Lidé v ČR byty vlastnit neumějí, říká Jiří Pácal

Martin Zika | | 21. 4. 2004 | 114 komentářů
Před týdnem jste mohli Jiřímu Pácalovi pokládat dotazy z oblasti nemovitostí, financování bydlení či se ptát na problematiku Společenství vlastníků jednotek. Dnes si můžete přečíst, jak na vaše otázky odpověděl.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 4. 2007 13:13

V porovnání s nesmysly, co se v poslední době objevují v tisku mi to připadá docela reálně vedené. Realitky umí jen tvrdit, jak to jde nehoru a pořád půjde, jako by neznali nic jiného.

+82
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 5. 2008 20:39

http://www.mesec.cz/clanky/pujdou-byty-skutecne-na-dracku/

Zobrazit celé vlákno

-19
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 114 komentářů)

12. 9. 2006 11:11 | rostislav malý

Ten rozhovor je velmi dobrý. Není takových mnoho. S odstupem času se jistě mnohé změnilo, stálo by za zvážení, zda jej neudělat aktuálně znovu.
+51
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 9. 2006 16:54 | jitka hlaváčková

Osobo. Pokud by jste se musel podepsat vlastním jménem, asi by text vypadal jinak. Autor je ředitel investiční společnosti, investuje do bytových domů mnoho let , nikoliv advokát. Jeho varování před strašením nárůstu cen po vstupu do EU byla široce publikována. V rozhovoru je mnoho velmi dobrých a odborných názorů. Vaše nesmysly nemají žádný racionální podklad. Svůj mindrák z advokátů si řeště jinak.

+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 8. 2006 1:34

Nevím kdo je pan Pácal, nikdy jsem ho neviděl a za to jsem mu hodně vděčný. Myslím si že by se měl spíš jmenovat Packal. Všechny jeho názory jsou pěkně ocitované z literatury a neříkají nic nového. Vsadím se že pan Pácal byl těsně před vstupem ČR do EU toho názoru, že se nemovitosti naším vstupem do EU zhodnutí minimálně o 50 procent. Bohužel tomu tak nebylo, spíše naopak. Pokud je pan Pácal zaměstnanec nějaké advokátní kanceláře, tak bych se ho zeptal jak postupovat proti samotným advokátům, kteří se ve velké míře dají označit spíše za novodobé zločince (zloděje) a jak může klient po advokátovi vymáhat vyplacení peněžní úschovy, kterou advokát zpronevěřil? Myslíte si pane Pácale že postačí v takovém případě jako potrestání takového skutku vyřazení advokáta z advokátní komory? Pane Pácale, raději si zameťte nejdříve sami před vlastním prahem a místo rad jak vyzrát na realitní kanceláře zkuste chvíli kázat jak na takové advokáty.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 11. 2005 16:09 | Pája pknopp@mpo.cz

Lze jen přivítat tuto osvětovou aktivitu a jako bývalí člen výboru SVJ vím o čem hovořím. Snažíme se dva domy dát do pořádku, aby se dalo slušně bydlet a vyhovět zákonným normám s omezenými financemi. Mělo se celostátně nařídit, že 50% nákladů z kupní ceny ihned vložit do fondu oprav a ne do kapes prodávajícím. Pak by domy a společné prostory vypadaly trochu jinak ,tedy pod dobrým zodpovědným vedením vlastníků. Mám otázku, zda po rozvodu, pokud není ještě provedno vypořádání společ. vlastnictví manželů ohledně nemovitosti - vlastněného bytu, nadále platí bývalí manželé, každý ideální polovinu do fondu údržby. Pokud jeden z nich polovinu by neplatil, přichází např. při soudním vyrovnání o ideální polovinu bytu? Soud také nemusí rozhodnout a nechá vše při starém nebo nařídí prodej a z něho vyplacení obou spoluvlastníků. Nebo jednomu vlastníkovi přidělí byt a nařídí sehnání náhradního bydlení, bytu apod. Prosím o odpověď. Jedná se o formu SVJ.
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 9. 2005 17:31 | fanda

Správa bytů se naopak od správy RD liší podstatně. Vedle vlastnictví bytu máte spoluvlastnictví spol. částí domu. Když někteří vlastníci neplatí, nepustí řemeslníky či revizní techniky do bytu apod. , poškozují tak ostatní. Je to velmi častý jev. Mnoho vlastníků bytů tak jen chytračí na úkor ostatních.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 3. 2005 17:59 | karel k.

Ten , kdo má s nemovitostmi zkušenost se může pod článek jen podepsat. S vlastnictvím bytů je spojeno dost povinností a bohužel mnoho lidí o nich neví. Každý, kdo chce koupit byt, by měl o nich vědět. Bohužel je u nás situace nedobrá. Vlastnit byt je rozdíl od např. RD. Mám byt sám, ale ostatní je společné. I ostatní názory jsou z pohledu času dobré a málo kdy lze takto dobře porovnat to co někdo sdělil s tím, co se pak děje.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2005 7:49

Velmi nesouhlasím s tím, že lidé neumí spravovat.Správa bytů se příliš neliší od povinností, které má vlastník rodinného domu. Celý vtip je v několika chybách zákona. První chybou je to, že prohlášení vlastníka bylo považováno pouze za doprovodný text (namnoze opisovaný z různých vzorů) k převodu vlastnictví bytu. Já lae chápu prohlášení vlastníka za záchranou brzdou nedomluvy - laicky : na čem se shodnem, to platí - na čem se neshodnem, je řešeno dle prohlášení vlastníka. Rozsah shody byl také od počátku pojat vágně. Snad s výjimkou zásadních věcí (vlastnictví, zástavy atp.)lze vše postavit na tom, že vlastník se rozhoduje již tím, že se podílí - účastní. Jeho neúčast je formou rozhodnutí. Vše je problém informace o tom, že rozhodnutí bude činěno, každému vlastníkovi a dát mu možnost se podílet - případně např. dodatečně, osobně v jisté (formálně nabývací) lhůtě pravomoci rozhodnutí. Druhou zásadní chybou byla snaha absenci těchto zásad v prohlášeních vlastníků nahrazovat obecnými upřesňujícími normami, které degenerovaly v právnickou osobu a ve stamiliónové částky, které společenství dávají místo do oprav domu do poplatků (notáři atp.)a od letoška další stamilióny ročně na podvojné účetnictví. Tady mám již pocit, že je snaha učinit složitější společenství vlastníků proti např. bytovým družstvům. Tady do jisté míry souhlasím s autorem článku - vyžadovanou složitostí směřuji k nutnosti specializovaného odborníka na správu. Má to ale i negativní dopady - jednoduchost správy a vlastní správa jsou nejlepší obranou před defraudací - konsekventně - právnickou osobou, podvojným účetnictvím a různými jinými rádoby pomocemi společenstvím pomáhá stát ke zpřístupnění tohoto majetku podvodníkům a defraudantům. Mám email od poslance, který mi odpověděl při novelizaci zákona o vlastnictví bytů (převod na právnickou osobu), že podvojné účetnictví nebude na ni aplikováno, protože v zákoně o vlastnictví bytů není psáno, že podvojné účetnictví pro ni platí. Přitom zákon o účetnictví říká, kdo jej zpracovává. Tím jenom dokladuji, že absolutní nekompetence nezačíná dole, u vlastníků. Těchto chyb (omylů -?, z části možná úmyslů -?)je "neúrekom". Obranou proti této již hlouposti je, aby zejména menší společenství vlastníků zabránila řízení svých domů formou výborů a organizačních stupňů právnické osoby - od správy ji tvrdě distancujte, správu musí s kontrolní spoluúčastí (a osobním i finančním ručením) dělat buď někdo z vlastníků, nebo externě adresná osoba(firma), která ale nesmí mít účet společenství na svém jménu - pouze vypisuje příkazy a spolupodepisuje změny účtu. K tomuto cíli Vám dopomohou stanovy. Tím se dotanete k řešení podvojného účetnictví - musí být, to je pravda, ale lze to udělat tak, aby jej zvládl kdokoliv, to je, aby společenství nedostalo (a nevydalo) ani korunu. O tomto problému by se dalo psát s mnohem větším despektem a mnohem více, považuji však za nemožné, napsat o tom méně.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2004 16:19 | petra s.

Zajímavé a neotřelé názory na reality. Docela jsem si početla. Možná by bylo zajímavé časem zopakovat.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 9. 2004 11:28 | Fráňa

Odpovědí je mnoho a je to čtení zvláště pro lidi z realit. Každý se ale občas s tímto tématem potká tak proč ne. Vzhledem k tomu, že p.Pácal nekličkuje a odpovídá, je to dobré. S odstupem času je čím dál lépší porovnávat odpovědi s vývojem . Článek se povedl.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2004 17:22 | aladin

Je zajímavé sledovat současný vývoj a zároveň si číst starší texty. autorovy to docela ladí.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 7. 2004 21:47 | Ladislav Hátle

Spolenčnosti Centrl Group nebo realitním makléřům je úplně jedno jestli uděláte výhodnou koupi. Vždy budou mluvit jen tak jak se jim to bude hodit a pouze o tom na co slyší kupující nebo prodávající nemovitosti.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 7. 2004 12:17

Mam na Hojkově chaloupku, pokud zadaš parcel. čísla nebo popis místa pozemků a bude to poblíž ozvu se, jestli maš zajem napiš na:
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 7. 2004 10:16 | ing.Horák

Ano, lidé u nás vlastnit neumí a jen tak se to nenaučí. Byty ve vlastnictví jsou tu od r. 1994 a jsem přesvědčený, že než mnoha vlastníkům bytů dojde, co jsou jejich povinnosti a práva, Společenství budou mít zásadní problémy.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 7. 2004 13:04 | František Nechvíl

Osvěžující čtení po těch realitních blábolech a reklamních článcích, které čtu jinde. Zajímavé bude porovnání názorů za rok a třeba i pokračování.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 6. 2004 14:13 | Dr. Klepiš

Reálný pohled na reality je to , co dnes mnoha "odborníkům , ale i novinářům chybí. Docela jsem si u odpovědí početl. Alespoň občas někdo odpovídá na to, na co je tázán. Manipulace lidí v tisku mi již trochu lezla krkem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 6. 2004 16:42 | Fredy

Konečně článek, který není tendenční a nikomu nechce jen blbnout hlavu. Dá se z něho dost načerpat, což není zcela běžné.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 6. 2004 12:52 | K. Štěpánek

Odpovědnost za majetek mnoha lidem opravdu chybí. To co se dočtou v novinách jsou více nesmysly než informace, přitom se jedná o velmi důležitou investiční oblast. Vítám seriózní články a názory na toto téma. Asociace realitních kanceláří není zrovna ten správný zdroj.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 6. 2004 11:41 | Karel Hakel

Ale všimli, projděte si tady v sekci bydlení několik článků a uvidíte...
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 6. 2004 11:28

Myslím, že úplně jedno jestli jste v nájmu nebo ve vlastním. Můžete chytnout problém tam i tam nebo být v obojím spokojený. Přes peníze to vyjde stejně. Spíš jde o vlastní pocit , čemu dáte přednost. Fanda
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 6. 2004 11:17 | m.kopáč

Ceny bytů klesají, jen si toho ještě novináři nevšimli nebo mají důvod o tom nepsat. Nové projekty v Praze jsou jasným důkazem, koukněte na jejich ceny.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Kysilka

ředitel České spořitelny

Radovan Krejčíř

podnikatel a kriminálník

Pavel Kysilka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Radovan Krejčíř
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services