Jak bankrotují státy a kdy přijde na řadu Česko

Během koronavirové krize to mohlo zapadnout, ale loni „zbankrotovalo“ hned pět zemí. Další státy balancují na hraně. Pro srovnání: během poslední finanční recese se to stalo jen u tří zemí.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 1. 2021 7:37, Eva

Pořád mi není jasné, KDO jsou věřitelé. MMF? To by asi nešlo, když skoro všechny státy dluží (a tak hodně). Který stát půjčuje?

+189
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 1. 2021 8:00, Michal

Jéžíš,už aby to bylo !! To se komouši,socky a všichni zoufalci snad půjdou pověsit !! Potom to bude ještě desetiletí trvat,než se jimi tato zdevastovaná země zmátoří!!!

-147
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 93 komentářů)

21. 1. 2021 15:45 | Jiří

Přesně popsáno. Bankrot státu vlastně v současnosti nic neznamená. Všude se jede na dluh, všichni se tak nějak vzájemně dluží, nikdo nečeká, že se dluh de facto nějak splatí. Líp je na tom dlužník, než věřitel. To ovšem vede k naprosté nezodpovědnosti a tzv. morálnímu hazardu. Lidem se sice nelíbí, že se stát zadlužuje, ale nejsou zároveň ochotni se uskromnit. Ceauceskovi se např. podařilo do roku 1989 zbavit Rumunska zadlužení - z makroekonimického hlediska zcela unikátní, neuvěřitelný úspěch. Ale lidem se tam nežilo dobře, tzn. z mikrohlediska to bylo za cenu velkého odříkání a proto tady Ceasuescu nedostal Nobelovku ale provaz.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 15:24 | Ivan

Státní dluh není jako soukromý dluh a stát nemá (a nemůže) hospodařit jako firma nebo rodina. Zeptejte se proč jsou všechny státy světa v deficitu? "Protože jsou nejhorším hospodářem" je jen emotivní a reflexivní odpověď, která nepátrá po hlubších strukturálních příčinách. Státy jsou v deficitu, protože utratí víc jednotek své vlastní měny, než vyberou na daních. Ale jejich deficit je náš přebytek. Když poslanci hlasují o schodku, nerozhodují o zadlužení dětí, ale o množství nových peněz které prostřednictvím centrální banky přistanou v průběhu roku na našich účtech u komerčních bank. A aby neztratili kontrolu nad cílovou úrokovou sazbou vydávají ve stejném množství dluhopisy (které již existující peníze zmrazí). Nepůjčují si, pouze provádějí makro účetnictví. Jak si může stát, který peníze tvoří (papírově i digitálně) půjčovat peníze od lidí, kteří pro peníze musí pracovat? Copak vám to nepřijde nelogické? Článek popisuje skoro 100 let neaktualizovaný způsob fungování měny. Dokud byly měny na zlatém standardu, deficit znamenal fyzický odliv zlata. Dnes je deficit nedílnou součástí fungování měny. Bankrot u měnově suverénních zemí s dluhem pouze ve vlastní měně není technicky možný.
Pro zamyšlení - co by se stalo, kdyby byly všechny státy od teď již jen v přebytku? Pak budou vybírat víc peněz, než do systému vpouštět. Nebudou stavět, nebudou investovat, nebudou udržovat, nebudou nabírat. Budou pouze vysávat veškeré naše úspory, zatímco všechno kolem chátrá. V momentě kdy dosáhnou nulového dluhu nebude mít nikdo žádnou korunu, protože každá byla použita na daně (*). *tento příklad záměrně opomíjí bankovní úvěry jako zdroj peněz pro názornější ilustraci
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 15:15 | vl.

Debilita je choroba, ubohost lidská je bídnost ducha. Tak si vyber co tě postihlo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 15:05

Nepůjčují státy ale mocní, kteří pak státům diktují podmínky a politici poslouchají, jsou zaprodaní, všude.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 12:31 | stastna

Souhlasim maji starosti ! Tak at se staraj !
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 12:28 | alexandr

Njvic ocenuji jak poloblazni maji starost o sve vnunoucata ! musi se postarat sami o sebe ! Nejaky dedecek ci babicka je z toho na kolaps ze to zaplati vnoucata , drahe dedeckove a babicky vy uz davno , budete po smrti ! A nikdo nevi co bude ! Zitra ci za rok ! V prve rade se do plnoletosti o ne musi starat rodice ! Je trapne jak zde, slintate kdo to zaplati ! , neskodni blazni jste !
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 12:13 | Jan Jan

Ono ale neudržovat majetek, je taky forma dluhu, a totálně rozvrácené hospodářství které nám tu zanechali, je stále ještě na mnoha místech velmi dobře vidět. A to co jsme spláceli a ještě splácíme za zničené budovy, infrastrukturu, egologické škody, hladce převýší nějaké zadlužování po 89. A neco se nám ani nikdo nevrátí, protože jsme to "výhodne" vyměnily našim soudruhu, třeba tunu nejkvalitnější uranové rudy na světě za tunu krmné pšenice. Atp.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 12:13 | ADA

... V+W..."ten půjčí tomu a ten zas tomu,a všichni zadluženi jsou a z toho nevyjdou"...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 12:05 | rudi

tomu se říká celková gramotnost a přehled -na který vy nedosáhnete
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 12:00 | rudi

nejsem ekonom -celý život jedu za své .když se nedařilo-omezil vše-hlavně zaplatit elektriku, plyn,,nájem,, a nešetřil jsem .v době kdy se nám dařilo se začlo investovat i šetřit dá se říci rovnoměrně.takto to dělal děd-rodiče ,nyní já ,posléze i moje děti. budete se divit připadá mi to normální -proto kroutím hlavou proč jsou lidi tak blbí chtějí něco na co momentálně nedosáhnou....pokud si vypůjčí na telefon-dovolenou už v tom ,,jedou,,.....svět potřebuje blbce aby se hrstka nenažraných měla dobře.komunisti stáli za hov-o ,ale ,,lidi se nezadlužovali,,protože nebylo za co a stát to až na pár mini vyjímek. nepodporoval-byla půjčka mladým -pak multiservis.baráky byly neopravené-infra struktura-nemocnice-doprava celkem dobrá .lidi nasra-í protože chtěli západní zboží ,nikdo si neuvědomoval jak to vše funguje-dnes víme jak to funguje a zase jsme Nasr-ní.demokracie se stala nezajímavá protože je to jen slovo .jeden příklad pro porozumění jdete na čundr rozděláte ohenˇa málem vás ,,zastřelí,, .vše je v půjčkách děláme si to sami okopírovali jsme demokracii máme ,,vše,,ale i nervy v prde-i.
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 11:36 | Jan Jan

Než začnete psát takové příspěvky, co si nejdřív nechat udělat vyšetření na to zdali jste mentálně způsobilý svobodného jednání? Protože tohle nemůžete myslet váže.
Nejvíc se mi líbí ti středověke rodiny jako je Zuckerberg, Gates, Bezos, Mao atd.
-11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 11:35 | Janák Ivo

Jan Jan, ten Váš názor nerozporuji v podstatě máte pravdu, ale já psal o současném systému, který se po roce 1989 sjednotil po celém světe a takto nyní funguje.
Ano, za totáče tady nic nebylo, ale také nebyl ten mega dluh cca 2 biliony, měli jsme dluh cca 20 miliard. Kdyby se byli komouši takhle brutálně zadlužili, tak by situace v ČSSR taky vapadala jinak.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 11:30 | Jan Jan

Ach, že vás prsty nepálí za psaní takových blábolů.
Dobře si zapamatujete že hlavní příčinou pádu východního bloku byl ekonomický stav ve fázi kolapsu. A škody které v ČR tento režim napáchal pořád ještě splácíme i po těch 30ti letech.
-11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 11:24 | Janák Ivo

Žádný stát nepůjčuje, ani MMF - ten to jen řídí. Jsou peníze několika nejbohatších rodin na této planetě, kteří schraňují majetek už od středověku a nabyly jej různým způsobem. V současnosti už mají tolik peněz, že si mohou koupit celou planetu a to také skrytě provádějí. Jejich obrovský kapitál již není v jejich silách otáčet, tak aby vydělával - na to je tato planeta malá a tak se chovají jako mega banka a z ostatních dělají ekonomické otroky. Např. ČR má dluh cca 2 biliony Kč, z toho nesplácíme prakticky nic a platíme jen úroky a to ročně cca 45 miliard Kč a to je ten zisk těch věřitelů a pořád to bude pokračovat a my budem pořád platit sice jen ty úroky, ale pořád platit. Proto také je trend ty dluhy zvyšovat, protože budeme platit vyšší úroky a "oni" budou mít větší zisky a ještě tím dluhem a jejich obrovským kapitálem ovlivňují chod světa v jejich prospěch. Např. vyvolají válku a financují obě válčící strany a to, že jsou nějací mrtví je vůbec nezajímá, ještě v současném terndu je to plusová informace, neboť je nás na planetě příliš a je potřeba počet obyvatel Země snížit.
Vidím to podobně jako Martin Vaněk, skrytí vlastníci žijící převážně v USA a za využití svých financí řídí vládu USA, CIA a další vlády světa a další služby. Mají i své zasedání, dokonce i občas veřejné Bilderberg, Magnum 12 a pod. My s tím nemůžeme udělat vůbec nic.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 10:43

Tady je zase ekonomů. Včera byli ti samí lidé experti na očkování, minulý týden na kovid.A přitom takových nesmyslů v jedné diskusi. A nepřesnosti jsou i v článku.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 10:41

Jste vedle. Kupují to fondy, jejichž konečným vlastníkem bývá nejčastěji fyzická osoba.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 10:39 | Tomáš

Proč padla v roce 1953? Co se stalo jednou, bude se opakovat.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 10:37

Pujčují to soukromé banky, máte je vedle článku vypsané.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2021 10:36 | Jozkooo

Cakal som ze na tomto portaly nebudu titulky typu "Clickbait", stalo sa, senzacny titulok s 0 vypovednou hodnotou.
Autor sam v titulku pise ze je "expert na kryptomeny" a v kazdom clanku v ktorom figujure nezabudne minimalne 3x spomenut "vyhody kryptomien" ale akosik vzdy zabudne napisat aj tie nevyhody.
Poprosil by som autora clanku, ked sa mu uz tak nepaci financna politika Japonska, EU pripadne USA ako by riesil nasledovne situacie (ktore su pravdepodobnejsie ako "krach Ceskej republiky")
1) Co je kryptomena - mena v klasickom ponimani? aktivum? uchovavatel hodnoty? 2) Mal by "gule" bezny obcan dostavat vyplatu v niecom co skace 20% hore dole, len skrz reklamu na facebooku pripadne medialne clanky tohoto typu? 3) Ked budu (napr za bitcoin) tranzakcne poplatky v radol dolarov, pojdete si kupit rozky alebo rovno celu obyvacku aby sa to oplatilo 4) Ked sa vacsina "meny" koncentruje na niekolko malo uctoch, cim sa bude platit? 5) Ked sa zajtra rozhodne 51% minerov ze im 21M nestaci a zrobia hard-fork na 42M jednotiek, bude to "stale digitalne zlato"?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2021 10:34 | Petr

Česko pod vedením šílené Schilerové a potrhlým Babišem bude brzo v bankrotu také......
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Dalibor Dědek

podnikatel

Ivo Lukačovič

podnikatel, Seznam.cz

Dalibor Dědek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Ivo Lukačovič
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services