Jak dobře pronajmout byt: Z kauce se platí nájemníkům úroky

Tomáš Brychta | rubrika: Seriál | 25. 10. 2017 | 18 komentářů
Kauce, kterou nájemník před stěhováním skládá do rukou nastávajícího domácího, se správně jmenuje jistota. Ohledně jejích pravidel ale panuje dost nejistot. Jaká je její maximální výše? Smí s těmi penězi pronajímatel něco dělat? Musí se ptát, když z nichchce něco strhnout? Vyplácí je automaticky po stěhování zpátky nájemníkovi? Musí z nich platit úroky? Poradíme.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 10. 2017 2:28, Gabriel Pleska

Trocha (neprávnické) češtiny: Slovník spisovného jazyka čského uvádí u slova nájem dva významy, první je „dočasné užívání věcí přenechaných někomu za úplatu“, druhý „nájemné“. Náš článek je popularizační, nikoli právnický.

Zobrazit celé vlákno

+27
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 10. 2017 12:43, Drake

Mira: Úrok se řídí výší rizika s půjčkou spojeným. Když vy "půjčíte" bance, prakticky neexistuje riziko, že by vám peníze nevyplatili, kdykoliv si řeknete, proto je úrok tak malý.
Navíc si banku v podstatě najímáte pro správu svých peněz, jsou další náklady s provozem karty atd. Nebráním tím banky, úroky jsou opravdu mizerné a čekal bych, že aspoň pokryjí náklady na provoz účtu. Na druhou stranu, když půjčíte majiteli nemovitosti, může se v pohodě stát, že už peníze nikdy neuvidíte z milionu možných důvodů, nebo se budete muset soudit, riziko je podstatně větší, tedy i úrok. Nejsem právník, jenom základy ekonomie a selský rozum :)

-10
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 18 komentářů)

22. 8. 2019 16:04 | Simona

Souhlasím s tím, že se nemůže platit úrok podle úroků z úvěrů. Když si to vezmete logicky selským rozumem. Pronajímatel nepotřebuje od nájemníka půjčit nějaké peníze pro vlastní obohacení, potřebuje pouze jistotu v případě, že mu nájemce nebude platit řádně a včas nájem a zálohy za služby, popř. zálohy na energie (pokud je pronajímatel nepřepsal na nájemce). Potřebuje zkrátka jinými slovy záruku, že sám nebude tratný, když umožní pronajmout svůj byt. Tzn. ano, určitý úrok je nutný, ale ve výši, jak tu již psal pan Jeřáb, max. ve výši termínovaného vkladu. Pronajímatel nikdy nemůže na ca 15 000,- vydělat 9% ročně (pokud nebude tu částku investovat do akcií). Ani u podílových listů nevydělá tolik, uvádí se přibližně 5-7%. Takže zkrátka pokud nechce jít pronajímatel do rizika, tak vydělá 1,5-3%. Navíc taky jistota nemůže být dlouho nikde vázaná, nájemce může snadno porušit smlouvu nebo zkrátka bude potřebovat z rodinných důvodů větší byt (nový přírůstek do rodiny) a bude se potřebovat odstěhovat a žádat pak vrácení kauce zpět (respektive její zbylé části, pokud dluží). A kdyby to měl pronajímatel vázané někde ve fondech, musel by to stejně dát ze svého. Takže ideálním řešením všeho by bylo dát úrok, který se rovná úroku na spořících účtech. Něco málo vydělají a peníze jsou ihned k dispozici. Pokud to totiž zůstane takto nešťastně formulované, vždy na tom bude bitý pronajímatel a bude muset vše doplácet ze svého, obzvlášť, pokud se bude jednat o ukončení dlouhodobého nájmu po x desítkách let.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 7. 2019 12:15 | Zdenda

Mám problém s bytnou jistinu si nechala do vyúčtování za energie pak ji zaprela a chtěla mi vrátit jen preplatek za elektřinu co teď.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 4. 2019 15:36 | Pavel N.

Je jasné,že od platnosti NOZ,dřív pronajímatel musel dát peníze na zvláštní účet,tam nebyli v podstatě úroky,nebo minimální.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 4. 2019 15:33 | Pavel N.

Lžete Vy,nebo vaše účetní,jistota není příjem,daně z ní se neplatí.Je to debilita!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 4. 2019 15:31 | Pavel N.

Pronajímatel nemusí si vzít jistotu,pokud si jí vezme,tak s ní múže hospodařit jak chce,jediný pravidlo je mít jí k dispozici v době předání bytu.Jo,a jakou jistotu státu jste měl na mysli?Nic takového neznam.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 4. 2019 15:27 | Pavel N.

Nesmysl,pronajímatel nemusí mít peníze na účtu,může s nimi podnikat,provádět zhodnocení svého majetku atd.Úrok by měl být 10% a výš.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 11. 2018 15:16 | eva

Pronajímatel je chráněn jistotou, takže aby z toho nevyšel lehce, je postižen hned několikrát. A nájemce? Ten je vysmátý.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 11. 2018 15:09 | eva

A to k tomu ještě platí pronajímatel za vedení účtu. Takže jistota se každý měsíc sníží, při dlouhodobém nájmu z ní nezbude při ukončení nájmu vůbec nic, ale pronajímatel zaplatí ještě navíc úroky. Není to kocourkov?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 12. 2017 19:28 | jeřáb

pronajímatel je vždy bit. Když zaplatíte státu jistotu, dostanete zpět jen částku. Jistota není půjčka, je to nzáruka za správné chování a úrok by měl být jen tak vysoký, jaký mají např. stejně dlouhé termínované vklady bank, nikdy ne půjčky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 10. 2017 18:45 | eulalie

Tak nevím, moje účetní tvrdí, že když mi přistane kauce/jistota na účtu, platím z ní daně. To fakt platím daně a ještě vyplatím nájemci úrok??? A když mi nájemce něco zničí a jistotu si pak ponechám, to mu budu vyplácet úrok za dobu, kdy jsem měla jeho jistotu k dispozici?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2017 12:43 | Drake

Mira: Úrok se řídí výší rizika s půjčkou spojeným. Když vy "půjčíte" bance, prakticky neexistuje riziko, že by vám peníze nevyplatili, kdykoliv si řeknete, proto je úrok tak malý. Navíc si banku v podstatě najímáte pro správu svých peněz, jsou další náklady s provozem karty atd. Nebráním tím banky, úroky jsou opravdu mizerné a čekal bych, že aspoň pokryjí náklady na provoz účtu. Na druhou stranu, když půjčíte majiteli nemovitosti, může se v pohodě stát, že už peníze nikdy neuvidíte z milionu možných důvodů, nebo se budete muset soudit, riziko je podstatně větší, tedy i úrok. Nejsem právník, jenom základy ekonomie a selský rozum :)
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2017 11:27 | Mira

Pujčují banky,no to je vrchol!
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2017 11:26 | Mira

Já,když pujčuji bance peníze,že je mám na účtu tak dostanu úrok 0.01 kč a když někdo komu pujčujete byt tak on má nárok na úrok za co pujčuj
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 10. 2017 18:36 | JSCH

Kauce se neříkalo ani dříve, tedy u nájmu bytu, jinde nevím. V předchozím občanském zákoníku byla kauce (pěněžitá jistota) mnohoslovně popsána, ale slovo kauce tam nebylo. :) Kauce je běžně používané slovo, které se s jiným neplete. Nynější občanský zákoník se vrátil k používání starého českého právnického výrazu pro kauci. :) (BTW nejsem právník. A klidně rýpejte.)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 10. 2017 8:59 | chk

Když už tu poučujete, tak si dovolím rýpnout. Už se neříká kauce, ale jistota.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 10. 2017 7:22 | Pavel

Když máte ambici vyjasňovat nejasná ustanovení zákona (aspoň perex tak vyznívá, v textu jen ty nejasnosti opakujete), jak to je, když byla nájemní smlouva uzavřena ještě za platnosti starého OZ? Platí se úrok z jistiny za celou dobu nájmu, nebo jen od platnosti NOZ, nebo vůbec?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 10. 2017 2:28 | Gabriel Pleska

Trocha (neprávnické) češtiny: Slovník spisovného jazyka čského uvádí u slova nájem dva významy, první je „dočasné užívání věcí přenechaných někomu za úplatu“, druhý „nájemné“. Náš článek je popularizační, nikoli právnický.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 10. 2017 1:58 | JSCH

Trocha češtiny: Nájem je právní vztah. Nedovedu si představit kauci ve výši trojnásobku právního vztahu. Ona je totiž počítána jako násobek NÁJEMNÉHO, což jsou peníze placené nájemcem za to, že mu pronajímatel přenechal do užívání svůj byt (obecně věc, nebo část věci). Nevím, proč se to pořád v "odborných" článcích plete.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 198 704 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Články na Heroine.cz

Jak Terminátoři přicházejí o maminky

Jak Terminátoři přicházejí o maminky

Do kin jde šestý Terminátor. A možná zajímavější než to, že Arnold tentokrát řekne: Už...více

Advokátka Hrdá: O domácím násilí na seniorech se nedozvíte

Advokátka Hrdá: O domácím násilí na seniorech se nedozvíte

Když na pokojové dveře narazí další prázdná plechovka od piva, ještě hlouběji se vtiskne...více

Pražský drag: „Moje identita je víc než jen žena nebo muž“

Pražský drag: „Moje identita je víc než jen žena nebo muž“

Můžete je potkat na drag show i na burlesce. Mnohé z nich inspirovala slavná reality show...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Martin Kasa

podnikatel a investor, Ticketon.cz

Markéta Šichtařová

ekonomka

Martin Kasa
ÚSPĚŠNOST
47,62 %

z 21 duelů
×
Markéta Šichtařová
ÚSPĚŠNOST
76,32 %

z 38 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.