Češi stále riskují. Kupují ojeté vozy od soukromníků

Zprávy z finančních trhů, 9. 10. 2015 13:54

V České republice se každoročně prodá téměř 550 000 ojetých vozidel. Více než 53 % z nich si prodají soukromé osoby mezi sebou.
Zbytek připadá na certifikované dealery a autobazary.
Přitom největší riziko nákupu vozidla s nejasným právním původem, nebo dokonce zatíženého exekucí, hrozí právě při obchodech uzavřených "na ulici".
Podíl automobilů, které nejsou nabízeny přes autobazary, však podle prodejce Auto ESA letos mírně klesl. Také díky novele zákona, která platí od ledna letošního roku.

"Největším rizikem jsou exekuce," upozorňuje Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje Auto ESA a vysvětluje: "Při nákupu vozu na inzerát od neznámého člověka je totiž prakticky nemožné prověřit, zda se vůz nenachází na seznamu exekuovaných věcí, a nehrozí tak jeho zabavení." Podle Pavla Foltýna jsou velké autobazary napojené na databáze exekutorů a dokáží takové vozidlo včas odhalit.

Dalšími legislativním rizikem je nákup vozu v "polopřevodu".
Od 1. července nesmějí automobily bez řádné registrace na silnici, protože automaticky ztratily technickou způsobilost.
Podle statistik Ministerstva dopravy bylo přitom k poslednímu dni lhůty pro registraci ještě 688 000 vozů s nejasnými vlastníky.

Českou klasikou je přetočený tachometr. "Běžně odmítáme přes 60 procent nabízených vozů, protože nesplňují naše kritéria.
A upravený počet kilometrů patří mezi nejčastější důvody," dodává Pavel Foltýn.

Řada kupujících si náročnou administrativní zátěž nákupu ojetého vozu a nutnost jeho řádného prověření neuvědomuje.
Dnes už podle novely zákona není například možné po nákupu ojetého vozu využívat kupní smlouvu a později automobil přihlásit na sebe.
Při převodu je nutné s druhou smluvní stranou v jeden den provést evidenční kontrolu a rovnou na příslušném úřadě auto odhlásit na nového majitele.

Přesto se stále řada lidí snaží ušetřit co nejvíce peněz.
A to je hlavní důvod, proč se mnohdy neobracejí na certifikované dealery, ale nákup ojetého vozu řeší bez asistence odborníků. "Takový převod je však spojen s vysokými riziky," říká ředitel strategického rozvoje Auto ESA.
Například v případě dodatečného odhalení skrytých vad má kupující velmi obtížnou situaci při reklamaci vozu.
Velmi často smlouva není v souladu s obchodním a občanským zákoníkem. Navíc je nastavená tak, že ochraňuje původního majitele - často se v ní objevuje formulace "vozidlo je prodáváno, jak stojí a leží", která de facto likviduje možnost následné reklamace.

Smůlu má kupující také v případě, že vozidlo je kradené, nebo zatížené zástavou u nebankovní společnosti. "Bohužel se velmi často stává, že majitel si vezme půjčku, kde ručí vozidlem, nebo automobil zastaví v zastavárně.
Nový majitel nemá šanci toto odhalit," varuje Pavel Foltýn.


Zdroj:    Tisková zpráva
Partners Financial Services