Zákon o společenství vlastníků bytů hrozí

Martin Zika | | 18. 4. 2003 | 136 komentářů
Jednotliví majitelé bytových jednotek se podle zákona mezi sebou musejí domluvit na mnoha věcech nezbytných pro provoz společných částí domu. Jak ale praxe ukazuje, je to často neřešitelný problém.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 6. 2007 9:24

Dobrý den,
v dubnu 2006 jsem zakoupil byt, s prodávajícím byly sepsány stavy teplé a studené vody, tepla a byly předány správci domu. Nyní jsem obdržel od Společenství vlastníků vyúčtování za rok 2006, ve kterém není zohledněno, že měl byt v průběhu roku 2 majitele, je po mě požadováno i zaplacení nedoplatku za rok 2005. Má Společenství vlastníků povinnost vypracovat při změně majitele vyúčtování za část roku pro minulého majitele (tj. vyčíslit jeho závazky ke dni prodeje - je připraven je zaplatit) a za zbývající část pro současného? Může po mě vyžadovat zaplacení nedoplatku za rok 2005?

+87
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 10. 2006 22:45

Pokud tak rozhodlo sromáždění vlastníků, pak je to Vaší povinností, doporučuji seznámit se se zápisy a usneseními těchto shromáždění, zpravidla se shromždění konají 2x ročně a vždy jednou ročně je třeba odsouhlasit rozpočet na další rok. Ve stanovách se dozvíte více o způsobu odsouhlasení rozpočtu a o tom, jak je nakládáno s přebytkem hospodaření . Obvykle je přebytek převáděn do fondu oprav. Upozorňuji, že těch 500 Kč, o kterých si myslíte, že je platíte navíc, mohou být i příspěvkem na budoucí opravy, které jsou např. ve vašem domě nezbytné.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 136 komentářů)

1. 12. 2006 10:24 | fatima

Jsem předseda SVJ a řeším stejný problém,není nutné 3x vyzývat písemnou formou neplatiče k úhradě dluhů,stačí pouze předsoudní výzva dotyčného k zaplacxení dluhu. Pokud nebude reagovat,obrátit se přímo na právníka nebo podat přímo návrh na příslušném soudu s požadav kem na vystavení exekučního příkazu,s tím se pak obrátit na exekutora. Co se týká povolení půdní vestavby,píšete že většina vlastníků souhlasila, z čehož se dá soudit,že nemá zatím 100% souhlas a tudíž nedostane stavebí povolení. Pokud již stavební úřad toto povolení vydal,každý vlastní k bytové jednotky je budoucímu stavebníku(dlužníku) partnerem a může se ve lhůtě 15 dnů proti rozhodnutí stavebního úřadu odvolat. Pokud tato lhůta už uplynula,pak jedině se obrátit na radu k právníkovi.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 11. 2006 3:00

1. zaslat upomínku s návrhem na splátkový kalendář dluhu a s hrozbou na dopočítání úroků, případně již uvést dluh s úroky 2.pokud nereaguje zaslat opět upomínku již s dopočítaným úrokem z prodlení a s hrozbou na žalobu a s upozorněním, že dluh se mu zvýší o soudní poplatky a bude zřízeno zástavní právo k bytu 3. pokud ani poté nereaguje vyhledat právníka a řešit dluh soudně, jako první bude pravděpodobně vydán platební příkaz, doporučuji hned nechat zřídit také zástavní právo k jednotce dlužníka
Co se týče vybudování původní vestavby, každý souhlas se dá přece odvolat a když neplatí příspěvky, tak to důvod k odvolání souhlasu je.
Navíc lze využít § 11/5/ první věta zákona o bytech: K přijetí usnesení o změně stavby je zapotřebí souhlasu všech vlastníků. A on má podpisy jen většiny.
Hezký den

-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 11. 2006 7:15 | tlustýmirek

Dobrý den.V našem domě je taktéž zřízeno společenství vlastníků a máme jeden zásadní problém.Jeden společník nepřispívá do fondu oprav,což při množství šesti rodin je poměrně velká částka.Ptám se tedy jak je možno donutit onoho neplatiče uhradit dluh a řádně platit.? Ten sám nájemník má v úmyslu vybudovat půdní vestavbu pro vlastní rozšíření bytu,je možné mu v tom nějak zabránit,nebo ho nějak postrašit?Má podpisy většiny vlastníku,ale to jsme mu podepsali ,když ještě platil.Může společenství většinivým podílem hlasů mu to nějak znepříjemnit? Děkuji
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 11. 2006 0:11

Vlastník jednotky může svůj byt pronajímat což vyplývá z vlastnického práva.
I místo podnikání bych viděl jako jeho právo, jen těžko omezitelné stanovama.
Jiná věc je, že pokud je stanovený výběr poplatků za služby podle počtu osob a vlastník jednotky osoby nenahlásí měl by následovat postih. Podle mého názoru to legislativní zmetek ZoVB neřeší. Vzorové stanovy jen uvádějí v Čl. XIV/2/j povinnost oznamovat změnu počtu osob v bytě. Sankce za nesplnění jsem tam nenašel. Snad kdyby to bylo upraveno v konkrétních stanovách SVJ, tak by s tím šlo něco dělat. (Pokud tím však neplatiči nešáhnete na jeho lidská práva okrádat ostatní)
Hezký den
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 11. 2006 11:12

Dobrý den, mám otázečku. jak je to s podnikáním v domě, který funguje jako Společenství vlastníků byt.jednotek. Může vlastník byt.jednotky byt pronajímat a osoby , které nejsou v evidenci Společenství (rozuměj: majitel byt.jedn.je vůbec do evidence Společenství nenahlásil) můžou mít v domě dle Živn.zákona místo podnikání ? Podnikatel tzn. firma přihlášená v Obchodním rejstříku, který také není vlastníkem byt.jedn. ale pravděpodobně v pronájmu , může mít v domě , který je celý v osobním vlastnictví , sídlo podnikání bez vědomí ostatních vlastníků? Ve většině případech se jedná o cizince. Jak je to placením za služby takto nenahlášených osob? Lze ošetřit Stanovy proti takové činnosti. Jak může Společenství sankcionovat za nedodržování stanov? Prosím, kdo ví, ať odpoví. Věra
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 11. 2006 10:56

Dobrý den, mám otázečku. jak je to s podnikáním v domě, který funguje jako Společenství vlastníků byt.jednotek.Může vlastník byt.jednotky byt pronajímat a osoby , které nejsou v evidenci Společenství (rozuměj: majitel byt.jedn.je vůbec nenahlásil) můžou mít v domě dle Živn.zákona místo podnikání a také jako podnikatel tam může mít sílo podnikání bez vědomí ostatních vlastníků?Ve většině přípdech se jedná o cizince. Jak je to placením za služby takto nenahlášených osob?Lze ošetřit Stanovy s kolika % souhlasu v případě , že ano. Jak může Společenství sankcionovat za nedodržování stanov? Prosím, kdo ví, ať odpoví. Věra
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 11. 2006 23:19

Ano, www.zk.webzdarma.cz
Hezký den
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 11. 2006 23:06

Předpokládám, že Družstvo je členem Společenství. Nejvyšším orgánem Společenství je Shromáždění. Pokud Shromáždění rozhodlo o výši zálohy na opravy (fond oprav je nepřesný slangový výraz), tak je úhrada této zálohy závazná i pro Družstvo. Je pochopitelně správné, aby se na nákladech, případně zálohách na budoucí náklady, podílely všechny jednotky podle velikosti spoluvlastnického podílu. Teoreticky je možné, aby dohoda všech vlastníků určovala jinak (§15/1 ZoVB). To, že má družstvo neplatiče, ale nemůže být důvodem k nespravedlivému rozdělení povinností.
Hezký den
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 11. 2006 18:29

DOBRÝ DEN. ZAJÍMÁ MNE, JESTLI MÁ NĚKDO ZKUŠENOST SE SPOLEČNÝM HOSPODAŘENÍM DRUŽSTVA A SPOLEČENSTVÍ. NAŠE DRUŽSTVO JE MENŠÍ NEŽ SPOLEČENSTVÍ - MÁ CELKEM 14 BYTŮ S REGULOVANÝM NÁJMEM A NEPLATIČE. SPOLEČENSTVÍ SI URČILO VYŠŠÍ ODVODY DO FONDU OPRAV A OD DRUŽSTVA VYŽADUJE STEJNOU ČÁSTKU ZA KAŽDÝ DRUŽSTEVNÍ BYT. JE TO SPRÁVNÉ? JE NĚJAKÉ JINÉ ŘEŠENÍ? DĚKUJI IVANA ŽÁČKOVÁ
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 11. 2006 8:56

Pane kolego, také se zabývám SVJ, ale Váš názor:
"Za třetí - toky peněz domu vymyslet tak, aby každá koruna měla svůj konkrétní faktický efekt pro dům (nezaměňovat s rozpočtem!). Tyto toky postavit ÚPLNĚ mimo účetnictví, které zůstává nulové (tím i téměř zadarmo), právně vyloučit nebo eliminovat tunelování (přítomnost účetnictví je rájem a živnou půdou tunelářů)"
považuji za extrémní, protiprávní a nehodný následování. Navíc pod finanční pokutou s možností trestní odpovědnosti.
Nevím z čeho soudíte, že "přítomnost účetnictví je rájem a živnou půdou tunelářů"? Mám zcela opačný názor. Proto, aby byl pořádek, bylo účetnictví před stovkami let vymyšleno.
Že je účetnictví možné zneužít je sice pravda, ale za to nemůže účetnictví.
Můžete být konkrétnější?
Hezký den
PavelSVJ@centrum.cz
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 10. 2006 22:45

Pokud tak rozhodlo sromáždění vlastníků, pak je to Vaší povinností, doporučuji seznámit se se zápisy a usneseními těchto shromáždění, zpravidla se shromždění konají 2x ročně a vždy jednou ročně je třeba odsouhlasit rozpočet na další rok. Ve stanovách se dozvíte více o způsobu odsouhlasení rozpočtu a o tom, jak je nakládáno s přebytkem hospodaření . Obvykle je přebytek převáděn do fondu oprav. Upozorňuji, že těch 500 Kč, o kterých si myslíte, že je platíte navíc, mohou být i příspěvkem na budoucí opravy, které jsou např. ve vašem domě nezbytné.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 10. 2006 7:12

Byt je Váš, jestli s ním budete ručit je pouze Vaše věc. www.zk.webzdarma.cz
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 10. 2006 20:19 | Karla

Můžu jako člen SVJ, vlastním 154/1000 , dát byt jako ručení k úvěru? Musím mít souhlas všech členů SVJ?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 10. 2006 12:37 | Quake

Portál je nyní na adrese http://spolecenstvi.okinfo.cz.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 9. 2006 11:44

Kdo by mi bezplatně poradil, zda musím platit u "Společenství vlasníků" měsíční nájemné 2.000,- Kč, když skutečné náklady činí kolem 1. 500,- Kč/měs.?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 7. 2006 21:37 | Quake

Celkem pěkný portál společenství vlastníků s mnoha informacemi: http://spolecenstvi.xhosting.cz
Znáte něco podobného?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2005 8:33

Návrh nového zákona je (podle mého) zákon m.j. KOLEKTIVIZAČNÍ - tzn. že vytváří v lidech pocit méněcennosti (musí to dělat tzv.odborníci), dále zvyšuje potřebu neproduktivních nákladů (četnictví, dokumenty, komise), otvírá cestu k plíživé kolektivizaci (zkuste se stát jako společenství členem družstva a uvidíte co z Vás zbude po pár letech - ZASE JENOM DRUŽSTVO. Zabývám se tímto problémem (společenství vlastníků a privatizace bytů) 11 let. Myslím si, že 60% mého času mi zaobírá vymýšlení toho, jak zachovat nebo vytvořit produktivní a fungující správu domu přesto že je tady zákon. Zákon začíná být čím dál větší překážkou fungující správy. Jinak se mi osvědčil starý postup - vytvořit bez ohledu na zákon jízdní řád bytového domu "do nepohody" - tzn. na čemkoliv se domluvíme, to platí - a když se nedomluvíme, jedeme podle jízdního řádu. Za druhé - přizpůsobit tento text tak, aby zákon nezavazel a přitom byl splněn. Za třetí - toky peněz domu vymyslet tak, aby každá koruna měla svůj konkrétní faktický efekt pro dům (nezaměňovat s rozpočtem!). Tyto toky postavit ÚPLNĚ mimo účetnictví, které zůstává nulové (tím i téměř zadarmo), právně vyloučit nebo eliminovat tunelování (přítomnost účetnictví je rájem a živnou půdou tunelářů) a zasadit do podmínek domu. Tak mám připravené i dokumenty, reagující na nový zákon a budete-li chtít (protože je to náplní mé práce), můžeme se dohodnout když na ničem jiném, tak alespoň na výměně zkušeností. Ideální by bylo založit sdružení společenství vlastníků protože pan Přikryl je družstevním lobistou a Mydlářem společenství vlastníků, to je snad zjevné - a má na to, bohužel, i výkonnou moc k dispozici.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 9. 2005 14:49

Tak jsem si díky jednomu příspěvku přečetl předlohu pro zbrusu nový zákon o společenství.
Nejenže se zmnožil text, cca o 30 paragrafů, ale je to ještě větší paskvil, než v současnosti platný.
Z mého pohledu - nevím jak budu jako předseda VSV s právní subjektivitou dodržovat nová ustanovení. Tím myslím pouze na začátek - vysvětlit ostatním, že je nový zákon, co se po nás chce, jak předělat stanovy, aby byly v souladu, apod.
O tom, jak bude fungovat společenství ani nemluvě. Moje osobní zkušenost se opírá o 20 letou praxi ve správě domu - původně družstevního a hory problémů při přechodu na společenství apod.
Uvítám jakýkoliv názor.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 9. 2005 8:42

www.zk.webzdarma.cz
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 4. 2005 13:02

Bydlím v domě s 8 byty. Již před časem se změnila vlastnická struktura domu natolik že musí dojí k založení Sdružení vlastníků. Bohužel atmosfera v domě není příliž přátelská a většina lidí vůbec nechápe proč by měli něco čemu vubec nerozumí zakládat. Správu domu zatím vykonavá Družstvo, které je stále vlasníkem časti bytů. Dům není v nejlepším stavu, vasoké náklady na topení,,staické problémy a obecně je vše v domě zastaralé rozvody vody i elektriky. Tedy problému k řešení víc než dost. Problém jedna: Jak lidem vysvětlit, že se musejí o svůj, potažmo i družstevní byt starat sami, že si musejí spořit do fondu oprav aby bylo na větší opravy, že po desítkách let užívání domu je třeba počítat s opravymi čí výměnami, zateplováním atd. A že nejlepší forma přímé správy domu je prostřednictvím sdružení vlastníků. Je nějaká opora v zákoně, která by přinutila vlasníky založit Sdružení vlasníků? A co když se nesejdeme a nezaložíme Sdružení. Hrozí nějaké prodlení. Viktor Macháček
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Radim Passer

podnikatel, Passerinvest Group

Milan Zemánek

podnikatel, Miton

Radim Passer
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Milan Zemánek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services