Výpočet životního minima 2024
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Tomáš Sedláček
ekonom
Ondřej Bartoš
podnikatel a investor, Credo Ventures
0,00 %
z 0 duelů
0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Pomůže novela vysokoškolského zákona?
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 7. 2004 13:55, berinda
Je mi 29 let a studuji VŠ v kombinované formě. Skutečně si myslíte, čím více času student stráví učením, tím má kvalitnější výsledky? V případě, že brigádničil v oboru má horší výsledky než ten, který nebrigádničil a učil se? Mí stpolužáci mají 20 let, jsou nezaměstnaní evidovaní na úřadu práce, já pracuji na plný úvazek, myslíte, že mám horší výsledky než ti, co mohou trávit učením celý den? A když přece jen tráví, jsou po škole velmi těžce použitelní - praxe je praxe.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
11. 7. 2004 21:22, SedivyJ
Cely problem plyne z nevyvazeneho demografickeho vyvoje, nic vic, nic min. vazny problem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 38 komentářů)
9. 7. 2004 12:43 | ondra
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 7. 2004 9:00 | ondra
Socialismus: beru jednomu, dávám druhému.
Bezúročná půjčka: beru jednom, platím druhému. Jednak daňový poplatník to od státu po vystudování studenta nedostane zpět, věřitelské riziko nese opět poplatník. A slovo "bezúročné" už je samo o sobě socialistické: jak byste se díval na to, kdybych vám dneska sebral 100 000,- , slíbil, že vám je za 10 let vrátím. A že vlastně o nic nepřijdete? Dokonce i když abstrahuji od inflace, tak jste přišel o výnos - minimálně psychický - který vám ty peníze a věci, co byste si za to koupil po těch 10 let mohly vynášet. Takže vám stát bere a někomu jinému dává. Socialismus. Pokud se to zaměstnavateli vyplatí, tak není důvod, aby studentovi to školné neplatil rovnou. Školu z toho klidně může vynechat.
Tak, jak je to na stránkách ISEA, tak by investorem byla škola. Škola tu je od toho, aby poskytovala vzdělání a ne aby dělala investora. Podívejte se na různé školy cizích jazyků: pro ně samozřejmě není problém hrát si na investora. Ale proč by to dělaly - pokud někdo má zájem naučit se cizí jazyk, tak má možnost si třeba půjčit v bance. Prostě škola je od toho, aby učila a ne od toho, aby si hrála na investora. Těm školám bych to nezakazoval, ale být školou, tak bych se do toho nepouštěl. A pokud se jedná o školu financovanou státem, tak bude riskovat státní peníze.
BTW: morální hazard. Ta smlouva musí být vypověditelná s tím, že absolvent uhradí to školné a nějaké úroky rovnou. Kteří studenti tu smlouvu vypovídat nebudou? Správně. Ti, kteří na procentech z příjmu odvedou méně, než by činila výška školného.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 7. 2004 8:35 | Jirka
Rozvinuté státy by posíláním peněz rozvojovým zemím skutečně nepomohly. Mnozí tamní domorodci peníze ani neznají a neuměli by je používat. Pomoc rozvojovým zemím má formu dodávek léků a potravin, vysílání lékařů, učitelů a odborníků, kteří tam budují průmysl, dopravní cesty atd. S nimi se tam někteří studenti vrací jako znalci místních poměrů, řeči i oboru. To musí předcházet otevření trhů. Dovedete si představit, jak by se téměř nahý domorodec uchytil v silné konkurenci západních trhů, aniž by měl potřebné vzdělání, dopravní prostředky, kapitál...? Co by prodával a jak by to dopravil na trh dříve, než to shnije? Kdyby taková země na úrovni doby kamenné prodávala jen svoje přírodní bohatství, za chvíli nebude mít vůbec nic. Právě proto je vzdělání tak důležité. Aby měli co prodávat a aby uměli vyrábět a prodávat.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 7. 2004 8:01 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 7. 2004 0:45 | Kateřina
a další lánky na www.isea-cz.org
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 7. 2004 23:17 | ondra
Učinit takový systém povinný mi přijde mnohem více diskriminující než pouhé zavedení školného. U nepovinného systému bude riziko morálního hazardu nést buď škola nebo stát. Nevěřím tomu, že by z toho u škol vzešlo něco dobrého, a u státu se jedná o čirý socialismus. Když to sesumarizuji: podle mého názoru je jediné řešení převážné financování škol ze školného. Pokud budou chtít školy nabízet tento typ "posunu" školného, nechť tak činí. Nicméně bere na sebe riziko a nejsem si úplně jistý, jestli tady IMO tady nemáme školy od toho, aby monitorovaly pracovní trh, ale aby plnily požadavky svých zákazníků.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 7. 2004 20:31 | JirkaZ
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 7. 2004 19:27 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 7. 2004 18:46 | ondra
Já vůbec nejsem proti tomu, aby si to škola dělala, co uzná za vhodné. Po pravdě řečeno, nechápu, proč to někdo chce vtělovat do nějakého zákona - nestačí to té škole "nezakázat"?
... Jestliže kapitalistickým Američanům stojí za to, poskytovat ji (vlastním občanům) bezúročně, asi se jim to vyplatí.... Jsou tu 2 věci - jedna jsou soukromé systémy, které tímto způsobem fungují. Druhá věc je "státní půjčka". To je prostě "vzít peníze jedněm a dát je druhým" - socialismus. On to možná ten někdo časem zaplatí, ale asi to těžko vrátí tomu, kdo ty peníze původně dal. Pod termínem "kapitalističtí američané" si představuji ty soukromé společnosti, nikoliv jejich vládu. To že se americká vláda nazývá kapitalistickou nějak neznamená, že jí je. Kapitalistický návrh by byl "vezmu své peníze, nebo někoho přesvědčím, aby mi je dal a založím společnost, která bude poskytovat peníze studentům". Myslíte, že tohle měl pan Matějů na mysli? O tom dost pochybuji.
Uzavírat smlouvu přímo se školou o odvádění budoucích příjmů samozřejmě možné je, ale je to jenom přesun "státem" garantované půjčky na "školou" garantovanou půjčku (za kterou opět stojí stát). Takže to si moc nepomůžeme.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 7. 2004 11:45 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 7. 2004 11:19 | ondra
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 7. 2004 7:27 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
7. 7. 2004 19:21 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
7. 7. 2004 18:38 | ondra
7. 7. 2004 17:04 | Dušan
7. 7. 2004 12:29 | Dejmal
7. 7. 2004 10:00 | Jirka
Nevidím důvod, proč by měli platit školné cizinci a našinci nikoli. Naopak u cizinců z rozvojových zemí, kteří by si studia sami zaplatit nemohli, je státní podpora jejich studia namístě. Pokrokové státy věnují každoročně několik procent HDP na pomoc rozvojovým zemím. A právě podpora studentů je snad tou nejlepší formou takové pomoci. Nevzdělanost obyvatelstva vytváří živné podmínky pro zločin, snadnou manipulovatelnost atd. Vzdělávat děti zaostalých zemí je účinnější a myslím, že i levnější, než tam vysílat naše vojáky.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
7. 7. 2004 7:43 | Margaret
Stránka 2/2
Následující