Diskuze: Proč to bez paušálů nejde aneb jak funguje kapitalismus

Petr Hampl | rubrika: Komentář | 8. 4. 2013 | 42 komentářů
Diskuze o živnostnických paušálech, která v posledních dnech probíhá na Finmagu a Peníze.cz, ukazuje poměrně zásadní nepochopení jednak účetnictví, ale i toho, jak vlastně funguje politicko-ekonomický systém, ve kterém žijeme. Využívám příležitosti, abych připomněl některé učebnicové poučky a zasadil je do správného kontextu. To je důležitější než názory na účetní pravidlo, o kterém nikdo z nás beztak nerozhoduje.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 4. 2013 10:20, ondra.novacisko.cz

Tohle má velice jednoduché řešení

Zrušit DPFO. Stejně ta daň pokryje tak maximálně výši současného schodku. Takže až se vláda naučí vyrovnat rozpočet bez zvyšování daní nebude DPFO potřeba a zaniknou paušály a kontroly finančního úřadu.

+22
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 4. 2013 8:59, Pavel

Článek je naprostá mimoňovina. Jestliže používáte něco k podnikání, patří to do účetnictví a tečka. Velké firmy mají fluktuaci zaměstnanců a normální mzdy. OSVČ mají prd a otroky. Navíc každý OSVČ má založit s. r. o. a nebo táhnout z trhu. Takový je svět. Autor článku je mimoň a nebo překladatel.

Zobrazit celé vlákno

-95
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 42 komentářů)

13. 12. 2014 20:59 | Josef

Musime se vzpamatovat a delat vice ulev pro zivnostniky.Jlnak se ekonomika nepohne a bude nezamestnanost na stejne urovni a bude se i zvedat.Zivnostnik je vetsinou clovek,ktery nema moznost zamestnani . Eo zivnostniky,dat jim jeste vetsi úlevy'jinak ste zacarovne diry
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2013 17:38 | Rada

Máte pravdu - pokud by zaměstnavatel známému přidal, na Švarc systém by nepřecházel. Takhle se vlk nažral (známý dostal víc) a koza zůstala celá (zaměstnavatele to nestálo ani korunu navíc).
Penzi neřeší on ani já (není vůbec jisté, že nějakou penzi dostaneme). Teoretická šance získání slušné státní penze by mě od přechodu na Švarc rozhodně neodradila.
Máte pravdu, že lidský svět není spravedlivý. Švarc systém je ale podle mě zbytečná nespravedlivost proti které by se měli vzbouřit i poctiví zaměstnavatelé! Poctivý (příp. opatrný) zaměstnavatel je v konkurenční nevýhodě oproti zaměstnavatelům, kteří se nebojí a neštítí zaměstnávat na Švarcsystém.
Tato vláda pokazila mnoho věcí a přispěla ke zvýšení nezaměstnanosti, ke snižování reálné mzdy a především ke snížení spotřeby (díky této vládě se lidé obávají budoucnosti a šetří). Je tedy určitě dobře, že tato vláda žádné experimenty se Švarc systémem a odvody OSVČ dělat nebude. Jistě by to zase zvrzali. Tímto ale určitě nechci říct, že věřím v to, že další vláda bude lepší (výrazně horší ale podle mě být nemůže).
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2013 17:22 | Rada

I v Rakousku jsou profesionální hasiči (v městech Wien, Graz, Linz, Innsbruck, Salzburg a Klagenfurt). Mimochodem - kdo financuje dobrovolné hasiče? Pracují zdarma a techniku si financují z vlastní kapsy?
Rozpustit by šlo v podstatě cokoliv. I zdravotnictví financované přes zdravotní pojišťovny. Mohla by existovat jen soukromá zařízení a každý by zaplatil na dřevo, nebo by se komerčně pojistil. Vyšlo by to sice dráž (viz USA) a několik procent lidí by asi zemřelo výrazně předčasně (na komerční pojištění by každý neměl), na druhou stranu lidé s vysokými příjmy by tuto změnu jistě přivítali.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2013 11:54 | vena65

Tak třeba HZS bychom klidně rozpustit mohli. Nebo si myslíte, že bez nich by to tu nefungovalo? Jak je tedy možné že to funguje v Rakousku a ne mnohem lepší úrovni než u nás?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 4. 2013 9:06 | Vladimír

Rozumím určitě Vašemu pocitu nespravedlnosti a nijak se nezastávám toho co je označováno za švarcsystém, ale je to prostě ekonomická realita a jsem přesvědčen, že kdyby měl kolega, kterého zmiňujete lepší volbu, jistě byl byl spokojenější v pozici čistého zaměstnance, chráněného zákonem a výhledem na nějakou penzi. Nic z toho živnostník ve švarcsystému nemá. To je také určitý pohled na nějakou "spravedlnost". Lidský svět není spravedlivý, nikdy nebyl a nebude. TZV. sociální společnost, která se snaží o spravedlivější přerozdělování bude mít vždy těžkou pozici kde a jaké mají být hranice. Z tohoto pohledu je švarcsystém jen nevýznamná drobnost. Nedovolil bych si tvrdit, že se odstraněním švarcsystému sníží odvody zaměstnanců a tedy náklady práce a tedy také následně zvýší počet nově vytvářených pracovních míst. Ekonomická teorie je poměrně často v rozporu s reálným světem a i kdyby se tak skutečně stalo, bude hodně diskutabilní substituční poměr. Nemyslím si, že jeden zrušený živnostník = jedno nové pracovní místo a být na na MSPV, velmi bych se takového ekonomického experimentu v současné době bál.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 4. 2013 16:34 | Rada

OK, uznávám, že takových případů, které uvádíte, určitě několik je (i když častěji se asi bude jednat o s.r.o. a tam pokud vím žádná minimální daň nebyla a asi ani nebude). Jistě je ale víc podnikatelů, kteří pouze vykazují ztrátu a ve skutečnosti jim firma slušně vydělává. Ideální by samozřejmě bylo kdyby FÚ všechny takové vykuky zkontroloval a daň doměřil. To je ale dost nereálné. Třeba v Praze se FÚ dostane do firmy na kontrolu jednou za více než 100 let.
Sám jsem minimální odvody platil v době, kdy jsem téměř nic nevydělával. To se mi samozřejmě nelíbilo. Na druhou stranu pokud někdo nemá na zaplacení několika tisíc měsíčně na odvodech, nemá nejspíš jeho podnikání smysl.
Byl bych pro úlevy pro začínající podnikatele. To by ale určitě mnoho lidí zneužívalo (po skončení úlev by si založili jinou firmu). V obcházení zákonů, zákazů a příkazů jsme mistři.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 4. 2013 11:41 | Pavel

Hm, to neznáte kouzla účetnictví. Podnikatel klidně může být léta ve ztrátě, ale přitom mít dost peněz na živobytí, a to zcela legálně.
Jeden z příkladů: Podnikateli se dobře delší čas daří, tak se rozhodne za zisky minulých let rozšířit výrobu a přistaví novou tovární halu. Jenže do nákladů si nedá celou tovární halu, stavby se odepisují dvacet let, takže do nákladů dá pouze jednu dvacetinu a zbytek postupně odepisuje dalších 19 let. Po pár letech se mu dařit přestane a jeho příjem klesne pod hodnotu odpisu. V tom okamžiku je účetně ve ztrátě, ale přitom má dost prostředků na živobytí. A žádný podvod to není, těch 19 dvacetin hodnoty té tovární haly už dávno zdanil, když hromadil ten zisk, ze kterého halu postavil. Nutit ho v tomto okamžiku ještě platit minimální daň je opravdu okrádání za bílého dne.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 4. 2013 8:38 | Rada

Také by tam měla být otázka: "Uvažujete, či využíváte služeb HZS a armády ČR?". Nepochybně by většina odpověděla, že ne. Na základě toho bychom mohli rozpustit armádu a hasičský záchranný sbor. To by se ušetřilo peněz!
S tou minimální daní to není zas tak jednoduché. Celkem chápu, že se mnohým lidem nelíbí, že jsou někteří podnikatelé téměř celé podnikání v účetní ztrátě a přitom se evidentně nemají vůbec špatně. Podnikání je činnost vykonávaná za účelem dosažení zisku. Pokud je někdo mnoho let ve ztrátě, de facto nepodniká. Možná by tedy bylo spíš na místě znemožnit mu nějakým způsobem (dočasné odebrání ŽL apod.) podnikání. Stejně si tím jen škodí (čím déle "podniká", tím víc prodělá).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 4. 2013 22:12 | Fredy

To s placením podle profese jsem bral jako vtip...
Nemusel by to být vtip. Nebo jinak, pokud je tok myšlenek budoucího finančního drába Mládka stejný, tak se toho klidně dočkáme. On chce opět zavést minimální daň, tak se třeba časem k těm 40 tis. dostane. A jak několikrát soudruzi z ČSSD říkali, kdo na to nemá, tak ať nepodniká..... Oni podnikání chápou pouze v rovině odvodů daní a pojištění.
Já bych navrhoval jiný systém. Každý rok zajít na berní úřad, tak vyplnit dotazník a podle něj zaplatit daně (těmi myslím všechny odvody, včetně pojištění).
Dotazník by měl pár otázek. Například, budete v době kdy byste měl nárok na odchod do důchodu, požadovat státní penzi? ANO/NE. Uvažujete, či využíváte služeb Českých drah? ANO/NE. Poptáváte, či budete poptávat služby od dále uvedených státních institucí, jako jsou "výzkumný ustav pro ochranu chroustů", Výzkumný ústav pro zjišťování efektivnosti výzkumů" ...... a sto dalších podobných? ANO/NE...... a další podobné otázky. Podle množství zaškrtnutých ANO, by byla stanovena výše odvodů za příslušný rok..... :)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 23:11 | Rada

To je sice pravda, i tak mu to ale za tu změnu stálo (šel do toho dobrovolně proto, aby utáhl velikou hypotéku a zbylo mu na všechny jeho finančně náročné koníčky). Já bych se také nechal převést na ŽL, zaměstnavatel s tím ale nesouhlasí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 23:09 | Rada

Souhlasím s vámi v tom, že problém (resp. spíš potenciál) není v živořících živnostnících, ale v těch, kteří mají příjmy velmi slušné. Např. takový IT zaměstnaný na ŽL s příjmem 600 a víc tisíc ročně (náklady má minimální) by mohl několik tisíc měsíčně na odvodech zaplatit, to mi nikdo nevymluví.
To s placením podle profese jsem bral jako vtip... Nicméně osvobození některých profesí (třeba zemědělců a řemeslníků) od vedení účetnictví by možná od věci nebylo. Tito živnostnici podle mě platí tak málo, že to ani za tu administrativu nestojí. Úředníkům na FÚ by se díky tomu snížila agenda a mohli by se více zaměřit na kontrolu těch ostatních (to, že někdo uplatňuje paušál ještě neznamená, že nekrátí příjmy). Je otázkou, jestli by to takhle šlo udělat. Zrovna zemědělci musí (nepletu-li se) vést účetnictví kvůli dotacím.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 23:00 | jezevec

super nápad. a jak by se prosím měl "lépe" ten instalatér na malé vesnici, který víc zakázek než za 100.000/ročně prostě nesežene? má náklady padem, a 40 odevzdá na dani, a zbyde mu jako 800/měsíčně na jídlo a živobytí? no to by se asi zaradoval. nebo jakože by se měl lépe, že půjde na pracák a nebude muset nic dělat? aha, a s podnikáním by se přesunul na černý trh, a nedal státu vůbec nic, naopak kasíroval peníze z podpor, vidte. no živnostník by se tak měl asi lépe, ale stát hůře. jest otázka jestli právě tohle chceme.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 22:56 | jezevec

no tak pokud má švarczaměstnanec 2x vyšší mzdu než vy zaměstnanec a ještě z nich platí nižší odvody, je to samozřejmě správně. vy máte dovolenou, výpovědní dobu, právo jít v pracovní době k doktorovi, právo na placenou stávku, podporu v nezaměstnanosti a celou řadu dalších výhod, účetnictví vám dělá zaměstnavatel a vám posílá jen čistou mzdu na účet. to stojí peníze - ty vám zaměstnavatel a stát nedá a o to máte méně.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 21:44 | Luděk Hájek

Nezlobte se, ale s tímhle nesouhlasím. Problém není v živnostnících, kteří vydělají za rok tak zhruba na to, aby si koupili ojetou felicii. Problém je, že díky paušálům zde jsou živnostníci, kteří vydělávají 2 400 000,- ročně a nezaplatí žádnou daň. Nejlepší by byl systém, který autor uvedl v článku: Přijdete na FÚ, předložíte živnostenský list, paní se koukne do tabulky a řekne:"Á instalatér, Vy to máte za 40000,-" Když na to nevyděláte, nebudete podnikat. Když vyděláte daleko víc, tak je pro Vás ten poplatek směšný. Živnostníci by nemuseli vést účetnictví a měli by se lépe.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 17:30 | Rada

Vymizení Švarc systému by dovolilo snížit odvody zaměstnanců a tím by naopak nová místa vznikla. Výhodu nižších odvodů by měli všichni zaměstnanci. Dnes je to tak, že např. můj známý platí jako Švarc zaměstnanec nižší odvody než já a přitom jeho čistá mzda je skoro 2x vyšší. Přijde mi to výrazně nespravedlivé.
Samozřejmě nejhorší varianta by byla poškodit živnostníky, nezvýhodnit zaměstnance a získané peníze utopit v bezedném státním rozpočtu. Tak by to bohužel asi v případě naší současné (a nejspíš i budoucí) vlády dopadlo:(( Možná je lepší nechat to tak, jak to je i přesto, že systém je výrazně nespravedlivý.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 10:02 | eďa

MOžná proto je tak malá účast v protestech proti vrchnosti - vládě. Lidi jsou spokojený,rádi, že jejich peněženku opečovává vrchnost každoročním zvýšením DPH o pár procentních bodíků Jak lákavé, jednoduché škubání těch, co dřou jako koně a také řešení pro snižování nezaměstnanosti, zdroje jsou pro vnik nových institucí, pro ty , co se zasloužili, prostě takový malý český suprově placený hambinec a podle zákona.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 9:18 | milan

Jsou místa, kde jinak jak osvč se živit nemůžete, protože k civilizaci - nejbližšímu zaměstnavateli je to třeba 40 km. Lepší málo zdaněný osvč než nezaměstnaný .Ještě je další možnost, že budeme téměř všichni zaměstnanci státu a zvednem dph na 90%.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 4. 2013 0:51

zrušit všecko kromě švarcsystému!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2013 0:17 | jezevec

jenže zmizením švarcsystému by zmizely desetisíce švarcpracovních míst - je lepší živit lidi na pracáku, a nebo je nechat dělat s minimálním zdaněním? při čísle 0,9 by vám možná bylo jedno, zda zaměstnanec nebo ičař - ale pro stovky zaměstnavatelů je to zásadní bod zlomu, zdali vyrábět nebo dovážet z číny, zdali podnikat nebo to zabalit, zdali držet pracovní místo nebo najmout otroky z agentury.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 4. 2013 22:11 | Aleš Müller

Snížení paušálů pro osvč by snížilo atraktivnost švarc-systému. A celý švarcsysém by zmizel, pokud by koeficient, kterým se násobí hrubý zisk pro výpočet zdravotního a sociálního pojištění stoupl na hodnotu poblíž 1, z dnešní hodnoty 0,5. Už při čísle 0,9 bylo skoro jedno zda zaměstnanec nebo ičař.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Obchodní řetězec Lidl uvolňuje místo ve svých skladech, od 12. do 21. prosince nabídne...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petra Procházková

manažerka, Agrofert

Zdeněk Pelcl

podnikatel, GZ Digital Media

Petra Procházková
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 8 duelů
×
Zdeněk Pelcl
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 6 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services