pravidel (viz např. kouření na zastávkách). Taky bych chtěla podotknout, že ne každý žije v Praze - např. já jsem z obce, kde je 13 pohostinství a nekouří se v jedné z nich a to v části - kde se ani moc netopí. Rozhodně se mi líbí zákaz vstupu do kuřáckých zařízení dětem a mladistvým do 18.ti let. A myslím, že by se nemělo kouřit ani tam, kde se vaří, ale to je můj názor. Kuřácké bary, v podstatě proč ne. Já osobně do restaurací chodím jen v létě, kdy si mohu sednout na zahrádku. Chtěla bych ještě podotknout - osobní svoboda člověka končí tam, kde začíná osobní svoboda druhého a tak mohu argumentovat, že když si někdo zapálí cigaretu, omezuje mou osobní svobodu. A rozhodně si myslím, že právo na zdraví je nadřazeno právu na osobní svobodu. Díky.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 8. 2012 17:26 | koziorek

Podle mne by se melo zakazat v restauracich taky pit alkoholicke napoje(povolit jen mleko,dzus....atd).Ptate se proc-protoze jsem ve svem zivote nepotkal cloveka ktery by pil kazdy den a dozil se 90az100let,ale znam mnoho kuraku ,kteri se dozili 90 a vice let S pozdravem Miro
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 1. 2012 14:55 | Petr PAN

Také se domnívám, že jak napsal např. pan Okamura, že daleko spíše než zakazovat kouření v restauracích (a omezovat tím podnikatele v tomto oboru), bych uvedl plošný zákaz kouření VŠUDE na veřejnosti! Do kuřácké restaurace jít nemusím, ale venku se pohybovat asi nejspíše potřebuji, a ono jít za i 1 kuřákem (neřku-li za partou 2>kouřících) a být nucen vdechovat tímto kuřákem jím vydechovaný "humus" není 2x příjemné. O "zaprasených" veřejných prostranstvích (parky, ulice, chodníky apd.) a to nejen nedopalky cigaret, ale např. i vyplivnutými žvýkačkami, nemá asi cenu se mnoho rozepisovat - jsme to prostě dobytek a k "lidem" máme jaksi trochu daleko ...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 1. 2012 13:22 | Martin Prokeš

Svoboda podnikání? Ano, zákon může být, ale.... Nechte svobodne rozhodnout ty, o kterých je hlavně řeč! A to na majitelých restaurací a jiných zařízení! Není přece možné, aby byl diktát vládních zákonů pro svobodné podnikání!!! Jestli že se rozhodnu mít kuřáckou restauraci, tak před vchodem vyvěsím upozornění, že je prostě kuřácká. A jestli mi do ní přijde rodina s dětmi, je to přeci na jejich zodpovědnost! Kouření.., kouření.., Jiným, třeba kteří nevlastní automobil může vadit, že zbytečně dýchají splodiny aut. Obzvlášť v Praze! Zakážou se auta nebo omezí se jejim majitelům vládou v zákoně počet najetých kilometrů v měsíci?? Na světě je tisíce či milióny různých faktorů znečištění, které nám lidem určitě znepříjemňují život a naše zdraví. Proč se o nich nehovoří? Protože je to byznys!! Byznys, bez kterého by vlády států nemohli ani fungovat! Stejně absurdní je třeba názor lékařů!! Jdeno pivo denně prospívá zdraví člověku, ale zároveň tvrdí, že ten, kdo denně vypije jedno pivo, tak je vlastně alkoholik! Zabij Bobra, zachráníš strom!! Že, vy mocipáni!! Ať žije svoboda podnikání!!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2012 16:52 | Pavel

Trochu jiná situace, když mnou volení radní mě nařídí omezení užívání obecního pozemku a když ti stejní omezují užívání soukromého vlastnictví.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 1. 2012 16:53 | JirkaZ

Souhlasím s tím, že právo na zdraví je silnější, spolu s právem na život to nejsilnější, které člověk má. Ale domáhat se ho silou (tedy zákonem) pouze v těch případech, kdy nemá možnost volby.
Lidi z venku mají právo se tozhodnout, jestli vstoupí do kuřácké nebo nekuřácké restaurace nebo nevstoupí do žádné.
A úplně stejné právo má zaměstnanec, zda-li si bude ničit zdraví k kuřácké restauraci nebo přijme raději práci v nekuřáckém podniku.
Já osobně souhlasím s názorem pana Sokola, hlavně s poslední větou.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 1. 2012 7:27 | Jasan

Pokud ve svém privátním prostoru máte veřejnost, zaměstnáváte lidi z venku, je to jen Vaše iluze, že se jedná o privátní prostor toho charakteru, že budete rozhodovat o zdraví lidí podle Vašeho rozhodnutí. Právo lidí na zdraví je silnější.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 1. 2012 7:22 | Jasan

Nemám nic proti kuřákům jako lidem a nepořádám žádný hon na kuřáky. Vadí mi ale konkrétní chování některých kuřáků a boj za práva kuřáků kouřit v restauracích. Dobře, když bude v restauraci 100%lidí kouřit, všichni zaměstnanci restaurace budou z vlastního přesvědčení rádi dýchat cigaretový kouř a nebudou hnáni nutnosti vydělávat peníze, proč ne. Obávám se ale, že takovýto ilustrativní příklad je v praxi nereálný. Také mi vadí, že někteří kuřáci neumí odhodit vajgl po uhašení do popelnice. Kultura národa se prý pozná podle množství žvýkaček a vajglů pohozených na zastávkách. Ať si kuřáci klidně kouří, ale ať kuřem neobtěžují a nedělají nepořádek. Kouření je závislost, prostě pokud silný kuřák chce přestat kouřit, musí zvládnout náročné chvíle abstinenčního syndromu (s tím může pomoci zdrav.zař.) a najít si také pak jiný prostředek pro relax. Někteří kouřením řeší stresy, tak si zaplatit konzultace u terapeutů, jak stresy odreagovat, nebo místo prokouřených krabiček si zajít na masáž nebo z ušetřených peněz si za odměnu zajet na výlet či co. Plus pevná vůle, pochopení nejbližších v době abstinenčního syndromu, člověk je v té době protivný. Nic jiného světoborného v tom není. Žádná magie.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2012 23:08 | Michal Kára

Není hloupého příkladu, je jen hloupých lidí, kteří ho nepochopí :) Ten příklad názorně ukazuje, že i ve vašem soukromém prostoru jste nějak omezován, tj. argument "nikdo mě nesmí nařizovat co mám dělat ve své hospodě" je nesmyslný - už teď je vaše činnost omezena mnoha zákony.

Pokud jde o problém: IMHO je to otázka úrovně společnosti, slušného chování, nekouřit druhým pod nos. A hodně kuřáků už tu slušnost má.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2012 22:27 | miro

Každý kuřák se ohání svými právy na svobodnou volbu,práva činit si se svým zdravím co chce.A já jako nekuřák snad nemám právo na čistý vzduch,na nezapáchající prostředí?Mám snad taky svá práva.Demokracie a svoboda neznamená že si každý může dělat to své,ale jeho práva končí tam,kde začínají práva druhého.Proto chci uplatnit své právo na čistý vzduch a prostředí.A to se vztahuje i na retaurace které nejsou soukromým prostorem,ale chce li někdo podnikat v tomto oboru,musí se smířit s tím ,že jeho restaurace je veřejným prostorem,kde lze zákonem zajistit práva ostatních lidí.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2012 20:37 | JardaB

Zásadní resume je: - kouření je závislost a škodí okolí - restaurace je veřejný prostor a kouřit se tam nemá (privátní klub je něco jiného) - až nějaký hospodský zaplatí odškodnění (pár miliónů) servírky za rakovinu plic jakožto nemoc z povolání a inspekce práce začne řešit a zda je řešena kategorizace rizika práce v zakouřené hospodě dle zákona, pak se páni hospodští začnou tvářit jinak. - stačilo by dodržovat předpisy a patřičně upravit předpisy řešící BOZP v práci a přidat do nemocí z povolání prohulené plíce číšníků.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2012 16:56 | Pavel

Pokud někoho v ložnici vraždím pak asi bez jeho souhlasu likviduji jeho právo na život. pokud tam jen kouřím (a je jedno co a komu) a to se souhlasem vlastníka i mnou pozvaného hosta tak do toho nikomu nic není. Takže Váš příklad je hloupý.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2012 14:31 | Michal Kára

"Jak by se komu líbilo, aby mu kdosi moudrý přikazoval co, kdy a kolikrát má dělat doma v ložnici, ve svém privátním prostoru?" Tak zkuste v té ložnici někoho třeba zavraždit a pak se hájit tím, že to přece bylo ve vašem privátním prostoru, takže do toho nikomu nic není :)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2012 13:43 | Duck

Za kachny tvrdím, že restaurace je soukromý prostor a a prosazovat "dobro" formou zákazů shora je nesprávné. Jiné je to samozřejmě na zastávkách, školních jídelnách, mhd a ostatním veřejném prostoru. Odtud je třeba kouření vykázat.
Jak by se komu líbilo, aby mu kdosi moudrý přikazoval co, kdy a kolikrát má dělat doma v ložnici, ve svém privátním prostoru?
Osobně provozuji nekuřácký podnik a nemáme s tím problémy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2012 13:13 | Viki

te`d jsem si uvědomil, jak nesvobodně žiju v Německu - jdu do hospody a nesmrdím. Poznal jsem to až tehdy, když jsem vešel do jedné české restaurace v okresním městě a smrdělo to tam jak ve chlévě, i když se tam zrovna žádný kuřák nevyskytoval. Liberálové typu pana Sokola budou vždycky vyřikovat to, co chce nevzdělaná a neinformovaná většina slyšet... právo podnikání, to je teď téma dne.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2012 10:33 | Pavel

No, jestli chtějí opravdu uzákonit zákaz vstupu nezletilých do míst, kde se kouří, tak by to mohlo skončit odebíráním dětí z rodin kuřáků. Takový zákon radši ne.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2012 8:54 | eďa

Milý hochu, jenže závislostí může být celá dlouhá řada, celé fůry neřestí a hloupostí, třeba volit pořád stejné tváře - tuneláře a vyžírky, státní pokladny. Žít na dluh a půjčovat si na úroky a tvářit se odpovědně atd. atd.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2012 8:47 | Pijan

V podstatě se dá říci, že kuřáci jsou závisláci, jako jsou narkomani. Jenže narkomanům se dávají ZDARMA náhražky, léčení, hlavně at si už nepíchá. Dokonce berou invalidní důchody a berou peníze vypočítané z průměrného důchodu, aniž by v životě třeba sáhli na práci. S kuřáky je to jinak. Defacto je na ně pořádán hon, jako ve středověku na čarodějnice. Pravdou je, že do státní kasy opravdu nesou těžké peníze. Náklady na léčení, ale nesou pojištovny. Nechci bránit kuřáky osobně se mi to hnusí, ale kuřákem jsem. Vy nekuřáci, ani nevíte, jak většína kuřáků by ráda přestala. Jenže podpora nikde. Nejde jen zakazovat a nařizovat, ale také pomáhat lidem,kteří společnosti mohou být ještě prospěšní. Což se nedá říci o narkomanech. Nebo stát nás kuřáky postaví mimo zákon a budeme také brát důchody ? Již nyní se cítím lidmi šikanován za kouření. Jenže kdo nikdy nekouřil, nepozná stav věci a hlavně nyní.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2012 8:45 | eďa

Pro mě je tohle téma absolutně bezpředmětné a prodiskutované nejméně posledních 20 let nejméně milionkrát. Co je v dnešní době skutečný průser, je fakt, že když platíte hotově, jste hned v podezření, že jste teroristou.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Alexandr Vondra

politik

Petr Dufek

ekonom

Alexandr Vondra
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Dufek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services