Rozsudek SDEU k odpočtu DPH u předražené reklamy

Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) vydal velmi pozitivní rozsudek ve věci C-334/20 Amper Metal Kft. Maďarský finanční úřad znemožnil společnosti nárokovat DPH z přijatých reklamních služeb (nálepky na závodních autech během šampionátu) s odůvodněním, že výše výdajů byla nepřiměřená a nevedla ke zvýšení zdanitelného obratu společnosti. Dle správce daně byly reklamní služby zbytečné s ohledem na povahu zákazníků této společnosti, kterými jsou papírny, válcovny a jiné průmyslové podniky. Není pravděpodobné, že by jejich obchodní rozhodnutí ovlivňovaly nálepky na závodních automobilech.

SDEU takovou argumentaci nepodpořil. Soud připomněl, že až na některé výjimky je základem daně pro DPH cena, kterou si strany domluví, nikoliv tržní hodnota. Vyšší cena za marketingové služby nemůže být důvodem k odepření nároku na odpočet daně. Směrnice o DPH neobsahuje žádnou podmínku, že přijaté vstupy musí vést ke zvýšení zdanitelného obratu. Pro odpočet DPH postačí, aby výdaje měly profesionální povahu a přímo a bezprostředně souvisely s celkovou (zdanitelnou) ekonomickou činností osoby povinné k dani.

Tento rozsudek bude zajímavý hlavně pro společnosti, u kterých marketingové výdaje nevedou ke zvýšení obratu, ale také pro všechny ostatní společnosti, které řeší přiměřenost marketingové kampaně.

V případě dotazů se obraťte na autory článku nebo na Váš klientský tým, se kterým spolupracujete.

Autoři:

Jevgenija Bajzíková

Stanislav Kryl


Zdroj:    EY
Partners Financial Services