Jak srazit účet za elektřinu o tisíce

Petr Čermák | rubrika: Jak na to | 10. 10. 2008 | 34 komentářů
Za elektřinu platí domácnosti každý rok tisíce korun. Mnoho z těchto peněz úplně zbytečně. Stačí třeba vypínat spotřebiče z pohotovostního režimu. Vyplatí se i investice do úsporných žárovek.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 10. 2008 16:13, Ekodlak

Pokud bychom svítili loučemi či svíčkami jako naši předkové v minulých staletích, určitě by to spotřebovalo méně elektřiny než současné úsporné žárovky. I výroba těchto prastarých zdrojů světla by snad byla ekologičtější a energeticky méně náročná než výroba klasických či úsporných žárovek. Navíc by si louče mohl vyrábět každý sám pomocí sekery či nože, takže by to snížilo i náklady na přepravu a distribuci do obchodů a ještě by se přitom člověk zahřál. A při troše štěstí a opatrnosti by ani nemusel vyhořet.

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 10. 2008 7:11, Michal Kára

To by mne zajimalo, co s tema usporkama delate... Mame jednu na chodbe - sviti prakticky neustale i v noci - a menili jsme ji nedavno po peti letech od koupe domu, buh vi, jak dlouho tam fungovala predtim. V kuchynske lince svetlo s usporkou sviti uz pres pet let. Zarivky v obyvaku taktez...

Zobrazit celé vlákno

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 34 komentářů)

10. 10. 2008 20:38 | Jana M.

A čím víc budeme šetřit s elektřinou, tím víc budou oni zdražovat... takže: PROTOPME CO NEJVÍC, ONI BUDOU MÍT PŘÍJMY, UŽ NEBUDOU ZDRAŽOVAT A MY UŠETŘÍME VÍC NEŽ KDYŽ BUDEME ŠETŘIT!
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 10. 2008 17:43 | cherry

100% ní souhlas, mám s úsporkami přesně stejné zkušenosti. Taky jsem se dal nachytat a do roky jsem je obměnil zpátky na klasické žárovky.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 14:27 | suchoparj

To: Jura To je a není pravda. Úsporné zářivky mají skutečně mnohem delší životnost a daleko nižší spotřebu než klasické žárovky. Mám je všude tam, kde to považuji za vhodné, na objímku si vždycky napíšu datum nákupu a cenu. Mohu potvrdit, ře životnost úsporné zářivky je mnohonásobně vyšší než běžné žárovky, při pětině spotřeby. A když už kupovat úsporné zářivky, vyplatí se kupovat osvědčené, i když jsou dost dražší. Např. Osram nebo Philips. Vydrží 10 000 hodin bez problémů. To je moje zkušenost. Samozřejmě, bylo by lepší zařídit si osvětlení svítivími diodami, které údajně vydrží 100 000 hodin
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 14:02 | V.Mlich

Taky jsem zkusil usporne zarovky a hrozim se chvile, az ty klasicke prestanou vyrabet. Svitivost vubec neni takova, jako uvadi, 60-tku nenahradi ani usporka, o ktere tvrdi, ze se vyrovna 75-ce. Zivotnost je mnohdy mensi, nez u klasicke. Kvalita svetla je otresna, mrtvolna a mnohem vic pri tom boli oci. Co se tyka spotreby: doma topim elektrikou, tak je mi jedno, jestli ty 4W tepla vyzari spici televize nebo to dotahne regulace radiatorem.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 10. 2008 10:38 | SocPredator

Až dojdou klasické žárovky, tak si do sklepa dáte vlhkotěsnou objímku
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 10:13 | randy

To je potom druhá věc, úsporné spotřebiče se mohou stát slepou uličkou. Vyšší spotřeba v hodně případech znamená prostě určitý přebytek nebo předimenzování výkonu, které se potom kladně projeví v životnosti výrobku nebo odolnosti výrobku proti nešetrnému zacházení či proti nějaké chybě obsluhy. Normální pračka třeba v pohodě může přežívat, když do ní trvale "peru" větší množství hadrů, než na kolik je dimezována její náplň. Díky tomu, že taková pračka třeba ani ještě nemá sníženou spotřebu vody, tak i takové množství prádla vypere dobře. Když potom ta pračka skončí a koupím tu úspornou, naperu ji množstvím prádla, jak jsem zvyklý a pračka shoří, protože je přetížená. Nebo nevypere dobře, protože na takové množství prádla prostě úsporné množství vody nestačí. Hlavně, že to "šetří" elektřinu a vodu.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 10:08 | Honza

Je to ještě horší - ve skutečnosti nám někteří zelení šílenci radí neustále měnit ledničky/auta/žárovky kvůli spotřebě nižší o 10% nižší a současně se stěžují na koncumní společnost, která pořád potřebuje nové výrobky. Viz jistý člen SZ (která s ekologií nemá společného nic, zato stále natahuje ruku pro peníze) nakoupil pro MŽP nová auta s oddůvodněním jejich "ekologičnosti" bez ohledu na to, že jejich výrobní náklady odpovídající ceně několika miliónů zdaleka neušetří těch pár litrů. Podobně mi jakýsi zelený navrhoval šetřit životní prostřeí kupovaním "ekologických" žárověk plných rtuti, která se musí pracně recyklovat. Ano, a říká jích "úsporné" - proč asi je jejich výroba 10x dražší? ** Honza
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 10:05 | randy

Já mám pod částí baráku starý sklep vyzděný z pískovcových kamenů, kde je prakticky stoprocentní vlhkost. Jabka tam vydrží do května. Úsporky tam vydrží jedině za předpokladu, že si ji přinesu s sebou a jak zhasnu, vyšroubuji a zase odnesu. Svítím tam žárovkami. Jsem zvědav, čím tam budu svítit, až nějaký chytrák zakáže prodávat žárovky a mně ty nakřečkované dojdou. Taky venku na venkovní světla za nízkých teplot, třeba v zimě je používání úsporek problematičtější. Jinak, co se týká úspor peněz za elektřinu, je výhodné si pořídit nějaký akumulační spotřebič, to nemusí být nijak drahá investice a na základě toho získat aspoň na 8 hodin levný tarif. Je potom možné spoustu elektrických spotřebičů nasměrovat na tyto úsporné tarify, ideálně pokud se nízký tarif spíná hodinami a neovládá dálkově z dispečinku. Ledničky, mrazničky v chladnějším prostředí, pračka, třeba pomocné přitápění na podzim a na jaře elektrickými přímotopy atd
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 9:55 | randy

Co se týká monitorů počítačů, mohou za plýtvání taky výrobci počítačů. Kdysi bylo dobrým zvykem mít na zdroji v počítačové bedně další zásuvku, do které se zapínal síťový kabel na monitor. Když se vypnul počítač, vypnul se automaticky monitor. Výrobci počítačových zdrojů ušetřili zásuvku, takže dnes se vypne počítač a monitor ve spoustě kanceláří je stále pod proudem. Je fakt, že u dnešních zdrojů ATX by to potřebovalo vedle zásuvky navíc i nějaké relátko, ale technicky ani cenově to není problém a uspořilo by to jeden síťový kabel od zásuvek. Jinak ale jsem velice zvědav, jak se požadavek na snížení příkonu v pohotovostním stavu na 2 nebo jeden watt popasuje s současnou specifikací ATX počítačového zdroje, která požaduje pro základní desku počítače v pohotovostním stavu, aby se počítač mohl vzbudit nejen vypínačem, ale třeba i signálem ze sítě, na 5 "pohotovostních" voltech proud minimálně 2 ampéry. Je to paradox, zavedl se do standartu počítačů zdroj + 5 voltů dodávající proud do počítače i ve vypnutém stavu, aby se vyhovělo požadavkům doby, ale vzápětí je kvůli tomu trvalému odběru potřeba doplnit siťové napájení o prodlužovačku s vypínačem.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 9:26 | Pavel

Hm, ty hraběcí rady mám strašně rád.
"Na každý hrnec se najde poklička." No jo, ale ne každé jídlo se dá vařit pod pokličkou, aniž by pa páchlo jako senkruvna.
"Velikost hrnce má odpovídat velikosti plotýnky." No jo, ale hrnce se dělají ve spoustě různých veliklostí, zatímco na sporáku mám plotýnky dvou velikostí. A navíc, velikost hrnce se určí v první řadě podle množství a druhu vařeného jídla.
"Kupovat moderní spotřebiče s nízkou spotřebou, třeba ledničky." Mám jednu třcet let starou ledničku, která i dnes vypadá a funguje jako nová, a mám druhou moderní s nízklou spotřebou, která po pěti letech provozu vypadá a funguje jako stoletá, předpokládám, že tento rok bude poslední rok jejího života. Tak co se vyplatí - trvanlivý výrobek s vyšší spotřebou, nebo úsporný krám, který se musí každou chvíli vyměnit?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 10. 2008 9:16 | Lumir

Neustálým zapínáním a vypínáním spotřebičů se namáhá jejich napájecí díl, takže za rok ušetříte dva až tři tisíce za elektřinu a pak vypláznete 15 tisíc za novou televizi nebo video.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 10. 2008 8:58 | comment

Máte v principu pravdu, jen některé Vaše formulace bych maličko poupravil: Úsporné žárovky mají velký smysl. Mají víc než 15 x delší životnost než klasické. Nehodí se na místa, kde se málo svítí a často zháší a rozsvěcí, ale dobře se hodí na míste, kde se svítí hodně. Doba klasických žárovek je prostě dávno pryč - nevyplatí se.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 10. 2008 8:56 | Pet

Souhlasím s názorem, že úsporný žárovky (aspoň ty prodávaný tady) se vějšinou moc nevyplatí. Papír snese všechno, takže si tam napíšou životnost 15.000 nebo kolik hodin, a pokud je to výroba Polsko nebo Čína, tak je můžete v lepším případě měnit každý rok. Rekord byl u polských reflektorových úsporných žárovek, kde ze 3 odešly 2 do týdne. Z druhý strany se mi osvědčilo velice u počítačů prodlužovačka, která má jednu řídicí zásuvku (kam se píchne počítač) a ostatní řízené, kam se píchne monitor, bedny a další příslušenství. Při vypnutí PC se pak automaticky vypnout všechny ty ostatní spotřebiče. Tohle používám dobrých 5 let a spokojenost.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 10. 2008 7:39 | Jura

Úsporné žárovky jsou jeden velký nesmysl. Musely by mít X x delší životnost než klasické a to nemají. Nehodí se na místa, kde se často zháší a rozsvěcí. Jejich doba prostě ještě nepřišla - nevyplatí se.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Škromach

politik

Tamara Kotvalová

podnikatelka, Carollinum

Zdeněk Škromach
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Tamara Kotvalová
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services