Mince s Hradčany: další klacek pod nohama živnostníků

Již od března v oběhu přibývá počet 50korunových mincí. ČNB to vyhovuje, a to z více důvodů. Nám trošku ztěžknou kapsy, ale jinak se nám dvojbarevná kovová padesátka líbí. Obchodní banky si nestěžují, díky ní si měsíčně přijdou na zhruba čtvrt miliardy Kč. Kterou ovšem zaplatí podnikatelé. Ptáte se, jak je to možné?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 11. 2006 11:31, Jana

Co to je za kravinu, prostě na konci dne sečtou tržbu a odevzdají ji do banky. I přesto, že drobné roztřídí, tak za to platí poplatek a souhlasím s tím, že naprosto nesmyslný. A čím více se mění bankovky na mince, tak tím těch mincí je více a tudíž větší riziko poplatku. Než něo napíšete, tak se trochu zamyslete. V tomto má ten článek naprostou pravdu.

Zobrazit celé vlákno

+44
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 11. 2006 20:54, Zdeněk

To jen potvrzuje kolegův názor :-)

Člověk by řekl, že velikost zaměstnavatele se odvíjí od počtu lidí které zaměstnává, ale ono tomu tak asi podle průzkumníků není. Hlavně, že to vypadá pěkně napsané...

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 24 komentářů)

18. 11. 2006 12:22 | Petr

Vy to fakt nechápete, to snad není možný. Ten váš popis je sice vcelku přesný, ale je o něčem jiném. Proč by to všechno měli podnikatelé podnikat - různé výměny mezi sebou a podobně, jak píšete zde i výše. Ta otázka zní, proč se ten poplatek vůbec vybírá, když v bance má podnikatel účet, platí za něj celkem velké měsíční poplatky, má tam relativně větší obraty peněz (než průměrná fyzická osoba) a když navíc má opravdu ty mince roztříděné. O to tu jde, ne přece o to, vymyslet způsob, jak se tomu vyhnout....
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 11. 2006 9:39 | Jirka

Kdybyste byl praktik, nedivil byste se tomu, co jezevec píše. V sámoškách a různých obchodech se po drobných věčně shánějí. Když budete provozovat obchod, potřebujete hned po ránu mít v kasách nějaký obnos v drobných na vracení zákazníkům. Půjdete před otevírací hodinou do banky? To pak otevíráte obchod asi v 11. V našem obchodě jsme měli ve zdi trezor, do kterého se dával šuplík z kasy i s drobnými na ráno. Do banky se odnášely jen velké bankovky, pokud se druhý den ráno nejelo nakupovat zboží. Spousta velkoobchodů po nás chtěla keš, takže šéf jezdil s balíkem peněz po nákupech.
Jsou živnosti, kde se za 1 až několik málo různých služeb vybírají malé částky. Tam se platí drobnými a často "akorát", takže takoví živnostníci se vracením drobných nezbaví. Těch je ale menšina. Rozhodně ne 700 tisíc. Vklad do banky v drobných představuje podstatně víc námahy a nákladů pro banku, než vklad v bankovkách v poměru k obnosu vkladu. Takže je logické, že banka za takovou službu účtuje více, než za vklad v bankovkách. Kdyby si za to nic neúčtovala, rozpustí náklady do poplatků všem klientům. A řekněte mi rozumný důvod, proč bych třeba já měl platit za to, že se někdo rozhodl provozovat po hospodách hrací a výdejové automaty. To je jeho věc. Pokud má s mincemi nějaké náklady, zahrne to do ceny svých služeb. Tím pádem to zaplatí ti, kteří po takových službách touží. A nebo se podnikatel bude snažit aby umožnil platit za své služby i kartou, případně ve formě časových jízdenek, vstupenek, apod. Tím objem drobných podstatně omezí. A zbytek udá v nějakém obchodě, kde je rádi vezmou. Jestli mu to za tu trochu snahy stojí, nebo raději nechá bance 10%, to si musí zvážit sám.
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 11. 2006 8:59 | Jirka

Dělal jsem v malém obchodě, kde nám pořád chyběly drobné. Řidička MHD k nám chodila s pytlíkama mincí. Bylo to oboustranně výhodné. Jen musela střídat několik obchodů, protože tak velké množství mincí nám vystačilo asi na týden. Jelikož živností, kde se shromažďují mince není moc, nevidím v tom velký problém. Banka bere rozměňování jako službu, protože sama drobné moc nevyužije - narozdíl od obchodu. Není divu, že si za to nechá platit. Dva podnikatelé si takto poslouží navzájem a nemají důvod účtovat si výměnu jako službu. V samoobsluze se dělají většinou nákupy přes 100Kč, takže mince a menší bankovky pokladní permanentně shánějí. Když je po výplatách, mizí jim i 100 a 200Kč bankovky, protože kdekdo platí tisícovkou. Kdy jste byl naposledy nakupovat?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 11. 2006 22:46 | jrmr

Mám strašně rád kydy,lidí kteří jsou zaměstnanci a k podnikání si čuchli akorát tím ,že si přečtou pár stupidních článků v novinách nebo na netu.Nejdřív si to zkuste na vlastní kůži a pak teprve teoretizujte jak by co by být mělo nebo nemělo.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 11. 2006 11:34 | Petr z Prahy

A ty jsi velký teoretik. Když má živnostník účet, proč by chodil rozměňovat do samoobsluhy, nehledě k tomu, že pak to logicky potká tu sámožku až bude odevzdávat tržbu, takže už vidím, jak samoobsluha rozměňuje všem v okolí, naivo. Zapojit mozkové buňky by to chtělo
+29
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 11. 2006 11:31 | Jana

Co to je za kravinu, prostě na konci dne sečtou tržbu a odevzdají ji do banky. I přesto, že drobné roztřídí, tak za to platí poplatek a souhlasím s tím, že naprosto nesmyslný. A čím více se mění bankovky na mince, tak tím těch mincí je více a tudíž větší riziko poplatku. Než něo napíšete, tak se trochu zamyslete. V tomto má ten článek naprostou pravdu.
+44
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 11. 2006 11:28 | Petr

No vám asi opravdu uniká. Prostě mají mince a ty jako tržbu odevzdají do banky a za to platí, i když je to roztříděné. Nechápu, co je na tom nesrozumitelného. Kdo někdy podnikal, tak ví, o čem článek je, kdo jenom sedí před PC a surfuje, tak placá blbosti a teoretizuje. Více takových článků.
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2006 22:16 | PlischkeS

Dobrý den,
nevím, co je nelogické na tom, že podle statistik jsou malé podniky v ČR největším zaměstnavatelem, mašleno samozřejmě tak, že kumulovaně zaměstnávají největší objem pracovní síly na českém trhu práce...
Simona Ely
P.S. Jinak článek je o 50korunových mincích, nikolik o průzkumu českého trhu práce.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2006 20:54 | Zdeněk

To jen potvrzuje kolegův názor :-)
Člověk by řekl, že velikost zaměstnavatele se odvíjí od počtu lidí které zaměstnává, ale ono tomu tak asi podle průzkumníků není. Hlavně, že to vypadá pěkně napsané...
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2006 20:29 | Jarmila

Mno, už jsem platila i útratu cca 50,- Kč v desetníkách, protože je to taky oběživo. Pokladní jen obrátila oči v sloup a jediné, na co se zmohla, bylo konstatování, že jsem asi dítěti vybrala pokladničku. Kdyby si peníze nevzala, šla bych o dům dál, kde by mi za ty desetníky zboží prodali. Je to sice blbé,ale bylo to taky oběživo, i když dneska je nejmenší padesátník. Komu se to nelíbí, ať prostě ty drobné mince od zákazníků nebere.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2006 19:47 | PlischkeS

Dobrý den,
jde o citaci výsledku průzkumu.
S pozdravem, Simona Ely
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2006 17:47 | Patrik

Vyhláška č. 37 České národní banky ze dne 21. února 1994:
....ostatní právnické osoby a fyzické osoby mohou odmítnout přijetí 1. mincí nad 10 kusů téže nominální hodnoty, 2. mincí nad celkovou částku 100 Kč u mincí do nominální hodnoty 10 Kč včetně a nad celkovou částku 500 Kč u mincí vyšších nominálních hodnot ........
+44
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2006 13:57 | QEntity

Ražba mincí je obecně dražší než tisk nových bankovek...
Ale protože bankovka vydrží v oběhu cca 1 rok a mince řádově déle, je výhodnější emitovat mince...
Už tomu rozumíte ???
Takže nejspíš se budou tisknout další bankovky, pokud by 50 CZK hodnoty bylo v oběživu nedostatek... Mince by se zřejmě už nevyplatily......
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2006 13:39 | k

"Malé podniky s 1-9 zaměstnanci se na celkovém počtu společností podílí prý více než 95 %, a jsou tedy největším zaměstnavatelem" hmmm....logické uvažování zřejmě nepatří mezi autorovy přesnosti
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2006 11:11 | JaM

"Říjnový evropský průzkum ukázal, že nikde jinde v Evropské unii nemají živnostníci na ekonomiku země takový vliv jako u nás. Malé podniky s 1-9 zaměstnanci se na celkovém počtu společností podílí prý více než 95 %, a jsou tedy největším zaměstnavatelem." Článek v HN ( http://hn.ihned.cz/3-18696020-TOP+100-500000_d-ae ) říká něco jiného. Nejlepší je fakt statistika, kterou si zfalšuju sám aneb budeme hlásat názor, který je momentálně v kursu.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 11. 2006 22:30 | Tomáš Marný

Se samoobsluhou, kterou provozuje nadnárodní společnost?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2006 16:46 | Jirka

Taky to vidím jako mnoho povyku pro nic. Větší množství mincí vybírají jen někteří živnostníci, kteří zpravidla prodávají jednu věc nebo službu přibližně v hodnotě mince. Např u holičů bude ta padesátka aktuální. Ale spousta jiných prodává zboží a služby v širokém rozpětí cen, takže do banky nosí jen hrubou část tržby v bankovkách a mince s určitým množstvím drobnějších bankovek nechává v kase, resp. přes noc v trezoru. A spousta jiných účtuje převážně bezhotovostně. Mně na tom víc vadí, že mi ty mince trhají peněženku. Je hezké, že ČNB ušetří díky vyšší životnosti mincí, ale životnost šrajtoflí je zase to, co zajímá nás. Jelikož jsem delší dobu 50Kč mince neviděl, zůstávají mi teď v peněžence, protože silou zvyku nejprve koukám po bankovkách. A někomu může vadit i to, že si padesátku snadno splete s desetikorunou, pokud se dívá jen na hranu a není na přítomnost kulatých padesátek zvyklý.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2006 11:00

Clanek je nesmyslny - tech 250 mil na poplatcich plati jen tehdy, pokud dosud zadny z tech 700 000 zivnostniku zadne mince neprijimal a tedy i nedaval do banky a najednou ze zavedenim 50 Kc mince ano. Takze akorat dojde ke vzvyseni celkove sumy v mincich a tedy i ke zvyseni procentualniho poplatku bance. A to nebude tak vysoke, jak se v clanku tvrdi.
Jinak, jak bylo receno, zivnostnik si muze zalozit konto v nektere bance, co ma nulove poplatky, pouze na ty mince a pak si jen prelevat penize na sve hlavni konto (tim mu zustane jeho platebni historie).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 11. 2006 9:05 | samo

To není živnostník ale vůl, co si neumí poradit - domluvit se s nejblížší samoobsluhou.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 11. 2006 8:56 | Jiří

Tomu se nedá věřit: "pokud každý ze 700 tisíc živnostníků týdně zaplatí byť minimální poplatek sto korun, vydělají banky jen na těchto poplatcích měsíčně čtvrt miliardy Kč navíc "
To máme v ČR 700 tisíc živnostníků co přijímají denně spoustu 50 Kč mincí a nosí je jednou týdně do banky?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ivan Langer

politik a podnikatel

Markéta Šichtařová

ekonomka

Ivan Langer
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Markéta Šichtařová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services