Jak škodí korupce a daňové úniky ekonomice? Méně, než si myslíte

Petr Hampl | rubrika: Komentář | 18. 2. 2013 | 21 komentářů
Podrobnější rozbor ukazuje, že nepoctivost při zadávání státních zakázek neškodí bohatství národů až tolik, někdy dokonce naopak. Totéž platí o některých daňových únicích.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 2. 2013 9:39, svářeč

Vy prostě stejně jako téměř všichni nechápete, že bez korupce není demokracie, že bez korupce by nebyl samet 89, že bez korupce by nebyla byrokracie, že bez korupce by nebyla anio minimální mzda, že bez korupce by nebyly ani peníze v bance připsané na vašem účtě. Kde to proboha všichni žijete ?

Zobrazit celé vlákno

+24
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 2. 2013 6:58, j. fišer, třebíč

hrůzná představa
rojí se nám ekonomové, kteří nemají ponětí o řízení státu a o to víc komentují "jak na to"
např. pan Kohout: Úsvit - podobně jako pan Hampl - bez nejmenších znalostí souvislostí se nestydí komentovat
doporučil bych všem, kteří se budou snažit prezentovat takové bajky, aby si nejprve něco nastudovali
ekonomie je důležitá součást systému - zdůrazňuji jen jedna část
jakýmkoli způsobem obhajovat korupci a daňové úniky svědčí snad o naprosté ignoranci reality
problém je to doopravdy složitý, ale příčiny jsou někde jinde
chci-li vykořenit korupci a zlodějny, musím nejprve vytvořit systém, který ji tvrdě potírá
pozavírat lumpy nic neřeší
dnes bychom mohli tvrdit, že i kdybychom padli všichni, vstanou noví korupčníci, modrý prapor zavlaje
kdy se konečně dočkáme toho, že řídit stát, neboli vládnout, budou schopní a znalí?

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 21 komentářů)

19. 2. 2013 23:29 | Q

"Méně, než si myslíte?" - tento článek jistě sepsal Kalousek + Trauntenberk ...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 2. 2013 14:21 | V.Mlich

S tou Itálií to je pěkný oslí můstek! Samozřejmě, že korupce nezvedne životní úroveň ani o píď! Kdyby Italská vláda ty peníze nastrkané do zkorumpovaných státních zakázek vůbec nevybrala na daních, ale ponechala je lidem, to byste teprv viděli ten růst blahobytu. Bohužel je to jen tvrzení "coby kdyby".
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 2. 2013 11:10 | DD

Kéž by byl svět tak jednoduchý, jak píšete.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2013 9:39 | svářeč

Vy prostě stejně jako téměř všichni nechápete, že bez korupce není demokracie, že bez korupce by nebyl samet 89, že bez korupce by nebyla byrokracie, že bez korupce by nebyla anio minimální mzda, že bez korupce by nebyly ani peníze v bance připsané na vašem účtě. Kde to proboha všichni žijete ?
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2013 9:20 | DD

Pokud vám odvádějí osobu vám milou do transportu smrti, máte tomu strážnému do zad umístit krumpáč a ne mu ještě přilepšovat!
Pokud po vás úředník chce úplatek, máte tuto výzvu ignorovat, protože to jde i bez ní. Také jsou blbci, kteří doktorům cpou obálky a flašky a kdo ví co ještě a přitom to ti doktoři dělají i bez toho a nemají s tím problém (obvykle).
Já také nepotřebuji úplatek od zákazníka, abych dělal svojí práci.
A kdyby se při každé veřejné zakázce neztratilo třeba 20%, tak se státní aparát rozrůstat nebude. Prostě bude postaveno o 20% délky silnice více, opraveno o 20% délky silnice více, zrekonstruováno 12 oddělení nemocnic místo 10 a tak dále.
Jen by ti korumpovaní úředníci měli třeba menší domy a místo Ferari Škodu. Oni ty peníze nekradou, krade je někdo, kdo jim je potom dává.
A když peníze zmizí v daňovém ráji, tak se sem nevrátí všechny, protože se přesunou na burzy, nebo se za ně pořídí zámořská letoviska a nebo to Ferari, nebo se zkrátka roztočí na golfu po celém světě a podobných blbostech. A jak to pomůže obyčejným lidem? Vůbec...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 2. 2013 9:00 | svářeč

Trošku si protiřečíte,když tvrdíte,že poctivost sníží byrokracii. Právě nepoctivost byrokracii vytváří a zvyšuje. Starého psa novým kouskům neneučíš a pro pravdu se člověk zlobí a dává mínusové body,protože je faktem,že bez korupčního jednání, ať už nese jakoukoliv podobu, nedostane člověk ani na tu mimimální, až tak je prolezná dneškem. Však to známe,já na bráchu a brácha na mě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2013 6:33 | Fredy

Přesně tak. V podstatě je to problém neřešitelný. Lze jej různě snižovat, především tím, že se odstraní jedna z příčin a to jsou veřejné finanční prostředky. Ale to je opět neřešitelné, neboť by si tím politici podřezávali větve, na kterých sedí. Kupodivu ani represe moc nezabírá. V zemích, kde je korupce trestána skoro smrtí, to na jejím množství neubralo. Musel by každý začít u sebe, ale, jak píšete, proč by to dělal? Proč by se připravil o "výhody"?
Autor článku to popsal výstižně i když zapomněl například na tzv. skrytou korupci, jinak řečeno známosti. Nevím, zda to lze nazvat korupcí v pravém slova smyslu, neboť nejde o peníze v první řadě, nýbrž o vliv, ale výsledek je stejný. Já Vám dnes "pomohu" zařídit toto a příště zase Vy mi to nějak oplatíte. Známosti byly důležité za bývalého režimu. Tehdy se říkalo, že bez známosti se nedalo nic sehnat. Ale to není až tak pravda, neboť stejný princip se běžně používá ve vyspělém světě, kde je všeho dostatek. Sice v tom případě nejde o výhody při nedostatku, ale o výhodu cenovou. Nebo-li zajistit co nejvýhodnější slevu.
Víte kdy zmizí korupce zcela? Až vědci zjistí, který chromozom, v lidském mozku, to způsobuje a dokáží jej odstranit. Pak už zde ale nebudou lidé, ale roboti.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2013 22:58 | Rada

Pokud začne každý obcházet byrokracii pomocí úplatku, jistě to k žádnému odbyrokratizování nepovede. Pokud budou uplácet jen někteří, pak budou tito lidé ve výhodě proti lidem slušným, opatrným a chudým (ne každý má na úplatek). Tímto se byrokracie také neomezí. Pokud ale budou všichni poctiví (úplatky nebudou brát ani dávat), bude muset přebujelá byrokracie ustoupit, protože na její odstranění bude veden extra silný tlak. Proč by se ale někdo pracně zasazoval v odstranění přebujelé byrokracie když může záležitost vyřešit rychle a pohodlně pomocí úplatku?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 12:19 | svářeč

Korupce je rájem v demokratickém Česku a bez ní ani tu minimální mzdu nedostanete. Tak tady nefantazírujte jeden vedle druhého o morálním kreditu, který ani jeden z vás nemá. Zato o něm umí perfektně hovořit a plkat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 11:31 | Jarda

Odbyrokratizování státu je hlavní formou boje proti korupci. Tvrzení, že korupce pomáhá bojovat proti byrokracii, je blábol. Navíc ekonomice neškodí tato drobná korupce, ale ta v miliardách - předražené dálnice, vojenská technika, elektřina atd. Tvrzení, že se peníze z korupce vrátí do ekonomiky? To určitě, alene vždycky do naší. Text nelze pochopit jinak, než jako relativizování mravních hodnot, což je kořen všeho společenského marasmu.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 10:10 | Fredy

Citace - jezevec / 18.02.2013 03:08

chybná úvaha, že pokud se peníze od-daní na mauriciua, že je tam si lidi skladují do vejšky. ve skutečnosti je přes nějakou strukturu služeb převedou zpět do své kapsy, a utratí je tam kde bydlí. tedy u našich instalatérů, učitelek, opravářů atd. a samozřejmě právníků a daňových poradců. (kteří ovšem taky ty bankovky neskladují do strožoku, ale pouštějí do oběhu)

Nebo je tady prostě investují. Když chce firma pořídit nový stroj a přitom má možnost volby, že by to mohla zaplatit z ušetřených daní (daňový ráj), tak po tom sáhne jistě přednostněji, než si brát úvěr, či leasing. Souhlasím, že kumulace peněz, někde v daňových rájích, je spíše nesmysl. Jinak s autorem souhlasím, napsal to dost výstižně.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2013 9:21 | Vladimíra Lokšová

Korupce je naprosto špatná, protože buduje a udržuje ve společnosti atmosféru, že poctivé jednání a poctivá snaha je nesmysl. Kontakty, nepřehledná kličkování, špinavé úplatky, atd. škodí společnosti do takové míry, že se nehýbeme z místa už 22 let. Příklady uvedené v článku jsou zcestné, protože člověk, který užívá rozum, ví, že rozhodnutí mohou být také špatná a protože ctí určité morální hodnoty, je ochoten špatné příkazy neposlouchat.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 9:15 | eďa

Pěkný článek ze života. Vše je dvousečné. Co k němu dodat? Snad jen to, že největším škůdcem občana je jeho vlastní hloupost, hrabivost a naivní důvěřivost. Kde jsou peníze a majetky, tam jsou i demokratičtí zloději. Proto nehážu peníze ani zlodějům, ani do majetku a tak se ani o něj nemusím bát a bránit. Asi tak a čím dřív se tenhle systém znemožní, tím lépe.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 8:49 | Tomáš

Jo a neklikejte na to líbí/nelíbí. Není ošetřena unikátnost hlasu a můžete si jich naklikat, kolik chcete.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 8:48 | Tomáš

S článkem víceméně souhlas (i když s těmi mezizávěry ne úplně). Jenže jak provést restart státu? Věřit pravici, že sníží byrokracii je liché a myslet si to o levici tuplem, takže kdo a jak to provede?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 8:37 | Fousek

Jezevče... Jde o to kolik oněch finančních prostředků (nemluvě už jakou cestou nabytých) se dostane zpět do české ekonomiky. A i do jakých ruk se pak dostanou. Pokud to půjde do ruk pasáků a k..ev, na další úplatky (protože s jídlem roste chuť) nebo prodejců drahých zahraničních aut, není to efektní využití oněch prostředků.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 8:26 | MoB

Hrůzný článek. Jistě, co bychom nekorumpovali, vždyť je to OK, a dokonce to prospívá... viděl jste film "Děkujeme, že kouříte"? Nahodilý dobrý efekt jednotlivého úplatku (navíc sporný, protože zavádí model chování, který není předvídatelný - budou chtít? kolik? nechytne mě při tom někdo?) rozhodně nedává opodstatnění úplatkům jako takovým.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 8:23 | Fousek

Německé "jak na Čecha" není rovno... českému "jak na Němce" (???)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 8:15 | Fousek

S vybudováním proúplatkového ekonomického systému (jinými slovy klausovského ekonomického systému), jsme docela znevýhodnění vůči ostatní Evropě. Jedině snad Němci vědí "jak na Čecha"... skoupili co se dá a mohou ovlivňovat českou ekonomiku. Zvláště teď v krizovém období je to dobře vidět...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2013 6:58 | j. fišer, třebíč

hrůzná představa rojí se nám ekonomové, kteří nemají ponětí o řízení státu a o to víc komentují "jak na to" např. pan Kohout: Úsvit - podobně jako pan Hampl - bez nejmenších znalostí souvislostí se nestydí komentovat doporučil bych všem, kteří se budou snažit prezentovat takové bajky, aby si nejprve něco nastudovali ekonomie je důležitá součást systému - zdůrazňuji jen jedna část jakýmkoli způsobem obhajovat korupci a daňové úniky svědčí snad o naprosté ignoranci reality problém je to doopravdy složitý, ale příčiny jsou někde jinde chci-li vykořenit korupci a zlodějny, musím nejprve vytvořit systém, který ji tvrdě potírá pozavírat lumpy nic neřeší dnes bychom mohli tvrdit, že i kdybychom padli všichni, vstanou noví korupčníci, modrý prapor zavlaje kdy se konečně dočkáme toho, že řídit stát, neboli vládnout, budou schopní a znalí?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michal Jirák

podnikatel, Miton

Ivo Lukačovič

podnikatel, Seznam.cz

Michal Jirák
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů
×
Ivo Lukačovič
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services